Arkana. První SUV kupé od Renaultu

O novince v nabídce značky Renault, SUV coupé Arkana, jsme vás informovali už v březnu. Nyní jsme měli možnost si vůz osobně vyzkoušet, získat tak první dojmy a připravit se pro běžný test, který proběhne v srpnu.

Renault se uvedením svého nového SUV Arkana se sportovním vzhledem zařazuje k dalším značkám, nabízejícím SUV kupé v Evropě a doplňuje ostatní modely kompaktní řady (Mégane, Kadjar, Scénic).

Arkana spojuje vyšší pozici za volantem, velkoprostorovou kabinu a slušným objemem zavazadlového prostoru s inovativním sportovním stylem. V crash-testech Euro NCAP dosáhl nejvyššího hodnocení 5 hvězdiček.

Souběžně nabízí motory 1.3 TCe s mikrohybridizací 12V ve verzi 140 k a 160 k (ve druhé polovině roku 2021) včetně pohonu E-TECH Hybrid 145.

Nový Renault Arkana se vyrábí v továrně v Busanu (Jižní Korea) spolu s modelem XM3 od Renault Samsung Motors.

Ve velmi krátké době projde tento model naším testem, takže se budeme moci podělit o praktické zkušenosti z delších cest, než jen krátké projížďky na prezentaci.

Sportovní vzhled

Nový Renault Arkana představuje novou linii v sortimentu Renault: SUV se sportovním profilem.  Světlou výškou (200 mm), vysoko posazenými atletickými boky karoserie a bujnými tvary blatníků je dokonalou součástí světa SUV. Tento dojem zesilují i přední a zadní stylové prvky a ochrana blatníků kolem kol. Ubíhající linie střechy a oken, která vytváří dynamickou a protáhlou křivku až ke dveřím zavazadlového prostoru, zesiluje dynamičnost vzhledu, jímž se začleňuje do světa SUV kupé.

Barvy
Arkana bude nabízena v sedmi barvách karoserie: Bílá Solid, Bílá Pearl, Černá metalická, Šedá metalická, Modrá Zanzibar, Červená Flamme a Oranžová Valencia (pouze ve verzi R.S. Line). Volitelná černá střecha zesiluje dynamický vzhled vozu. K dispozici jsou dvě velikosti disků kol z lehkých slitin o velikosti 17 a 18 palců.

Interiér

Arkana je vybavena digitálním zobrazováním na palubní desce. Její přístrojový štít měří 4,2, 7 nebo 10,2 palců, podle jednotlivých verzí, a umožňuje velmi intuitivní individualizaci řízení.

Je doplněn o centrální displej 7 nebo 9,3 palců, čímž nabízí jednu z největších úhlopříček zobrazování ve své kategorii.

Komfort
Řidič má díky zvýšenému posazu pohodlný a ergonomický prostor. U některých úrovní výbavy mohou cestující vzadu využít širokou výklopnou loketní opěrku uprostřed, jakož i nastavitelné ventilační otvory na konci středové konzoly. Automatická klimatizace je u všech verzích spojena se vzduchovým filtrem.

Čalounění sedadel
Nový Renault Arkana nabízí několik typů čalounění. U první úrovně výbavy je čalounění textilní, zatímco u vyšší úrovně jsou sedadla potažena kombinací kůže/látka (na přání je k dispozici kožené čalounění).

U verze R.S. Line je čalounění v kombinaci kůže/Alcantara.

Prostornost kabiny
Arkana je na vůz s tak sportovním profilem prostorný. Prostor pro kolena je 211 mm před zadními sedadly, což je nejlepší hodnota v kategorii. Důležitá hodnota pro vozidlo kategorie SUV kupé je prostor nad zadními sedadly. Ten činí 862 mm.

Objemný zavazadlový prostor
Pokud jde o zavazadla, Nový Renault Arkana nabízí značný objem zavazadlového prostoru s hodnotou 513 litrů (u verze E-TECH Hybrid 480 litrů) se sadou pro opravu pneumatik. Nový Renault Arkana disponuje rovněž dvojitou podlahou, kterou lze podle potřeby snížit za účelem zvětšení objemu pro náklad na maximum, nebo zvýšit pro snazší nakládání těžkých předmětů. V této konfiguraci lze sklopením děleného opěradla zadního sedadla 2/3-1/3 získat rovnou plochou podlahu.

Motory

Arkana je vybavena technologií E-TECH Hybrid 145 k a využívá i výkonné motorizace TCe 140 a 160 v jejich mikrohybridní verzi 12V, doplňující v potřebných okamžicích spalovací motor o pomoc elektromotoru. „Full hybrid” motorizace je identická s pohonem modelu Clio E-TECH Hybrid.

Hybridní technologie se opírá o řešení, které je představuje více než 150 patentů a využívá zkušeností značky Renault z Formule 1, zejména v oblasti rekuperace a regenerace energie. Pohon E-TECH Hybrid Hybrid 145 k disponuje hybridní soustavou zvanou „sériově-paralelní. Skládá se ze 4-válcového benzínového motoru 1,6l nové generace pocházející z Alliance. Tento motor je přizpůsoben hybridní technologii a je vybaven filtrem pevných částic ke snížení emisí. Jeho výkon činí 69 kW (94 k) a pomáhají mu dva elektromotory – jeden „e-motor” (36 kW) a vysokonapěťový startér generátor typu HSG (High-Voltage Starter Generator) 15 kW.

Celek funguje díky multimódové převodovce bez spojky, doplňující pohonný agregát. Tato sestava je výsledkem zkušeností Renaultu ve Formuli 1.

Pohon E-TECH Hybrid s baterií lithium-ion 1,2 kWh (230 V) v zavazadlovém prostoru zajišťuje významné snížení spotřeby paliva. Lze tak dosáhnout až 80 % doby jízdy ve městě v elektrickém režimu a snížení spotřeby až o 40 % oproti tradičnímu spalovacímu motoru. Arkana E-TECH Hybrid vykazuje kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km a emise CO2 111 g/km (hodnoty WLTP).

Baterie se stejně jako u elektromobilu dobíjí při zpomalení a brzdění. Lze ji rovněž dobíjet přes spalovací motor. Tato technologie je tichá a komfortní a současně omezuje ztráty energie.

Arkana E-TECH Hybrid dokáže v plně elektrickém režimu vyvinout rychlost až 75 km/h.

Tento pohon E-TECH Hybrid 145 k je k dispozici u všech verzí Arkany včetně výbavy R.S. Line. Tato široká nabídka umožňuje řidiči využít dynamický a uhlazený styl spolu s využitím maximálně účinné a všestranné technologie.

Mikro-hybridizace TCe 140 a TCe 160: úspornost, pružnost a potěšení

Všechny výbavy Arkany jsou rovněž k dispozici ve verzi mikro-hybridní, skládající se z přeplňovaného 4válcového benzínového motoru s přímým vstřikováním 1.3 TCe a alternátor-startéru s vlastní baterií lithium-ion 12 V, umístěnou pod sedadlem spolujezdce.

Tento úsporný a výkonný benzínový mikro-hybridní pohon je spojen s automatickou převodovkou s dvojitou spojkou EDC se 7 rychlostmi a je nabízen ve dvou verzích 140 k (při uvedení na trh) a 160 k (v druhé polovině roku 2021).

Mikro-hybridní technologie 12 V zlepšuje funkci Stop & Start a zajišťuje rekuperaci energie při zpomalení. Umožňuje rovněž, aby se spalovací motor vypnul při brzdění. Alternátor-startér a baterie rovněž pomáhají motoru ve fázích největší spotřeby energie, při rozjezdu nebo při akceleraci. Mikro-hybridizace umožňuje snížit spotřebu paliva až o 8 % a emisí CO2 až o 8,5 %, přičemž umožňuje větší plynulost při opětném rozjezdu a komfortnější řízení.

Arkana v mikro-hybridní verzi TCe 140 disponuje točivým momentem 260 Nm v rozmezí 1 750 až 3 500 ot/min. Což představuje +10 k a + 20 Nm oproti dřívějšímu motoru 1.3 TCe 130. Arkana tak spojuje úspornost, pružnost a potěšení z řízení za současné kombinované spotřeby 5,8 l/100 km.

Jemnost, dynamičnost a účinnost
Jízda je pro řidiče velmi příjemná, neboť rozjíždění probíhá za všech okolností ve 100 % elektrickém režimu. Absence spojky u převodovky nenutí k využití tepelného motoru, což má dvojí výhodu: točivý moment je k dispozici okamžitě, čímž jsou zajištěny velmi reaktivní rozjezdy, a emise CO2 jsou nízké.

Volba kombinací pohonné soustavy na silnicích se řídí přáním řidiče a neustálým propočtem optimálního výkonu, což prospívá společně výkonu i spotřebě.

Nastavení MULTI-SENSE umožňuje, aby si řidič zvolil osobitý způsob řízení mezi My Sense pro každodenní provoz, Eco pro ještě nižší spotřebu a Sport pro maximální výkon.

Údaje o zvoleném způsobu se v reálném čase zobrazí na palubní desce a v multimediálním systému animovaným diagramem toků, udávajícím směr oběhu a druh právě pohánějící energie (elektrická, mechanická, kombinovaná). „Powermeter” na palubní desce ukazuje množství výkonu požadovaného pro zrychlení, jakož i regenerativní fáze (noha sundaná z pedálu, brzdění). Ukazatel nabití baterie vpravo na palubní desce uvádí množství elektrické energie, které je k dispozici v reálném čase, jakož i s ním spojenou dynamiku spotřeby v závislosti na požadavku na výkon

Rozměry a technické údaje

Výrobce již uvolnil i ceny, platné pro český trh

Zdroj: Renault

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code