IONIQ 5 N se představil na Goodwoodském festivalu rychlosti

Značka Hyundai ve světové premiéře na Goodwoodském festivalu rychlosti představila model IONIQ 5 N – první vysokovýkonný elektromobil řady N.

„Hyundai N je technologickým lídrem značky Hyundai,“ řekl Jaehoon Chang, prezident a generální ředitel společnosti Hyundai Motor Company. „Vítězná kombinace technického know-how značky N a jejích zkušeností z motorsportu posouvá limity automobilové výkonnosti. IONIQ 5 N poskytuje ve své kategorii dosud nevídané sportovní výkony. Klíčové výsledky vývoje tohoto modelu přispějí k dalšímu zvyšování konkurenceschopnosti všech modelů Hyundai. A to je také smyslem existence značky N.“

Pohon všech kol dvěma elektromotory

Základem u modelu IONIQ 5 N je vylepšení skeletu karoserie 42 dodatečnými bodovými svary a dodatečnými lepenými spoji o délce 2,1 metru. Místa pro uložení elektromotorů a sady akumulátorů jsou vyztužena. U pomocných rámů vpředu i vzadu byla zvýšena příčná tuhost. Vpředu i vzadu nalézají uplatnění nápravy IDA (Integrated Drive Axle) s integrovaným pohonem, inspirované soutěžními vozy WRC (World Rally Championship). Obě nápravy IDA byly vyztuženy s ohledem na přenos vyššího točivého momentu elektromotorů. Současně u nich byly sníženy neodpružené hmoty, mimo jiné i díky kovaným 21“ kolům z lehké slitiny.

Sloupek řízení modelu IONIQ 5 N byl rovněž vyztužen. Reakce vozu na řízení jsou díky tomu pohotovější a vůz poskytuje řidiči preciznější odezvu. Vůz je navíc vybaven speciálně nastaveným systémem elektrického posilovače řízení N R-MDPS (Rack-Mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem uloženým na hřebenu řízení, strmějším převodem řízení a optimalizovanou odezvou. Výsledkem těchto vylepšení je přímější a komunikativnější řízení, které bude dodávat řidičům větší pocit jistoty.

N Pedal byl vyvinut jako řešení v souvislosti s neodmyslitelnou hmotností a velikostí elektromobilů. Jeho cílem je zajistit jízdní vlastnosti s pohotovými reakcemi, jimiž se vyznačují soutěžní vozy Hyundai i20 N WRC. Tato inteligentní softwarová funkce ve výbavě modelu IONIQ 5 N umožňuje okamžitou změnu směru jízdy při otočení volantu na vjezdu do zatáčky a vyšší citlivost pedálu plynu. N Pedal používá podobnou technologii jako rekuperační brzdová soustava systému i-Pedal. N Pedal však upřednostňuje rychlý a vzrušující průjezd zatáčkou před energetickou hospodárností. Využitím sil působících při zpomalení dojde k agresivnímu přenosu hmotnosti, což umožňuje ostřejší vjezd do zatáčky.

N Drift Optimizer pomáhá udržovat úhel smyku vyváženým ovládáním vícero systémů vozidla v reakci na data získávaná v reálném čase. Integrovaná funkce Torque Kick Drift umožňuje řidiči napodobovat rychlé sešlápnutí a uvolnění pedálu spojky používané u vozů s pohonem zadních kol spalovacím motorem v jízdních situacích, které vyžadují bezprostřední vyvolání řízeného smyku. Tato funkce je výsledkem sofistikované technologie elektronického řízení.

N Torque Distribution zajišťuje zcela variabilní rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu, které lze upravovat v 11 úrovních. Funkce elektronického samosvorného diferenciálu, e-LSD (electronic Limited Slip Differential), na zadní nápravě optimalizuje jízdní vlastnosti a ovladatelnost v zatáčkách. Možnosti nastavení elektronicky řízeného odpružení rozšiřují dodatečné senzory pohybů kol spolu s větším rozsahem tlumicí síly vytvářené většími tlumiči.

Vylepšený systém elektrického pohonu, zdokonalené chlazení sady akumulátorů a N Brake Regen

Elektromobil těží z několika technických vylepšení. Jeho elektromotor dosahuje při zapnutém režimu N Grin Boost až 21 000 otáček za minutu a poskytuje nejvyšší výkon 478 kW (650 k). Tato charakteristika je dílem dvoustupňového invertoru s vyšší energetickou účinností, který umožňuje odebírat vyšší výkony z nové sady akumulátorů o kapacitě 84 kWh.

Výkony na závodním okruhu zvyšuje několik exkluzivních funkcí. N Grin Boost maximalizuje zrychlení zvýšením výkonu na dobu 10 sekund a N Launch Control poskytuje tři různé úrovně trakce pro nejrychlejší možný rozjezd. Funkce Track SOC (State-of-Charge) pro sledování stavu nabití sady akumulátorů automaticky vypočítává spotřebu elektrické energie na kolo.

V porovnání se svými konkurenty se IONIQ 5 N může pochlubit větší odolností vůči poklesu výkonu v důsledku působení tepla, a minimalizuje tak riziko ztráty maximálního výkonu kvůli přehřátí.

Vylepšený systém řízení provozní teploty sady akumulátorů disponuje větší ochlazovanou plochou, účinnějším chladičem oleje elektromotorů a chladičem sady akumulátorů. Nezávislé chladiče pro sadu akumulátorů a elektromotory maximalizují odolnost modelu IONIQ 5 N vůči poklesu výkonu v průběhu intenzivní jízdy na závodním okruhu.

Před jízdou může řidič využít funkci N Battery Pre-conditioning, která zajistí z hlediska výkonnosti optimální provozní teplotu akumulátorových článků. Na výběr má režim „Drag“ pro krátkodobé využívání maximálního výkonu nebo „Track“, který udržuje optimální, nejnižší možnou teplotu sady akumulátorů, aby mohl vůz absolvovat větší počet kol.

Funkce N Race ještě více optimalizuje odolnost elektromobilu na závodním okruhu. Řidič tak má bezprostřednější kontrolu nad využíváním disponibilní elektrické energie. N Race využívá poznatky z motorsportu, které umožňují maximálně využívat dostupné zdroje pro dosahování co nejrychlejších časů na kolo. Normálně by takové změny nastavení vyžadovaly tým mechaniků s rozsáhlou výbavou, ale v modelu IONIQ 5 N stačí několik pohodlných stisknutí příslušného tlačítka.

Díky funkci N Race mohou řidiči strategicky upřednostnit režimy „Endurance“ nebo „Sprint“. „Endurance“ maximalizuje dojezd na závodním okruhu omezením nejvyššího výkonu, čímž se zpomaluje nárůst teploty. „Sprint“ naopak upřednostňuje výkon a poskytuje kratší výkonové „exploze“ nabité energií. Řidiči tak mohou precizně měnit svou energetickou strategii a vytvářet ideální výkonové předpoklady pro dosahování svých jezdeckých a sportovních cílů.

IONIQ 5 N se může pochlubit nejvýkonnější brzdovou soustavou v portfoliu značky Hyundai, která byla optimalizována pro sportovní jízdu. Její součástí jsou kotoučové brzdy o průměru 400 mm se čtyřpístkovými jednodílnými třmeny vpředu a kotoučové brzdy o průměru 360 mm vzadu. Tyto brzdy jsou zkonstruovány z nových lehkých materiálů. Optimalizované proudění vzduchu navíc zvyšuje účinnost chlazení. Model IONIQ 5 N je kromě toho vybaven systémem rekuperačního brzdění, který se obvykle používá ke zvyšování hospodárnosti, ale jeho nová podoba v prvním elektromobilu značky N posouvá na vyšší úroveň také brzdné výkony. Rekuperace slouží jako primární zdroj brzdné síly, zatímco mechanické brzdy přispívají dodatečnou brzdnou sílou v případě potřeby, a zajišťují tak ještě větší odolnost vozu při jízdě na závodním okruhu.

Hladké přechody mezi funkcí N Brake Regen a hydraulickými brzdami jsou pro řidiče nezaznamenatelné. Při jízdě na závodním okruhu lze navíc brzdit levou nohou, a pedály brzdy a plynu tak ovládat současně.

Technologie vyvolává pocit řazení

IONIQ 5 N je sportovním vozem i pro běžný každodenní provoz. Sportovní elektromobil vyvolává pocit řazení a poskytuje emocemi nabité zážitky z jízdy díky integrovaným funkcím N e-shift a N Active Sound +. N e-shift zprostředkovává pocit kontroly nad přenosem hnací síly a napodobuje řazení. S touto funkcí navíc spolupracuje systém N Active Sound +, který vytváří nejen futuristický elektromobilový zvuk, ale také napodobuje zvukové projevy spalovacího motoru a jeho výfukové soustavy. Společná činnost obou systémů napodobuje záběrové „trhnutí“ při řazení a zvuk spalovacího motoru.

N e-shift napodobuje osmistupňovou dvouspojkovou převodovku (DCT) vozů N poháněných spalovacími motory. N e-shift simuluje řazení regulací točivého momentu elektromotoru, a to včetně charakteristického „trhnutí“ v průběhu řazení. Výsledkem jsou ještě preciznější, interaktivnější zážitky z jízdy, které jsou pocitově blíž k automobilům se spalovacím motorem než k dosavadním elektromobilům.

Stejně jako výchozí IONIQ 5 je i varianta N vybavena systémem V2L (Vehicle-to-Load), který umožňuje řidiči využívat energii uloženou ve vysokonapěťové sadě akumulátorů elektromobilu k napájení nebo nabíjení jiných zařízení, například elektrického jízdního kola, elektrických přístrojů pro kempování nebo domácích spotřebičů – a to i při vypnutém vozidle.

Designové prvky, které přispívají k vyšším výkonům

Exteriér modelu IONIQ 5 N obdržel velký počet nových designových prvků. Jedná se například o kontrastní černé ozdobné díly nebo zadní spoiler ve stylu křídla, které umocňují sportovní aspekty výchozího modelu a maximalizují jeho potenciál pro jízdu na závodním okruhu.

Model N se navíc od výchozího modelu IONIQ 5 odlišuje pozměněnými proporcemi. Je o 20 mm nižší, spodní část karoserie byla rozšířena o 50 mm kvůli použití širších pneumatik a montáží výraznějšího difuzoru se vnější délka karoserie prodloužila o 80 mm.

Příď zdobí maska chladiče v novém grafickém zpracování N Mask s funkční síťovou mřížkou spolu s otvory systému vzduchových clon a vzduchovými klapkami pro intenzivnější chlazení. Přední spoiler je umístěn na spodní části nárazníku. Tento designový prvek zdůrazňuje nízkou výšku vozu a jasně prozrazuje jeho výkonový potenciál. Pro elektromobily N exkluzivní odstín „oranžová Luminous“ na spodní části černého krytu předního nárazníku je použit i na bočních prazích, což dodává modelu IONIQ 5 N vzhled automobilu připraveného pro jízdu na závodním okruhu.

Tento dojem ještě umocňují kovaná 21palcová kola z lehké slitiny. Ta nesou pneumatiky Pirelli P-Zero rozměru 275/35 R 21 s vysokou úrovní přilnavosti, které zlepšují jízdní vlastnosti a zvyšují adhezi při jízdě na závodním okruhu.

Spoiler na zádi ve stylu křídla je vyhrazen modelu N a spolu s oranžově zvýrazněným zadním difuzorem a výstupy vzduchu pomáhá regulovat jeho proudění, a přispívá tak k optimálním aerodynamickým vlastnostem. Kromě toho také zdůrazňuje vysoký výkonnostní potenciál modelu IONIQ 5 N a podílí se na jeho agresivním designu. Součástí spoileru je pro modely N exkluzivní třetí brzdové světlo trojúhelníkového tvaru. Pod zadním výklopným víkem je černý kryt nárazníku N s odrazovými skly s motivem šachovnicové vlajky. Zadní okno je vybaveno stěračem.

Také interiér modelu IONIQ 5 N přivítá cestující atraktivním vzhledem, který je pro rodinu modelů N typický. Řada prvků výbavy nese logo N, například volant, sedadla, ochranné výplně dveří, kovové pedály atd. Ještě důležitější než vzhled je však optimalizace každého detailu pro jízdu na závodním okruhu.

Nově navržený volant N nese poprvé logo N obklopené snadno dosažitelnými tlačítky N pro nastavení požadovaného jízdního režimu. Řidič si může jízdní režimy individualizovat a uložit pro každé tlačítko v různých kombinacích. IONIQ 5 N i takovými detaily ukazuje, že je automobilem pro maximální potěšení z jízdy. Tlačítko funkce N Grin Boost je umístěno v poloze 3 h a umožňuje okamžitý a intuitivní přístup v situacích, kdy chce řidič maximalizovat zrychlení a potěšení z jízdy. Páčky pro ovládání funkcí N e-shift a N Pedal mají optimální umístění ve snadném dosahu řidičových prstů.

Středová konzola modelu IONIQ 5 N je optimalizována pro jízdu na závodním okruhu měkkými opěrnými ploškami v oblasti kolen a lýtek, jakož i posuvnou loketní opěrkou. Prodloužená spodní část konzoly zvyšuje tuhost, čímž ještě více usnadňuje sportovní styl řízení. A pro každodenní provoz nabízí IONIQ 5 N vstup USB typu C, bezdrátovou nabíječku a držáky nápojů.

Sedadla N mají vyztužené boční vedení. Díky tomu poskytují pevnou oporu horní i spodní části těla sedící osoby, a to i při rychlém průjezdu zatáčkou s vysokým příčným zrychlením. Řidič se tak může za všech okolností spolehnout na stabilní polohu za volantem. Anatomicky tvarovaná sedadla N mají o 20 mm nižší uložení v porovnání se základní specifikací a jsou určena pro zákazníky, kteří touží po nekompromisní sportovní jízdě. Emblémy N jsou umístěny na přední a zadní straně sedadel. Vpředu dotváří sportovní atmosféru ambientní osvětlení. Dvoubarevný design anatomicky tvarovaných sedadel přebírá i zadní část interiéru.

Vzhledem k charakteru sportovní jízdy N jsou pedály modelu IONIQ 5 N optimalizovány pro kontakt s nohami při řízení na závodním okruhu včetně jízdních situací, které zahrnují přetáčivé chování vozu nebo jízdu řízeným smykem. Pedály tak minimalizují riziko sklouznutí nohy při jejich ovládání oběma dolními končetinami. Optimalizovaná opěrka nohy přispívá k udržení těla řidiče ve stabilní poloze za všech okolností včetně okamžiků s intenzivním zpomalením.

 

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code