Nezapomeňte svůj automobil po letní dovolené zkontrolovat
Letošní léto bylo pro mnohé jiné, než ty předešlé. Omezení, vyvolané opatřeními kvůli koronaviru, nedovolila spoustě dovolenkářů vyrazit letecky za hranice a donutila je usednout za volant při cestách po tuzemsku. Pro mnoho vozů to znamená stovky i tisíce kilometrů, neplánovaně najetých po rozpálených silnicích.
Po návratu je proto třeba vůz zkontrolovat, abychom se na podzim a s přicházející zimou vyhnuli nepříjemným překvapením. Není nutné hned spěchat do servisu, základní prohlídku můžeme udělat v pohodě sami. Při delším cestování dostávají zabrat hlavně pneumatiky, brzdy, baterie i provozní kapaliny. Po návratu z dovolené by tak řidiči neměli odkládat kontrolu pneumatik a doplnění všech provozních kapalin. To sice patří mezi běžné úkony, ale vysoké teploty i daleké cesty z toho nyní dělají věc, kterou bychom neměli odkládat.
Velký rozdíl mezi teplotou vzduchu přes den a v noci, stejně jako přejíždění po lesních a nezpevněných cestách může vést k celkovému snížení tlaku v pneumatikách. V první řadě je tedy nutné přeměřit ho a myslet na to, že podhuštěná pneumatika zvyšuje spotřebu a nesprávně se opotřebovává. Přehuštěná zase naopak snižuje přilnavost pneumatiky k silnici a opět se nesprávně opotřebovává. Při kontrole je potřeba vycházet z hodnot doporučených pro konkrétní vůz, které jsou uvedené v manuálu, nikoli z hodnoty maximálního tlaku uvedené na bočnici pneumatik. Současně stojí za to prověřit i hloubku dezénu, protože při vyšších teplotách se pneumatiky opotřebovávají podstatně rychleji.
Zkušený řidič chrání během léta lak vozu před poškozením a vyblednutím vhodným přípravkem s UV filtrem a interiér vozu patřičným zacloněním. Při vizuální prohlídce vozu po letní sezóně by se pak měl zvláště zaměřit na čelní sklo, které ohrožují vysoké tepelné šoky – například v myčce nebo při náhlé změně počasí a příchodu letní bouřky. Vzhledem k vyššímu nájezdu kilometrů je určitě vhodné ověřit stav oleje a dalších provozních kapalin.
Odborníci doporučují kontrolovat spotřebu a hladinu oleje jednou za cca 2000 ujetých kilometrů. Kontrolu je třeba provádět na rovné ploše a při zahřátém motoru pomocí měrky oleje. Pokud je vůz vybavený automatickou převodovkou, měl by se zkontrolovat i olej v ní.
Za vyšších teplot a například při jízdě v horách se také více opotřebovávají brzdy. Při jejich kontrole je potřeba zkontrolovat množství brzdové kapaliny a také na její vodnatění, tedy zvýšení podílu vody a tím snížení bodu varu, což může vést až k celkovému selhání brzdového systému.
Baterie auta, obzvláště moderních, majících aktivní Start/stop systém, vypínající při krátkodobém zastavení motor, je kriticky namáhanou součástí vozu. Ve vedru nastartuje motor snadno, takže se případná závada na baterii nemusí vůbec projevit, ale v chladnějším počasí je vše jinak a pár studených startů může rychle baterii poslat do historie.
Kontrolou po horké letní dovolené by samozřejmě měl projít i systém klimatizace, včetně kontroly množství chladicího média.
Prověrku vozu by mělo uzavřít důkladné vyčištění vozu a ošetření všech povrchů namáhaných vysokými teplotami, tedy nejen laku, ale i všech plastových ploch a pneumatik. Teprve po důkladném ručním mytí nebo v tlakové myčce s odmašťovacím přípravkem lze nanášet kvalitní vosk, který ošetří drobná letní poškození.
Zdroj: AAA AUTO