Benzín, nafta, nebo plyn? Na co jezdíte?
Počet čerpacích stanic dosáhl v České republice rekordního počtu 4 006 míst. Nárůst ovšem nezajišťují nové pumpy na benzín a naftu, jejichž počet za poslední rok vzrostl pouze o jednu na 2 831, ale čerpací stanice LPG neboli autoplynu, či propan-butanu. Těch přibylo od konce loňského léta 19 na celkový počet 955. Pro srovnání: plnicích stanic CNG je 186 (Údaje vyplývají z Evidence čerpacích stanic pohonných hmot v ČR).
Podle Ministerstva průmyslu a obchodu ale rostoucí celkový počet neznamená větší hustotu sítě čerpacích stanic. Jejich evidence se totiž vytváří na základě vlastníka a tak dochází k tomu, že v areálech standardních pump bývají na jedné adrese evidovány dvě čerpací stanice. „S rozšiřující se sítí LPG stanic se tak dá předpokládat, že takových případů bude přibývat. Hustota čerpacích stanic v Česku patří k nejvyšším v Evropě, takže než aby se zvyšovala, bude se spíše rozšiřovat nabídka různých paliv na stávajících benzínkách,“ předpokládá Ivan Indráček, předseda České asociace LPG (ČALPG).
Na evropských silnicích jezdí více než osm milionů osobních vozidel na propan-butan, což představuje tříprocentní podíl na celkovém počtu. V České republice je situace podobná a na LPG jezdí dle odhadů ČALPG asi 170 tisíc vozů. V žebříčku alternativních paliv tak LPG jednoznačně dominuje.
Hlavní předností LPG je, že na rozdíl od jiných alternativ již disponuje prověřenou technologií, infrastrukturou i fungujícím trhem. S patřičnou podporou by mohl jeho podíl na trhu dále růst až na pět procent, což by již v krátkodobém a střednědobém horizontu pomohlo výrazně omezit emise z dopravy.
Podle dokumentu Vize pro LPG , který nedávno publikovala Evropská asociace LPG (Liquid Gas Europe), by mohl podíl LPG vozidel na trhu do roku 2040 dosáhnout až 10,7 procenta. Podle tohoto scénáře by pak vozy na LPG do roku 2050 pomohly snížit emise ze silniční dopravy o 401 milionů tun CO2, 5 913 tun prachových částic a 459 tisíc tun NOx .
Vozy na LPG jsou na evropském trhu dostupné asi v 60 modelech, český trh v nabídce nových vozů bohužel zaostává. Na LPG verzi však lze přestavět většinu benzínových aut, a to za poměrně nízké náklady – obvykle 15 až 40 tisíc korun. Vlastnictví a provoz vozidla s pohonem na LPG totiž přináší ve srovnání s motorem na benzín či naftu nižší náklady, litr LPG je navíc v Evropě v průměru o 57 procent levnější než benzín a o 53 procent levnější než nafta.
Odpovědné orgány České republiky nicméně nedávno rozhodly, že motivaci k přechodu na tento pohon nebude podporovat a podpoří jen módní a minoritní elektromobily a to osvobozením od dálničních poplatků.
Zdroj: Česká asociace LPG