Ford Kuga rozšiřuje svou řadu o hybrid

Tlak na snižování emisí nutí automobilky postupně doplňovat nabídku o modely, používající technologie, které jejich snížení umožňují. Mezi ty, kde to reálně  funguje, patří hybridy, umožňující ukládat energii při brzdění do baterií, místo aby se pálila v brzdách a na druhou stranu vás nenutí vozit balast zbytečně těžkých baterií, které v praxi málokdo dobíjí a ve výsledku tak spotřeba může být větší než u samotného spalovacího motoru.

Kuga je aktuálně „nejelektrifikovanější“ modelovou řadou v nabídce evropského Fordu. Vedle Kugy HEV do ní patří ještě Kuga PHEV a EcoBlue mHEV a samozřejmě také několik tradičních zážehových a vznětových motorizací.

Akumulátory Kugy HEV o kapacitě 1,1 kWh se automaticky dobíjejí prostřednictvím zážehového motoru o objemu 2,5 l a rovněž rekuperačním dobíjením při jízdě setrvačností nebo brzdění. Tímto způsobem uložená energie zde slouží k napájení elektromotoru, který podle potřeby asistuje motoru spalovacímu, nebo pohání vůz sám. Kuga HEV přepíná mezi oběma režimy pohonu samočinně podle aktuálního provozního scénáře.

Full-hybridní hnací ústrojí umožňuje úspornou a tichou jízdu pouze na elektrický pohon, nikdy se nemusí nabíjet z vnějšího zdroje elektřiny a přitom vozu uděluje celkový dojezd 1000 km.

Protože se nenabíjí z externího zdroje, může být Kuga HEV atraktivní volbou pro zákazníky, které láká elektrifikovaný pohon, ale nemohou vůz nabíjet doma nebo v zaměstnání. Kuga HEV se zároveň stává první variantou Kugy, která může kombinovat elektrifikované hnací ústrojí s inteligentním pohonem všech kol. Hybridní převodovka umožňuje simulaci řazení rychlostních stupňů, což přispívá k řidičsky atraktivnímu zážitku z jízdy. Hnací soustava dosahuje celkového výkonu 140 kW (190 koní).

„Každá z elektrifikovaných variant Kugy nabízí jinou kombinaci předností. V případě nové Kugy HEV to jsou spotřeba paliva a dojezd konkurující dieselům, jistota v podobě pohonu všech kol a kultivovanost jízdy čistě na elektrický pohon bez komplikací spojených s externím nabíjením,“ řekl Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a služby.

Flexibilita hybridu

Na rozdíl od předchozích modelů značky, kdy byla technologie elektrického pohonu doplňována na existující modely, což si někdy vyžádalo kompromisy, které se projevily na funkci nebo vzhledu, nová generace Fordu Kuga byla od začátku vyvíjena s ohledem na zástavbu benzin-elektrického full-hybridního hnacího ústrojí. Konstrukce vozu si tak bez ohledu na zvolený pohon zachovává maximální prostornost a praktičnost.

Funkce tichého startu umožňuje modelu Kuga HEV rozjet se z místa pouze na elektrický pohon, což přispívá ke klidnější a kultivovanější atmosféře na palubě, zejména v městském provozu s častým zastavováním. Díky dojezdu až 1 000 km na jednu 54litrovou nádrž benzinu představuje Kuga HEV přitažlivou alternativu ke vznětovým motorizacím. Dle homologačního cyklu WLTP má spotřebu paliva od 5,5 l/100 km a emise CO2 od 125 g/km (5,1 l/100 km a 118 g/km NEDC). Oproti modelu Kuga Plug-in Hybrid je celkový dojezd o více než 30 procent delší.

Trakční baterii tvoří 60 článků o celkové kapacitě 1,1 kWh. Díky kapalinovému chlazení se baterie jednak obejde bez ventilátoru, což přispívá k nižší úrovni hluku a vibrací v prostoru pro cestující, jednak mohou být články umístěny blíže u sebe. Baterie má menší prostorové nároky, zůstává tedy zachována prostornost interiéru, který nabízí více než jeden metr prostoru pro hlavu vpředu a až 1481 litrů prostoru pro zavazadla za předními sedadly.

Výměník tepla výfukových plynů umožňuje spalovacímu motoru rychlejší zahřátí na provozní teplotu. Kuga HEV se díky tomu může po studeném startu přepnout na elektrický pohon dříve a současně se interiér rychleji vyhřeje na příjemnou teplotu. Kuga ve variantě s pohonem předních kol může tahat přívěsy o hmotnosti až 1 600 kg.

Hnací ústrojí Kugy HEV s novým řízením motor-generátoru zajišťuje plynulou a lineární akceleraci, přičemž automaticky přepíná mezi čistě elektrickým a hybridním pohonem. Nejnovější generace hybridní převodovky Ford je určena speciálně pro motor 2,5 l. Průběžně a plynule volí podle aktuální provozní situace nejvhodnější převodový poměr z hlediska spotřeby a dynamiky. Akceleraci 0 – 100 km/h zvládne Kuga HEV s pohonem předních kol za 9,1 sekundy.

V jízdních režimech Normal a Sport lze využívat simulované řazení rychlostních stupňů. Hnací soustava poté reguluje otáčky spalovacího motoru tak, aby omezila „variátorový“ efekt, typický pro některé full-hybridní pohony.

Na tuzemském trhu lze Kugu HEV objednávat také s inteligentním pohonem všech kol AWD, který průběžně rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní kola s cílem dosáhnout optimální stability a ovladatelnosti i na kluzkém povrchu. Má minimální dopad na spotřebu paliva – i díky tomu, že se v příznivých podmínkách automaticky přepne na pohon předních kol.

Výbava

Kuga HEV je v Česku nabízena ve variantách ST Line, ST Line X i Vignale a se širokou paletou komfortních a bezpečnostních technologií.

Sériově dodávaný modem FordPass Connect umožňuje využívat dynamické plánování tras s funkcí Aktuální doprava a ovládat některé funkce vozu na dálku prostřednictvím aplikace FordPass. Tímto způsobem lze zamknout či odemknout dveře, vůz nastartovat nebo zjistit jeho aktuální polohu.

V novém Fordu Kuga debutuje rovněž asistent křižovatek, který sleduje prostřednictvím kamery a radaru prostor před vozem. Může začít automaticky brzdit, aby zabránil nehodě nebo zmírnil její následky, pokud řidič odbočí do cesty protijedoucímu vozidlu. Dodává se jako výbava na přání a jako součást systému Pre-Collision Assist.

Nová Kuga HEV je jedním ze 17 nových elektrifikovaných modelů, které Ford plánuje postupně uvést na evropské trhy do konce roku 2022. Vyrábí se ve španělské Valencii, včetně lithium-ion baterií, do jejichž montážní linky Ford investoval 24 milionů eur (v přepočtu přibližně 634 milionů Kč).

 

Zdroj: Ford Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code