Budoucnost, kde si auto bude povídat se silnicí, se blíží

Představa, že vaše auto bude dostávat informace o dění na plánované trase a podle toho se přizpůsobí, není zase tak nereálná. Již dnes existují aplikace, sledující tisíce řidičů kolem vás, a podle toho navrhující nejrychlejší trasu. Ukazují, kde se tvoří kolony, zavčas upozorní na nebezpečné situace, sdílí informace o rychlosti a hustotě provozu.

To vše, ale nejen to, umožňuje také technologie C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems), která propojuje vozidla mezi sebou, s dopravní infrastrukturou, i centrálními systémy. C-ITS představují klíčový krok k autonomní mobilitě, ale už dnes přinášejí konkrétní výhody nejen pro řidiče, ale i pro správce silnic. V Evropě i v Česku se již zavádějí a jejich význam v dopravě bude v blízké budoucnosti dále růst.

Tyto takzvané kooperativní systémy se v České republice postupně zavádí na klíčových dopravních tepnách. ŘSD na dálnicích vybavuje jak infrastrukturu, tak celý svůj příslušný vozový park. „Doprava v Česku se vyvíjí a my chceme, aby byla co nejbezpečnější a nejefektivnější. Proto jsme začali s nasazováním C-ITS na klíčových dálnicích jako D0, D1, D2, D5, D8, D10 a D11. Je to další krok směrem k digitalizaci dopravy a lepší ochraně řidičů,“ dodává Radek Mátl, generální ředitel ŘSD s tím, že se systém postupně rozšiřuje i do měst, jako jsou Brno, Mladá Boleslav, Karlovy Vary, Hradec Králové a Plzeň.

Jak to funguje v praxi

Systém funguje na bázi výměny informací mezi vozidly a dopravní infrastrukturou. Zprávy jsou přenášeny až desetkrát za sekundu, což umožňuje přesnou detekci kritických situací. Důležité informace se následně zobrazují na infotainment displeji přímo ve vozidle, díky čemuž má řidič vždy přehled o situaci na silnici.

„C-ITS je technologie, která už dnes mění způsob, jakým se pohybujeme po silnicích. Řidič díky ní včas zjistí, že se blíží vozidlo IZS a může rychle uvolnit cestu, ale také dostane informaci o dopravních nehodách a překážkách na silnici či varování před náledím nebo prudce brzdícím vozidlem před nimi,“ vysvětluje fungování Martin Volný, ředitel společnosti Intens, dceřiné firmě O2 Czech Republic, která se na implementaci systému podílí. „Digitální dopravní značky zobrazované přímo na displeji auta navíc pomohou s orientací v měnících se podmínkách, třeba při dočasných omezeních. Jízda tak může být bezpečnější, plynulejší a předvídatelnější,“ dodává Volný.

Řešení, které zachraňuje životy

C-ITS přináší zásadní výhody i pro složky integrovaného záchranného systému, kde může rozhodovat každá vteřina. Díky chytrým technologiím se záchranáři dostanou na místo zásahu rychleji a bezpečněji, což může výrazně zvýšit šance na záchranu životů. Technologie umožňuje automatickou preferenci vozidel IZS na semaforech, varuje ostatní řidiče o blížících se zásahových vozidlech a pomáhá vytvořit záchranářskou uličku prostřednictvím upozornění na displeji palubní desky či mobilním zařízení. „Nejenže nám C-ITS umožní být na místě zásahu rychleji, ale zároveň přispěje také k celkové bezpečnosti provozu,“ říká genmjr. Petr Oslejšek, náměstek GŘ HZS ČR pro IZS a operační řízení.

Prvním výrobcem automobilů, který v ČR integruje tuto technologii do svých vozidel a zároveň disponuje potřebným certifikátem pro provoz technologie, je Volkswagen. Modely ID.3, ID.4, ID.7, Golf 8, Passat, Tiguan, Tayron, Multivan a ID. Buzz jsou už nyní vybaveny systémem Car2X, který umožňuje výměnu dat mezi vozidly a infrastrukturou v reálném čase.

Car2X fungující na bázi WLANp umožňuje sdílení informací mezi vozy Volkswagen a rovněž z nově vybudované informačně-komunikační infrastruktury v České republice i po celé EU. Informace o aktuálním provozu a dopravních rizicích jsou díky speciálních síti bran a sdílením informací z vozů záchranných složek a vozů údržby dostupné přímo před řidičem na informačním displeji řidiče.

Co to znamená pro řidiče?

Dnes si mohou majitelé vozidel Volkswagen s podporou Car2X službu aktivovat v infotainmentu svého vozu. Jakmile je aktivována, systém začne zobrazovat varovné zprávy na displeji – ať už vizuálně, nebo akusticky. U adaptivního tempomatu může systém dokonce automaticky upravit rychlost jízdy v případě nebezpečí.

Tvůrci řešení očekávají, že díky této inovaci dosáhnou plynulejšího provozu a lepšího využití dopravní infrastruktury.

Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR

Zdroj foto: Volkswagen, Ford

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code