Chystáte se autem pod stan? Nezapomeňte si vlastní plyn, na pumpě vám bombu nenaplní

Mnozí se v těchto dnech chystají na dovolenou, kterou plánují prožít pod stanem, v obytném přívěsu, nebo autě. Nepostradatelnou součástí takové dovolené je i plynová bomba. A pokud možno plná. Problém nastane, pokud ji zapomenete vyměnit, nebo spotřebujete a nikde v okolí není možnost koupit novou. V takové situaci mnozí skouší naplnit prázdnou bombu na čerpací stanici z výdejního stojanu pro auta.

To je ale z bezpečnostních důvodů zakázáno pod pokutou 50 000 korun. Plnit plynové láhve na propan-butan (LPG) je možné pouze ve speciálních plnírnách. Zákaz se přitom vztahuje i na plynové láhve v karavanech. Nejen, že pumpaři a jeho zákazníkovi hrozí vysoké pokuty. Ručně naplněná láhev rovněž představuje nezanedbatelné bezpečnostní riziko.  Stojany s výdejem zkapalněného ropného plynu neboli LPG tak musejí být opatřeny viditelnou informací o zákazu plnění plynových láhví.

Za porušení zákazu lze provinivšímu se zákazníkovi uložit pokutu až 50 tisíc korun. Provozovateli čerpací stanice dokonce až tři miliony korun,“ říká Pavel Šenych z odboru plynárenství a kapalných paliv Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).

Zákaz plnění plynu do mobilních tlakových nádob na čerpací stanici se však týká rovněž propan-butanových láhví používaných v karavanech. „I v případě, že je karavan vybaven láhví s bezpečnostním ventilem, který minimalizuje riziko přeplnění, je doplnění plynu ze stojanu čerpací stanice LPG porušením zákona. Správně by měla být prázdná láhev v karavanu vyměněna za jinou odborně naplněnou nebo by měla být naplněna ve specializované plnírně,“ doplňuje Michael Gavrilovič, předseda sekce autoplyn ČALPG.

Podle odborníků není plnění láhví na čerpacích stanicích v rozporu se zákonem nic výjimečného.

„Čerpací stanice smějí prodávat plyn výhradně do pevně zabudovaných palivových nádrží vozidla, někteří provozovatelé čerpaček ale umožňují plnit nebo sami aktivně plní také LPG láhve. Motivací je cena. I když autoplyn podléhá spotřební dani, je stále levnější než plyn v láhvi. Lahvový plyn totiž prodražují vysoké náklady na logistiku a samozřejmě také náklady na vlastnictví a údržbu láhví samotných,“ vysvětluje Ivan Indráček, výkonný předseda ČALPG, která pod značkou Bezpečné láhve garantuje jednotný standard propan-butanových láhví od prověřených dodavatelů.

Monitoring jakosti LPG včetně dalších povinností provozovatelů čerpacích stanic a výdejních jednotek zajišťuje Česká obchodní inspekce (ČOI) podle svého sdělení průběžně a v praxi padají i pokuty. Loni byl například sankcionován provozovatel čerpací stanice, jehož zaměstnanec plynovou láhev zákazníkovi ručně naplnil, i když o tom provozovatel nevěděl. Je to však nejen nelegální, ale především nebezpečné.

Plnění propan-butanu do láhví smí správně probíhat jen ve specializovaných plnírnách. Ty disponují potřebným vybavením a PRO MÉDIA mají též povinnost prověřit před samotným plněním stav plynové láhve, případně jí dopřát potřebnou údržbu. Kromě kontroly platnosti tlakové zkoušky se kontroluje, zda není láhev fyzicky poškozena. Nesmí být nijak deformovaná, ale ani orezlá.
Při plnění na čerpací stanici láhev nikdo nekontroluje. Hlavně zde ale nelze zajistit, aby byla naplněna správným množstvím plynu. Láhev tak může být v lepším případě nedoplněná, takže zákazník platí za větší množství plynu, než ve skutečnosti dostane.

Opravdu nebezpečné je ale její přílišné natlakování způsobené přeplněním. K přeplnění dojde snadno tím, že v plněné láhvi zůstane zbytek nespotřebovaného plynu. Na čerpacích stanicích se navíc plní LPG v litrech, zatímco do láhví v kilogramech. A poměr litru a kilogramu LPG není za různých teplot stálý, rozhodně není jedna ku jedné, ale jedná se přibližně o dvojnásobek.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code