Citroën představil na autosalonu v Šanghaji skládačku do města
Citroën představil na šanghajském autosalonu představy svých čínských designerů o tom, jak by mohl vypadat dopravní prostředek pro čínská města. Jde o variantu Citroën Autonomous Mobility Vision vybavenou různými moduly, vyvinutými podle místních potřeb.
Snahou Citroënu je navrhnout dopravní prostředky pro pohyb ve městě tak, aby se uživatel mohl přesouvat rychleji bez toho, aby k tomu používal vlastní automobil.
Základem této představy o způsobu městské dopravy je princip, kdy doplravní prostředek se skládá ze dvou nezávislých částí. Podvozku, který Citroën pojmenoval Skate a nástaveb, kterým říká moduly (Pods). Systém Citroën Autonomous Mobility Vision pak má nabízet flotilu těchto dopravních prostředků, které se nepřetržitě pohybují ve městech. Volba vhodné nástavby, která se spojí s podvozkem pak umožňuje uživatelům vybrat si službu, kterou chtějí, kdykoli chtějí. Vzhledem k tomu, že se již uživatelé nemusí soustředit na řízení vozu, mohou aktivně využít i čas přepravy, kterého bude relativně dost, protože maximální rychlost jízdy je 25 km/hod.
Designéři Citroënu v Číně vyvinuli tři nové moduly pro různé způsoby užití. Zatím jediným fyzickým modulem je Immersive Air, Cozy Capsule a Wander Café jsou digitální. Immersive Air, je modul pro více cestujících oválného tvaru, který protíná obdélníkový sloup a dvojité posuvné dveře z tónovaného skla. Uvnitř je zábavní prostor, kde lze hrát videohry, poslouchat hudbu, zazpívat si nebo sledovat filmy.
Cozy Capsule nabízí cestování pro dvě osoby. Hodiny v dopravních zácpách a každodenní dojíždění do práce jsou ve velkých městech stále častější. Cozy Capsule má maximalizovat relaxaci během ranní cesty do práce a pomáhat snižovat únavu cestou domů. Design nástavby je inspirován lahvičkami francouzských parfémů, vnější obal z křišťálu je umístěn na ploché základně a horní část nabízí osvětlení v barvě západu slunce.
Uvnitř křišťálové skořepiny je oranžové sedátko ve tvaru skořepiny. Jde o hlavní sedadlo, pohodlné a nastavitelné, standardní polohu sedadla lze sklopit až o 180 stupňů. Ergonomie interiéru a na dotek měkké čalounění Alcantarou představují technologii Citroen Advanced Comfort. Pro větší soukromí lze sklopit průsvitný závěs, který cestujícímu poskytne pocit jízdy, jako by byl zabořený v bavlnce.
Na opačné straně je instalováno druhé sedadlo, na které se může usadit druhý cestující pro soukromý rozhovor. Toto druhé sedadlo je vyrobeno z korkového materiálu, jeho opěradlo se rozšiřuje do stran a vytváří loketní opěrky. S tímto Podem vás čeká příjemný a osvěžující zážitek. Vnitřní prostor nabízí integrovanou čističku vzduchu a u stropu jsou umístěny samozavlažovací závěsné zelené rostliny. Díky základně z recyklovaných materiálů a interiéru z velké části z korku je tento Pod skutečným zjevením v oblasti ekologického designu.
Immersive Air je modul pro více osob oválného tvaru s obdélníkovým sloupem uprostřed. Exteriér je tvořen tmavým sklem, které je osvětleno třpytivým kovovým parametrickým vzorem. Celý modul září high-tech prvky, které se tajemně rozsvěcují. Dvojité posuvné tónované dveře a panoramatické okno jsou jednosměrně průhledné, což přináší příjemnou rovnováhu mezi viditelností a soukromím. Uvnitř modulu mohou cestující poslouchat hudbu, zazpívat si, hrát videohry nebo sledovat filmy.
Díky osvětlení umístěnému uvnitř různých prvků výzdoby a 360° zvuku synchronizovanému s digitálními animacemi umožňuje modul využít karaoke i videohry.
Tento malý salonek nabízí ergonomický prostor a polštáře, které umožňují opravdovou relaxaci. Originální vzor tkaní s červenými a modrými detaily postupně vytváří duhový odstupňovaný efekt, který odkazuje na technologie. Zábavu už nemusíte hledat, Immersive Air má vše, co uspokojí vaše touhy a zároveň vás dopraví do cíle.
Wander Café je otevřený vzdušný open air modul, která nabízí 2 cestujícím ochutnávky studených pokrmů a nápojů při cestě. Na rozdíl od ostatních dvou Podů je Wander Café otevřený, takže svým cestujícím nabízí zážitek spojený s vnějším prostředím. K dispozici jsou dvě sedadla proti sobě s téměř 360stupňovým otevřeným výhledem.
Část modulu představuje plovoucí strop a moderní grafická architektonická struktura, která stíní prostor k sezení. Modul je navržen bez dveří, aby byl nástup a výstup pohodlnější. Samoobslužný přístup k pokrmům a nápojům je velmi snadný díky ovládání prostřednictvím integrovaného stolního displeje HMI.
CITROËN SKATE DETAILNĚ
Citroën Skate by mělo být řešení městské dopravy schopné pohybovat se ve všech městských centrech po vyhrazených chráněných pruzích a umožňovat tak plynulou dopravu. Autonomní, elektrický a indukčně dobíjený Citroën Skate může fungovat téměř nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu a v případě potřeby se automaticky dobíjí na vyhrazených dobíjecích stanicích.
Na požádání se do 10 vteřin umístí pod nástavbu Pod. Je vybaven veškerou technologií potřebnou k přesunu dopravních nebo logistických nástaveb bez potřeby nadbytečného a drahého vybavení, díky tomu je technologie autonomní jízdy rentabilní. Pro srovnání, podle statistik je soukromé vozidlo 95 % času zaparkované a nikdy by plný potenciál této technologie nevyužilo. Citroën Skate, jakýsi ultra-tech skateboard, má v sobě veškerou inteligenci a technologie potřebné pro autonomní a elektrické cestování: baterie, elektromotor, senzory atd. Jeho maximální rychlost je omezena na 25 km/h, či dokonce na 5 km/h, aby byla zajištěna bezpečnost všech uživatelů v závislosti na oblasti města. Rychlost lze upravit podle způsobu využití Podů, aby co nejlépe vyhovovala poptávce.
Citroën Skate má rozměry 260 cm na délku, 160 cm na šířku a 51 cm na výšku, což znamená, že příliš nezabírá veřejný prostor.
Design
Design přebírá Citroën Skate od koncepčního vozu 19_19 Concept. Systémy zajišťující orientaci v prostoru jsou umístěny po celém obvodu, skryté za logy Citroën a zajišťují bezpečnou a autonomní jízdu: rozpoznávají chodce, auta, cyklisty, koloběžky nebo jakékoli jiné objekty na silnici. Vzhledem k tomu, že přední a zadní část vozu Citroën Skate jsou naprosto identické, jsou loga Citroën podsvícená: vpředu bílá, vzadu červená, aby byla v souladu s předpisy a jasně ukazovala směr jízdy ostatním účastníkům silničního provozu.
Citroën Skate je vybaven mobilními hydraulickými tlumiči, které zajišťují jízdní komfort při cestování a umožňují pohodlné a plynulé nasazování modulů Pods.
Kola Goodyear
Kola vymyslela a vyvinula společnost Goodyear, která byla partnerem Citroënu již v případě mimořádně rozměrných kol koncepčního vozu 19_19 Concept. Pro Citroën Skate vyvinul Goodyear všesměrová kola Eagle 360, tvořená kulovými pneumatikami. Jsou vybavena malými elektromotory a poskytují vozidlu volnost pohybu, takže se může pohybovat všemi směry stejně jako počítačová myš, otáčet se na místě a protáhnout se i těmi nejmenšími prostory, aniž by se musel starat o konkrétní směr jízdy.
Technologie Citroën Skate je založena na principu open-source, kdy může jakákoli třetí strana vyvinout kompatibilní nástavby na základě technických specifikací Citroën Skate. Obce, veřejné orgány nebo podniky mohou podle svých potřeb využít technologii Citroën Skate a vyvinout vlastní nástavby pro přepravu osob, nabídku služeb nebo zboží, a to ve veřejném nebo soukromém prostoru.
TECHNICKÉ VLASTNOSTI
Délka: 260 cm
Šířka: 160 cm
Výška: 51 cm
Maximální rychlost: 25 km/h
Automatické indukční nabíjení
Zdroj: Citroen, C Automobil Import, redakčně upraveno