Dacia Duster ve třetí generaci dospěla
Duster je model, který se dá označit za ikonu značky. Na trhu je od roku 2010 a dá se říci, že své místo si na něm našel. V roce 2017 prošel generační obměnou a poté i drobnými facelifty. Od roku 2018 jde o nejprodávanější SUV pro soukromé zákazníky v Evropě. Nyní přichází třetí generace, vizuálně navazující na předchozí, postavená ale na nové platformě.
Exterier
Z vnějšku si karoserie zachovává hlavní rysy předchozí generace, tá se ale říci, že trochu přiostřily a oblé linie se napřímily. Celý obvod karoserie je nyní chráněn před drobnými nárazy a škrábanci. Boční kryty jsou propojeny s kryty podběhů kol a předním a zadním nárazníkem a tvoří ochranný pás. Pod nárazníky chrání spodní část karoserie rozměrné kryty.
Přední a zadní nárazníky nejsou barveny dodatečně. Vstřikovaný plast, který tvoří tělo dílu, je již barevný. To znamená, že barva je na rozdíl od běžného nátěru neměnná. Nevyhnutelné nárazy a škrábance, které kryty utrpí, mohou zanechat stopy, ale ty budou téměř neviditelné, protože původní barva zůstane zachována.
Ochrana kolem vozu je vyrobena z nového materiálu Starkle®, který vynalezli inženýři společnosti Dacia (viz níže). Není lakován, takže v případě poškrábání nebude viditelně poznamenán.
Nový Duster nabízí chytré modulární střešní lišty a nový střešní nosič, který se jednoduše připevňuje k modulárním střešním nosičům v příčné poloze nebo k příčným střešním nosičům (maximální dynamická hmotnost na střeše vozidla = 80 kg).
Interier
Interiér je díky použití platformy CMF-B prostornější, zejména pokud jde o šířku pro cestující na předních sedadlech a prostor pro nohy na zadních sedadlech. Nový Duster má nižší práh zavazadlového prostoru a širší a vyšší otvor zavazadlového prostoru.
Kabina nabízí odolné materiály, zejména ve výbavovém stupni Extreme, který je standardně vybaven omyvatelným čalouněním Microcloud a gumovými rohožemi v první, druhé řadě i v zavazadlovém prostoru. Tyto rohože obsahují 20 % recyklovaného materiálu.
I samotný zavazadlový prostor je vyšší a širší a jeho objem se zvětšil až o 6 % na 472 litrů (objem pod odkládací plochou u nového modelu Duster 4×2).
Nový Duster je vybaven například elektrickou parkovací brzdou. Ta je k dispozici od výbavových stupňů Journey (standardní výbava) a Extreme (výbava na přání). Výbavové stupně Extreme/Journey jsou standardně vybaveny elektricky nastavitelnými a sklopnými zpětnými zrcátky. Nový Duster může být vybaven také vyhřívaným volantem a čelním sklem se systémem proti námraze (v závislosti na zemi).
Zajímavým detailem je systém YouClip, nové příslušenství Dacia. Umožňuje praktické a bezpečné upevnění řady specializovaných doplňků na klíčová místa v kabině. Nový Duster je standardně vybaven 4 (úroveň výbavy Essential) nebo 6 úchytnými body YouClip z výroby (jeden na palubní desce, jeden na straně spolujezdce na konzole, jeden v zadní části středové konzoly, dva v zavazadlovém prostoru na levé a pravé straně a jeden na vnitřní straně dveří zavazadlového prostoru). Pomocí doplňkového držáku opěrky hlavy pak můžete přidat další 2 body.
Lze je vybavit odkládací kapsou, držákem na chytrý telefon obsahujícím indukční nabíječku nebo důmyslným systémem „3 v 1“, který kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a přenosné světlo. Tento důmyslný systém 3 v 1 je u modelu Duster Extreme součástí standardní výbavy. K dispozici je také držák pro tablet s dotykovou obrazovkou, který lze připevnit na příslušenství opěrky hlavy.
Všechno příslušenství kompatibilní se systémem YouClip je k dispozici v dealerské síti Dacia.
Příslušenství
Po vzoru modelu Jogger, který byl 1. vozem značky Dacia, jenž tuto funkci využíval, bude i nový Duster schopen nabídnout spací vestavbu Pack Sleep. Jednoduchý, odnímatelný a cenově dostupný paket má 3 základní funkce: dvoulůžko (1,9 m dlouhé a až 1,3 m široké), které lze samo rozložit za méně než dvě minuty, poličku a úložný prostor.
Infotainment
Přístrojové desce dominuje nový multimediální systém s 10,1palcovou centrální dotykovou obrazovkou. Tato obrazovka je součástí standardní výbavy od úrovně Expression a je k dispozici se dvěma úrovněmi Media Display a Media Nav Live:
– Systém Media Display, který je standardní výbavou nových modelů Duster Expression a Extreme, nabízí audiosystém se 4 reproduktory a bezdrátové připojení Apple CarPlayTM a Android AutoTM.
– Systém Media Nav Live, který je součástí standardní výbavy Journey a volitelný u výbavy Extreme a Expression, nabízí také propojenou navigaci s informacemi o dopravních podmínkách v reálném čase a aktuálními mapami po dobu 8 let. Systém Media Nav Live je rovněž vybaven zvukovým systémem Arkamys 3D Sound System se 6 reproduktory.
Ve výbavě Essential je multimediální systém Media Control, který lze ovládat z volantu a informace o médiích se zobrazují na 3,5palcovém displeji s analogovými ukazateli na přístrojové desce. Dále obsahuje 4 reproduktory, připojení Bluetooth, port USB a držák chytrého telefonu integrovaný do palubní desky. Po připojení k bezplatné aplikaci Dacia Media Control může řidič ovládat funkce rádia/médií a přistupovat k mnoha dalším funkcím z obrazovky svého chytrého telefonu.
Nativní konektivita v souladu s novými evropskými předpisy GSR2 a u vozidel vybavených systémem Media Display & Media Nav Live ještě více propojených služeb, včetně služby FOTA (Firmware Over The Air), která umožňuje provádět aktualizace softwaru na dálku bez nutnosti navštívit dealerskou síť.
Ve všech úrovních výbavy má řidič k dispozici vyhrazený prostor pro svůj telefon.
Verze vybavené Media Display a Media Nav Live jsou vybaveny držákem YouClip pro chytrý telefon, dvěma zásuvkami USB C vpředu a dvěma vzadu pro napájení až čtyř zařízení. Všechny 4 zásuvky jsou podsvícené.
Součástí standardní výbavy nového modelu Duster Journey a jako volitelná výbava pro úroveň výbavy Extreme je bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, umístěná na středové konzole v dosahu obou cestujících vpředu.
Jízdní asistenti
Tempomat/omezovač rychlosti je nyní standardem od výbavy Expression výše.
Automatické přepínání mezi potkávacími a dálkovými světly je standardem pro nový Duster Extreme a Journey.
Funkce automatického zapínání potkávacích světel je navíc k dispozici u všech úrovní výbavy.
Výbava nového modelu Duster byla doplněna o nové jízdní asistenty, které splňují nejnovější bezpečnostní standardy: automatické nouzové brzdění (městské/příměstské s detekcí vozidel, chodců, cyklistů a motocyklů), rozpoznávání dopravních značek s varováním před překročením rychlosti, zadní parkovací asistent, signalizace nouzového zastavení, varování před opuštěním jízdního pruhu, asistent udržování v jízdním pruhu, systém sledování koncentrace řidiče a nouzové volání (eCall). A aby Dacia svým zákazníkům usnadnila život, přidala chytré tlačítko „My Safety“ pro rychlý přístup k preferované konfiguraci jízdních asistentů.
Hlavní standardní výbava
Téměř 70 % zákazníků modelu Duster dnes volí vyšší výbavy. Aby bylo vyhovělo této poptávce, nabízí nová řada Duster tři úrovně výbavy: Essential, Expression a nová nabídka na nejvyšší úrovni se dvěma výbavami s odlišnými a vzájemně se doplňujícími prvky: Duster Extreme , Duster Journey p. Tyto dva světy budou nabízeny za stejné ceny.
Duster Essential: pevné střešní lišty, elektrické ovládání předních oken, centrální zamykání, manuální klimatizace, automatická potkávací světlomety, 6 airbagů, zadní parkovací senzory…
Duster Expression: totéž co Essential + 17palcová kola z lehkých slitin, 7palcový digitální přístrojový štít, 10,1palcový centrální dotykový displej s multimediálním systémem Media Display a bezdrátovou replikací Apple CarPlayTM/Android AutoTM, parkovací kamera, zadní elektrická okna, automatické stěrače…
Duster Extreme: pro outdoorové nadšence, přizpůsobený intenzivnímu používání. Nabízí totéž co Essential + modulární střešní ližiny, mlhové světlomety, omyvatelné čalounění MicroCloud, gumové rohože na podlaze a v zavazadlovém prostoru, automatická klimatizace, hands-free karta, elektrická zrcátka, systém YouClip „3 v 1“, prvky interiéru a exteriéru v měděné barvě,…
Duster Journey: pro ty, kteří dávají přednost diskrétní eleganci, komfortu a pohodě. Nabízí totéž jako Essential + 18palcová kola z lehkých slitin, mlhové světlomety, automatická klimatizace, hands-free karta, elektronická parkovací brzda a zpětná zrcátka, bezdrátová nabíječka chytrých telefonů, multimediální systém Media Nav Live s navigací, zvukový systém Arkamys 3D Sound System se 6 reproduktory,…
Pohonné jednotky
– Duster HYBRID 140. Pohonná jednotka HYBRID 140, kterou Dacia použila na začátku roku 2023 pro model Jogger, se nyní dostává i do nového modelu Duster. Skládá se z 1,6litrového benzinového čtyřválce o výkonu 94 k, dvou elektromotorů (motor o výkonu 49 k a vysokonapěťový startér/generátor) a elektrifikované automatické převodovky.
Ta má 4 převodové stupně určené pro spalovací motor a další 2 pro elektromotor. Tato kombinovaná technologie je umožněna absencí klasické spojky.
Regenerativní brzdění v kombinaci s vysokou kapacitou rekuperace energie 1,2 kWh baterie (230 V) a účinností automatické převodovky znamená, že až 80 % doby jízdy po městě je využíváno na elektrický pohon, přičemž úspora paliva v kombinovaném cyklu činí 20 % a v městském cyklu až 40 %. Vůz se navíc vždy rozjíždí ve 100% elektrickém režimu.
– Duster TCe 130. Tato pohonná jednotka kombinuje tříválcový přeplňovaný benzinový motor nové generace o objemu 1,2 litru pracující na bázi Millerova cyklu (optimalizovaná účinnost a menší čerpací ztráty) s lehkým 48V hybridním systémem. Ten podporuje spalovací motor při rozjezdu a akceleraci a snižuje průměrnou spotřebu paliva a emise CO2 přibližně o 10 %*.
Zzrychlení a akcelerace jsou u modelu TCe 130 vyšší než u současného modelu TCe 130, vozidlo reaguje pohotověji a jeho jízda je plynulejší. Rekuperační brzdění dobíjí baterii o kapacitě 0,8 kWh.
TCe 130 je k dispozici se šestistupňovou manuální převodovkou pro verze 4×2 a 4×4.
– Duster ECO-G 100. Dacia je jediným výrobcem, který u všech svých modelů s vnitřním spalováním nabízí duální palivo benzín a LPG pod označením ECO-G.
Při provozu na LPG nový Duster ECO-G 100 nabízí dojezd až 1 300 km díky dvěma nádržím s kombinovaným objemem téměř 100 litrů: 50 litrů benzinu a 50 litrů LPG (instalovaných pod podlahou zavazadlového prostoru, čímž se zachovává objem zavazadlového prostoru).
Přepínání z jednoho paliva na druhé je okamžité a nepostřehnutelné díky přepínači dokonale integrovanému do palubní desky.
Lepší terénní vlastnosti provedení 4X4
Nový Duster je k dispozici s pohonem Terrain Control 4×4, který lze ovládat pomocí 5 jízdních režimů:
– AUTO: převodovka automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní nápravu podle přilnavosti a rychlosti
– SNOW: optimalizuje trajektorie na kluzkých vozovkách díky specifickému nastavení ESC a kontroly trakce.
– MUD/SAND: pro jízdu na sypkém povrchu, jako jsou blátivé nebo písčité cesty.
– OFF-ROAD: nabízí nejlepší terénní schopnosti na obtížných cestách. Z hlediska funkčnosti je velmi podobný režimu 4×4 lock současného modelu Duster, ale jde ještě dál tím, že automaticky rozděluje točivý moment mezi přední a zadní kola podle adhezních podmínek a rychlosti vozidla.
– ECO: optimalizuje spotřebu paliva působením na klimatizaci a výkon vozidla. Optimalizuje rozdělení točivého momentu motoru mezi přední a zadní nápravu, aby se omezila spotřeba paliva a zároveň se přizpůsobila podmínkám přilnavosti vozovky.
Světlá výška v terénu: 217 mm (měřeno mezi nápravami) u verze 4×4, nejlepší na trhu.
Přední a zadní nájezdové úhly ještě příznivější, až 31° vpředu a 36° vzadu u verze 4×4.
Nájezdové a výjezdové úhly jsou u verzí 4×4 ještě příznivější pro překonávání překážek, a to až 31° vpředu a 36° vzadu a spodní úhel 24°.
Systém regulace rychlosti při jízdě ze svahu. Tento systém je užitečný zejména při jízdě v terénu nebo při prudkém klesání. Působí zejména na brzdy, aby zabránil neovladatelnému rozjetí vozidla, a tím zajišťuje udržování vhodné rychlosti (v závislosti na pokynech řidiče) od 0 do 30 km/h. Systém funguje při všech převodových stupních včetně zpátečky. Řidič se již nemusí starat o pedály plynu a brzdy, ale pouze o volant.
Nové informace All Road. Centrální 10,1palcová obrazovka zobrazuje řadu informací, které jsou užitečné zejména při jízdě v terénu:
– Úhel náklonu vozidla vpravo/vlevo
– Úhel sklonu pro jízdu do kopce i z kopce
– Rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu (u verze 4×4)
Zdroj: Renault Česká republika