Test Dacia Sandero Stepway. Úsporná volba nejen na asfalt

Dacia Sandero je auto, které ukazuje, jak velký kus cesty ušla značka od dob modelu 1300. Dnešní provedení je již třetí generací vozu. Ty přišla na trh koncem roku 2020 a slaví úspěch nejen u nás, ale v prakticky celé Evropě. Dnešní test se věnuje modelu, který již prošel proměnou, spojenou se změnou loga značky a s tím spojeným faceliftem všech modelů, zahájeným loni na podzim.

Sandero Stepway je model, který doplňuje základní provedení Sandero prvky, zaměřenými na pohyb v lehčím terénu. Především a na první pohled světlou výškou, zvětšenou ze 162 na 201 milimetrů a oplastovanými podběhy kol a prahy.

Exteriér

Pokud jde o exteriér, tak ten je u vozu, který výrobce řadí mezi crossowery, zcela na úrovni dnešních trendů. Ambice vozu, ochotného a schopného vydat se i mimo jistotu asfaltového koberce, dokládají plastové doplňky, chránící části karoserie, ohrožené při jízdě terénem. Pozorný divák si všimne i – jak je uvedeno v úvodu – mírně zvýšeného podvozku a větších pneumatik. Necelé čtyři centimetry by se nemusely zdát nic podstatného, ale v terénu mohou lehce znamenat rozdíl mezi tím, zda budete pokračovat v cestě, nebo hledat někoho, kdo vás vytáhne ze šlamastiky.

Linie vozu jsou svým tvaroslovím pro značku typické, zároveň ale moderní a zajímavé. A nezaměnitelné, ať už se koukneme na přední, nebo zadní světlomety s charakteristickou kresbou denního svícení. Praktický uživatel ocení také to, že linie vozu s koly umístěnými v rozích karoserie využívají půdorys maximálně možným způsobem bez toho, že by rezignoval na estetiku designu.

Změnou, kterou každý zaznamená, je i nová maska chladiče, vyvolaná změnou loga značky. Ta nyní působí více sebejistě, až ultimativně.

Boky vozu chrání v tomto provedení široká plastová lišta, uprostřed zadních dveřích, stejně jako u jiných modelů (Duster) nahradil velký nápis Dacia malé logo značky. Označení modelu je pak řešeno malou nálepkou vlevo dole.

Velkou vychytávkou, kterou nesmím zapomenout zmínit, jsou střešní lišty. Ty jsou v základním nastavení podélně a je možné na ně uchytit příčníky nosiče. Pokud ale nosič nemáte a potřebujete něco na střeše odvézt, stačí jednoduše pomocí klíče z příslušenství povolit 4 šrouby a střední část lišt otočit o 90 stupňů. Vznikne tak elegantní a funkční střešní nosič, na kterém můžete odvézt to, co potřebujete.

Interiér

Oproti provedení před faceliftem najdete uvnitř vozu jedinou změnu, a to nápis značky, který na airbagu volantu nahradil logo. Jinak zůstala vyvážená kombinace mezi snahou o co nejnižší náklady na výrobu a dosažením co největšího efektu pro uživatele. Jako příklad mohou posloužit efektní oranžové linky na výdeších klimatizace, madlech dveří a prošívání sedadel, doplněné vyšitými nápisy Stepway. V interiéru je místo pro 4 dospělé cestující, ke kterým se vzadu může přidat jedno dítě. Problém budou mít vzadu vyšší cestující, místa pro nohy zde moc není.  Sedačky jsou příjemně tvrdé, neunaví ani na delší cestě. Boční vedení sedaček je více vizuální, než faktické, ale svou roli při běžné jízdě, kdy se nesmýkáte zatáčkami, splní.

Přístrojová deska má klasické uspořádání. Kaplička před řidičem i prostřední panel jsou na obvyklém místě. Na něm najdete i čtyři výdechy klimatizace. I oddělená klimatizace s digitálními ukazateli hodnot je tam, kde ji potřebujete. Infotainment nabízí dnes již klasiku, která se prolíná všemi řadami modelů Dacie, potažmo i sesterských Renaultů, se kterým značka mnoho komponent sdílí.

Sdíleným dílem je u tohoto modelu a výbavy i bezklíčkové dálkové zamykání. To je příslušenství, které nenajdete ani u vyšších výbav jiných renomovaných značek.

Šikovná je i možnost vypnout systém Start/stop přímo pomocí tlačítka na pomocném panelu uprostřed přístrojové desky a šetřit tak motor, baterii i nervy při rozjezdech ve městě. Vedle tohoto tlačítka je i odemykání dveří a zapínání varovných světel.

Ovládání na volantu je intuitivní, přehledné, stejně tak ovládání všech nastavení na prostředním panelu, který kromě vlastního infotainmentu nabízí i možnost zrcadlení mobilního telefonu.

Když už jsme u mobilního telefonu a šikovných drobností, nelze zapomenout na jednu specialitu, kterou jsem zatím ještě u žádného modelu neviděl. Tou je továrně montovaný držák na mobil na přístrojové desce. Je umístěný mezi kapličkou před řidičem a prostředním panelem. Jde o na první pohled oldschoolové řešení, v provozu dává ale překvapivě mnoho užitečných možností využití. Od zobrazování navigace, přes snadné odbavování hovorů, až po využívání jako zdroje audia při poslechu oblíbených podcastů místo bezobsažných rozhlasových stanic. Výrobce myslil na vše, hned vedle držáku je i šikovně umístěna zásuvka na dobíjení mobilu.

Popis přístrojové desky je možné uzavřít zmínkou o zajímavém designovém prvku. Tím je potah středního pásu desky látkou shodnou s tou, použitou na područkách ve dveřích a na opěradlech sedadel.

Pro ty, kteří rádi jezdí na spotřebu, je proto užitečná možnost zobrazit si informace o tom, jak umí šetřit. To vám ukážou statistiky, zobrazující na prostředním panelu, jak umíte citlivě zrychlovat, nebo jak jste dobří v předvídání jízdních situací a v přizpůsobování rychlosti jízdním podmínkám. Auto vám na závěr jízdy může vystavit vysvědčení, které obsahuje údaje o jízdě a pokud vás to zajímá, tak kromě hodnocení můžete dostat i některá doporučení pro to, jak se v budoucnu ještě více zlepšit.

I když je v technickém průkazu jako údaj o počtu cestujících číslo 5, je na zadních místech dost prostoru spíše pro dva cestující, možná i jedno dítě. Hlavu ale nemusí krčit ani vyšší člověk.

Pokud jde o nabíjení, vepředu mají řidič se spolujezdcem k dispozici jednu 12V a jednu USB zásuvku, vzadu pak najdeme také jednu 12 V zásuvku, kterou lze v případě více potřebných řešit cigaretovou USB rozdvojkou, kterou si ale musíte pořídit sami.

Kufr nabízí prostor 328 litrů, odpovídající velikosti a kategorii vozu. Prostor je variabilní, podlážka kufru má možnost umístění ve dvou polohách. Ve spodní poloze nabízí maximum místa pro přepravu vyšších předmětů, v horní poloze pak nabízí možnost vytvořit rovnou nakládací plochu po sklopení zadních sedadel a snadnější nakládání delších věcí. Pod podlážkou kufru ale již bohužel nenajdeme rezervní kolo pod podlážkou. I do tohoto vozu pronikla lepicí sada, dodávaná dnes jako náhrada rezervy, takže nezbývá než doufat, že vás větší defekt mine.

Pohon

Výrobce jako součást označení pohonných jednotek používá údaj výkonu motoru v koňských silách. V tomto modelu tak naleznete jednotky TCE 90, TCE 110. Všechny motory přitom mají stejný objem 0,999 litru. Atraktivní nabídkou je možnost volby motoru TCE 100 ECO-G, což je jednotka poháněná plynem. Kromě o 10 koní vyššího výkonu získá kupující i větší dojezd, daný kombinací benzínu a plynu.

Testovaný kus měl motor TCE 110, čili s výkonem 110 koní, v kombinaci s automatickou mechanickou šestistupňovou převodovkou. Automaty, které používá Dacie, jsou schopny plnit svou funkci bezchybně, ale pro řidiče, který si chce jízdu s vozem užít, je klasická převodovka volbou, se kterou si více užije. S manuálem také při rozumné jízdě ušetříte trochu paliva, tabulkově 0,6 litru na 100 kilometrů. Naše průměrná spotřeba při obvyklém mixu různých typů silnic dosáhl 5,7 litru, což je velmi slušná hodnota, v mezích očekávání.

Jízdní vlastnosti

Podvozek je měkce nastavený. To vyhovuje při jízdě po rozbitých kostkách města, okreskách na venkově, nebo polních cestách při jízdě na chatu nebo za zážitky. Na to je auto výborně stavěno. Na dálnici se ale měkkost podvozku stává  spíše limitem. Při vyšších rychlostech auto trochu ztrácí jistotu a jízda při maximálně povolené rychlosti přestává být komfortní. Po řidiči vyžaduje větší koncentraci na chování vozu, než by bylo nezbytně nutné a stává se tak více únavnou.

Měkčí je i řízení, které je komfortní při jízdě po městě a pomalejší rychlosti. Při rychlejší jízdě bych ocenil větší ztvrdnutí tak, aby vedení vozu bylo jistější a auto tak bylo při manévrech stabilnější.

Jistým prvkem vývoje výbavy je i elektrická ruční brzda. V běžném provozu je to věc, zvyšující pohodlí, při jízdě v terénu by ale zkušenější řidič ocenil klasickou ruční brzdu. U tohoto typu vozu, vhodného i pro náročnější terén, dává ruční brzda třeba na sněhu nebo v blátě možnost použít ji jako náhradu uzávěrky diferenciálu a vyhrabat se z hlubší vrstvy.

Závěr

Je třeba ocenit, jak se výrobci daří umístit jednotlivé modely svými užitnými vlastnostmi a cenou tak, aby vyšli vstříc prakticky každému. Přitom se to daří společně se zásadním zvýšením kvality a rozšíření nabídky. To, že tato zkušenost neunikla více řidičům, dokazují prodejní čísla a pozice značky na trhu.

Stepway patří mezi vozy, které zaujmou svými vlastnostmi a přitom neodradí svou cenou. Ta se, s ohledem na vnější vlivy bohužel vyvíjí, vyvíjí se ale i výbava. Příplatková výbava přitom umožňuje nakonfigurovat si auto tak, jak potřebujete, s tím, že cena jednotlivých doplňků neutrhne kapsu.

Pro představu, model začíná nyní u verze Essential na ceně 360 900,- Kč. Testovaná verze nesla v době testu označení Expression a cenovku 416 400,- Kč. S doplňkovou výbavou pak 471 100 Kč.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code