Druhá generace Citroenu C5 Aircross dostala modernější design i technologie
V průběhu posledních dvou let obměňoval Citroen celou svou modelovou řadu. Poslední model, který tuto modernizaci dokončil, je C5 Aircross, který na trh přichází právě nyní. Vychází z konceptu C5 Aircross, který byl představen na podzim 2024 na pařížském autosalonu a jde o druhou generaci modelu. Design navazuje na první generaci, ale přináší mnoho nových a originálních prvků, zlepšujících mimo jiné aerodynamiku vozu.
Exteriér
Nový C5 Aircross se odklání od předchozích zaoblených tvarů a přejímá protáhlejší a ostřejší linie nového designerského jazyka značky Citroën.
Výška vozu je 166 cm, což pomáhá snižovat odpor vzduchu a zároveň zachovává světlou výšku 20 cm. Rozměry: 4 652 mm na délku (+150 mm) a 1 902 mm na šířku. Rozvor náprav dosahuje 2 784 mm, což je o 60 mm více než u předchozího modelu C5 Aircross, přičemž toto prodloužení je téměř celé využité pro nohy zadních cestujících. Platforma umožňuje použití kol s průměrem 740 mm (+20 mm) v kombinaci s ráfky o velikosti až 20 palců, což je u značky Citroën vůbec poprvé. Ráfky jsou navrženy tak, aby zvyšovaly aerodynamickou účinnost, a perforované části pomáhají chladit brzdy.
Dalším výrazným prvkem je tvarované rýhování v nárazníku, které oživuje rovný povrch a odráží motiv stylizovaných šípů na masce chladiče. U elektrické verze je přední část zcela uzavřená, aby se snížil aerodynamický odpor.
Linie střechy se za druhou řadou sedadel mírně svažuje a optimalizuje tak aerodynamiku a současně je zachován objem prostoru pro cestující, což ukazuje rodinné poslání nového C5 Aircross. Zadní část vozu C5 Aircross navazuje na přední část. Zdůrazňuje zadní dveře, které jsou výrazně vertikální a zvyšují tak objem zavazadlového prostoru. Zadní část je v horní části zaoblená pro lepší aerodynamiku. Na zadních sloupcích byly přidány žebrované aerodynamické doplňky, pomáhající usměrňovat proudění vzduchu.
Výsledky veškeré této práce na aerodynamice vedly ke snížení koeficientu SCX, který je oproti předchozí generaci zřetelně lepší, má hodnotu 0,75 (oproti 0,84 u předchozího modelu C5 Aircross). Díky lepší aerodynamice dosahuje nový C5 Aircross oproti předchozí generaci zvýšení elektrického dojezdu na dálnici o více než 30 km.
Nový tříbodový světelný podpis Citroënu využívá mimořádně štíhlé horizontální segmenty. Nový C5 Aircross může být vybaven světlomety Citroën Matrix LED. Ty umožňují jízdu s plně rozsvícenými světlomety po celou dobu, jakmile to vyžaduje snížená viditelnost, aniž by docházelo k oslňování ostatních účastníků silničního provozu. Každý světlomet obsahuje 20 LED diod, které se automaticky zapínají nebo vypínají v závislosti na detekci ostatních vozidel a co nejpřesněji upravují světelný paprsek tak, aby řidiči vozu C5 Aircross poskytovaly optimální výhled bez rizika, že bude rušit ostatní účastníky silničního provozu. Systém Citroën Matrix LED detekuje dopravní značky a snižuje intenzitu světla, které na ně dopadá, aby řidič vozu C5 Aircross nebyl oslněn odrazem světla svých vlastních světlometů.
Interiér
V novém Citroënu C5 Aircross připomínají výbava a textilie interiérové vybavení. Dlouhá horizontální palubní deska je navržena jako součást vybavení obývacího pokoje. Spodní část palubní desky je potažena tkaninou s pěnovou výplní, která pokračuje až ke dveřním panelům a sedadlům. Na výběr je světlé nebo tmavší prostředí.
Ambientní osvětlení nabízí výběr z osmi různých barev, což představuje u značky Citroën další premiéru. Podtrhuje horizontálnost palubní desky a nachází se také na reproduktorech umístěných na jejích koncích, na dveřích a na spodní části středové konzoly.
Nová sedadla Citroën Advanced Comfort® jsou výsledkem výzkumu Citroënu a využití zkušeností získaných u jiných modelů Citroën. Sedák a spodní část opěradla jsou vyrobena ze silných texturovaných pěnových prvků. Součástí horní části opěradla jsou boční opěrky, poprvé elektricky nastavitelné. Pneumatický systém umožňuje jejich přizpůsobení cestujícímu. Vrcholným vyjádřením komfortu jsou přední sedadla, která lze rovněž elektricky nastavit až do 10 poloh, přičemž vyhřívání, ventilace a masážní funkce nabízejí pět různých programů.
Nový C5 Aircross díky rozvoru 278 cm nabízí největší vnitřní prostor v segmentu a představuje zlepšení oproti svému předchůdci. To platí zejména pro zadní sedadla, kde je prostor pro kolena stejný jako u C5 X a o 51 mm delší než u předchozího modelu C5 Aircross. Vyšší cestující se budou cítit velmi pohodlně také díky o 68 mm většímu prostoru nad hlavou ve druhé řadě oproti předchozímu modelu. Opěradla zadních sedadel lze sklopit v rozmezí 21° až 33°, což cestující ocení zejména při dlouhých cestách. U vyšších stupňů výbavy jsou zadní sedadla vyhřívaná.
Místo řidiče
Při navrhování nového C5 Aircross byla prioritou optimalizace ergonomie místa řidiče. Cíl byl jednoduchý: zajistit, aby měl řidič všechny potřebné informace na očích a na dosah ruky, aby mohl řídit s beze stresu a s klidem. Nový Citroën C5 Aircross je vybaven největší centrální HD dotykovou obrazovkou, jakou kdy vozy skupiny Stellantis nabízely. Má jak plně přizpůsobitelné i neměnné části pro rychlý a snadný přístup k základním funkcím.
Nový Citroën C5 Aircross je vybaven nejnovější generací systémů infotainmentu Citroën, včetně on-line 3D navigace a kompletního audiosystému. Až osm řidičů si může vytvořit vlastní profil, do kterého si uloží oblíbené rozhlasové stanice, obvyklé cíle cesty a osobní nastavení centrální dotykové obrazovky.
Bezdrátové připojení je kompatibilní s Apple CarPlay a Android Auto. Přes Bluetooth lze připojit dva telefony současně. Bezdrátová 15W nabíječka je zabudovaná do středové konzoly v šikmé poloze navržené pro optimální ergonomii. Tento chytrý úložný prostor je ideálním místem pro odložení telefonu při nástupu do vozu a při zastavení vozu nabízí vhodný úhel pro sledování informací v telefonu.
Systém rozpoznávání hlasu „Hello Citroën“ umožňuje pomocí hlasových pokynů nastavit teplotu v kabině, spustit navigační systém k navedení do uložené destinace, vybrat uloženou rozhlasovou stanici, uskutečnit telefonní hovor atd.
Nový C5 Aircross navíc nabízí chatbot ChatGPT, který vyvinula organizace OpenAI a který je součástí systému infotainmentu. ChatGPT představuje nový nástroj generativní umělé inteligence, který umožňuje přirozenější hlasové ovládání a pomáhá s každodenními úkoly.
V závislosti na úrovni výbavy je model doplněn rozšířeným head-up displejem se systémem promítání informací na čelní sklo, v barvě a ve velké ploše. Tento head-up displej má velkou plochu – o 30 % větší než u modelu C5 X – a je výškově nastavitelný pro snadné čtení.
C-SUV s největším prostorem vzadu: určené pro rodiny
Další novinkou druhé generace modelu C5 Aircross je středová loketní opěrka se dvěma držáky na nápoje a dvěma místy určenými pro uložení telefonu. Ty lze nabíjet pomocí dvou zásuvek USB-C umístěných v zadní části středové konzoly, která je rovněž vybavena 12V zásuvkou. Cestující na předních sedadlech mají k dispozici rovněž dvě zásuvky USB-C a 12V zásuvku v přední části středové konzoly. Třetí 12V zásuvka se nachází v zavazadlovém prostoru.
Světlo v interiéru poskytuje velké panoramatické střešní okno (1 069 × 720 mm). Jeho přední část lze elektricky otevřít pro lepší větrání kabiny a pocit volnosti. K jeho úplnému zakrytí lze použít elektricky ovládanou clonu.
C5 Aircross nabízí zavazadlový prostor od 565 dm³ se zadními sedadly ve vzpřímené poloze až po 1 668 dm3 se sklopenými zadními sedadly. Přitom ani u plug-in hybridní či elektrické verze nedochází ke ztrátě objemu zavazadlového prostoru.
Díky dělení zadních sedadel v poměru 40/20/40 a jejich nastavitelným opěradlům lze objem zavazadlového prostoru přizpůsobit konkrétním potřebám. Kryt zavazadlového prostoru je rozdělen na dvě části pro snadný přístup do zavazadlového prostoru. C5 Aircross může být vybaven elektrickým ovládáním víka zavazadlového prostoru s bezdotykovým otevíráním/zavíráním.
Podlahu zavazadlového prostoru lze nastavit do dvou různých výšek. Ve snížené poloze je pod podlahou 75 litrů úložného prostoru. Další úložné prostory o celkovém objemu téměř 40 litrů jsou rozmístěny po celé kabině, od velké přihrádky vpředu, do které se vejde 1,5litrová láhev, přes kapsy v zadních dveřích až po prostornou schránku pod přední středovou konzolou.
Technologie
Nabídku technologií na palubě nového C5 Aircross doplňují asistenční systémy řízení a parkovací asistenti Citroën nejnovější generace, které využívají to nejlepší z know-how značky. Například paket Drive Assist 2.0 nabízí výjimečný jízdní komfort a bezpečnost a umožňuje autonomní jízdu 2. úrovně. Jeho součástí je:
- Poloautomatická změna jízdního pruhu. Po aktivaci této funkce, která je k dispozici od rychlosti 70 km/h na vysokorychlostních silnicích nebo dálnicích, auto automaticky změní jízdní pruh poté, co systém zkontroluje, zda se v něm nenachází žádná překážka, a požádá řidiče o potvrzení pouhým stisknutím tlačítka „OK“ na volantu.
- Výstraha při couvání v případě nebezpečné situace za vozem. Při zařazení zpátečky tato funkce díky zadním úhlovým radarům upozorňuje na blížící se překážky (chodce, cyklisty, vozidla, nákladní automobily, motocykly) v zóně mrtvého úhlu vozidla.
- Kamera pro sledování pozornosti řidiče. Jedna kamera neustále sleduje oči řidiče a druhá dráhu vozu, zejména v případě vybočení z jízdního pruhu. Při zjištění rizika se spustí zvukový a světelný signál.
- Systém sledování mrtvého úhlu s delším dosahem. Systém využívá radary s dosahem až 75 m namísto ultrazvukových senzorů s dosahem jen několik metrů.
- VisioPark 360°, podle úrovně výbavy. Systém VisioPark využívá kameru, která se aktivuje po zařazení zpátečky, a dále 8 senzorů překážek. Systém zobrazuje pohled na zadní část vozidla a jeho okolí na centrální obrazovce, přičemž si lze vybrat ze tří režimů: normální s naváděcími čárami, panoramatický pohled v úhlu 180° nebo pohled z ptačí perspektivy. Systém VisioPark 360° poskytuje panoramatický pohled na okolí vozu pomocí čtyř kamer a osmi senzorů překážek, což usnadňuje manévrování v úzkých prostorách.
Motory
C5 Aircross Hybrid 145 Automatic
Tato technologie Hybrid 48V kombinuje velmi snadné používání – bez nutnosti dobíjení, s dojezdem přes 950 km[2]– se schopností výrazně snížit spotřebu paliva a tím i provozní náklady. Ve městě může nový C5 Aircross Hybrid 145 urazit až 50 % své cesty na elektrický pohon.
Tato technologie kombinuje tříválcový turbomotor nové generace o objemu 1,2 litru s výkonem 136 k (100 kW), vyvinutý pro hybridizaci, se synchronním elektromotorem s permanentními magnety o výkonu 12 k (9 kW – maximální výkon 28 k / 21 kW), který je napájen z baterie o kapacitě 0,9 kWh umístěné pod sedadlem řidiče. Elektromotor je součástí nové šestistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.
Řízení obou motorů je plně automatické. Při akceleraci při nízkých rychlostech elektromotor podporuje spalovací motor. Při ustálených rychlostech oba motory pracují společně pro optimalizaci spotřeby paliva. Ve městě a při manévrování může nový C5 Aircross Hybrid 145 fungovat ve 100% elektrickém režimu, pokud to úroveň nabití akumulátorů dovolí. Při zpomalování se baterie automaticky dobíjí.
Díky těmto vlastnostem spotřebuje nový C5 Aircross Hybrid 145 přibližně o 15 % méně paliva než nehybridní benzínový model a díky propracované aerodynamice o 4 % méně než předchozí generace C5 Aircross Hybrid 145.
C5 Aircross Plug-in Hybrid 195 Automatic
Plug-in hybridní technologie nabízí dojezd v elektrickém režimu v průměru 86 km – o 33 % více než předchozí C5 Aircross – a ve městě dokonce více než 100 km! Jeho velká palivová nádrž o objemu 55 litrů – tedy o 28 % větší – mu zajišťuje celkový dojezd na dálnici 650 km.
Plug-in hybridní technologie nového modelu C5 Aircross kombinuje čtyřválcový turbomotor o objemu 1,6 litru s výkonem 150 k (110 kW) s elektromotorem o výkonu 92 kW (125 k), který je napájen z baterie o kapacitě 21 kWh umístěné pod podlahou uprostřed vozu. Vůz tak dosahuje kombinovaného výkonu 195 k (143 kW). Elektromotor je součástí nové sedmistupňové dvouspojkové automatické převodovky eDCS.
Oba motory mohou pracovat společně nebo odděleně v závislosti na jízdních podmínkách a potřebách řidiče. Řidič může volit mezi třemi jízdními režimy:
- Hybrid (výchozí režim): automaticky řídí provoz obou motorů a kdykoli je to možné, dává přednost elektrickému pohonu, aby se snížila spotřeba paliva
- Electric: pro 100% elektrický provoz, dokud to dovoluje nabití baterie, a to až do rychlosti 135 km/h;
- Sport: elektromotor pomáhá spalovacímu motoru pro dosažení maximálního výkonu, který je umocněn specifickým nastavením akcelerátoru, převodovky a řízení.
Z 0 na 100 % pomocí wallboxu 7,4 kW se standardní palubní nabíječkou 3,7 kW trvá 5 hodin a 15 minut a pomocí příplatkové palubní nabíječky 7,4 kW 2 hodiny a 55 minut.
Citroën ë-C5 Aircross
Nový ë-C5 Aircross je k dispozici se dvěma 100% elektrickými motory:
- motor o výkonu 210 k / 157 kW v kombinaci s baterií s užitečnou kapacitu 73 kWh nabízí dojezd 520 km.
- motor o výkonu 230 k/170 kW a baterií s užitečnou kapacitou 97 kWh nabízí dojezd až 680 km.
Baterie 97 kWh pro ë-C5 Aircross Long Range se vyrábí v gigafactory ACC v Douvrinu v severní Francii. Sady baterií (73 nebo 97 kWh) se montují přímo v závodě v Rennes. Elektrický řídicí modul (EDM) vyvinul a vyrábí ve Francii (Tremery) společný podnik NPE. Elektrický motor e-Powertrain je synchronní motor s permanentními magnety, který vyrábí společný podnik STL-NIDEC v Trémery (Francie). Je zde nabízen v nové generaci s vyšším výkonem a lepší účinností. A konečně, střídač (inverter), který je umístěn mezi baterií a elektromotorem, vyrábí Stellantis ve Valenciennes (Francie).
Řidič si může vybrat ze tří jízdních režimů. Výchozím režimem je normální režim s mírně omezeným výkonem a točivým momentem při tlaku na plynový pedál mezi 0 a 70 %; nad 70 % je k dispozici plný výkon a točivý moment. Režim Eco optimalizuje dojezd snížením výkonu topení a klimatizace, stejně jako výkonu a točivého momentu, které však zůstávají v případě potřeby plně k dispozici díky funkci „kick-down“. Sportovní režim zajišťuje 100% výkon a točivý moment za všech okolností, se specifickým nastavením akcelerátoru, řízení a převodovky pro maximální výkon.
Třístupňový systém rekuperačního brzdění optimalizuje využití kinetické energie vozu k dobíjení baterie. Pomocí páček za volantem může řidič zvolit jeden ze tří stupňů síly zpomalení (-0,6 m/s2, -1,2 m/s2 nebo -1,8 m/s2), které odpovídají třem úrovním dobíjení. Dva režimy s nejvyšší mírou zpomalení – a tedy i nejvyšší mírou dobíjení – automaticky zapnou brzdová světla.
Citroën ë-C5 Aircross může být vybaven tepelným čerpadlem, které zajišťuje ideální teplotu v kabině při výrazně nižší spotřebě energie, než jako má tradiční topení. Například při poklesu venkovní teploty pod nulu se díky energii ušetřené použitím tepelného čerpadla prodlouží dojezd vozu o 25 km. Výhodou modelu ë-C5 Aircross jsou také vyhřívaná sedadla a vyhřívaný volant, které zajišťují optimální komfort a zároveň omezují spotřebu energie.
Součástí on-line navigačního systému modelu C5 Aircross je EV trip planner, který slouží k plánování nejefektivnější trasy k dosažení požadovaného cíle na základě řady faktorů aktualizovaných v reálném čase, jako je vzdálenost, stav nabití baterie při odjezdu, rychlostní omezení, typ silnice, převýšení, provoz, dostupné dobíjecí stanice atd. Plánovač automaticky zahrne do plánování trasy veškeré potřebné dobíjení a navrhne nejvýkonnější dostupné dobíjecí stanice, aby se optimalizovala doba jízdy. Plánovač cesty do plánování trasy automaticky zapracuje všechny požadavky na dobíjení a navrhne nejvýkonnější dostupná dobíjecí místa, aby se optimalizovala doba jízdy. K dispozici zůstává aplikace e-ROUTES pro telefony pro uživatele, kteří nemají on-line 3D navigaci.
Doby nabíjení z 20 na 80 % jsou v případě baterie s kapacitou 73 kWh 6 hodin 45 minut pomocí jednofázového wallboxu o výkonu 7,4 kW, 4 hodiny 30 minut v případě třífázového wallboxu o výkonu 11 kW, a 30 minut prostřednictvím super rychlé nabíječky o výkonu 160 kW.
V případě baterie s kapacitou 97 kWh je to 8 hodin 55 minut pomocí jednofázového wallboxu o výkonu 7,4 kW a 6 hodin 30 minut v případě třífázového wallboxu o výkonu 11 kW. Za 27 minut pak nabijete prostřednictvím super rychlé nabíječky o výkonu 160 kW.
Od roku 2026 bude součástí příplatkové výbavy třífázová obousměrná nabíječka o výkonu 22 kW pro ultrarychlé nabíjení, která umožní vozu získat dojezd až 160 km za pouhých deset minut. To umožní využívat technologii V2L neboli Vehicle-to-Load. S nimi bude moci elektromobil dodávat elektrickou energii externím zařízením, čímž se mění v mobilní a flexibilní zdroj energie. Technologie V2L je užitečná zejména v situacích, kdy je omezený přístup k elektřině, například při cestování nebo při venkovních aktivitách. Příkladem použití je například připojení či dobíjení elektrospotřebičů jako jsou notebook, elektrokolo nebo malá lednička.
Zajímavostí je, že světlé plasty v úložných prostorech dveří a v konzole obsahují 20 % výhonků vinné révy z ekologických vinic v Burgundsku, které jsou následně zpracovávány na lokální úrovni. Tyto výhonky vinné révy se po sklizni obvykle spálí. Nový Citroën C5 Aircross je prvním vozem na světě, který do svého designu výhonky vinné révy zakomponoval. Celkově je ve voze C5 Aircross použito 47 kg recyklovaných plastů nebo plastů z biologických materiálů, 160 kg recyklovaných kovových dílů a 20 % z pneumatik. Ve voze C5 Aircross není použita žádná přírodní kůže a jen velmi málo chromu.
Jízdní vlastnosti
Odpružení Citroën Advanced Comfort®
Tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy (Progressive Hydraulic Cushions®) absorbují nerovnosti vozovky zajišťují optimální kontakt kol s povrchem vozovky. Vpředu jsou dva progresivní dorazy, jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi neboli odskok. Tato konstrukce zavěšení zajišťuje větší komfort při jízdě na malých nerovnostech, aniž by to mělo dopad na tlumení potřebné k udržení karoserie na místě při jízdě po nerovných cestách. V tomto případě systém na konci zdvihu postupně zpomaluje vertikální pohyb. Na rozdíl od mechanického dorazu v běžném tlumiči, který sice absorbuje energii ale část energie uvolňuje v podobě rázů, progresivní hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.
Nový C5 Aircross byl navržený a vyvinutý ve Francii a bude se montovat v továrně Citroën v Rennes (Bretaň). Na hlavních evropských trzích se objeví ve druhé polovině roku 2025.
Zdroj: Citroen, C Automobil Import