DS3 – exkluzivní drobek pro individuality

Těm, kterým značka DS nic neříká, možná pomůže připomínka kultovního modelu Citroen DS19. Ano, to je ten převratný model, který Citroen představil v roce 1955 a jezdil i létal jím Fantomas, když prchal před Louisem de Funèsem jako komisařem Juvem. Jezdil jím také francouzský prezident Charles de Gaulle, kterému dokonce specifická konstrukce vozu zachránila život při jednom z atentátů na něho spáchaných. Tento model se v několika generačních obměnách prodával až do roku 1975, kdy byl nahrazen modelem CX.

Historie modelu Citroen DS3 začíná v roce 2009 poté, co Citroen oživil znovu řadu DS. Trhu byl vůz představen v roce 2010, aby hned získal cenu Automobil roku známého motoristického pořadu BBC „Top Gear“. Roku 2014 byla od značky Citroen vydělena samostatná značka DS Automobiles, mající ambici prezentovat luxusní vozy s originálním stylem a špičkovou technikou podobně, jako i další automobilky vytvářejí své samostatné exkluzivní brandy. A pod touto značkou je po faceliftu v roce 2016 prodáván tento model již jako DS3.

.

Exteriér

DS3 Crossback je svými rozměry a pojetím kompaktní automobil, budící svými tvary pozornost všude, kde se objeví, což je naše osobní zkušenost. Na poměrně velkých kolech, s velmi malými převisy a s designérskými detaily, které zmíním dále, nikde nezapadne.

Základním prvkem, definujícím a charakterizujícím automobil zvenku i zevnitř, je kosočtverec. Z jeho linií je sestaveno samotné logo značky, umístěné na masce chladiče, jehož rošt tvoří, jak jinak, malé kosočtverce. Oblé tvary přídě, jejíž velmi podstatnou částí je zmíněný chladič, orámovaný masivní chromovanou lištou, nenarušují ani LED světlomety, v jejichž originálních tvarech je také možné najít dva do sebe vsazené kosočtverce.

Boční partii dominuje prostřední B sloupek, kde se povrch karoserie jakoby pne po rámu okna zadních dveří téměř do poloviny jeho výšky. Vytváří to zcela nezaměnitelný prvek. Nelze říct detail, protože detail lze, na rozdíl od tohoto místa, přehlédnout. Je navíc zvýrazněn barevným členěním karoserie na dvě části, pod okna je barva dle volby majitele, sloupky a střechy jsou černé.

Dalším specifickým prvkem, kterého si patrně všimnete při vstupu do vozu, jsou chromované kliky, zcela zapuštěné do boku karoserie a vysouvající se až při příchodu osoby, třímající klíček. Při vhodném osvětlení vyniknou prolisy ve spodní části dveří, prolis v horní části zadních dveří, který vybíhá od světlometů ze zádi vozu, je viditelný i v noci.

Zadní partie mají velmi citlivě a vyváženě zakomponovány světlomety, olemované a propojené chromovanou lištou jako ty přední. Jejich poměrně vysoká poloha, stejně jako naopak velmi nízké místění mlhového světla, je plusem z hlediska viditelnosti a tím i bezpečnosti provozu. Horizontálně je záď vozu členěna masivním střešním spoilerem, chromovanou lištou mezi světly a vystupujícím nárazníkem. Dynamiku mají evokovat imitace výdechových otvorů od zadních kol a imitace výfuků u vyšších verzí modelu.

.

Interiér

Jestli je exteriér vozu originální, uvnitř se člověk při prvním usednutí nestíhá rozhlížet. Skoro nevím, čím začít dřív. Možná takovým „žertovným momentem“, kdy jsem v záplavě kosočtverců, které tvoří nebo dotváří prakticky všechny prvky interiéru, drahnou dobu hledal tlačítko pro startování motoru. Je tak umně zakomponováno do přístrojové desky, že jsem to již málem vzdal a šel se zeptat, kde ho najdu. Ostatně i umístění dalších prvků, jako je netradiční otevírání oken na středovém panelu a hlavně tlačítka pro ovládání infotainmentu, rádia, klimatizace, navigace nebo telefonu, pojaté jako kosočtverce v kosočtverci, je velmi nezvyklé. Dotyková tlačítka na prostředním panelu reagují bez zaváhání. Váhání ovšem nastává v případě slunečného dne, kdy na lesklém povrchu není ikona funkce vždy viditelná a pokud si nepamatujete polohu požadovaného ovladače, můžete se lehce přehmátnout. Obětí kosočtverečného výdechu jsou výdechy klimatizace, které jsou sice regulovatelné, ale jejich tvar neumožňuje natočení a manipulace s ovladačem při hledání potřebné polohy směru proudu vzduchu je komplikované a odvádí pozornost od řízení.

Naopak navigace, obzvláště dynamické zobrazování sjezdů a jízdních pruhů při sjezdu z dálnice, komfortu řízení velmi pomáhá a prakticky vylučuje možnost špatného odbočení. Dalším prvkem, zvyšujícím komfort a bezpečí jízdy je head up displej, na kterém se řidiči zobrazuje kromě aktuální rychlosti i údaje tempomatu/omezovače rychlosti, rozpoznání dopravních značek, asistenční systémy a navigace. Je dobře nastavený a viditelný i pro vyšší postavy a to i za slunečného počasí.

Svébytný je, jak jinak, i displej v kapličce před řidičem. Ten je v poněkud historizujícím stylu pojat jako jediný kruhový přístroj, zobrazující vše potřebné, od otáček motoru, přes rychlost, teplotu oleje, stav paliva atd. Jde o vcelku použitelné řešení, tedy až na pár věcí. Například „otáčkoměr“, pokud tak ukazatel lze nazvat, zobrazuje kvůli minimu prostoru mu poskytnutému údaje spíše orientační a při řazení je potřeba se orientovat spíše sluchem.

Velmi šikovné je, že při poklesu paliva na rezervu se zobrazí varování, vypnou se periferie jako je vyhřívání oken, klimatizace, aby se snížila spotřeba, a na displeji prostředního monitoru se zobrazí vzdálenost a trasy k nejbližším čerpacím stanicím.

Sedačky byly u testovaného modelu potažené kůží se specifickým prošíváním. Jsou celkem pohodlné, jen opěrka hlavy by mohla být o něco vyšší. Při čelním nárazu se tělo, vymrštěné vpřed a zachycené pásem a airbagem totiž vrací zpět do sedačky tak, že je většinou výše ve vzduchu nad sedákem. Pokud tedy máte opěrku nastavenou tak, že vám normálně její vrchní část končí někde uprostřed hlavy, tvoří při nárazu ideální hranu, o kterou si velmi pohodlně zlomíte vaz.

Příjemná je opěrka mezi předními sedadly. Je posuvná, což bude vyhovovat hlavně menším řidičům, kteří by jinak měli pravou ruku opřenu jen za loket. Ještě by mohla být výškově stavitelná tak, aby si ji lépe užili i ti vyšší

Opěrky hlavy na zadních sedadlech jsou pro osoby vyšší než 170 cm prakticky zbytečné. Vyšší člověk se hlavou opírá o horní rám zadního okna. S tím jsem se ještě nesetkal, ale je zvláštní, že se tam vejde i cestující kolem 190 cm. Zadní sedačky mají sklopná opěradla. Ta ale při sklopení vytváří v kufru schod, který snižuje jeho využitelnost. Opěradla je možné sklápět klasicky v poměru 60:40. Tím se základní objem zavazadlového prostoru zvětší z 350 až na 1050 litrů.

Pod podlahou kufru nebylo v našem případě rezervní kolo, ale, jak ostatně mřížka v roštu podlahy napovídá, subwoofer audiosoustavy. Užijete si tak opravdu kvalitní zvuk i v případě většího defektu při čekání na servisní vozidlo. Jako drobnost, která by vozu této značky, výbavy a stylu slušela, lze na závěr exkurze po interiéru uvést automatické otevírání kufru, které mají u konkurenčních značek i méně exkluzivní a hůře vybavené modely.

.

Motor, převodovka

Výrobce pro tento model nabízí poměrně pestrou škálu kombinací motoru a převodovky. Vybírat lze mezi benzínovým tříválcovým motorem s objemem 1,2 litru a výkonem 100, 130 nebo 155 koní. Nejslabší motor je dodáváván s mechanickou šestistupňovou převodovkou, oba silnější pohání osmistupňový automat. Milovníci nafťáků mají na výběr –  1,5 litrový motor s výkonem 100 koní a manuální převodovka, nebo 130 koní s automatem. Výrobce také avizuje v souladu se současnou módou  na počátek příštího roku čistě elektrický model .

Testovaný vůz disponoval nejslabším benzínovým motorem a tím pádem i manuální převodovkou. Pro někoho by to byl handicap, já si řazení užil. Test automatu, který měl následovat, jsme museli odložit, protože testovací auto s automatickou převodovkou některý z testerů těsně před námi poněkud zneprovoznil, takže jej představíme v budoucnosti v následujícím samostatném testu.

Motor je v celém využitelném pásmu otáček poměrně tichý. Odspodu táhne snaživě, ale při rychlostech nad 100 kilometrů začíná být ve vyšších otáčkách jako gumový. Dostat z auta vyšší rychlost tak bylo poměrně náročné a vyžadovalo to častější cvičení s pákou převodovky. Ta má dobře odstupňované převody i krátké řadicí dráhy, takže práce s ní je radost.

Uvidíme, jak si v dalším testu povede silnější agregát s koncernovým automatem, který známe z jiných modelů.

.

Jízdní vlastnosti

Podvozek modelu je typicky francouzsky měkčí, do interiéru se dostane jen odezva od větší nerovnosti, nebo vibrace při jízdě po rozbité dlažbě. Nastaven je v souladu s charakterem vozu spíše na pohodlnou, neuchvátanou jízdu, která osádku pěkně ukolébá. Vyšší stavba vozu, společně s kratším rozvorem a vyššími pneumatikami ostatně ani k rychlejší jízdě moc nesvádí. A pokud přece, jsou okamžiky, které řidiče upozorní, že nejede se sporťákem. V zatáčkách je tak dobré se zklidnit a zohlednit třeba i určitou nedotáčivost vozu. Menší rozvor naopak umožňuje malý poloměr otáčení, takže ve městě v úzkých uličkách je příjemné se proplétat pohodlněji, než s obdobně velkými vozy jiných značek. Testovaný vůz měl ale, podle mého názoru, problematické pneumatiky. V dešti jsem si chvílemi připadal jako bez bruslí na ledě, když jsem si několikrát na docela malých kalužích a v nevysoké rychlosti užil s tímto lehoučkým autíčkem aquaplaning. Ještě, že odezva od kol do volantu je realistická a umožňuje zasáhnout v situaci, kdy cítíte, že auto ztrácí styk s vozovkou.

.

Závěr

DS3 je zcela jistě auto pro jedince, kteří chtějí zaujmout a jsou pro to ochotni si i připlatit. Užijí si jej nejvíce ti, kteří se pohybují v džungli města, plného děr, retardérů, stoletých kočičích hlav a úzkých uliček plných zoufalců, parkujících na těch nejnevhodnějších místech. Prostoru pro osádku přes své úsporné rozměry nabízí přiměřeně, ba i taška s větším nákupem, nebo na víkendový výlet se do něho vejde.

Kombinovaná spotřeba má u testovaného nejslabšího motoru teoretickou hodnotu 4,7 litru. My jsme byli rádi, když jsme se dostali o dva litry výše. To je hodnota, se kterou určitě bude umět žít někdo, kdo za toto auto bude připraven zaplatit podle provedení a výbavy sumu mezi 560 000 Kč a částkou přes 990 000 Kč.

Pro představu, testované vozidlo bylo v nejvyšší výbavě Grand Chic a s mnoha doplňky, například koženými sedačkami za 75 000 Kč, se dostalo na kulatou sumu 880 000 Kč. Kupec ale v ceně získává záruku na 5 let/60 000km a také servisní smlouvu FreeDrive na stejný rozsah. Ta obsahuje veškerý povinný servis, včetně práce servisu a taktéž i výměnu opotřebovaných dílů jako jsou brzdové destičky nebo např. stírátka.

.

Technické údaje:
Motor řadový tříválec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1 190 cm3
Výkon 75 kW / 100 koní při 5 500 ot./min.
Točivý moment 2005 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovka 6° manuální
Pohon přední kola
Pohotovostní hmotnost 1 170 kg
Zrychlení 0-100 km/h 10,9 s
Maximální rychlost 185 km/h
Kombinovaná spotřeba / dosažená 4,7 / 6,7 l/100 km
Objem palivové nádrže 44 l
Kola a pneumatiky 215/55 R18
Rozměry (délka/šířka/výška) 4 118/1 802/1 534 mm
Rozvor 2 558 mm
Objem zavazadlového prostoru 350 litrů / 1050 litrů
Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code