Etiketa na silnici: Jak správně zipovat

Situace při najíždění do zúžení ze dvou do jednoho pruhu se na našich silnicích postupně zlepšuje. Při letních cestách na dovolených také můžeme porovnávat, jak to dělají v jiných zemích a leckdy vidíme, že jsou na tom ještě hůř. Přesto ale stojí za to si zopakovat, jak to dělat správně, abychom zdržení v kolonách před zúžením co nejvíce zkrátili.

Zipujte, netvořte kolony

Lidově se správné metodě, jak se řadit První díl je věnovaný jednomu z největších evergreenů, jehož porušování vídáte na silnicích každý den, a do zúžení, říká zipování. Je to velmi výstižné označení, které přesně říká, jak by se měl každý řidič chovat. Ale bohužel je nutné uvádět „měl by“, protože ne všichni to dělají. V tomto případě přitom nejde jen o bezpečnost a vzájemnou toleranci, ale také o to, že pokud někdo nezná pravidla zipování, často tím výrazně zpomaluje provoz a narušuje jeho plynulost. Každé zabrzdění se sčítá a může způsobovat kolonu.

Zipování se používá na místech, kde při souběžné jízdě jeden z pruhů končí, ať už kvůli zúžené silnici, nebo stavebním pracím nebo jiné z dálky viditelné překážce na vozovce, která je také dopředu označena dopravní značkou signalizující zúžení.

Základem správného zipování je plynulá jízda bez zastavování. Před snížením počtu jízdních pruhů by měli řidiči zpomalit a vyrovnat rychlost v obou pruzích. Řidiči v pruhu, který pokračuje, pak začínají dělat mezery tak, aby se před každého z nich mohl zařadit vždy jeden vůz. Tak vzniká metoda zipu. Důležité však je začít dělat mezery včas.

Mezery musí být dostatečně velké

Mezery samozřejmě také musí být dostatečně velké – nejen na velikost samotného vozu, ale i s takovou rezervou, aby do ní řidič mohl pohodlně a plynule zajet a nemusel ještě více brzdit nebo dokonce zastavit.

Mezi časté chyby, které řidiči při zipování dělají, patří zbytečné přejíždění z pruhu do pruhu, příliš krátká mezera, nebo třeba snaha o zařazení se do průběžného pruhu příliš brzy. Dalším problémem jsou řidič s velkým egem, nebo nějakým komplexem. Ti jedou v průběžném pruhu a mezeru, do které by se měl zařadit řidič z pruhu končícího, prostě nevytvoří a jedou nalepeni na autě před sebou. Zřejmě mají pocit, že dodržení pravidel by nějak snížilo jejich úroveň.

Zipování pak dokonce i popisuje zákon, a to přesně takto: „Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.“

Zdroj fotografií i videa: Toyota Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code