Ford testuje vodík jako palivo

Možnost využití vodíku jako paliva pro automobily je poměrně známá záležitost. Vodík je možné využívat dokonce více způsoby. Nejjednodušší je využití přímo jako palivo, stejně jako ve spalovacích motorech. Úpravy přitom nejsou až tak složité. Tuto technologii testuje například i Toyota ve svých sportovních speciálech.

Druhou možností je využití vodíku jako média do palivových článků. V nich se vodík z palubní nádrže při reakci se vzdušným kyslíkem mění na vodu a při této reakci vzniká elektřina. Systém tedy využívá vodíkovou nádrž jako „plynovou baterii“, která zajišťuje lepší dojezd a rychlejší tankování než obvyklé akumulátory nabíjené z elektrické sítě.

Ford se na evropské úrovni podílí na řadě projektů, řešících využití vodíkových technologií jak pro vozidla poháněná spalovacím motorem, tak i palivovými články. Technologii palivových článků začal zkoumat již v 90. letech. Vyvinul mnoho prototypů a ve spolupráci se zákazníky zdokonaloval testovací vozidla. V roce 2021 pak na veletrhu nízkouhlíkových vozidel CENEX předvedl E-Transit s palivovými články.

Palivové články mohou být výhodné pro uživatele, kteří potřebují cestovat na dlouhé vzdálenosti, využívat maximální zatížení či napájení přídavných zařízení (např. chladicí boxy). Řešení to může být i pro všechny, kteří mají omezené možnosti nabíjení.

Projekt vozu poháněného palivovými články, na němž nyní Ford pracuje, má ověřit ekonomické opodstatnění užitkového vozidla s palivovými články pro provozovatele vozových parků. Dalšími partnery projektu jsou firmy zabývající se výrobou vodíku, návrhy systémů skladování vodíku, testováním soustav palivových článků a výrobou tlakových nádob na vodík.

Jako testovací prostředí bylo zvoleno to nejnáročnější, a sice dopravní služby, vyžadující neustálou připravenost, schopnost přepravy na dlouhé vzdálenosti a možnost využít maximální nosnost vozu pro náklad a ne pro technologie. Proto byl jako testovací model zvolen užitkový elektromobil Ford E-Transit.

Prototypové vozy Ford E-Transit budou vybaveny výkonnou soustavou palivových článků a nádržemi na vodík optimalizovanými z hlediska bezpečnosti, kapacity, nákladů i hmotnosti.

Cílem projektu je ověřit, jestli by technologie vodíkových palivových článků mohla prodloužit dojezd E-Transitu a udělat si představu o potřebné infrastruktuře pro doplňování vodíku. Důležitou částí projektu bude i vyhodnocení hospodárnosti a proveditelnosti recyklace vyřazených součástí.

Ford Pro, užitková a servisní divize společnosti Ford, využije pilotní projekt k rozšíření svých odborných znalostí v oblasti přestaveb, a to za podpory inženýrů a specialistů na E-Transit ze závodu v Dagenhamu a Technického centra Dunton.

Aktuální tříletý projekt poběží do roku 2025. Zkušební flotila osmi vozů Ford E-Transit s vodíkovými palivovými články bude jezdit v šestiměsíčních úsecích. Takto získané údaje poskytnou odborníkům přehled o celkových nákladech na vlastnictví a provoz velké dodávky s vyšším dojezdem a délkou prostojů srovnatelnou s ekvivalentními vozy poháněnými vznětovým motorem.

Zdroj: Ford Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code