Hybridní technologii 48V zařadil do nabídky i Peugeot
Pro ty, kterým toto označení nic neříká, jen krátce zmíníme, že se jedná o pohon, kombinující spalovací motor s elektromotorem. Na rozdíl od ostatních hybridních nebo plug-in hybridních řešení ale elektromotor slouží primárně jako pomocná jednotka spalovacího motoru. A energii pro svůj pohon získává pouze rekuperací, to znamená při zpomalování vozu, kdy energie se nemění v brzdách na teplo, ale v generátoru na elektřinu. Přínos spočívá v úspoře energie a zlepšení jízdních vlastností, kdy elektromotor zvyšuje schopnost akcelerace vozu.
Jako první dostanou toto řešení modely Peugeot 3008 & 5008 Hybrid. Poté bude rozšířeno i na další modely. Obohatí tak nabídku elektrifikovaných pohonů zahrnující plug-in hybridy, 100% elektromotory a vodíkové palivové články.
Systém Peugeot Hybrid 48V tvoří benzínový motor PureTech nové generace o výkonu 136 k, který je spojen s novou šestistupňovou dvouspojkovou elektrifikovanou převodovkou, jejíž součástí je elektromotor. Díky baterii, která se dobíjí za jízdy, nabízí tato technologie vyšší točivý moment při nízkých otáčkách motoru a snižuje spotřebu paliva až o 15 %.
Jednoduché fungování
Řidič je o fungování hybridního systému informován prostřednictvím sdruženého přístroje Peugeot i-Cockpit®, přičemž aktivace jednotlivých režimů je plně automatická.
Při běžné jízdě pracují spalovací a elektrický motor společně, nebo odděleně, aby se optimalizovala spotřeba energie. Při prudké akceleraci poskytuje elektromotor benzinovému motoru při nízkých otáčkách vyšší točivý moment. Při zpomalování se benzinový motor vypne a z elektromotoru se stane generátor, který dobíjí 48V baterii. Ve městě na krátké vzdálenosti a při manévrování je vozidlo poháněno elektromotorem.
Pokud to nabití baterie dovolí, umožňuje hybridní systém startování, manévrování (například při parkování) a jízdu nízkou rychlostí v hustém provozu ve 100% elektrickém režimu.
Při vyšších rychlostech (do 145 km/h) se spalovací motor zastaví, jestliže řidič při ustálené rychlosti a při zpomalování uvolní pedál plynu. Když má řidič při nízkých otáčkách převzít řízení, elektromotor poskytne dodatečný točivý moment s jednorázovým navýšením (overboost), které kompenzuje reakční dobu turbodmychadla, čímž se zabrání podřazování a zajistí se vyšší jízdní komfort a dynamika. A když řidič plně sešlápne plynový pedál, elektromotor dodá dalších 9 kW (cca 12 k) výkonu.
Výhody
V porovnání s neelektrifikovaným benzínovým motorem se srovnatelnými vlastnostmi nabízí hybridní pohon u SUV segmentu C průměrnou úsporu přibližně jeden litr paliva na 100 km, což představuje úsporu paliva až 15 %.
Této úspory je dosaženo především ve městě, méně na silnici a při jízdě po dálnici zůstává spotřeba nezměněna.
Hlavní součásti systému Hybrid 48V
Benzínový motor PureTech 1.2
Jedná se o novou generaci benzinového motoru PureTech, který byl speciálně vyvinut pro optimální integraci s hybridizací:
- 3 válce a 1199 cm3,
- Výkon 136 k (100 kW) při 5500 ot/min,
- Točivý moment 230 Nm při 1750 ot/min,
- Turbodmychadlo s proměnnou geometrií pro vyšší výkon motoru,
- Rozvodový řetěz (nízké náklady na údržbu),
- Millerův cyklus pro lepší tepelnou účinnost spalování,
- Norma Euro 6.e.3.
Uvedený motor nahrazuje motor PureTech 130 EAT8 a brzy bude k dispozici i v dalších modelech řady Peugeot, jako jsou vozy 208, 2008, 308, 308 SW a 408. Vozy Peugeot 3008 a 5008 Hybrid se vyrábějí v továrně v Sochaux a na evropský trh budou uvedeny ve druhém čtvrtletí roku 2023.
Převodovka e-DCS6 (Dual Clutch System)
Motor Peugeot Hybrid 48V je vybaven novou elektrifikovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou umožňující změnu převodu bez přerušení točivého momentu, která je speciálně navržena pro hybridní systémy. Ve skříni převodovky je umístěn také elektromotor, měnič a řídicí jednotka, což optimalizuje rozměry a hmotnost vozidla a zaručuje vynikající jízdní vlastnosti.
e-Motor
Synchronní elektromotor s permanentními magnety zabudovaný do převodovky dosahuje špičkového výkonu 21 kW (28 k) a točivého momentu 55 Nm. Umožňuje 100% elektrický pohon vozidla při nízkých požadavcích na točivý moment a pomáhá spalovacímu motoru, který má díky tomu nižší spotřebu. Při zpomalování motor funguje jako generátor, který dobíjí 48V baterii hybridního systému. Za pomoci řemenového startéru zajišťuje také hlavní start spalovacího motoru.
Řemenový startér
Tento startér napájený 48 V zajišťuje opětovné startování spalovacího motoru prostřednictvím řemene příslušenství. Umožňuje rychlé a transparentní startování.
48V hybridní baterie
48V lithium-iontová baterie má celkovou kapacitu 0,898 kWh a dostupnou kapacitu 0,432 kWh. Je navržena tak, aby si zachovala stejnou úroveň výkonu po celou dobu životnosti vozidla, a je na ni poskytována značková záruka 8 let/160 000 km.
48V baterie je instalována pod levým předním sedadlem, což je konfigurace, která nabízí mnoho výhod oproti instalaci vzadu. Díky tomu je:
- plně zachován celý vnitřní prostor,
- zachován celý objem zavazadlového prostoru,
- zajištěna optimalizace energetických ztrát souvisejících s délkou kabelů,
Dvě elektrické sítě
Vozy Peugeot 3008 a 5008 mají dvě elektrické sítě. Nízkonapěťová 12V síť pro napájení výbavy vozu a vysokonapěťová 48V síť pro napájení hybridního systému. Elektrickou energii vyrábí výhradně 48V elektromotor. K převodu vyrobené elektřiny do 12V sítě automobilu se používá měnič stejnosměrného napětí.
Specifická výbava
Modely Peugeot vybavené novým hybridním motorem mají specifický displej. Digitální displej zobrazuje 100% elektrickou jízdu (modrý otáčkoměr), tok energie v systému, úroveň nabití baterie, její provozní stav prostřednictvím měřiče výkonu (Charge, Eco, Power) a procento vzdálenosti ujeté v elektrickém režimu v daném okamžiku nebo na konci jízdy.
Tyto modely budou navíc vybaveny systémem AVAS (Approaching Vehicle System Alert), který při rychlosti do 30 km/h vydává zvukový signál, aby upozornil chodce a cyklisty na blížící se vozidlo.
Zdroj: Peugeot, P Automobil Import