Hyundai představuje nová řešení

Tak, jak klesají prodeje automobilů, a jak lze předpokládat, že tento pokles bude v souvislosti s přechodem na elektromobilitu pokračovat, hledají automobilky možnosti, jak si zajistit příjem, který by nekončil prodejem nového vozu.

Kromě projektů, označovaných jako „zajišťování mobility“, představujících systémy, nabízející půjčování automobilů všem, kteří si nebudou moci dovolit vlastní auto koupit, se automobilky snaží i hledat možnosti, jak vydělávat na autech již jednou prodaných těm, kteří na ně mít budou.

Jednou z takových možností je i přeměna auta jako výrobku s vlastnostmi, zadanými při jeho výrobě na předmět, který bude disponovat technologií, umožňující vlastnosti vozu měnit a vylepšovat. Čili udělat z něho něco podobného počítači, který si – podle zájmu majitele a nabídky výrobce – stahuje aktualizace, udržující ho v provozu.

Takovou strategii nyní oznámil po jiných, kteří toto již praktikují, jako například americká Tesla, nebo se na to připravují, jako německý Volkswagen, také koncern Hyundai Motor Group (HMG). Do roku 2025 chce všechy své nové modely přeměnit na „softwarově definovaná vozidla“ (SDV – Software Defined Vehicles). Zákazníci tím získají možnost nechat si odkudkoli a kdykoli na dálku vylepšit vlastnosti a funkčnost svých vozidel.

Sama automobilka uvádí, že software, který bude možné průběžně vylepšovat, rozšíří možnosti společnosti Hyundai Motor Group, jak si zajistit rozmanité zdroje stabilních příjmů. Jedním z nich bude poskytování nových funkcí vozidla, rozšiřování jeho funkčnosti a využívání vybraných dat k nabídkám individualizovaných služeb pro každého zákazníka.

Průběžně rozvíjená technologie mobility a softwaru bude udržovat všechny modely aktuální, včetně již provozovaných vozidel. Funkce vozidel v oblastech bezpečnosti, komfortu, konektivity, zabezpečení a jízdních vlastností bude možné vylepšovat prostřednictvím softwarových aktualizací OTA (Over-The-Air).

Data online propojených automobilů budou navíc propojena s jinými projekty, včetně vozidel PBV (Purpose Built Vehicle) pro specifické účely, vyspělé letecké mobility AAM (Advanced Air Mobility), robotických vozidel taxislužby a robotů. Další využití se plánuje v partnerství s různými odvětvími, například logistikou a ubytovacími službami.

Tato transformace se bude týkat nejen elektricky poháněných modelů, ale také vozidel poháněných spalovacími motory. Zákazníci budou moci na dálku vylepšovat provozní vlastnosti a funkčnost svých vozidel odkudkoli a kdykoli, aniž by s nimi museli navštívit servisní centrum. Koncern HMG bude od příštího roku nabízet také služby s funkcemi na požádání, FoD (Feature on Demand). Zákazníci si budou moci vybírat a pořizovat funkce a prvky výbavy podle svých požadavků, a získají tak možnost nastavit si vlastnosti vozidla tak, abynejlépe vyhovovala jejich životnímu stylu.

Koncern HMG představí v roce 2025 modely na základě dvou nových elektromobilových platforem, eM a eS. Nové elektromobilové platformy budou zkonstruovány v rámci koncernového systému IMA (Integrated Modular Architecture) pro integrované modulární platformy.

Platforma eM je vyvíjena speciálně pro elektromobily všech segmentů a v porovnání se současnými elektromobily prodlouží dojezd na jedno nabití o 50 procent. Platforma eM je vyvíjena také s ohledem na využití technologie autonomní jízdy úrovně 3 nebo vyšší a funkce softwarových aktualizací OTA.

Koncernová platforma eS bude vyvinuta v podobě elektromobilového „skateboardu“ výhradně pro speciální vozidla PBV (Purpose Built Vehicle). Jejich zcela flexibilní konstrukce uspokojí požadavky firemní klientely a firmám podnikajícím v odvětvích rozvážkové dopravy, logistiky nebo osobní přepravy poskytne na míru střižená řešení.

Online propojené automobily budou disponovat interně vyvíjeným operačním systémem, využitým pro všechny řídicí jednotky. Třetí generace integrovaného řídicího systému se stane základem pro rozšíření nabídky sériově vyráběných vozidel koncernu HMG s funkcí autonomní jízdy úrovně 3 a posléze i pro komercializaci autonomní jízdy úrovní 4 a 5. Jeho vývoj přinese také efektivnější odvádění tepla, nižší hlučnost a nižší výrobní náklady.

Budoucí mobilita a nové výzvy

Hyundai předvídá, že v budoucnosti dojde k naprosté transformaci dopravy. Lidé budou díky tomu mít šanci zachovat si možnost praktického a plynulého cestování i v případě, že nebudou mít prostředky k tomu, aby vlastnili osobní automobil. Pod pojmem cestování je míněno víc než jen přemisťování mezi různými místy. Zahrnuje vše od odchodu z domova a setkání s přáteli přes nabíjení, nakupování a stravování až po návrat domů. 

Aby bylo možné takové služby poskytovat, vybuduje společnost globální softwarové centrum, které bude s předstihem reagovat na změny budoucího trhu s mobilitou z dlouhodobé perspektivy. Nové globální softwarové centrum bude vyvíjet řešení, kterými se nabídka rozšíří za hranice automobilového trhu a vstoupí i na trhy s mobilitou a logistickými službami. Kromě toho také zavede systém, který umožní propojení s chytrými telefony a zajistí propojení a ovládání dopravních prostředků v rámci celého městského systému a umožní autonomní jízdu.

Koncern HMG očekává, že na celém světě bude do roku 2025 registrováno k jeho službám pro online propojené automobily 20 milionů vozidel. Online propojená vozidla vybavená nejmodernějším telekomunikačním systémem nabídnou dosud nepředstavitelné možnosti a poskytnou zákazníkům individualizované služby, například softwarové předplatné.

O podmínkách, za jakých to bude možné a cenách za tento servis se zatím koncern nezmiňuje, takže není možné posoudit, do jaké míry bude tato nabídka pro uživatele atraktivní, využitelná a využívaná.

Zdroj: Hyundai Motor Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code