Hyundai Tucson. Čtvrtá generace opravdu překvapila

Hyundai Tucson se vyrábí od roku 2004. Po určitou dobu, ve své druhé generaci, se prodával v Evropě také pod jménem Hyundai ix35. Vypracoval se na pozici jednoho z nejoblíbenějších SUV, kterého se prodalo přes 7 milionů kusů. Na podzim 2020 se představil ve své již čtvrté generaci. Toto SUV nižší střední třídy se, stejně jako jeho předchůdce, vyrábí ve slezských Nošovicích.

Exteriér

Čtvrtá generace znamená, oproti předchozí, obrovský pokrok i v designu. Tucson je na silnici naprosto nezaměnitelný. Při pohledu zepředu se o to postaraly světlomety denního svícení, které se skládají každý z 5 samostatných LED segmentů, tvořících integrální součást přední masky. Zhasnuté jsou tak prakticky nerozlišitelné od ostatní plochy čela, rozsvícené pak svítí na obou stranách jako pochodně, což je velmi působivé.

.

Karoserie nového Tucsonu je, jak už to bývá, opět větší a širší, než u předchozích generací. Dlouhá kapota a krátké převisy karoserie spolu s prodloužením rozvoru opticky snižují siluetu a dávají vozu téměř charakter velkého kupé. Designéři tento nový styl pojmenovali jako Parametrický design. Jeho dalšími prvky jsou opravdu výrazně tvarované boční panely s velmi ostře řezanými plochami a prolisy, zvýrazňujícími partie blatníků s hranatými podběhy.

Viditelným doplňkem jsou i kola z lehké slitiny, která svými rozměry a designem podtrhují silný a dynamický vzhled vozu.

.

Dynamický vzhled pak integrálně zakončují zadní partie s dvojicemi klínovitých světlometů, propojených světelnou lištou. Mix designových a aerodynamických prvků zde představují výrazný spodní difuzor, hrana zavazadlového prostoru a horní spoiler, které vysokou plochu zádi člení na pohledný a působivý celek.

Interiér

Jedním z důvodů, proč se staly vozy kategorie SUV tak populární, je pohodlné nastupování do jejich vysoké karoserie. Posaz za volantem je, díky sedadlům s dobrým bočním vedením, pohodlný i na delších cestách. Testovaný vůz ve výbavě Premium měl navíc i sedadla elektricky nastavitelná a ventilovaná.

.

Po nasednutí vás ale čeká několik překvapení. Například prostornost, ale i vzhled přístrojového panelu před řidičem. Ten není, jak bylo dosud běžným zvykem, ukrytý v “kapličce“ před řidičem, ale pouze jakoby položen v prohlubni před volantem. O viditelnost údajů na něm se ale bát nemusíte. Ani nejprudší paprsky zapadajícího slunce nesnížily jeho čitelnost.

Horní hrana displeje elegantně navazuje na lištu, probíhající po horní hraně přístrojové desky napříč celou šířkou vozu. Na krajích a uprostřed jsou v ní skryty výdechy klimatizace. Celek tak působí velmi střídmě a elegantně.

Pozornost se tak může soustředit na prostřední panel kde, jakoby v podvěsu výdechů klimatizace, najdete prostřední 10,25“ panel. Ten je pojatý jako jednolitá deska, v horní polovině vyplněná displejem a dotykovými tlačítky pro ovládání displeje.  V jeho spodní polovině je samostatná partie nastavování klimatizace a ventilační soustavy.

Vše naprosto jednoduché a přehledné, jak je to u Hyundai zvykem. Mírné natočení panelu k řidiči usnadňuje jeho ovládání. Pihou na kráse je ale právě jeho povrchová úprav, která sice elegantně sjednocuje celou plochu, na druhé straně je na ní vidět ale každý dotyk.

.

Tucson disponuje řadou asistenčních systémů a prvků aktivní bezpečnosti. Například Dálkový parkovací asistent RSPA (Remote Smart Parking Assist) zajistí automatické zaparkování vozu. Exkluzivně se dodává asistent pro odvrácení kolize při parkování PCA (Parking Collision-avoidance Assist), který zabraňuje kolizím s překážkami vzadu při pomalém couvání. Systém vydává zvuková a vizuální upozornění a v případě potřeby aktivuje brzdy.

Dalším prvkem jsou kamery pro sledování mrtvého úhlu (dostupné zatím pouze u výbavy Premium), kdy je pohled dozadu doleva a doprava promítán na ploše přístrojového panelu před řidičem. Při použití levého blinkru se tak v obrazovku, zobrazující plochu vlevo za vozidlem změní levý kruhový přístroj, při použití pravého blinkru pak pravý. Jako vodítko to může být užitečné, pohled do zpětného zrcátka to ale zatím nenahradí.

.

Na nedostatek pohodlí si nemohou stěžovat ani pasažéři na zadních sedadlech. V nejvyšší výbavě si mohou, stejně jako cestující vepředu, nastavit vyhřívání sedadel, ale i teplotu vzduchu pomocí ovladače třízónové klimatizace.

Konektivitu umožňují dvě USB zásuvky a jedna 12V vepředu, vzadu pak US zásuvky ve vyšších výbavách postrádat také nebudete.

. .

Díky umístění akumulátorů pod podlahou nabízí interiér velký vnitřní prostor. Zavazadlový prostor se v porovnání s předchozím modelem Tucson zvětšil na 616 litrů se vzpřímenými sedadly. Velkou výhodou je možnost sklopení celého prostředního dílu opěradla a nejen otevření tunelu v opěradle. Je tak možné pohodlněji nakládat a přepravovat větší předměty a místa dost zbude i pro dva cestující.

.

Se sklopenými zadními sedadly, přičemž sklápět jdou i pohodlně pomocí páčky v zavazadlovém prostoru, má kufr rovnou nákladovou plochu o objemu 1795 litrů. Za tento nárůst můžeme ale vděčit absenci rezervního kola, což v praxi může být danajský dar.

Motor, převodovka

Nabídku motorů aktuálně představují jak benzínové, tak naftové motory. Nejslabší benzínový motor je 1,6T-GDI o výkonu 150 koní /110 kW. Naftový motor o stejném objemu 1,6 CRDi nabízí koní o něco méně – 115, tj. 85 kW. K těmto motorům dostanete manuální 6 st. převodovku, pohon je možné si vybrat 4×4 nebo 4×2.

Ve variantě mild hybridní jsou 1,6T-GDI MHEV (180 koní / 132 kW) nebo 1,6 CRDi MHEV, u kterého výkon narostl na 136 koní / 100 kW. K těmto motorům je možné dostat jak manuální, tak 7 st. automat DCT. Jako hybrid je Tucson poháněn motorem 1,6T-GDI HEV (230 koní / 169 kW) prostřednictvím 6 st. převodovky na přední nápravu, od výbavy SMART i na obě. Šestistupňová automatická převodovka je ovládaná prostřednictvím elektronického systému „shift-by-wire“.

K dispozici je i Plug-in hybridní motorizace, která sice v praxi moc smysl nedává, ale dostanete díky ní značky, umožňující parkování zdarma a jízdu bez dálniční známky. Motor 1,6T-GDI PHEV dává pro všechny výbavové úrovně 265 koní / 195 kW. Plug-in Hybrid je vybaven rovněž aktivními vzduchovými klapkami, které upravují přívod vzduchu k chladiči v závislosti na teplotě chladicí kapaliny, rychlosti jízdy a dalších parametrech. Účelem tohoto systému je minimalizovat aerodynamický odpor vzduchu a maximalizovat hospodárnost.

Plug-in hybridní pohon umožňuje modelu Tucson v nižších rychlostech jízdu pouze na elektromotor. Taková jízda je nejen tichá, ale nespotřebuje ani kapku paliva. V tomto případě je k dispozici dojezd více než 50 km (interní předběžný údaj podle metodiky WLTP). Tucson Plug-in Hybrid je vybaven palubní nabíječkou o výkonu 7,2 kW a může být nabíjen na nabíjecích stanicích pro elektromobily nebo z wallboxu.

Testovaný model byl poháněný motorem 1.6 T-GDI HEV s 6 st. automatem, přenášejícím výkon na všechna kola. Tato pohonná jednotka, podle jízdního stylu, zvoleného režimu a stavu baterie kombinuje pohon spalovacím a elektromotorem. V praxi tak dokáže například po městě, nebo při pomalých přesunech na parkovišti, jet čistě na elektrický pohon. Při dynamické jízdě po venkově nebo na dálnici pak elektromotor spíše pomáhá v případě potřeby náhlé akcelerace, nebo změny profilu trati na stoupání a podobně. Nejvíce si to samozřejmě vychutnáte při rozjezdu na křižovatce.

Co mi ale opravdu scházelo, byla možnost zařadit si možnost vyšší rekuperace, která zároveň efektivně slouží jako motorová brzda a šetří ve většině případů brzdy. Převodovka sice sama o sobě řadí intuitivně a netápe, možnost pomoci ji v rozhodování pomocí pádel pod volantem je k dispozici, ale rekuperace je efektivnější než jen podřazením vytočit motor do otáček a spoléhat na pasivní odpory.

.

A spotřeba? Výrobce se chlubí hodnotami 6,2 – 6,6 litrů. Náš výsledek na okruhu, zahrnujícím přiměřený podíl města, venkova a dálnice se vyšplhal na 7,9 litru. Což je poněkud více, nicméně je o pár desetin méně žravý, než jeho předchůdce.Jízdní vlastnosti

Přestože auto je z kategorie SUV, větší rozvor s kratšími převisy a těžší pohonná soustava, umístěná nízko, umožňuje velmi svižnou jízdu bez rizika kymácení se v zatáčkách. Přiměřeně vysoké pneumatiky na velkých 19´´ kolech dávaly šanci jak rychlé jízdě po dálnici, nebo horských serpentinách, zároveň ale bylo možné vydat se bez obav mimo asfalt na rozbité lesní cesty, kde velká kola a světlá výška umožňovaly bezpečnou jízdu rychleji, než krokem.

.

.

Standardně je dodávaný pohon všech kol a voličem terénních režimů pro bezpečnou jízdu v náročném terénu. HTRAC dokáže variabilně měnit rozdělování hnací síly mezi přední a zadní kola v závislosti na trakci a jízdních podmínkách, zatímco volič terénních režimů optimalizuje výkon, točivý moment a brzdění v závislosti na provozních podmínkách.

Na přání je u hybridních a mild-hybridních pohonů dodávané elektronicky řízené odpružení ECS (ElectronicallyControlledSuspension). Používá technologii adaptivního tlumení, která volí vhodnou charakteristiku odpružení v závislosti na situaci a potřebě řidiče.

Řidiči si mohou nastavit charakteristiku ECS a řízení volbou jízdního režimu Eco nebo Sport. Systém pak automaticky a nepřetržitě řídí činnost tlumičů a nastavuje sílu tlumiče na každém kole zvlášť. Omezuje tím jak podélné, tak příčné naklánění, což určitě přispívá nejen komfortu, ale i ovladatelnosti a bezpečí.

Tomu ostatně přispívá i tužší řízení, dávající v každém jízdní situaci jasnou zpětnou vazbu.

.

Pokud jde o brzdy, je samozřejmě potřeba zohlednit specifikum verzí, vybavených hybridním pohonem s rekuperací. To spočívá v tom, že poměrně těžké auto se nejdříve snaží co nejvíce energie zpomalování transformovat v generátoru na elektřinu a pak pustit do akce brzdy, které zbytek energie promění v rozpálené brzdové kotouče.

Takže brzdit je potřeba s rozmyslem, někdy i trochu v předstihu, aby si to auto stihlo přebrat. Není to ale nic fatálního a dá se na to jednoduše zvyknout.

Závěr

Myslím, že je možné bez rozpaků a pocitu podbízení se konstatovat, že modernizace se velmi povedla a čtvrtá generace má ty nejlepší šance stát se výbornou alternativou pro prakticky kohokoli. Takto velký a pohodlný vůz s širokou výbavou najde uplatnění nejen o dovolené, ale i s dětmi na cestách na kroužky, na chatu nebo větší nákup.

Cenovka modelu začíná na Baťovských 529 990 Kč, na které přijde verze Start s benzínovým motorem. Nejvyšší výbavová řada N line Style s balíčkem Premium pak začíná na 789 990 Kč.

Pokud si vyberete motor 1,6 CRDi MHEV a dopřejete si příplatkový lak, panoramatickou střechu za 25 000, dostanete se na celkovou cenovku 1 112 890 Kč. Výrobce ale poskytuje maloodběratelům, kteří si nechají u něho auto pojistit tzv. prémii 70 000 Kč, která cenu umí snížit na 1 042 890 Kč.

Plug-in hybrid pak ve stejné výbavě se stejnou prémií stojí 1 209 890 Kč.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code