Peugeot 106 oslavil třicetiny a zamířil mezi veterány

Okamžik vstupu mezi veterány sice nastane až 12. září, kdy model dovrší 30 let od zahájení výroby, ale přípravy na tuto oslavu pomalu začínají.

Peugeot 106 byl uveden na trh 12. září 1991 jako první vůz „6. generace“ (modely, jejichž název končí číslem 6). Tento nový vůz měl rozšířit nabídku značky Peugeot v segmentu malých městských vozů, který v té době tvořil něco přes třetinu evropských prodejů, přičemž ve Francii představoval 40%.

Jeho první generace se vyráběla jako třídveřový, od roku 1992 pak i jako pětidveřový hathback. První generaci nahradila po 5 letech v roce 1996 generace druhá, která skončila po 7 letech v roce 2003. Celkem se ho ve dvou generacích vyrobilo téměř 2 800 000 kusů. Poháněly je buď čtyřválcové benzinové motory o objemu 954 až 1587 cm3 , nebo naftové motory o objemu 1360 až 1558 cm3.

Mistr speciálních sérií

Kromě sériové vozů bylo za dobu 12 let jeho výroby nabízeno zhruba dvacet speciálních sérií. Mezi nejoceňovanější patří „Roland Garros“ a „Zenith“ z roku 1993, model 106 Kid s džínovými sedadly z roku 1994, verze Cartoon z let 1996 až 1999, elegantní „Inès de la Fressange“ z roku 1997 nebo „Enfant Terrible“ prodávaný v roce 2000.

Vůz měl také sportovní verze. Například 106 Rallye z roku 1993, která byla vybavena bíle lakovanými plechovými koly o průměru 14 palců. Tato verze byla ochuzena o veškerou výbavu (posilovač řízení, centrální zamykání a elektrická okna), aby se výsledná váha dostala na hranici 825 kg. Dále modely 106 XSI z roku 1992 a další se silnějším motorem 105 k v roce 1995, nebo 106 S16 s výkonem 120 k z roku 1996, které účinkovaly v soutěžích Peugeot Sport a v rallye skupiny N.

Druhá generace představila v roce 1996 model, který měl výrazně zaoblenou karosérii. Změny proběhly i v interiéru. Výrobce použil nové a kvalitnější materiály. Palubní deska s povrchem imitujícím kůži byla vyrobena z měkčených plastů. Přibyly i boční airbagy, airbag spolujezdce. Ovládání elektrických oken se přesunulo z panelu dveří na středový tunel k ruční brzdě. V nabídce byla i klimatizace, ABS, vyhřívaná sedadla a sportovní paket.

Jako nástupce kultovního modelu 205 GTi byla uvedena verze 106 S16, známá také pod označením GTi.

Peugeot také experimentoval s elektrickým pohonem. První Peugeot VLV (Voiture Légère de Ville = lehký městský vůz) byl představen v roce 1941. Peugeot 106 byl druhý a až do roku 2010 držel světový rekord v prodeji elektromobilů. Elektrické verze se prodalo téměř 3 550 kusů a byla určena pro soukromé i firemní zákazníky.

Peugeot 106 je do konce roku 2021 vystaven v muzeu Peugeot Adventure v Sochaux. Na výstavě k tomuto výročí je umístěno osm modelů: 106 Rallye (italská verze) z roku 1994, 106 XSI z roku 1992, 106 Signature z roku 1995, 106 S16 z roku 1997, 106 Enfant Terrible z roku 2002, 106 Electric z roku 1996, 106 Maxi z roku 1997 a prototyp 106 Cabriolet z roku 1992.

Muzejní týmy také se sdruženími Club 106 Team Rallye a Club 106 s16 připravují velké setkání vozů Peugeot 106. To se bude konat v sobotu 11. září 2021. Vítáni jsou všichni majitelé vozu Peugeot 106.

Více informací naleznete na www.museepeugeot.com.

Zdroj: Peugeot, P Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code