Kachna má 75 let

Pro ty, které by mohl titulek mást, malé doplnění. Kachna je fanouškovské označení kultovního modelu Citroen 2 CV, jehož výroba začala před tři čtvrtě stoletím. Nápad na jeho výrobu ale vznikl mnohem dřív.

Projekt TPV (toute petite voiture = velmi malé auto) se zrodil v polovině třicátých let, v roce 1936. Jeho cílem bylo nabídnout zákazníkům s nízkými příjmy úsporný a všestranný vůz. V roce 1937 spatřil světlo světa první provozuschopný prototyp projektu TPV. Vážil pouhých 370 kg a měl pouze jeden světlomet (tehdy platná legislativa nevyžadovala dva). Jednalo se o vozidlo schopné přepravit čtyři osoby a 50 kg zavazadel maximální rychlostí 50 km/h, a to vše v maximálním pohodlí. Traduje se historka, podle které součástí zadání bylo, že automobil musí nabídnout takový komfort, aby košík vajec bez úhony přestál jízdu po poli na sedadle vozu.

Na pařížském autosalonu v roce 1939 mělo být představeno 250 předvýrobních kusů. Po vyhlášení války byla akce zrušena. Již vyrobené modely byly proto zničeny, až na čtyři, které byly tajně uschovány ve zkušebním středisku Citroën v La Ferté-Vidame.

Finální návrh vznikl v samém centru Paříže, ve studiu značky Citroën na Rue du Théâtre. Vyrobili ho ve zkušebním středisku La Ferté-Vidame v regionu Eure-et-Loir. Široké veřejnosti jej představili 7. října 1948 na pařížském autosalonu.

Když se v červenci 1949 začal model 2 CV vyrábět, byl to malý vůz se vzduchem chlazeným plochým dvouválcem o výkonu 9 k a objemu 375 cm3. Dosahoval maximální rychlosti 50 km/h. Citroën tímto modelem způsobil revoluci v automobilovém průmyslu, neboť nabídl úsporný a všestranný vůz.

Jeho jedinečný tvar karoserie a vzhled si rychle získaly velkou část populace. Obrovský úspěch mu však přinesla i jeho nekonečná škála využití, vyjímatelná sedadla, lehkost, obratnost a komfort. Nemluvě o jeho mimořádně úsporném charakteru, díky němuž šlo o opravdový lidový vůz. Záplava objednávek způsobila, že v roce 1950 byly dodací lhůty až 6 let.

Model 2 CV je ve světě známý také v mnoha různých podobách a díky své pověsti si vysloužil řadu přezdívek. Mezi nejznámější patří vedle českého Kachna i například „Deuche“ nebo „Deudeuche“ jako odkaz na dvouválcový motor, „Ugly Duckling“ (Ošklivé káčátko) a mnoho dalších. Tato široká škála přezdívek svědčí o tom, jak populární tento historický a ikonický model byl.

Avantgardní duch a na svou dobu geniální technologie zajistily, že model zůstal součástí automobilové scény po mnoho let. Dodnes tento nadčasový model, který se stal skutečným společenským fenoménem, přitahuje sběratele z celého světa a je na našich silnicích stále často k vidění.

Celkem bylo vyrobeno 5 114 969 kusů, z toho 1 246 335 dodávek 2 CV. Úplně poslední vůz 2 CV opustil továrnu v portugalském Mangualde 42 let po svém uvedení na trh 27. července 1990 v 16 hodin.

Několik verzí a expedic

Celkem vzniklo deset speciálních edicí modelu 2 CV, které byly uvedeny na trh ve Francii a některých dalších evropských zemích. Patřily mezi ně například verze Spot, Charleston a Cocorico. Model 2 CV prošel také řadou změn, včetně dodávky 2 CV (známé jako 2 CV AU) v roce 1951 a výroby modelu 2 CV AZ v roce 1954, vybaveného motorem o výkonu 12 k a slavnou odstředivou spojkou

Model 2 CV také objel světové silnice v rámci různých dálkových expedic. Například expedice Paříž–Kábul–Paříž o délce 16 500 km v roce 1970, cesta Paříž–Persepolis o délce 13 500 km v roce 1971 a Raid Afrika z Abidžanu do Tunisu o délce 8 000 km v roce 1973, přičemž všechny tři organizoval Citroën.

U příležitosti letošního výročí bylo umělecky vyfotografováno osm ikonických vozů 2 CV z muzea Conservatoire Citroën:

  • Na pařížském autosalonu v roce 2008 byl u příležitosti 60. výročí modelu 2 CV vystaven vůz 2 CV 6 by Hermès, který zvenku i vevnitř upravila značka Hermès
  • 2 CV 6 Spécial, jeden z posledních vozů 2 CV vyrobených v závodě Levallois v roce 1988.
  • 2 CV Spot, první speciální série 1 800 vozů Citroën s dvoubarevným čalouněním a karoserií podle návrhu designéra Serge Gevina.
  • 2 CV A, jeden z 250 prototypů vyrobených v roce 1939 pro pařížský autosalon, který byl zrušen kvůli druhé světové válce. Jde o jeden ze čtyř zbývajících vozů v Conservatoire Citroën.
  • Sedan 2 CV A z roku 1950, identický s vozem, který představil Pierre Boulanger při zahájení pařížského autosalonu v roce 1948.
  • Model 2 CV A s pravostranným řízením, vyráběný od roku 1953 ve Sloughu ve Velké Británii. Měl plechový kufr a otevírací zadní okna. Dodnes je to nejstarší britský vůz 2 CV v Evropě.
  • 2 CV AZU, dodávka 2 CV vyráběná od roku 1954 do března 1978, s velkou ložnou plochou a zadními „skříňovými“ dveřmi pro snadné nakládání.
  • 2 CV 4 × 4 „Sahara“, vybavený pohonem všech kol a dvěma motory, které mu umožňují překonávat stoupání přes 40 % v písku.

Další zajimavosti o tomto modelu, včetně fotografií různých verzí, jsou zde

Zdroj: Citroen, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code