Toyota vylepšuje Yaris Hybrid

Yaris je jedním z nejúspěšnějších modelů v historii značky Toyota s celosvětovými prodeji, které v roce 2023 přesáhly hranici 10 milionů vozů. První generace tohoto hatchbacku na přelomu milénia získala v Evropě a Japonsku titul Auto roku. Ve třetí generaci se Yaris stal prvním vozem v této třídě, který nabídl hybridní elektrický pohon. Model čtvrté generace, který jsme také testovali, byl v roce 2021 byl poctěn dalším titulem Auto roku.

V rámci evoluce modelu Yaris se řada postupně rozrostla, a tak kromě základního hatchbacku zahrnuje i kompaktní SUV s označením Yaris Cross a vysoce výkonný GR Yaris, při jehož vývoji se uplatnily dovednosti a zkušenosti úspěšného týmu Toyota GAZOO Racing s mnoha mistrovskými tituly ve světovém rallyovém šampionátu.

Toyota u svého modelu Yaris postupuje metodou postupné evoluce. Proto aktuální 4. generace dostává řadu vylepšení a rozšíření. Zvyšuje se výkon a optimalizují jízdní schopnosti hybridního elektrického pohonu. Nový pohon „Hybrid 130“ je vylepšenou verzí, která obohacuje tu stávající o ostřejší akceleraci. Zároveň rozšiřuje spektrum pokročilých systémů aktivní bezpečnosti a systémů na podporu řízení.

Exteriér

Nový Yaris si zachovává atletické „zhuštěně agilní“ křivky, kterými se odlišuje od ostatních modelů segmentu B a jež mu propůjčují charakter energičnosti a dynamiky. Byla zachována kompaktní výška i délka, nicméně vůz se pyšní velkorysým rozvorem i rozchodem předních a zadních kol, a tak působí mimořádně stabilně, a navíc poskytuje dostatek místa v kabině. Krátké převisy Yarisu přispívají k pohotové ovladatelnosti v městském provozu s poloměrem otáčení pouhých 5,2 m (se 16″ koly) – ideálním pro městské uličky a úzká parkovací místa.

Yaris ve výbavových liniích Active a Comfort zaujme novým designem litých kol s pěti paprsky, a to ve stříbrném provedení, resp. s broušenými povrchy. Modernizace se dotkla i čalounění sedadel s novým vzorem. Pro celou řadu Yaris bude k dispozici nový odstín laku modrá Juniper.

Premiere Edition je speciální verze, představená při premiéře nové řady. Bude nejlépe vybaveným provedením s kompletní paletou nových funkcí. Uvedená verze bude k dispozici v novém odstínu modrá Neptune, vyhrazeném pouze pro toto provedení, v kombinaci s kontrastní černou střechou a sloupky. Motiv modré se opakuje ve formě kontrastního prošívání čalounění sedadel a ozdobných linek na přístrojovém panelu a ve výplních dveří, stejně jako na nových 17″ černých kolech s broušenými povrchy.

Pro verzi Premiere Edition dále bude k dispozici dvoubarevné lakování v odstínech bílá perleťová Platinum nebo stříbrná metalická.

Interiér

Interiér se drží zásady „méně je někdy více“. Chytře navržený prostor se pyšní solidním charakterem, vysokou smysly vnímanou kvalitou a prostorností připomínající vůz o třídu výše. Z detailů kabiny jmenujme měkčené výplně po celé přístrojové desce, měkké plstěné výplně dveří, široký přední panel, nízko posazenou kapličku přístrojů před řidičem a sportovní volant s malým věncem.

Bezpečnost především

Yaris současné generace disponuje širokou řadou prvků aktivní i pasivní bezpečnosti a specifickou konstrukcí vozidla. Od počátku byl vyvíjen tak, aby se stal nejbezpečnějším malým vozem.

Zastřešujícím pojmem pokročilých funkcí na podporu bezpečnosti, snazšího řízení a parkování je Toyota T-Mate. V novém Yarisu jsou uvedené systémy díky dodatečným a vylepšeným funkcím ještě účinnější. Jedná se např. o nejnovější generaci systémů na podporu řízení Toyota Safety Sense.

Toyota v rámci svého zasazení zcela eliminovat dopravní nehody na silnicích dodává tyto pokročilé technologie již v základní výbavě Yarisu – tedy prvky, které jsou u jiných malých vozů často pouze za příplatek, případně nejsou k dispozici vůbec.

Díky novému multimediálnímu systému a palubnímu komunikačnímu modulu (DCM) dále Toyota přináší flexibilitu a pohodlí softwarových aktualizací prostřednictvím vzdáleného přístupu. To znamená, že funkce Toyota Safety Sense a multimédií je možné snadno aktualizovat bez návštěvy servisu. Data je možné stahovat i během jízdy; instalaci pak řidič provede v době, kdy se mu to hodí.

Nová kamera a radar s větším dosahem v podélném i příčném směru přinesly výrazné vylepšení rozsahu při rozpoznávání rizika nehody. Například předkolizní bezpečnostní systém (PCS) nyní dokáže rozpoznat potenciální nebezpečí čelního střetu s větším množstvím překážek i vozidel v dráze vlastního vozidla – včetně chodců, cyklistů a nově také motocyklistů.

Širší provozní rozsah má i technologie pro předcházení nehodám na křižovatkách. Rozpoznávání blížících se dopravních prostředků napříč oběma pruhy, křižující cyklisty, jakož i vozidla zařazující se z boku na křižovatce je bezpečnostní funkce, která má v Yarisu současné generace v rámci značky premiéru.

Novým přírůstkem do portfolia systému Toyota Safety Sense je funkce potlačování akcelerace. Ta zasáhne potlačením náhlé akcelerace v případě, že rozpozná riziko střetu s vozidlem vpředu.

Další novou funkcí je proaktivní asistent řízení (PDA). Za pomalé jízdy pomáhá předcházet nejčastějším typům nehod. Asistent pro zpomalování zajišťuje hladké zpomalování po uvolnění akceleračního pedálu s cílem snížit rychlost při dojíždění vozidla vpředu nebo nájezdu do zatáčky. Druhým prvkem je asistent řízení, který rozpoznává zatáčku ve směru jízdy a upravuje odpor řízení tak, aby řidič intuitivně natáčel volant ve správném úhlu k hladkému a stabilnímu projetí zatáčky.

Nový asistenční systém řidiče pro nouzové zastavení vozidla (EDSS) pomáhá v případě řidičovy náhlé nevolnosti nebo indispozice, a to v momentě kdy je aktivovaný asistent pro udržení v jízdním pruhu (LTA). Když systém rozpozná, že řidič po nějakou dobu nereaguje (řízení, brzdění, zrychlování), aktivuje zvukovou výstrahu. Pokud by řidič nereagoval ani poté, asistent vozidlo opatrně zpomalí až do zastavení, zapne výstražná světla a odemkne dveře.

Systém Toyota T-Mate zvyšuje ochranu i po zastavení vozidla. Do hry vstupuje volitelný asistent pro bezpečné opuštění vozidla (SEA). Ten prostřednictvím optické a zvukové výstrahy zabraňuje nečekanému otevření dveří do dráhy jiného vozidla nebo cyklisty přijíždějícího zezadu. A systém upozornění na obsazení zadních sedadel (RSRS) řidiče před opuštěním vozidla optickou a zvukovou výstrahou upozorní v případě, že by na zadních sedadlech nechal malé dítě nebo domácího mazlíčka, kdy by hrozila nehoda v důsledku přehřátí v rozpáleném interiéru vozidla.

Nový Yaris kromě těchto dodatečných funkcí modernizuje zavedené funkce systému Toyota Safety Sense. Adaptivní tempomat (ACC) po přepracování rychleji reaguje a poskytuje přirozenější zpětnou vazbu. Pokud například do dráhy Yarisu náhle vjede jiné vozidlo, zpomalování je plynulejší. Řidič kromě toho může nastavit delší vzdálenost mezi vozidly pro pohodlnější odstup. Dále se dříve aktivuje systémová funkce pro zpomalování v zatáčkách ve prospěch hladší regulace rychlosti.

Adaptivní tempomat byl doplněn o nové systémy zvyšující bezpečnost při předjíždění. Podpora prevence předjíždění zamezuje nechtěnému předjíždění v nesprávném pruhu („podjíždění“). Funkce předběžného zpomalení / ovládání propojeného se směrovým ukazatelem pomáhá řidiči bezpečně se vracet do dopravního pruhu při zachování přiměřené rychlosti a odstupu od ostatních vozidel.

Funkce upozornění na opuštění jízdního pruhu (LDA) nyní dokáže rozpoznat situace, kdy řidič opustil jízdní pruh ve snaze vyhnout se překážce (chodci nebo jinému účastníkovi silničního provozu). Dočasně deaktivuje funkci varování při opuštění jízdního pruhu. Funkce vystřeďování, poskytovaná asistentem pro udržení v jízdním pruhu (LTA), byla upravena ve prospěch přirozenější zpětné vazby vozidla. U vylepšeného systému rozpoznávání dopravních značek lze jedním krokem přenastavit omezovač rychlosti v souladu s aktuálním dopravním omezením.

Nové uživatelské prostředí

Nové digitální uživatelské prostředí zahrnuje přizpůsobitelný přístrojový štít před řidičem i rychlejší a výkonnější multimediální systém s rozšířenými funkcemi. Displeje – 7″ nebo 12,3″ pro přístrojový štít, resp. 9″ nebo 10,5″ pro obrazovku multimédií (v závislosti na stupni výbavy) – se rozměrově řadí na vrchol třídy.

12,3“ digitální panel přístrojového štítu vyobrazuje kruhové ukazatele, informace a grafiku v jemném rozlišení a s výbornou čitelností za všech světelných podmínek. Vzhled přístrojového štítu je možné měnit podle nálady řidiče a typu trasy. V nabídce jsou čtyři režimy zobrazení: Smart, Casual, Sporty a Tough. Standardem pro výbavovou linii Comfort je 7″ displej. V provedeních Executive, GR SPORT a Premiere Edition najdeme 12,3″ jednotku.

Multimediální systém Toyota Smart Connect disponuje nově intuitivnějším rozhraním s rychlejší odezvou. Již v základní výbavě nabízí navigaci na bázi cloudu. Systém „trvalého připojení“ přináší veškeré výhody plánování tras včetně aktuálních informací o dopravní situaci a případných zpožděních.

Systém rozpoznávání hlasu posouvá zadávání příkazů na novou úroveň prostřednictvím hlasového asistenta „Hey Toyota“. Ten reaguje na přirozený jazyk, a to i v češtině. Například stačí jednoduše říct „Hey Toyota, je mi zima“, a systém automaticky zvýší nastavení teploty v kabině.

Prioritou dnešních zákazníků je snadná konektivita. Nový Yaris proto podporuje bezdrátové připojování chytrých telefonů prostřednictvím technologií Apple CarPlay a Android Auto. Podobně jako u systémů Toyota Safety Sense jsou dále podporovány aktualizace nových funkcí multimediálního systému prostřednictvím vzdáleného přístupu, tedy bez nutnosti zajíždět s vozem do servisu.

Chytrý digitální klíč

Součástí digitální proměny nového Yarisu je i chytrý digitální klíč, který má ve voze premiéru. Klíč propojený s aplikací MyT umožňuje přístup do vozidla přes chytrý telefon, a to až pro pět různých uživatelů. Klíč byl navržen s ohledem na maximální uživatelské pohodlí. Uživatel může vozidlo zamknout, odemknout či nastartovat bez nutnosti telefon vyndávat z kapsy či kabelky.

Nová funkce je dalším rozšířením aplikace MyT, který zahrnuje dálkové zamykání/odemykání, ovládání klimatizace a spouštění výstražných světel, např. ke snazšímu nalezení vozidla na rušném parkovišti.

Digitální klíč je kompatibilní se zařízeními Apple a Android. Součástí výbavy Premiere Edition je připojení zdarma po jednoho roku od zakoupení vozidla; v případě výbavové linie GR SPORT se poskytuje jako služba na přání.

Pohon

K vyšší atraktivitě Yarisu přispívá zejména nejnovější modernizace plně hybridního elektrického pohonu, který přináší vyšší výkon, větší zapojení řidiče do děje a více zábavy za volantem. Právě tyto kvality jsou pro potenciální zájemce o malý vůz stále důležitější, zejména ty, kteří se rozhodli přejít o třídu níže, než byli doposud zvyklí. V případě nového Yarisu mají zákazníci na výběr dva hybridní pohony v souladu s různými potřebami zákazníků, v obou případech se špičkovými ekologickými parametry, kterými je Yaris proslulý.

Systému 1,5 litru se po uvedení dostalo pochvaly médií i motoristů pro mimořádně nízkou spotřebu a emise, jakož i schopnost více používat čistě elektrický režim, a ujet tak delší vzdálenost bez emisí. Vůz používající převodovku z nejnovější páté generace hybridní elektrické technologie od Toyoty, která je špičkou na trhu, nyní nabízí více výkonu, vyšší točivý moment a příjemnější odezvu z pohledu řidiče.

Nová je převodovka společně s větším a výkonnějším motorgenerátorem a upraveným softwarem a hardwarem jednotky řízení energie (PCU). Přinesla 12% nárůst systémového výkonu ze 116 koní (85 kW) na 130 koní (96 kW). Došlo také k výraznému nárůstu točivého momentu. Maximální točivý moment elektrického motoru MG2 se zvýšil o 30 % v celém rozsahu otáček, ze 141 Nm na 185 Nm.

Výsledkem je pak citelněji ostřejší akcelerace, a to nejen z místa na 100 km/h, ale zejména při předjíždění. Čas akcelerace z místa na 100 km/h se zkrátil o půl sekundy (9,2 s). Pružné zrychlení se zlepšilo z 80 na 120 km/h (nyní 7,5 s). Lepší parametry se podařilo získat jen s minimálním nárůstem emisí CO2. V tomto ohledu se Yaris stále drží na špičce segmentu s emisemi 96–116 g/km.

Nárůst výkonu je samozřejmě pouze částí příběhu. Podstatný rozdíl je v tom, jak řidič jízdní schopnosti vozu vnímá ze svého pohledu. Výsledkem vyššího točivého momentu v celém spektru otáček je ostřejší, agilnější a dynamičtější zpětná vazba.

K dispozici jsou dva hybridní pohony. Zájemci o nový Yaris mohou vybírat mezi ověřeným hybridním ústrojím, kterým je „Hybrid 116, a novým hybridním ústrojím „Hybrid 130“ o vyšším výkonu. Všechny vozy v provedení Premiere Edition nebo GR SPORT budou standardně vybaveny pohonem „Hybrid 130“.

Na českém trhu se začne prodávat v druhé polovině letošního roku.

 

Zdroj: TOYOTA CENTRAL EUROPE-CZECH

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code