Kupujete ojetinu? Pozor na nelegální úpravu emisního systému. Novému majiteli hrozí i pokuta
Jedním z velkých a navíc skrytých rizik trhu s ojetinami jsou nelegální úpravy emisních systémů. Stává se, že o nich často nevědí ani samotní majitelé. Až při prodeji vozu zjistí, že má nelegální zásah do řídící jednotky a prodej je tak znemožněn.
Jako příklad takového problému je možné uvést situaci, se kterou se na Sdružení SOVA obrátila paní Jana z Prahy. Plánovala prodat svůj rodinný Opel Zafira. Auto jezdilo spolehlivě, mělo platnou STK a nevykazovalo žádné viditelné vady. Přesto ji zaskočil výsledek kontroly v autorizovaném servisu: řídící jednotka motoru byla nelegálně upravena – tzv. „AdBlue off“. Vůz tak nesplňoval emisní normu Euro 6, a přesto se choval, jako by bylo vše v pořádku.
„O ničem jsem nevěděla. Auto takhle fungovalo už při koupi. Teď ho ale nemůžu prodat. Oprava vyjde na desítky tisíc,“ popsala paní Jana při konzultaci se Sdružením SOVA.
„Případ paní Jany není ojedinělý. Softwarové zásahy do systémů AdBlue, DPF filtru nebo EGR ventilu jsou bohužel v Česku poměrně běžné.A proč to lidé dělají? Chtějí ušetřit za močovinu a využívat plný výkon motoru. Úprava stojí jen pár tisíc, ale ve výsledku porušuje emisní limity, zákony a často i poškozuje motor,“ vysvětluje Zbyněk Veselý předseda sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA.
Drahá a riskantní zkratka
Takto upravené vozidlo nesplňuje emisní limity, nesmí na silnice a nelze ho přihlásit na technickou kontrolu. Pokud je přesto prodáno, jde o skryté protiprávní jednání, za které může nový majitel žádat náhradu škody nebo odstoupit od smlouvy.
Oprava takového zásahu se podle Sdružení SOVA pohybuje v rozmezí 30–50 tisíc korun. Navíc není vždy jisté, že po opravě bude vše fungovat stoprocentně správně.
Na co si dát pozor při koupi ojetiny?
- Odborná kontrola vozu: Ideálně v autorizovaném servisu nebo u specialisty na diagnostiku.
- Výpis z diagnostiky: Systémy jako AdBlue či DPF mají měřitelné parametry, které lze ověřit.
- Servisní historie: Podezřele nízké náklady na údržbu u dieselu mohou signalizovat vypnuté emisní systémy.
- Pozor na podezřele levné nabídky: U levných dieselů s nízkým nájezdem hrozí riziko nelegálních úprav.
- Prověřujte auta i při prodeji: Před prodejem si nechte vůz zkontrolovat, abyste předešli problémům s kupcem.
Závěr: Levná úprava, drahá chyba
Zásah do řídících jednotek se může zdát jako pohodlná zkratka – žádné hlášky, žádné dolévání močoviny, žádné omezení výkonu. Realita je ale opačná. Nelegální úpravy znamenají riziko neprodejného auta, pokuty až půl milionu korun a vážné technické problémy. Co se na první pohled tváří jako úspora, může být ve výsledku velmi drahá chyba.
Zdroj: Sdružení SOVA
Zdroj foto: Freepik.com