Naděje pro fanoušky spalovacích motorů? Uvidíme…

S blížícím se termínem, který si EU stanovila jako konec prodeje automobilů se spalovacím motorem, roste v mnohých zainteresovaných nejistota, jaké důsledky takové direktivní rozhodnutí přinese.

Prodeje elektromobilů totiž zatím zdaleka nedosahují čísel, která by znamenala, že se může v plném počtu obměnit vozový park. Infrastruktura se rozvíjí jen pomalu a je otázkou, zda má vůbec – s ohledem na možnosti přenosových sítí a zdrojů energie –  reálnou šanci dosáhnout potřebných kapacit.

Nemluvě o samotných cenách vozidel, které se pohybují mimo možnosti podstatné části dnešních motoristů. Pokud se nestane něco zásadního, hrozí tak vážně, že postupně dojde ke kolapsu mobility, což by mělo výrazný dopad na životní úroveň obyvatel.

Řešením, zatím spíše teoretickým, je náhrada paliv na bázi ropy palivy syntetickými. Teoretickým kvůli kapacitám, které by byly nutné pro uspokojení potřeb stovek milionů vozů, které po evropských silnicích jezdí. Samotné syntetické palivo je totiž  už existující produkt, dokonce vyzkoušený v provozu na běžných automobilech.

Problematikou syntetických paliv se zabývá více automobilek, vyrábějících jak luxusní vozy, tak i modely proběžné motoristy. Nyní oznámila výsledky svých testů i skupina Stellantis, která představuje značky jako třeba Peugeot, Citroen, Opel, Jeep, Fit, DS a další (viz níže). Skupina dospěla po několikaměsíčním testování ve svých technických centrech po celé Evropě k potěšujícímu závěru.

Používat syntetické palivo bez jakýchkoli úprav pohonných jednotek je připraveno 24 rodin motorů jednotlivých značek skupiny Stellantis. Ty používají její evropská vozidla prodaná od roku 2014. Celkem to představuje 28 milionů vozidel, splňujících podmínky normy Euro 6. Testy byly provedeny s použitím náhradních paliv eFuels společnosti Aramco, jedné z největších energetických a chemických společností na světě.

Nízkouhlíkové palivo eFuel je syntetické palivo vyráběné reakcí CO2, získaného přímo z atmosféry nebo z průmyslového zařízení, s obnovitelným vodíkem. Při jeho spalování se tak uvolňuje uhlík, který byl při jeho výrobě z ovzduší zachycen a nedochází tak k produkci nového, z ropných produktů.

Amer Amer, hlavní technolog společnosti Aramco pro dopravu, uvedl: „Jsme potěšeni, že můžeme spolupracovat se skupinou Stellantis, jedním z předních světových výrobců automobilů, na posouzení výkonnosti našich palivových směsí, které jsou připraveny tak, aby měly vlastnosti syntetického paliva dokonale vyhovujícího motorům jejich stávajících vozidel. Výsledky těchto testů nás utvrzují v přesvědčení, že palivo eFuels může být pro stávající vozový park řešením. Pokud jsou tato paliva vyráběna nízkouhlíkovým postupem, mohou hrát důležitou roli při snižování emisí uhlíku v odvětví dopravy a správným způsobem podpořit energetickou transformaci.“ 

Testy alternativních syntetických paliv, které skupina Stellantis provedla, se týkaly emisí ve výfukových plynech. Dále schopnosti nastartovat, výkonu motoru, spolehlivosti, ředění oleje, životnosti palivové nádrže, hadic a palivového filtru. Také výkonu paliva při extrémně nízkých nebo vysokých teplotách.

Společnost Aramco má v současné době dvě demonstrační zařízení na zkoumání výroby nízkoemisních syntetických paliv. V Saúdské Arábii pracuje společně se společností ENOWA (vodohospodářská a energetická společnost skupiny NEOM) na výrobě syntetického benzinu pro osobní vozy. Ve španělském Bilbau současně společnosti Aramco a Repsol zkoumají výrobu nízkoemisní syntetické nafty a leteckého paliva pro automobily a letadla. A konečně společnost Aramco také spolupracuje s týmy ze světa motoristického sportu na testování a demonstraci potenciálu nízkouhlíkových paliv jako záložního řešení pro snížení emisí uhlíku z vozidel se spalovacími motory.

Aramco

Aramco je energetická a chemická společnost. Produkuje přibližně každý osmý barel ropy na světě a vyvíjí nové energetické technologie.

Stellantis

Stellantis představuje značky Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS Automobiles, Fiat, Jeep®, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall, Free2move a Leasys

Zdroj: Stellantis, P Automobil Import, redakčně upraveno

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code