Lexus ES osmé generace přijede příští rok. První obrázky a informace ale už máme

Přestože zahájení prodeje osmé generace svého sedanu prémiové třídy avizuje Lexus až na začátek příštího roku, již nyní ho představuje v evropské premiéře. Při jeho vývoji uplatnili tvůrci koncepci „Experience Elegant & Electrified Sedan“, uplatňující nové technologie v prostředí měnících se potřeb zákazníků.

Model ES jako takový tvoří nedílnou součást modelové nabídky značky od jejího nástupu na trh v roce 1989. Zatímco v Severní Americe a Asii je Lexus ES klíčovým modelem značky již více než tři desetiletí, na evropské trhy byl uveden o dost později. Na východoevropských trzích se představila šestá generace modelu ES v roce 2010, v západní Evropě pak již aktuální model v roce 2018.

Po současné evropské premiéře bude zcela nové ES uvedeno na trh v Evropě s následným zahájením prodeje na jaře 2026. Podrobnosti o místních specifikacích budou včas oznámeny v závislosti na konkrétním trhu.

Exteriér

Snaha o dosažení elegance byla určujícím znakem několika po sobě jdoucích generací modelu ES. Provedení exteriéru kombinuje nezaměnitelný vzhled s minimalistickým přístupem. V rámci další evoluce vřetenovitého tvaru, který je typickým designovým prvkem značky Lexus, vůz disponuje novou vřetenovitou karoserií. Poměr výšky, šířky a délky vozu se promítá do jeho proporcí a garantuje pohodlné nastupování a vystupování. Pozice kol byla navržena s cílem dosáhnout ideálního širokého a přikrčeného postoje.

Příď vozu se vyznačuje ostře ohraničeným vřetenovitým tvarem, který se táhne přes kapotu až k okrajům nárazníku. Vřetenovitá karoserie se zvedá od nízko posazené přídě a navazuje na horizontální přední blatníky, čímž modelu ES dodává robustní a výrazný vzhled. Hybridní provedení modelu ES jsou navíc vybavena mřížkou s horními průduchy pro optimální chlazení.

Přední světlomety vytvářejí zdvojený světelný podpis ve tvaru písmene „L“, který se stane novým charakteristickým znakem vozů Lexus. Tento znak kombinuje dovnitř orientovaná světla denního svícení ve tvaru písmene „L“ se stejně tvarovanými ukazateli směru orientovanými ven, čímž vytváří výraznou identitu značky Lexus a zároveň přispívá k viditelnosti a funkčnosti.

Při pohledu z boku zaujme aerodynamický vzhled a dojem stability, daný nízkým těžištěm. Splývavá silueta působí, jako by vůz vůbec neměl zavazadelník, přičemž kabina se směrem dozadu výrazně zužuje. Tak ostře kontrastuje se spodní částí karoserie, která je definována protikladem relativně rovných ploch, jakož i výrazně tvarovanými blatníky s optimalizovanou aerodynamikou.

Záď s vymodelovanými částmi mezi zadními koly a zavazadlovým prostorem cílí na elegantní a současně dynamický vzhled. Zužující se kabina zdůrazňuje nízké těžiště vozu a přispívá k jeho sportovnímu charakteru.

Novinkou jsou zadní světla s typickým podpisem ve tvaru „L“, díky nimž je vůz rozpoznatelným zástupcem značky Lexus. Samostatná světelná lišta hladce navazuje na podsvícené logo LEXUS a zahrnuje i koncová a brzdová světla; ostatní světla se posunula k vnějším okrajům. Nový design tak přispívá k aerodynamickým vlastnostem vozu.

Interiér

Lexus odstranil nadbytečné detaily ve snaze vytvořit jednoduchý a čistý prostor. Otevřená a prostorná horní část kabiny vylepšuje výhled ven, zatímco spodní část je vytvarována kolem sedadel.

K luxusnímu pohodlí dále může přispět nabízený paket funkcí k ještě příjemnějšímu cestování. Zadní část kabiny může být vybavena sedadly s možností úpravy sklonu; v případě místa za předním spolujezdcem včetně výsuvné opěrky lýtek (funkce „otoman“) pro exkluzivní cestovní pohodlí při cestování s vlastním řidičem. Sedadlo předního spolujezdce je sklopné dopředu, aby zadní pasažér měl co nejvíce místa pro nohy a zároveň dobrý výhled vpřed.

V novém ES budou mít premiéru dva nové designové prvky značky Lexus. Vrstvená bambusová struktura („Bamboo Layering“) využívá pokročilé tiskové techniky a techniku propustnosti světla k vytvoření vizuálního efektu osvětlení povrchu, který je sladěn s ambientním osvětlením kabiny. Druhou novinkou je reliéfní zpracování syntetické kůže, díky němuž vznikl precizní reliéfní vzor, který v kombinaci s ambientním osvětlením vytváří čistou a moderní estetiku. Smyslovou kvalitu dále zvyšuje optimální umístění 17 reproduktorů zakázkového systému prostorového ozvučení Mark Levinson Surround Sound, kdy výsledná trojrozměrná zvuková scéna zahrnuje harmonické spojení zvuku a osvětlení v kabině.

V kokpitu založeném na koncepci Lexus „Tazuna“ se pozornost řidiče zaměřuje na silnici vpředu, k čemuž napomáhá vhodné uspořádání ovládacích prvků a informačních zdrojů tak, aby je bylo možné ovládat a rozpoznat drobným pohybem ruky či oka.

Horní část kokpitu je doširoka otevřená kvůli co nejlepšímu výhledu řidiče ven, zatímco přístrojový štít má podobu asymetrické 12,3″ digitální obrazovky, umožňující použít nižší kapličku přístrojů. Kvalitu materiálů zvyšují měkké akcenty se vzhledem kůže společně s dynamickými světelnými efekty.

Nová úroveň pohodlí

Cílem návrhářů Lexus bylo vytvořit mimořádně pohodlnou a uvolněnou kabinu s příkladným odhlučněním, přispívající k vysokým jízdním kvalitám modelu ES.

Přední sedadla byla přepracována tak, aby pomáhala udržovat správné a pohodlné držení těla, kdy řidič může intuitivně reagovat na chování vozidla a cítí se plně zapojen do děje. Podpora zad v místě lopatek pomáhá snižovat svalové napětí při řízení, zatímco opěradlo jemně obepíná tělo pasažéra.

Prioritou konstruktérů bylo snížení hluku použitím lepšího těsnění dveří a akustických skel v oknech předních dveří. Způsob šíření zvuku v kabině byl pečlivě navržen tak, aby podporoval přirozené a harmonicky vyvážené akustické prostředí.

První model Lexus se skrytými spínači

K vysokým kvalitám interiéru ES přispívá i nová technologie „skrytých spínačů“ Lexus.

Nový design odráží koncepci pohostinnosti (Omotenashi) Lexus prostřednictvím minimalistického a nenápadného designu, který dokonale splývá s interiérem. Po vypnutí vozu nejsou spínače pod čalouněním přístrojové desky vůbec vidět; když se vůz zapne, spínače se zviditelní svým podsvícením. Přestože jsou spínače vyvedeny formou dotykového panelu, při použití poskytují příjemnou hmatovou zpětnou vazbu.

Pohon

Modelová paleta nyní zahrnuje plně hybridní i čistě elektrická pohonná ústrojí s různými výkonovými verzemi a možností volit mezi pohonem samotných předních nebo všech kol.

Hybridní varianta ES 300h

Provedení ES 300h je vybaveno přepracovaným hybridním systémem, jehož srdcem je řadový čtyřválec 2,5 litru s maximálním výkonem 201 k (148 kW)*. Zákazníci budou moci volit mezi pohonem samotných předních nebo všech kol. U nového ES se rovněž zvýšil výkon hybridní baterie.

Systém používá upravenou logiku řízení, která přináší robustní akceleraci i nízkou spotřebu paliva. Další výhodou je, že vyšší tuhost pohonné jednotky pomáhá potlačovat vibrace, a tak přispívá k tiššímu a kultivovanějšímu prostředí v kabině.

Uvedené pohonné ústrojí bude k dispozici na západoevropských trzích.

Elektrické verze ES 350e a ES500e

V nabídce budou dvě čistě elektrická provedení ES: ES 350e s pohonem předních kol a maximálním výkonem 224 k (165 kW), resp. ES 500e s pohonem všech kol s maximálním výkonem 343 k (252 kW) (předběžné údaje). Obě tato provedení těží z bohatých zkušeností značky Lexus na poli elektrifikace pohonů a zároveň využívají široké možnosti a výhody nové globální podvozkové platformy TNGA ve formátu GA-K, včetně nových náprav eAxle, které spojují jednotku řízení výkonu s převodovkou. Nová konstrukce je lehká a kompaktní, čímž přispívá k co nejvyšší prostornosti kabiny i zavazadelníku. Vysokokapacitní baterie je umístěna pod podlahou ve prospěch nižšího těžiště vozu.

Údaje o dojezdu a době nabíjení zatím nebyly finálně potvrzeny, ale očekává se dojezd až 530 km* (dle standardu WLTP) a přibližná doba rychlého nabíjení na 80 % kolem 30 minut*.

Model ES 350e je vybaven lithium-iontovou baterií s kapacitou 77 kWh. Ta by měla umožnit zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,2 sekundy*.

Verze s pohonem všech kol, ES 500e díky baterii s kapacitou 75 kWh umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy*.

Provedení ES 500e je vybaveno inteligentním elektrickým systémem pohonu všech kol Lexus DIRECT4. Ten umožňuje plynulé rozdělování hnacího momentu na všechna čtyři kola podle pokynů řidiče a stavu vozovky. Hnací moment se může rozdělovat mezi nápravy v poměru od 100:0 až po 0:100 na základě údajů od senzorů zrychlení, rychlosti kol a úhlu natočení volantu. Výsledkem j stabilní ovládání a podmanivý požitek z jízdy.

Lexus ES – přehled předběžných technických údajů
Pohon Hybrid Bateriový elektromobil
Model ES 300h

(záp.)

ES 350e ES 500e
Hnací ústrojí FWD a AWD FWD AWD
Motor Řadový čtyřválec 2,5 litru
Převodovka e-CVT eAxle eAxle
Kapacita baterie (kWh) / 76,96 74,69
Výkon systému
(k / kW)
201/148 224/165 343/252
Zrychlení (0–100 km/h) 8,2 (FWD)
8,0 (AWD)
8,2 5,7
Rozměry pneumatik 235/55R19 235/55R19
235/45R21
Doba nabíjení
150 kW, 10–80 %
/ Venkovní teplota 25 °C:

Cca 30 minut*1

Venkovní teplota 25 °C:

Cca 40 minut*1

Outside air temperature -10°C:

approx. 60 minutes*1

Celková délka (mm) 5140 (+165)
Celková šířka (mm) 1920 (+55)
Celková výška (mm) 1555 (+110) 1560 (+115)
Rozvor (mm) 2950 (+80)
Hmotnost vozidla (kg) 1785–1840 2105–2185 2205–2285

Závorka ( ) označuje srovnání s předchozím modelem.

*Veškeré údaje se vztahují k prototypu modelu ES a jsou předběžné, dokud nedojde k homologaci.

*1 Přibližná doba nabíjení od rozsvícení kontrolky nízkého stavu nabití baterie systému pohonu do cca 80 % stavu nabití (SOC). Skutečná doba nabíjení se může lišit např. v závislosti na okolní teplotě a specifikacích nabíječky.

 

Zdroj: Lexus, Toyota Central Europe – Czech

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code