Motor Ford 1.0 EcoBoost zvítězil v anketě o nejlepší motor
Výkonný, úsporný a všestranný motor Ford 1.0 EcoBoost byl v anketě International Engine and Powertrain of the Year 2019 (mezinárodní motor a hnací ústrojí roku 2019) vyhlášen nejlepším motorem v kategorii do 110 kW (150 k). Od roku 2012, kdy byl uveden na trh, to znamená jeho již neuvěřitelné jedenácté ocenění v IEPOTY.
Motor o výkonu až 103 kW (140 k) se vyznačuje kompaktní konstrukcí a nízkým třením. Má ho pod kapotou více než čtvrtina vozů Ford prodaných v roce 2018. V absolutních číslech to obnáší více než 410 000 automobilů – od Fiesty až po užitkový Transit Connect.
Ford nedávno vylepšil jednotku 1.0 EcoBoost o několik nových technických řešení, zaměřených na další snížení spotřeby paliva. Patří k nim i deaktivace jednoho válce při částečném zatížení. Ford jako první výrobce automobilů tuto funkci uplatnil u tříválcového motoru.
Porota IEPOTY, v níž zasedá 70 hodnotitelů z 31 zemí, udělila motoru Ford 1.0 EcoBoost 145 bodů, což mu stačilo k vítězství v kategorii do 110 kW s 26bodovým náskokem na agregáty od společností BMW, PSA, Toyota/Lexus a Volkswagen.
Před časem Ford oznámil, že oceňovaný motor 1.0 EcoBoost se stane základem mild-hybridních hnacích ústrojí pro nové modely Fiesta EcoBoost Hybrid a Focus EcoBoost Hybrid. Namísto běžného alternátoru je zde použit řemenem poháněný integrovaný startér-generátor. Při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a využívat ji k dobíjení lithium-ion baterie. Ta pracuje s napětím 48 V.
Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. V případě potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru 1.0 EcoBoost při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. Výsledkem elektrické asistence je důraznější a pohotovější akcelerace, zejména z nízkých otáček. Startér-generátor v tomto režimu vykrývá prodlevu výfukového přeplňování, což motorářům Fordu umožnilo osadit spalovací motor větším turbodmychadlem. To vedlo k navýšení výkonu na 114 kW (155 k). I přes tento vysoký výkon je motor velmi kompaktní a svým půdorysem bez přídavných agregátů nepřesáhne papír velikosti A4.
Všestranný tříválec nalezne uplatnění rovněž v užitkovém Transitu Custom Plug-In Hybrid a velkoprostorovém Tourneu Custom Plug-In Hybrid.
Transit Custom Plug-In Hybrid aktuálně prochází provozními zkouškami v Londýně. Podobné testy budou brzy spuštěny rovněž ve španělské Valencii a v Kolíně nad Rýnem.