Motorkářská sezona začíná. Začíná ale i sezona zlodějů
V loňském roce napáchali podle statistik kriminality PČR zloději motorek škodu za více než 35 milionů. Majitelům přitom zmizely nejen stroje z garáží a sklepů, ale i ty uzamčené venku. A nekradly se jen motorky, ale také součástky a náhradní díly. Ty si zloději oblíbili ještě více a napáchali zde dokonce dvojnásobně vyšší škody.
A přestože počasí je ještě vrtkavé, počet dnů, kdy slunce láká na silnici, nezadržitelně roste. Ti, kteří dosud jen leštili v garáži chromy a těšili se na vyjížďku, mohou vyrazit. Myslet by při tom ale měli i na správné zabezpečení motorky. Bez něho se neobejdou, ať už parkují doma v garáži nebo v kempu.
Zloděje lákají velké akce
Nejvíc motorek se majitelům „ztratí“ venku – například ve chvíli, kdy si jen na chvíli odskočí od zaparkovaného stroje, třeba aby si na vyjížďce udělali fotku okolí. Rizikové ale mohou být také nejrůznější moto srazy a akce, kde se pohybuje hodně lidí na jednom místě a zloděj tak tolik nepoutá pozornost.
Řešením nebezpečí je typicky klasický řetězový zámek z kalené oceli, který odolá pokusům o přeřezání nebo přestřihnutí a lze jej snadno vozit s sebou. Doplňky jako helmu je pak možné připevnit lankovým zámkem s kódem, který nevyžaduje klíč.
Při parkování motorky venku – třeba na srazech, festivalech nebo v kempech – se hodí zámek s alarmem, který reaguje na manipulaci s motorkou a vydává zvuk o síle 110 db. Zámek se připevní na kotoučovou brzdu a pohybové čidlo dá vědět ve chvíli, kdy někdo s motorkou pohne, například se jí pokusí naložit do dodávky.
Hrozí ale i jiné nebezpečí. Prodat ukradenou motorku totiž není jednoduché, už s ohledem na horší manipulaci se strojem. Jde spíš o výsadu organizovanějších band, které je pak vozí do zahraničí. Pro běžného zlodějíčka je snazší motorku ‚očesat‘ a díly pak rozprodat zvlášť.
Dávejte pozor i doma
Prakticky nikdo nenechává motorku stát na ulici, ale zavírá ji do garáže. Ukrást motorku z dobře zabezpečené garáže sice není jednoduché, ale řada zlodějů se nezastaví ani před tím. A když už nezcizí celý stroj, jsou schopni ho poměrně slušně „očesat“, případně z domu ukrást náhradní díly a příslušenství, které snadno prodají v bazaru.
Při zabezpečení proto myslete na všechny přístupové cesty do garáže. Na okna umístěte bezpečnostní folii, spojovací dveře zabezpečte bezpečnostní vložkou a na garážová vrata umístěte kvalitní visací zámek s petlicí či závorou.
Motorku v garáži nenechte jen tak stát, ale zamkněte ji i zde. Důkladným uzamčením totiž zloději zkomplikujete práci pro případ, že by se dostal dovnitř. A platí to i pro doplňky a drobnější díly a vybavení, které v garáži máte. Umístěte je do bezpečnostní bedny, případně za uzavíratelné dveře.
Můžete při tom využít i kombinaci elektronického a mechanického zabezpečení. Pomohou pohybová čidla, případně jednoduché kamery se záznamem, se kterými budete mít přehled o tom, co se v garáži a nejbližším okolí děje.
Veškeré zabezpečení nezapomínejte pravidelně kontrolovat a nefunkční zámky včas nahradit. A rada na závěr – i když jste na svůj stroj náležitě pyšní, příliš se s ním nechlubte. Zloději řádí i na sociálních sítích a v zájmových skupinách a je zbytečné je lákat. Když ale sáhnete po kvalitním zámku, přídavných bezpečnostních prvcích a nepodceníte prevenci, bude se vám určitě spát lehčeji.
Zdroj text a foto: TOKOZ, redakčně upraveno