Mustang GTD se chystá na evropské silnice

Uvnitř plechové garáže skryté za budovou větrného tunelu v Allen Parku v Michiganu se v roce 2021 sešla hrstka členů týmu, aby po pracovní době splnila novou misi, která na papíře vypadala jako nesplnitelný sen: navrhnout Mustang, který by se vyrovnal nejlepším evropským sportovním vozům.

Mustang GTD je navržený a zkonstruovaný ve spolupráci společností Ford a Multimatic**, která vyvinula modely Mustang GT3, Mustang GT4 a Ford GT, jenž zvítězil v Le Mans.

„Mustang GTD boří všechny zažité představy o supersportu,“ řekl Jim Farley, prezident a generální ředitel společnosti Ford. “ Tohle je pro nás naprostá změna v přístupu k vývoji vozu. Nenavrhli jsme silniční vůz pro okruh, ale závodní vůz pro silnici. Mustang GTD přebírá technologie z našeho závodního vozu Mustang GT3, balí je do karoserie Mustangu z uhlíkových vláken a přenáší je na silnici.“

Exteriér

Design Mustangu GTD je čistě účelový. Je zaměřen na optimalizaci aerodynamických odporů, od předního splitteru, přes odvětrávanou kapotu a blatníky až po hydraulicky ovládané aktivní zadní přítlačné křídlo připevněné na C sloupku.

Mustang GTD používá uhlíková vlákna ke snížení hmotnosti karoserie, snížení těžiště a zlepšení odezvy. Z uhlíkových vláken jsou vyrobeny blatníky, kapota, kryt, který nahrazuje víko zavazadlového prostoru, prahy dveří, přední splitter, zadní difuzor a střecha. Na přání je z uhlíkových vláken i přední a zadní maska .

Dostupný aerodynamický paket zahrnuje komplexní aerodynamický kryt podvozku. Je rovněž vyroben z uhlíkových vláken. Skládá se z částí, které byly poprvé použity v automobilových závodech, a také některé technologie, které by byly v závodech nelegální. Například hydraulicky ovládané přední klapky řízení proudění vzduchu pro aerodynamickou rovnováhu, v koordinaci s aktivním zadním křídlem.

Tam, kde dříve býval zavazadlový prostor, je nyní poloaktivní odpružení, řídící systém hydrauliky a systém chlazení.  Ten využívá závodními vozy inspirovaný kryt, jež nahrazuje víko zavazadlového prostoru. V krytu jsou dvě nasávací mřížky, které přes výměníky tepla přivádějí vzduch ze zadního skla do tohoto prostoru.

„Náš konstrukční tým spolupracoval s konstrukčním týmem Mustangu GT3 a týmem pro aerodynamiku a sdílel řešení mezi závodním a silničním vozem a naopak,“ řekl Anthony Colard, manažer designu Ford Performance, „Jedná se o design plně podřízený aerodynamice.“

Mustang GTD bude nabízen v několika barevných provedeních a s možností zvolit některý ze speciálních designových sad, které pozvednou celkový vzhled vozu na zcela novou úroveň. Vůz lze ovšem objednat v jakékoliv barvě, přesně podle přání zákazníka.

Interiér

Intriér je čalouněný broušenou kůží Miko v kombinaci s kůží a uhlíkovými vlákny, zatímco digitální displeje poskytují řidiči všechny potřebné informace pro dokonalou kontrolu celého vozu. Sedadla Recaro optimalizovaná pro okruhové ježdění mohou být doplněny volitelnými titanovými pádly řazení, otočným voličem převodovky a štítkem s pořadovým číslem vozu, vyrobenými z titanových částí vyřazeného letounu Lockheed Martin F-22.

Mustang GTD využívá pokročilou elektronickou architekturu převzatou z nového Mustangu sedmé generace, která umožňuje bezproblémovou konektivitu, nesčetné množství personalizovaných jízdních režimů a aktualizace softwaru na dálku.

Extrémní výkon motoru

Mustang GTD využívá speciálně vyvinutý přeplňovaný osmiválec 5,2 litru se dvěma přívody vzduchu, jehož cílový výkon se odhaduje na 800 koní. Poprvé v silničním Mustangu je zde namontovaný olejový systém se suchou olejovou vanou, který pomáhá udržovat motor mazaný i během vytrvalého a náročného projíždění zatáček. Nejvyšší otáčky motoru přesahující 7 500 ot/min generují výjimečný zvukový projev prostřednictvím titanového výfukového systému s aktivními ventily.

Veškerý výkon motoru je přenášen na zadní kola prostřednictvím hnacího hřídele z uhlíkových vláken. Ten je připojený k 8stupňové převodovce v uspořádání transaxle. Tím je dosaženo rozdělení hmotnosti téměř 50/50 mezi přední a zadní kola.

Jízdní vlastnosti

Poloaktivní odpružení může měnit tuhost pružin i světlou výšku. Technologie adaptivních tlumičů se spojkovým ventilem a hydraulicky ovládaným odpružením s dvojí intenzitou a výškou pružení umožňuje nastavit dva režimy, které nezávisle na sobě zvyšují výkon na silnici i na závodním okruhu. Nastavení odpružení umožňuje snížit jízdní výšku v režimu Track o téměř 40 mm a celkově má téměř o čtyři palce širší rozchod kol než Mustang GT.

Přední zavěšení poskytuje zvýšenou boční tuhost a lepší kinematiku, zejména při průjezdu zatáčkami s vysokou rychlostí. Zadní zavěšení je vybaveno integrální architekturou tlačných tyčí a vahadel, kde jsou vnitřní tlumiče Adaptive Spool Valve a vinuté pružiny uspořádány do vodorovného kříže a integrovány s pevným, tuhým a hmotnostně úsporným trubkovým pomocným rámem ve stylu závodních vozů.

Přilnavost k vozovce a stabilitu v zatáčkách zajišťují Mustangu GTD přední pneumatiky o šířce 325 milimetrů – stejně široké jako zadní pneumatiky Fordu GT – zatímco zadní mají šířku 345 milimetrů a jsou osazeny na 20palcových kovaných hliníkových kolech nebo volitelných kovaných hořčíkových ráfcích. Hořčíková kola nabízejí ideální kombinaci hmotnosti a odolnosti a mají podobný design jako závodní Mustang GT3.

Za těmito koly jsou masivní karbon-keramické brzdy BremboTM, které jsou optimalizovány pro odvod tepla, což vede k důraznějšímu a konzistentnějšímu zastavení hlouběji v brzdné zóně. Teplo ze zadních brzd je odváděno pomocí chladicích kanálů umístěných pod zadním zavěšením.

Mustang GTD je vybaven novou technologií Ford s variabilní kontrolou trakce v režimu Track. Ta umožňuje řidiči modulovat výkonu motoru a intenzitu kontroly trakce. Úpravy lze provádět, aniž by řidič musel sundat ruce z volantu.

Kde ho uvidíme?

Premiéru bude mít vůz na závodě 24 hodin Le Mans. Vyjede také na evropské silnice za účelem testování, které připraví půdu pro oficiální měřený čas na slavném okruhu Nürburgring Nordschleife ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024.

„Mustang GTD jsme intenzivně testovali v Severní Americe, včetně okruhů na Sebring International Raceway a Virginia International Raceway. To vše sloužilo k vytvoření vozu, který dokáže zajet kolo na Nürburgringu pod sedm minut,“ řekl hlavní programový inženýr Mustangu GTD Greg Goodall. „Dalším krokem je přesun na evropské silnice a cílené testování na Nürburgringu před měřenou jízdou, která se uskuteční později v tomto roce.“

Mustang GTD bude po svém evropském debutu v Le Mans pokračovat účastí na závodech 24 hodin Spa a Festivalu rychlosti v Goodwoodu.

Fanoušci mohou sledovat nejnovější novinky a informace průběžně na kanálech Mustang nebo Ford Motor Company na Instagramu, Facebooku, TikToku, YouTube nebo X nebo na stránce Mustang GTD na Ford.com.

Vstup Mustangu GTD do Evropy přichází v době přípravy na zahájení příjmu žádostí od potenciálních majitelů vozů na tomto kontinentu. Přihlašovací okno pro severoamerické zákazníky se uzavřelo 21. května, kdy se o koupi Mustangu GTD modelového roku 2025 nebo 2026 přihlásilo více než 7 500 zájemců. Tito žadatelé pokrývají široký průřez zájmů, mezi nimiž je na prvním místě motoristický sport. Více než 20 % návštěvnosti webových stránek s přihláškami na Mustang GTD pochází z komunity motoristického sportu. A mezi jednotlivými žadateli je každý čtvrtý majitelem vozu Mustang, zatímco každý pátý uvádí, že vlastní konkurenční vůz s podobnou úrovní výkonu.

Výroba Mustangu GTD bude limitovaná, předpokládaná cena je 300 tisíc dolarů. První vozy budou k dispozici na přelomu let 2024 a 2025.

Další informace o procesu přijímání evropských žádostí budou zveřejněny v červnu.

 

Zdroj: Ford Motor Company

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code