Na motorce je třeba si dát pozor na přílišnou sebedůvěru a hecování
Krásné letní počasí láká na silnice nejen automobilisty a cyklisty, ale i motorkáře. Na specifika jízdy na motocyklu upozorňujeme opakovaně. Ať už z pohledu bezpečí, jejich vnímání ostatními účastníky silničního provozu, tak i s ohledem na rozdíly ve zkušenostech dané například věkem a délkou praxe.
Na poslední jmenovaný moment, který má velký vliv na dění na vozovce, se podíváme dnes. Motocyklová sezóna je v plném proudu a v tomto čase můžeme na našich silnicích potkávat čerstvé držitele řidičského oprávnění na motocykl. Právě srpen a září jsou měsíce, kdy celá řada zájemců získává řidičský průkaz skupiny A a prvně se vydává do silničního provozu.
Prvně většinou i sami – sami mimo autoškolu, sami na svém vlastním stroji. Sami bez intercomového propojení s instruktorem autoškoly, který jim, byť v posledních letech z vlastní motorky, takzvaně kryl záda. A právě první samostatná jízda mimo autoškolu skýtá pro čerstvé motorkáře řadu rizik.
Poradíme, jak na první samostatnou jízdu, co při ní nepodcenit a čeho se naopak vyvarovat.
Aby se představa o úžasné jízdě plné svobody pohybu stala skutečností je třeba nezapomínat na několik základních pravidel. Zejména v situaci, kdy jsme na motocyklu poprvé v provozu sami.
4 tipy pro čerstvé motorkáře
Pozor na přemotivovanost
Získali jsme řidičské oprávnění na motocykl, absolvovali celý výcvik a poměrně náročné závěrečné zkoušky, tak už jsme hotoví motorkáři. Tak v celé řadě případů často přemýšlí čerství držitelé řidičského oprávnění skupiny A.
Absolvování autoškoly jim dodalo sebevědomí, už se nemohou dočkat až prvně vyjedou sami a pojedou si podle svého. Cítí se, že v ničem není problém, nic je nemůže překvapit a vše umí. A právě to je v celé řadě případů kamenem úrazu. „Právě přílišná přemotivovanost a sebedůvěra u nových motorkářů je jedním z nejčastějších příčin jejich nehod,“ vysvětluje Jiří Novotný, šéfinstruktor projektu Učme se přežít.
Připomíná, že i když díky nové podobě autoškoly už zájemci o řidičské oprávnění jezdí na motocyklu sami, přesto nesmí zapomínat na to, že v rámci autoškoly ve finále úplně sami nejsou. Záda jim pomyslně kryje jejich instruktor, který je vede, upozorňuje na rizika, dává rady přes propojený intercom a reálně je tak hlídá. To ale při samotné jízdě zcela odpadá. Už se za ně nikdo nerozhlédne, a tak i drobnější chyba nebo přehlédnutí dopravní značky či jiného účastníka silničního provozu může končit fatálně.
„Mladí řidiči jsou nejrizikovější skupinou, ať usedají za dvoustopé nebo jednostopé motorové vozidlo. Proto jsem ráda za projekt „Učme se přežít“, který v rámci kurzů pro veřejnost zdokonaluje u motorkářů jejich řidičské dovednosti a připravuje je na možné krizové situace, se kterými se mohou na svých cestách setkávat. Oceňuji také novou kampaň „Dávám bacha“, která vybízí všechny účastníky silničního provozu k ohleduplnosti a toleranci,“ říká plk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezídia ČR.
První samostatnou jízdu na motocyklu je vhodné absolvovat v místech, kde to známe. Kde to máme například denně projeté v autě, abychom minimalizovali riziko, že nás něco překvapí nebo zaskočí. Zároveň je vhodné nezkoušet, co náš motocykl zvládne, ale jet naopak spíše pomaleji. S jistotu toho, že jsme se všude rozhlédli a víme, že jsme nepřehlédli žádné dopravní značení ani třeba chodce nebo jiného motorkáře.
Opatrnost vůči ostatním účastníkům silničního provozu
Opatrnost je skutečně na místě. Nejen v rámci samotné jízdy a přizpůsobení její rychlosti našim schopnostem, ale i vůči ostatním účastníkům silničního provozu.
Nesmíme zapomínat na to, že motorka je v řadě ohledů specifická a stejně tak specifické je i její chování a viditelnost v silničním provozu. „Motorka je v první řadě jednostopé vozidlo a je tak i snadněji přehlédnutelná například oproti automobilům. Pokud se řidič v autě špatně nebo nedostatečně rozhlédne může motorku bez problému přehlédnout. Zde hraje velkou roli i konstrukce automobilů, kdy se při výhledu z auta může řidiči motorka takzvaně schovat za do slepého úhlu. Další roli pak hraje rychlost, kterou se dovede motocykl přiblížit. Pokud se tedy řidič v autě rozhlédne a pak pomalu najede do křižovatky, může se stát, že za tu dobu se dopravní situace změní, v provozu se mezi tím objeví motocykl a na malér je zaděláno,“ říká Jiří Novotný a doplňuje, že podobné riziko představuje i horizont silnice, za který není vidět nebo rovná silnice s ďolíčky, kdy je v nich motorka prakticky neviděná a pokud v tomto úseku začne řidič auta předjíždět, dochází často k fatálním nehodám. I proto vznikla edukativní kampaň Dávám bacha, která má za cíl upozorňovat na možná rizika, kultivovat chování všech účastníků silničního provozu a propojovat je, protože na silnici jsou všichni na pomyslné jedné lodi.
Motorkář tak musí myslet i za ostatní účastníky silničního provozu. Stále by měl mít na zřeteli, že je pro řidiče v autech často neviditelný. Předvídat jejich chování a jet jen takovou rychlostí, aby svůj stroj zvládl bezpečně zastavit na vzdálenost, na kterou má rozhled. Myslet je třeba vždy na to, abychom bezpečně a ve zdraví dojeli do cíle.
Pozor na jízdy s kamarádem nebo ve skupině
Kapitola sama pro sebe je pak jízda a výlet s jinými motorkáři, s partou nebo třeba i s kamarádem nebo partnerem. I ten nejlepší začínající motorkář bude vždy zaostávat za skupinou nebo za kamarádem, který jezdí roky a má najeto tisíce kilometrů. Chybí mu praxe, a hlavně samotné ježdění, díky kterému se může zdokonalovat, získat větší jistotu a postupně i zrychlovat. „Nezáleží na tom, zda dovede čerstvý motorkář projet začátku ve 40kilometrové rychlosti nebo třeba o polovinu rychleji, on sám by se měl cítit komfortně a mít dobrý pocit z kvalitně projeté zatáčky. A právě to, zejména v partě dalších jezdců, není pro nováčka často možné. Ze zkušeností víme, že se většinou nechá vyhecovat, snaží se ostatní dohnat a nezdržovat je a bohužel mnohdy přecení své síly a schopnosti a takovéto jízdy pak končí velmi často minimálně pádem,“ vysvětluje Jiří Novotný.
Vhodnou alternativou je proto využití možností, které dávají nejrůznější kurzy motoškol, např. projekt Učme se přežít, který realizuje Tým silniční bezpečnosti a je navíc pro zájemce zdarma, kde začínajícího motorkáře komfortně naučí další dovednosti a díky pravidelnému tréninku jej posunou dál.
Pozor na dopravní předpisy a provoz
V neposlední řadě nesmí čerstvý motorkář zapomínat především na dopravní předpisy. Hlavně na přednosti v jízdě zprava. Při jízdě je tak třeba, aby si hlídal všechny pravé uličky a nikdy se nezapomněl do prava podívat. A to dokonce i v situaci, kdy jede po hlavní silnici. Mít přednost v jízdě ještě reálně neznamená ji dostat. Zejména na motocyklu tak musí jezdec myslet i za všechny ostatní účastníky silničního provozu a stále mít na paměti, že je pro řadu z nich neviditelný.
Přednosti zprava, viditelné odbočování se včasným znamením o změny jízdy, objíždění řady zaparkovaných aut ve větší vzdálenosti nebo hlídání si všech přechodů pro chodce. To jsou základní zásady bezpečnosti a toho, že dáváme bacha. Zejména, pokud usedáme na motocykl prvně po autoškole.
A naopak všichni ostatní účastníci silničního provozu by pro změnu měli brát ohled. V první řadě motorkáře, zbytečně jim neblokovat průjezd. Ani v situaci, kdy jsou si jisti, že to byli oni, kteří chybovali se je nesnažit školit. Ale také i na ostatní účastníky silničního provozu, kteří jsou viditelně zranitelnější. Ať už ti jsou cyklisté, chodci nebo jezdci na koloběžkách. Každý chce do svého cíle dorazit ve zdraví a bezpečně. Proto by základní pravidla pro silniční provoz měla být v duchu hesel Dávám bacha a Beru ohled.
„Nerespektování ostatních účastníků silničního provozu a agresivní prosazování se v silničním provozu způsobuje řadu rizik i dopravních nehod. Vyhrocené emoce do silničního provozu nepatří. Proto buďme k sobě ohleduplní a dávejme bacha. Právě silnice je místem, kde se setkávají mladí i starší, nezkušení i profíci. To, aby se domluvili, respektovali se a eliminovali svým chováním zbytečné dopravní nehody je základem pro bezpečný prostor. Chovejme se proto v silničním provozu tak, jak bychom chtěli, aby se ostatní chovali k nám. Nikdy totiž nevíme, kdy budeme od druhých právě my sami potřebovat trochu více pochopení a tolerance,“ doplňuje plk. Mgr. Zuzana Pidrmanová, vedoucí odboru prevence Policejního prezídia ČR.
Zdroj: Učme se přežít (Projekt zaměřený na školení a vzdělávání motorkářů na polygonech a speciálních uzavřených tratíc)