Nejen auta. Při plánování stavby garáže je potřeba vyřešit minimálně pět otázek

Pro mnoho z nás je vlastnictví garáže neuskutečnitelným snem. Pro jiné jde o samozřejmost, o které ani nepřemýšlí. Jsou ale tací, kteří plánují stavbu nebo o stavbě samostatné garáže uvažují, by měli při jejím návrhu přemýslet o mnoha detailech.

Nejde jen o volbu správného typu vrat, ale také o dostatečný vnitřní prostor pro auto i odkládací prostory, například pro nářadí, nebo sadu zimních pneumatik. Dalším tématem je umístění v rámci domu nebo zajištění kvalitní izolace.

Toto období, kdy pomalu končí zima, je ideálním časem pro plánování stavby. Máte možnost koupit potřebné stavební materiály za lepší cenu než v sezoně a snad i máte dostatečnou časovou rezervu pro zisk stavebního povolení.

Jak jsme avizovali v titulku, je třeba si odpovědět před stavbou garáže minimálně na těchto pět nejdůležitějších otázek:

Jaký typ garáže budete stavět?

Vestavěná, samostatná, nebo v suterénu – to jsou nejčastější varianty garáží, které se u nás staví. Jejich podoba se často nedá ovlivnit, ať už z hlediska dispozice nemovitosti nebo kvůli nedostatečně velkému pozemku v blízkém okolí domu. Každá varianta má své pro a proti, v českých domácnostech stále dominuje garáž propojená přímo s obytnou částí domu.

Optimálním řešením je umístit mezi garáž a obytný prostor technickou místnost. To umožňuje pohodlný vstup suchou nohou, zároveň ale vyžaduje kvalitní izolaci kvůli hluku nebo možnému zápachu. Pokud jsou prioritou nízké náklady, je vhodným řešením samostatně stojící garáž. Její výhoda spočívá v nižších nákladech, protože není nutné ji zateplovat a vytápět. Pro domy plánované na malé parcele pak přichází v úvahu garáž v suterénu. Ta sice šetří místo, ale je nutné počítat s dobrou izolací stropu, aby neochlazovala obytné prostory nad ní.

Jaká je ideální velikost garáže?

Jedním z nejčastějších problémů je nedostatek prostoru pro pohodlný výstup z auta. Šetření místem při navrhování šířky garáže se může v budoucnu vymstít. Podle technické normy by měla být mezi autem a stěnou dostatečná vzdálenost pro pohodlné vystupování. Proto je vždy, pokud to prostor dovolí, lepší postavit větší garáž.

Pro malé osobní auto by její optimální šířka měla být 2,7 metru a délka 5,3 metru, pro větší vozy 3 metry na šířku a 6,2 metru na délku. Velké karavany pak potřebují ještě více místa – ideální je šířka 3,5 metru a délka 8,6 metru. Kromě toho je potřeba myslet i na výšku vrat, která by měla být alespoň o 20 cm vyšší než samotné vozidlo, minimálně však 2 metry.

Která garážová vrata jsou nejvhodnější?

Využitelnost prostoru je do značné míry ovlivněna výběrem garážových vrat. Nejpopulárnější jsou sekční vrata, která se skládají z několika částí a zajíždějí pod strop. Jsou vhodné pro většinu garáží, ale zabírají místo v horní části prostoru. Alternativou jsou rolovací vrata, která se srolují do boxu na vnější straně zdi, čímž uvolní celý interiér garáže. Řidiči by měli také zvážit, jak často budou garážová vrata využívat jako hlavní vstup. Pokud se jedná o časté vchody a východy, je možné do vrat integrovat vstupní dveře. Naopak dříve oblíbená dvoukřídlá vrata se dnes používají jen výjimečně, především kvůli jejich náročnosti na prostor.

Jak zabránit vlhkosti?

Mnoho stavitelů si neuvědomuje, že garáž musí být dobře chráněna proti vlhkosti. V zimě se do ní na autě dostává sníh, který uvnitř garáže roztaje a může způsobovat vznik plísně. Řešením je správné spádování podlahy a odtokový kanálek. Doporučuje se sklon podlahy alespoň půl centimetru na metr délky, což zajistí efektivní odvod vody. Problém s odtokem vody z garáže je vždy lepší vyřešit při stavbě. Dodatečně je to sice možné, ale vždy to znamená složité stavební úpravy, které mohou být finančně náročné.

K čemu se dá garáž využít kromě parkování?

Dříve sloužila garáž výhradně k parkování vozidla, dnes se její využití rozšiřuje. Ve světě je běžné, že garáže fungují jako fitness centra, herní místnosti nebo úložné prostory pro sportovní vybavení. V Česku se nejčastěji využívají jako dílny nebo sklady.

Pro maximální využití prostoru se doporučuje instalace závěsných systémů na stěny a strop. Garáž se tak postupně může stát dalším obytným prostorem domu, která zvyšuje hodnotu celé nemovitosti.

Zdroj: Lomax

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code