Nejen auta. To, že auto nebo jeho část může být i umělecké dílo, ukazuje DS 3
O tom, že se tvůrci dnešních automobilů snaží, aby jejich modely byly nejen funkční, bezpečné, ale i krásné, určitě nebudeme pochybovat. Výsledek sice není vždy takový, aby se zalíbil všem, jsou ale auta, která svým vzhledem pozornost získávají a emoce vyvolávají.
Že předmětem obdivu nemusí být jen celý automobil, ale i některé jeho části, které jsou běžnému pozorovately skryty, se snaží přesvědčit společnost DS Automobiles. Ta, ve snaze představit své modely nad rámec běžných zvyklostí, dala volnou ruku Mathiasi Kissovi k tomu, aby výstavou série prací „MASTERPIECES“ představil svoůj pohled na model DS 3 E-TENSE.
V rukou tohoto ikonického umělce současné pařížské scény, se Nová DS 3 E-TENSE mění v „tvůrčí materiál“. Klíčové součásti vozu se mění v monumentální sochy nebo poutavé instalace.
MASTERPIECES
Motor jako socha
Mathias Kiss vystavil uprostřed nádvoří Hôtel de Coulanges motor Nové DS 3 E-TENSE v „obnažené“ verzi a vyzdvihl tak do popředí součást vozu, která je obvykle vyloučena z našeho zorného pole, přestože ztělesňuje „srdce“ vozu.
Svou režijní prezentací nám umělec nabízí ještě úctyhodnější interpretaci tohoto „mistrovského díla / masterpiece“. Jeho koncepce z plátkového zlata odrážejícího světlo nejenže ukazuje na jeho 100% elektrickou energii, ale dodává mu vzhled starobylé sochy.
Tento odkaz na pojem klasického dědictví je umocněn monumentálním efektem vyzdvižení díla na podstavec, který je sám pokrytý plátky stříbra. Čisté a dekonstruované architektonické tvary, věrné autorovu stylu, které byly použity na tomto podstavci, vyjadřují vizi Nové DS 3.
Pohlcující poslechová místnost a její sedadla jako sochy
V prvním patře paláce nás Mathias Kiss nechává zažít atmosféru Nové DS 3, v níž se člověk cítí jako v bavlnce, a přirovnává jeho interiér k interiéru obývacího pokoje s neuchopitelným stylem mezi klasickým dědictvím a vizí budoucnosti. Přední sedadla Nové DS 3 si zachovávají svou funkci, ale jejich skulpturální tvar a kvalita zpracování (motiv hodinkového pásku Bracelet, perleťové prošití) podněcují představivost. Sedadla, vymodelovaná ze sádry a celá pokrytá mramorovým vzorem, který nakreslil sám autor, se symbolicky proměňují v mramorové sochy.
Ambicí této instalace je také ponořit nás do obklopující akustické atmosféry Nové DS 3. Dvanáct reproduktorů hi-fi systému vozu je rozmístěno po celém prostoru a zasazeno do okrasných skříněk, které zdobí stěny jako obrazy. Pro větší odizolování od vnějšího hluku jsou stěny pokryty zvukotěsnou pěnou, jejíž potah z 3D polygonů decentně vzdává hold gilošovanému vzoru „Clous de Paris“, který se v kabině nového DS 3 vrátil v moderním pojetí.
Tyto novodobé basreliéfní fresky jsou na podstavci a podlaze doplněny měkkým kobercem v červeném odstínu Diva Red Nové DS 3. Tohoto přetvoření na špičkovou „poslechovou místnost“ by nebylo možné dosáhnout bez spolupráce s významnou osobností experimentální hudební scény. Skladatel Jonathan Fitoussi byl vyzván, aby vytvořil zvukovou kreaci inspirovanou touto automobilovou atmosférou.
„Emocionální symfonie“, kterou k nám tento vizuální a zvukový maelström vysílá, je umocněna i efektem zdvojení prostoru pomocí zrcadlového stropu.
Svítidlo jako socha
Na hlavním schodišti Hôtel de Coulanges se Mathias Kiss nechal inspirovat elektrickou silou motoru a zároveň přebral světelný podpis Nové DS 3 E-TENSE. Umělec využívá zejména principu vláken umístěných pod světlomety vozu.
Ty se symbolicky promítají do ultraminimalistické světelné LED plastiky, jejíž grafický hranatý tvar připomíná podpis DS 3.
Zdroj: DS Automobiles, P Automobil Import