Novinkou značky Alpine je model A290. Na našich silnicích ho ale uvidíme až příští rok

Model Alpine A290 je odvozen od modelu Renault 5 E-Tech, který jsme zde již počátkem tohoto roku představili. Jde o vůz, navazující na kultovní model, který od roku 1972 zářil mnoho let nejen na silnicích, ale i na tratích automobilových soutěží.

V tomto případě jde o novinku značky Alpine, zasvěcené  automobilovým soutěžím, která v současnosti opustila svět benzínových motorů a vsadila vše na elektromotor. Bude proto zajímavé sledovat, jak se s tím fanoušci této sportovní značky a milovníci vůně benzínu vyrovnají.

Exteriér

Rozměry malého městského vozu zůstávají velmi kompaktní: délka 3 990 mm, šířka 1 820 mm, výška 1 520 mm, rozvor 2 530 mm.

V každé fázi návrhu karoserie byl zohledněn aerodynamický faktor, který je u elektromobilu důležitý kvůli dojezdu vozu. Model A290 neobsahuje rozměrný spoiler, který by narušoval proudění vzduchu vzadu, ale „kachní ocas“ na pátých dveřích, stejně jako široké boční prahy, difuzor, spojlery a tvar zadních světel.

Rozšířené blatníky, boční prahy zahrnují jemné lemování v barvě karoserie. Hliníková lišta je u některých verzí standardně modře eloxovaná, na přání dodávaná francouzská vlajka na C sloupku, černá anténa ve tvaru žraločí ploutve (standardně), loga na blatnících (v závislosti na verzi), černě lakované obložení karoserie a blatníků, výrazné křivky oživující zadní dveře a konečně difuzor na zadním nárazníku. Na předním nárazníku je uveden název Alpine a do spodní části je integrován typický motiv „sněhové vločky“ v sportovním nárazníku.

Světelný podpis, rozpoznatelný z dálky, se skládá ze čtyř světlometů, stejně jako u všech ostatních modelů Alpine. V tomto případě jsou opatřeny motivy ve tvaru kříže, které připomínají rallye vozy a při příchodu řidiče automaticky spustí uvítací animaci, jakmile je detekována hands-free karta.

Standardní 19palcová kola z lehké slitiny jsou dodávána ve dvou exkluzivních designech. Design kol Iconic byl vytvořen jako odkaz na kola modelu Alpine A310, zatímco kola Snowflake připomínají původ jména Alpine a jsou k dispozici v leskle černém, polobroušeném černém nebo černém provedení s diamantovým efektem. Na přání je k dispozici modré pozadí za logem Alpine na kolech. Čtyřpístkové přední brzdové třmeny Brembo s nápisem Alpine jsou stejné jako na modelu A110. Přední a zadní třmeny jsou k dispozici v červené nebo modré barvě.

V nabídce jsou čtyři barvy karoserie, včetně nové modré barvy Alpine Vision Blue, která je novým poznávacím znamením vozu a získala zvláštní hloubku, aby poskytovala větší kontrast mezi světlými a tmavými plochami. První edice omezená na 1 955 kusů bude při uvedení na trh nabízena ve 4 verzích: First Edition v barvě Deep Black, Beta v barvě, La Bleue v barvě modrá Alpine Vision Blue a La Grise v matné šedé Tonnerre.

Interiér

A290 je městský vůz s 5 dveřmi pro snadný přístup ke všem sedadlům a zavazadlovým prostorem o objemu 326 litrů.

V interiéru je kladen důraz na sportovní styl v tmavě modrém odstínu. Kokpit řidiče s lištou na straně spolujezdce, na které se zobrazuje podsvícený název vozu, je doplněn nastavitelným ambientním osvětlením.

Tříramenný sportovní volant se zploštělou spodní částí je potažen kůží Nappa a má výrazný plastický design a široký věnec pro lepší úchop. Obsahuje řadu specifických hliníkových tlačítek inspirovaných světem Formule 1. Vlevo se nachází otočný ovladač RCH (pro Recharge) pro nastavení úrovně rekuperace, vpravo různé jízdní režimy a nad ním tlačítko OV (pro Overtake), které je okamžitě rozpoznatelné podle své červené barvy.

Na volantu jsou také ovládací prvky jízdních asistentů, telefonu, hlasového asistenta a režimu zobrazení přístrojů. K dispozici je také speciální přepínač pro ovládání audiosystému.

Přístrojový štít je 10,25palcový. Centrální displej s úhlopříčkou 10,1 palce je orientován směrem k řidiči a fyzické ovládání klimatizace umožňuje upravovat nastavení, aniž byste museli spustit oči z vozovky.

Vysoká středová konzola mezi předními sedadly je inspirovaná designem modelu A110 a zahrnuje ovládací prvky převodovky RND.

Sedadla mají výrazné boční vedení a zároveň si zachovávají měkkost potřebnou pro každodenní pohodlí. Sedadla jsou standardně vyhřívaná v celé modelové řadě.

V prvních úrovních výbavy jsou čalouněna potahovou látkou (15 % recyklovaného plastu a konopných vláken) v kombinaci s tmavě modrou látkou s kontrastním prošíváním v křemíkově šedé barvě a elektricky svařovaným logem A ve tvaru šipky v horní části opěradla. Přístrojová deska, boky středové konzoly a výplně dveří jsou čalouněny látkou.

V nejvyšších výbavách GT Premium a GTS pokrývá sedadla, palubní desku a výplně dveří kožené čalounění Nappa v kombinaci tmavě modré a světle šedé.

Grafické styly přístrojového štítu se odklánějí od tradičních kulatých ukazatelů a přebírají trojúhelníkový motiv s drátěnou strukturou. Tento geometrický symbol zobrazení úrovně dodávaného nebo dobíjeného výkonu vlevo a rychlosti vpravo, včetně červené čáry symbolizující rychlostní limity vyčtené systémem čtení značek. Úroveň rekuperace se zobrazuje v dolní části obrazovky.

Nová typografie zobrazení rychlosti, ostrá i zaoblená, je zasazena do modrého pozadí obrazovky se siluetami hor, které jsou jedním z charakteristických znaků značky Alpine.

Nabízejí se čtyři různá zobrazení: Iconic, se dvěma trojúhelníky zobrazující funkce siloměru a otáčkoměru, které ukazují výkon a rychlost; Navigation, s mapami Google; ADAS, zobrazující bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi pomocí zobrazení A290 v barvě karoserie s animací blinkrů a brzdových světel; a Minimal, se základními informacemi.

V závislosti na zvoleném jízdním režimu, který je zobrazen ve spodní části rychloměru, se mění celkové vizuální téma pozadí displeje: Normal, Sport (linie horského hřebene se změní na červenou), Save (hora se změní na zelenou) a Personal.

Centrální obrazovka s vysokým rozlišením a úhlopříčkou 10,1 palce má rovněž grafická témata a uživatelské rozhraní, které odpovídají značce Alpine. Design piktogramů, typografie a modré pozadí Alpine přispívají k vizuální harmonii obou obrazovek.

Systém Alpine Portal je založen na připojeném systému Android Automotive a službách Google Automotive Services. Je navržen tak, aby byl plynulý a výkonný, a je průběžně aktualizován na dálku pomocí technologie FOTA (Firmware Over The Air).

Je jednoduchý a intuitivní, lze jej ovládat jako tablet, a to pomocí dotykové plochy nebo integrovaného hlasového asistenta. Na obrazovce se v horní části trvale zobrazuje stavový řádek (čas, venkovní teplota, síť atd.), vlevo zkratky k hlavním nabídkám (domovská obrazovka, média, telefon, aplikace, nastavení vozu) a dole ovládání klimatizace. Domovskou stránku lze přizpůsobit pomocí widgetů.

GPS navigace Google Maps s plánovačem tras pro elektromobily je standardní výbavou celé řady, stejně jako hlasový asistent Google Assistant. Velké množství aplikací je k dispozici v katalogu Google Play. Systémy Android Auto a Apple CarPlay dokáží bezdrátově nebo kabelem propojit chytrý telefon se systémem ve voze a zobrazit replikaci jeho obsahu.

Funkce Alpine Telemetrics umožňuje zákazníkům přístup ke třem hlavním kategoriím služeb založených na jejich A290: Live Data, Coaching a Challenges. Alpine Telemetrics bude aktualizována prostřednictvím obchodu Play Store, podobně jako aplikace pro chytré telefony, a bude poskytovat pravidelný přístup k novému obsahu.

Funkce Live Data zobrazuje telemetrické údaje o jízdě podle čtyř různých témat:

– Agilita: příčné a podélné přetížení, aktivace ABS/ESC, informace k funkci Overtake

– Výkon: sledování zrychlení a brzdění (rekuperačního nebo hydraulického), nabíjení baterie.

– Výdrž: spotřeba energie, akumulovaná energie a stav baterie.

– Okruh: časy na kolo, údaje o vozidle (teplota motoru a baterie, tlak a teplota pneumatik, teplota brzd), videozáznam na chytrém telefonu se zobrazenými údaji o jízdě.

Tlačítko umožňuje zaznamenat celou jízdu do aplikace Alpine Telemetrics pro chytré telefony.

Coaching nabízí rady, jak se s vozidlem sžít, jak používat funkce Alpine Telemetrics a jak zlepšit své řidičské dovednosti. Tato část, která je ideální pro učení vlastním tempem, začíná úvodem do základních návyků, které si musíte osvojit při řízení sportovního vozu, jako je oční kontakt, kontrola trajektorie a technika brzdění. S postupujícím vývojem se probírané koncepty stávají pokročilejšími, například zvládání prokluzu při rozjezdu.

Aplikace My Alpine pro chytré telefony poskytuje vzdálený přístup k mnoha informacím o vozidle, včetně jeho polohy, ujetých kilometrů, zbývajícího dojezdu, úrovně nabití baterie a zbývající doby nabíjení. Je také možné naplánovat trasu podle potřeby dobíjení, naprogramovat dobíjení nebo nastavit teplotu prostoru pro cestující a na dálku aktivovat klakson a světla.

Zvukový systém

Společnost Alpine se poprvé spojila s francouzskou společností Devialet, která se zabývá akustickým inženýrstvím, a vyvinula zvukový systém na míru pro model A290. Zkušenosti společnosti Devialet v oblasti akustiky, založené na více než 250 patentech chránících inovace v oblasti zvuku, jsou výsledkem 15 let špičkového inženýrství a výzkumu a vývoje v oblasti akustiky. Spolupráce se uplatnila ve třech klíčových fázích procesu návrhu: stanovení velikosti systému a specifikace požadavků na zvukové vybavení, přispění vlastních technologií zpracování signálu a vyladění zvuku pro vytvoření 4 poslechových režimů.

Zvukový systém se skládá ze speciálního 615wattového zesilovače, 20 cm subwooferu, 2 x 2 wooferů a výškových reproduktorů (celkem 9 reproduktorů).

Pohon

V závislosti na stupni výbavy je motor Alpine A290 nabízen ve dvou výkonových úrovních: 180 k ve verzích GT a GT Premium a 220 k ve verzích GT Performance a GTS. V obou případech je odezva na plyn kalibrována tak, aby se A290 stal skutečným sportovním vozem, který je snadno ovladatelný i přes vysoký výkon a točivý moment elektromotoru.

Sportovní charakter se nejlépe projeví správným množstvím výkonu, které se přivádí na kola. Musí být možné progresivní zrychlení, jako je tomu u modelu A110, jehož nastavení zde používáme jako referenční. A290 nemá být karikaturou, ale má nabízet jednoduše demonstrativní, použitelné a efektivní zrychlení.

Velmi vysoký okamžitý točivý moment elektromotoru (v tomto případě 300 Nm) musí být řízen tak, aby byla optimalizována trakce. Proto konstruktéři modelu A290 vyvinuli systém řízení točivého momentu na začátku procesu, Alpine Torque Precontrol, který umožňuje jemné vyladění dodávky optimálního točivého momentu a navíc působí na brzdy, aby se maximalizovala trakce. V nejvyšších verzích zrychlí z 0 na 100 km/h za 6,4 sekundy.

Funkce Overtake ovládaná z volantu červeným tlačítkem (tzv. OV) okamžitě poskytuje maximální výkon 220 k (dostupný také z plynového pedálu prostřednictvím funkce kick-down).

Tato funkce, odvozená z motoristického sportu a světa her, byla patentována. Po dodání této dodatečné energie se na displeji přístrojů zobrazí animace symbolizující rychlost a ukazatel zbývající časové rezervy, zatímco na centrálním displeji Alpine Telemetrics se objeví dynamická animace.

Výkon rekuperace lze nastavit ve čtyřech stupních z volantu pomocí fyzického tlačítka označeného RCH (pro Recharge). První poloha ponechává vůz v režimu úplného plachtění, stupeň 1 odpovídá brzdění motorem podobně jako u modelu A110 a stupně 2 a 3 postupně zvyšují úroveň rekuperačního brzdění, což umožňuje řidiči zvolit režim rekuperace, který nejlépe vyhovuje jeho vkusu, stylu jízdy nebo jízdním podmínkám.

Model A290 je vybaven funkcí launch control. Ta zajišťuje nejlepší možné zrychlení z místa a spouští se velmi jednoduchým postupem. Výsledné zrychlení je doprovázeno efektní speciální animací na displeji přístroje.

Vzhledem k absenci přirozeného hluku motoru v elektromobilu je vytvořen systém zvukové zpětné vazby, který doprovází jízdu a poskytuje přímé informace o nárocích kladených na pohonné ústrojí, což umocňuje pocity a zlepšuje zážitek z jízdy. Proto byly na základě zvuků generovaných hnacím ústrojím vytvořeny týmy společnosti Alpine společně s akustiky a hudebníky dva tóny Alpine Drive Sound s různými frekvencemi a intenzitou. Aby byla zajištěna autenticita, vyvinula značka Alpine zvuk modelu A290 na základě přirozených harmonických tónů jeho elektromotoru.

První zvuk, Alternative Sound, nabízí lehký, sportovní tón určený pro každodenní použití. Druhý zvuk, Alpine Sound, je záměrně velmi sportovní, jedinečný zvukový podpis navržený tak, aby nabídl ponoření do A290 a pomohl strukturovat jízdní fáze. Oba zvuky Alpine Drive Sounds lze vypnout a jsou nezávislé na jízdních režimech.

A konečně, akustický systém varování před vozidlem neboli AVAS, který je povinný do rychlosti 30 km/h a varuje chodce před příjezdem elektromobilu, byl rovněž navržen se zvukem Alpine.

Baterie a nabíjení

Alpine A290 je standardně vybaven baterií o kapacitě 52 kWh, což mu umožňuje dojezd podle WLTP přibližně 380 km (konečné údaje budou potvrzeny v době homologace). Pro optimalizaci teploty v kabině a zachování dojezdu je součástí výbavy tepelné čerpadlo. Systém rychlého nabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu 100 kW umožňuje u modelu A290 nabití z 15 na 80 % za 30 minut nebo dojezd až 150 km WLTP za 15 minut. Při nabíjení střídavým proudem (AC) umožňuje palubní nabíječka s výkonem 11 kW nabít vozidlo z 50 % na 80 % za 1 hodinu a 20 minut nebo až 70 km WLTP za 1 hodinu, případně nabít z 10 % na 80 % za 3 hodiny a 20 minut. Tato nabíječka obsahuje obousměrnou funkci, která umožňuje využít funkce V2L (vehicle-to-load) pro připojení zařízení přes nabíjecí zásuvku. Je také kompatibilní s technologií V2G (vehicle-to-grid).

GPS navigace Google Maps obsahuje plánovač tras pro elektrická vozidla, který zohledňuje trasu, úroveň nabití, teplotu baterie, spotřebu v reálném čase a automatické nastavení optimální teploty trakční baterie, aby optimalizací fází dobíjení vypočítal nejlepší trasu.

Jízdní vlastnosti

Použití speciální platformy AmpR Small optimalizuje rozložení hmotnosti (menší hmotnost na přední nápravě) a snižuje těžiště. Baterie přispívá k tuhosti vozu a její umístění maximalizuje vnitřní prostor. Díky architektuře typu skateboard a menšímu motoru je přední část vozu kompaktní.

Krátký rozvor nabízí větší mrštnost, zatímco široký rozchod kol zvyšuje stabilitu a umožňuje použití širších pneumatik.

Motor A290 pochází z vyššího segmentu. Výsledkem je jeden z nejvýkonnějších vozů v segmentu s časem 0-100 km/h 6,4 s, výkonem až 220 k a točivým momentem 300 Nm a hmotností 1479 kg.

Nízké těžiště omezuje přirozené naklánění A290, takže nastavení odpružení nemusí jít do extrémů, aby pohyby karoserie zůstaly pod kontrolou. Použití speciálního odpružení zahrnujícího hydraulické dorazy tlumičů zajišťuje vynikající úroveň pohodlí, což oceníte při každodenní jízdě.

Použití víceprvkové zadní nápravy umožňuje mimořádně jemné nastavení geometrie kol, díky čemuž má A290 špičkové jízdní vlastnosti a přední náprava je směrově velmi dobře ovladatelná. Nastavení podvozku modelu A290 má za cíl oživit sportovní pocit, který je součástí DNA značky Alpine, a kompromis mezi živostí vozu a jeho stabilitou je navržen tak, aby bylo dosaženo hravého a zároveň ovladatelného chování. K této rovnováze přispívají specifické přední a zadní stabilizátory. Cílem je, aby se řidič cítil s vozem spjatý a aby jeho řízení bylo pro každého zábavné.

Aby byla zajištěna ovladatelnost za všech jízdních podmínek, je ovládání brzd „po drátě“. To zajišťuje nepostřehnutelný přirozený přechod mezi rekuperačním a hydraulickým brzděním, které zajišťuje sestava Brembo.

Čtyři různé jízdní režimy Alpine se aktivují tlačítkem na volantu: Save, Normal, Sport, Personal. Poslední z nich umožňuje nezávisle nastavit úroveň tuhosti řízení, reakce na plyn, světelnou atmosféru a zvuk Alpine Drive Sound. Řidiči tak mohou nastavovat polohu bodu otáčení pro vyvážení přední a zadní části vozu, přičemž mírným zvednutím nohy lze postupně utahovat stopu.

Elektronickou kontrolu stability (ESC) lze zcela deaktivovat. Mezi 26 asistenčních systémů A290 (ADAS) patří sledování pozornosti řidiče, automatické nouzové brzdění při couvání, detekce jízdy vpřed a vzad s nouzovou korekcí jízdního pruhu a bezpečné vystupování cestujících.

Nové tlačítko My Safety Switch, umístěné na levé straně pod volantem, umožňuje řidiči zvolit vlastní preference nastavení systému ADAS jediným gestem a vybrat si například zapnutí nebo vypnutí systému ADAS, úroveň zásahu a přítomnost zvukových výstrah.

Kromě toho je A290 standardně vybaven adaptivním tempomatem s funkcí Stop & Go a funkcí, která umožňuje řidiči vybočit z cesty, aby umožnil například předjetí cyklistů.

Pro projekt A290 jsou použity tři specifické 19palcové pneumatiky: dvě letní a jednu zimní, přičemž všechny tři nesou exkluzivní označení vytvořené pro budoucí elektrickou řadu Alpine, zde s kódem A29.

  • Michelin Pilot Sport EV je sportovní letní pneumatika s optimalizovanou energetickou účinností, která dokáže kombinovat přilnavost, dlouhou životnost a dojezd.
  • Michelin Pilot Sport S5 je nejsportovnější letní pneumatika navržená tak, aby plně využila výkonnostní potenciál modelu A290 na suchém i mokrém povrchu.
  • Michelin Pilot Alpin 5 je zimní pneumatika nabízející vysokou úroveň přilnavosti, která si poradí s nejrůznějšími podmínkami, zejména v chladném a vlhkém počasí a na mokrém nebo zasněženém povrchu.
Nabídka a výbava

Modelová řada Alpine A290 zahrnuje 2 úrovně výbavy, GT a GTS, a celkem 4 pakety.

Verze GT je poháněna motorem o výkonu 180 k a stejně jako vyšší modely řady obsahuje baterii o kapacitě 52 kWh, palubní nabíječku o výkonu 11 kW, DC nabíječku o výkonu 100 kW a tepelné čerpadlo. Disponuje 19“ koly z lehkých slitin Iconique obutými do specifických pneumatik Michelin Pilot Sport EV, zatmavenými zadními okny, full LED světlomety a adaptivním tempomatem s funkcí Stop & Go. Vyhřívaná sportovní sedadla jsou čalouněna směsí strukturované potahové látky a látky, sportovní volant je čalouněn kůží Nappa a balíček infotainmentu je doplněn systémem Alpine Portal integrujícím služby Google a navigaci s elektrickým plánováním trasy. Android Auto a Apple CarPlay lze připojit bezdrátově. A konečně, pro zlepšení každodenního zážitku z jízdy jsou standardně nabízeny přední a zadní parkovací asistenti a couvací kamera.

Verze GT Premium se zaměřuje na komfort a kultivovanost a vyznačuje se kontrastní černou střechou a brzdovými třmeny v barvě modrá Alpine. Uvnitř je vybaven interiérem v kůži Nappa, prémiovým audiosystémem Devialet se systémem Alpine Drive Sound, vyhřívaným volantem a indukční nabíječkou chytrých telefonů. Vnitřní zrcátko je elektrochromatické a vnější zrcátka jsou elektricky sklopná.

Verze GT Performance je ještě sportovnější. Dostane výkonnou verzi motoru (220 k),speciální pneumatiky Michelin Pilot Sport 5, červené brzdové třmeny, černé monogramy, elektricky sklopná zpětná zrcátka a telemetrii Alpine.

Vrcholná verze GTS kombinuje to nejlepší z obou verzí GT a přidává několik exkluzivních prvků, jako jsou černá kola Snowflake.

Vůz se vyrábí se v továrně v Douai, jeho elektromotor se rovněž vyrábí ve Francii, v továrně Megafactory v Cléonu. Jeho baterie se bude ve Francii vyrábět od léta 2025.

Zdroj: Alpine, Renault Česká republika

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code