Nový Citroen C3 Aircross bude dostupný v pěti i sedmimístné verzi

Citroën představil zcela přepracovaný model C3 Aircross. Toto malé SUV nabízí při délce 439 cm v pětimístné verzi nejlepší vnitřní prostor ve druhé řadě ve své kategorii. Vedle ní nabízí Citroën také zcela novou verzi se 7 sedadly. Ta si zachovala stejné proporce jako pětimístná verze.

Uvnitř vozu najdeme head-up displej, kompaktní multifunkční volant a nová sedadla Citroën Advanced Comfort®. Poprvé je u všech verzí použité odpružení Citroën Advanced Comfort® s tlumiči s progresivními hydraulickými dorazy.

Nový C3 Aircross vedle benzínového motoru nabízí dvě další varianty pohonu. Hybridní pohon o výkonu 136 k a dále plně elektrickou verzi s dojezdem přes 300 km (čeká se na homologaci).

Exteriér

Nový C3 Aircross je dlouhý 439 cm a získal tak nové proporce a nový vzhled. „Od samého počátku projektu jsme chtěli posílit postavení nového C3 Aircross ve světě SUV. Rozhodli jsme se pro robustní a design, jehož styl dodává vozu odolnost a sílu. Díky světlé výšce více než 20 cm, zvýšené pozici za volantem a designu s jemnou hrou světel představuje nový C3 Aircross další krok vpřed a stává se skutečným SUV.“ Boris Reinmoller, design project manager C3.

Nové rysy

Nový vzhled SUV podtrhují široké robustní nárazníky, opatřené svislými barevnými klipy, které si zákazníci mohou libovolně měnit. V přední části se objevuje nové logo, které bylo představeno u koncepčního vozu Oli v roce 2021 a v nedávné době ho převzaly hatchbacky ë-C3 a C3.

Design světlometů nabízí nový třídílný světelný podpis, který byl rovněž představen u koncepčního vozu Oli. Šířka vozu je 179 cm, velká kola mají průměr 690 mm. Ochranné kryty podběhů kol se inspirovaly koncepcí hranatých kruhů, která byla představena u vozů ë-C3 a C3. Boky oživují jemné linie hran.

Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Výška 166 cm a rovná střecha zajišťují dost prostoru uvnitř pro všechny cestující. Světlá výška více než 200 mm usnadňuje nastupování do vozu, současně poskytuje vyšší pozici řidiče. Dlouhé zadní okno je bez spojleru. Dodává na palubu dostatek světla a jeho zadní lišta je vybavena přizpůsobitelným barevným klipem, který kopíruje klip na nárazníku.

Zadní blatník působí stejně jako přední svalnatě a jsou do něho zabudována charakteristická zadní světla. Ta přebírají designové téma, které se poprvé objevilo u konceptu Oli a modelů ë-C3 a C3. Panel za zadním sloupkem robustní vzhled nového modelu C3 Aircross ještě umocňuje.

Barevně odlišná střecha je u úrovně Max součástí sériové nabídky v bílé nebo černé verzi. Umožňuje vysokou míru individualizace. Do široké výklopné zádi je stejně jako vpředu zabudována černá lišta a nové logo s nápisem Aircross. Výřez v zádi umožňuje společně s nízkým prahem snadný přístup do zavazadlového prostoru.

„Nový C3 Aircross je vyspělejší a jeho proporce odpovídají skutečnému SUV, s velmi horizontální kapotou a velmi výraznou vertikální přední částí. Proporce jsou vyvážené, s perfektně zvládnutými převisy a siluetou, která demonstruje jeho sílu. Pohráli jsme si s množstvím profilů a především jsme se vyhnuli návrhu bezduchého vylepšeného kombi. Design jako by byl proveden jedním tahem a je velmi konzistentní.“ Boris Reinmoller.

Interiér

Nový C3 Aircross je po modelech C3 Picasso z roku 2008 a C3 Aircross z roku 2017 třetí generací modelů Citroën, které nabízí v segmentu B vozy určené rodinným zákazníkům. Najdou zde vyšší pozici za volantem, současně přitom vnější rozměry vozu zůstávají pod kontrolou.

Pětimístná verze nabízí velký prostor ve druhé řadě a zavazadlový prostor o objemu 460 litrů. Pro zákazníky je C3 Aircross k dispozici i v sedmimístné verzi. Rozvor náprav 267 cm umožňuje velkou délku zadních dveří, což zajišťuje dobrý přístup do 2. řady u pětimístné verze a do 3. řady u sedmimístné verze.

Sedmimístná verze

Velké zadní dveře nového C3 Aircross a snadné sklápění opěradel sedadel ve druhé řadě (40/60) usnadňují přístup do této třetí řady, kterou tvoří dvě sedadla, jež se sklápějí do podlahy. Tato dvě přídavná sedadla jsou ovladatelná jediným pohybem. Pokud nejsou rozložena, nabízí zavazadlový prostor zcela rovnou ložnou plochu.

copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Uspořádání 2. řady se mezi pětimístnou a sedmimístnou verzí liší. V sedmimístné verzi nabízí nový C3 Aircross v 2. řadě stejnou délku v úrovni kolen jako hatchback C3, šířku v úrovni loktů o 25 mm větší, než je průměr v dané kategorii, a dobrý prostor nad hlavou. Oba cestující ve třetí řadě mají k dispozici opěrky hlavy, boční loketní opěrky, držáky nápojů, zásuvku USB, prostor pro nohy a klimatizaci. Při vyklopení všech sedadel je objem zavazadlového prostoru 40 litrů, v pětimístné konfiguraci 330 litrů.

Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Pětimístná verze

Pětimístná verze nového modelu C3 Aircross je vybavena lavicí dělenou v poměru 40/60, která je o 65 mm posunutá dozadu oproti sedmimístné verzi. Architekti tak vytvořili ve druhé řadě prostor ve výši kolen v kategorii +80 mm oproti průměru segmentu. Všichni tři cestující na lavici mají navíc k dispozici prostor pro lokty +25 mm ve srovnání s průměrem segmentu.

Snadno přístupný zavazadlový prostor 460 litrů patří k nejlepším v segmentu. Má nízký, výrazně hranatý práh a dvoupolohovou podlahu, která po sklopení opěradel lavice 40/60 poskytuje zcela rovnou ložnou plochu. V této konfiguraci má zavazadlový prostor objem 1 600 litrů.

Nová výbava kabiny

Nový C3 Aircross přebral novinky z nových hatchbacků ë-C3 a C3, novou architekturu Citroën C-Zen Lounge. Horizontální palubní deska s charakteristickými vertikálními větracími otvory Citroën je rozdělena do dvou úrovní: technické prvky jsou umístěny v horní části, dolní část je věnována komfortu. Tato část pojmenovaná Sofa Design, je potažena speciální látkou a na obou koncích jsou umístěny nové plochy se zdroji světla.

Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

V horní části chybí tradiční přístrojový panel, čímž se otevřel výhled. Důležité informace o jízdě se díky Citroën head-up displeji promítají do vyhrazeného prostoru. Malý multifunkční volant je výškově a podélně nastavitelný. Zcela nové je řešení, kdy jsou informace zobrazovány na spojnici mezi horní částí palubní desky a spodní částí čelního skla. Díky této inovaci nedochází k duplikaci, takže řidič má k dispozici všechny potřebné informace, aniž by musel spustit oči z vozovky, což výrazně zlepšuje bezpečnost.

Konektivita

Nový C3 Aircross ve verzi You je vybaven zařízením Smartphone Station se zabudovaným držákem telefonu. Umožňuje automaticky spustit pomocí bezdrátové technologie NFC speciální aplikaci. Díky ní má řidič přístup k ikonám služeb ve svém telefonu, které může ovládat pomocí rozpoznávání hlasu. Má rovněž přístup k rádiu, svým playlistům a navigaci. Díky ovládání na volantu vozu C3 Aircross nemusí řidič pouštět volant z ruky a tlačítko Home usnadňuje návrat na domovskou stránku aplikace.

Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Nový C3 Aircross ve verzi Max je vybaven barevným displejem infotainmentu s uhlopříčkou 10,25″, která je mírně natočená směrem k řidiči. Využívá architekturu widgetů inspirovanou chytrými telefony a poskytuje virtuální zkratky k hlavním funkcím navigace, telefonu, rádia, aplikací a médií. Bezdrátová funkce WiFi umožňuje zrcadlení telefonu a je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto. Ke komfortu na palubě nového modelu C3 Aircross přispívají také dvě zásuvky USB-C vpředu a další dvě ve druhé řadě. Ve vyhrazeném úložném prostoru ve středové konzole je zabudovaná 15W nabíjecí podložka.

Asistenční systémy

Active Safety Brake

Jde o systém nouzového brzdění, který pomáhá omezit zranění cestujících ve voze, chodců a cyklistů. Funguje ve dne i v noci, od rychlosti 5 km/hod. až do maximální rychlosti modelu C3 Aircross 135 km/hod.

Aktivní systém varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu

Tento systém pomáhá řidiči udržovat správný odstup od značení jízdního pruhu. Je aktivní od rychlosti 60 km/h. Když vůz začne vybočovat z jízdního pruhu, tento režim automaticky provede korekci řízení.

Varování před snížením pozornosti řidiče

Tento systém detekuje kolísání vozu C3 Aircross a předvídá ospalost řidiče. V té chvíli vydá vizuální a zvukovou výstrahu. Pokud situace přetrvává, systém vydá delší zvukové varování a vizuální varování udržuje po dobu 10 sekund.

Systém rozpoznání dopravního značení s rychlostním omezením

Tento systém informující o rychlostních limitech monitoruje značky omezující rychlost a zjištěné údaje zobrazuje na head-up displeji ve spodní části čelního skla v zorném poli řidiče. Řidič je tak informován, pokud je detekováno nové omezení rychlosti nebo pokud překračuje rychlostní limit. Tento inteligentní systém využívá také údaje o rychlostních omezeních uložené v navigačním systému. Zvuková upozornění lze aktivovat nebo deaktivovat na palubní desce.

Automatické přepínání dálkových světel

Kamera na čelním skle přepne při detekci protijedoucího vozu světlomety na potkávací světla. Jakmile vozidlo projede, zapnou se zpět dálková světla.

Přední a zadní parkovací senzory

Přední a zadní parkovací senzory sbírají data během manévrů a pomocí zvukové a vizuální signalizace upozorňují řidiče na blížící se překážky. Zadní parkovací senzory jsou aktivní, jakmile je zařazena zpátečka.

Systém sledování mrtvého úhlu

Systém upozorňuje řidiče pomocí osvětleného piktogramu ve zpětných zrcátkách na přítomnost vozidla v mrtvém úhlu. Tento systém funguje na stejném principu jako parkovací senzory. Je aktivní od rychlosti 30 km/hod.

Zpětná parkovací kamera

Při zařazení zpátečky přenáší kamera umístěná ve spodní části zadních dveří nového modelu C3 Aircross na hlavní displej pohled na zadní část vozu. Tento pohled obsahuje mřížky různých barev, které řidiči pomáhají určit vzdálenost mezi překážkami a vozidlem a upozorňují na možnou kolizi.

Copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions
Pohon

Nový C3 Aircross je postaven na platformě Smart Car, kterou Citroën od počátku navrhnul tak, aby vyhovovala celé řadě vozů se spalovacím, hybridním i elektrickým pohonem.

Hybrid

Verze s pohonem Hybrid 136 je nové pohonné ústrojí, vybavené automatickou převodovkou e-DCT. Hybridní motor 48V využívá spalovací motor nové generace o objemu 1,2 litru, který byl vyvinut speciálně pro hybridní ústrojí a obsahuje 40 % nových dílů. Tříválcový motor se zdvihovým objemem 1 199 cm3 dosahuje výkonu 100 kW/136 k. Je vybaven turbodmychadlem s proměnnou geometrií a rozvodovým řetězem, který přispívá k jeho robustnosti. Tento motor pracující v Millerově cyklu je kombinován s elektrifikovanou dvouspojkovou automatickou převodovkou e-CDT, v jejíž skříni je zabudován elektromotor o výkonu 21 kW/28 k napájený 48V lithium-iontovou baterií umístěnou pod podlahou, takže nijak neomezuje prostor pro cestující ani zavazadlový prostor.

Elektromotor (synchronní stroj s permanentními magnety) pomáhá spalovacímu motoru snižovat spotřebu paliva. Umožňuje, aby vůz v městském prostředí jezdil téměř 50 % času na 100% elektrický pohon, a zajišťuje dobíjení baterie během zpomalovacích fází. Nová převodovka se vyrábí ve Francii. Tato pohonná jednotka bude k dispozici jak u pětimístné, tak u sedmimístné verze vozu.

Vedle této elektrifikované pohonné jednotky nabízí Citroën model C3 Aircross i s benzinovým turbomotorem o objemu 1,2 litru a výkonu 75 kW/100 k. Tento tříválcový motor o výkonu 100 k je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou a splňuje normy Euro 7.

copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Elektrická verze

Elektrická verze je poháněna motorem o výkonu 83 kW/113 k v kombinaci s baterií LFP (lithium-železo-fosfát) o kapacitě 44 kWh. Tato technologie nabízí dojezd více než 300 km (čeká se na homologaci). Maximální rychlost je 135 km/h.

Standardně dodávaný kabel Mode 3 je vhodný pro nabíjení doma i na veřejných nabíjecích stanicích:

  • Standardní nabíjení střídavým proudem z 20 % na 80 % baterie trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny a 10 minut.
  • Standardní nabíjení střídavým proudem z 20 % na 80 % baterie trvá při použití výkonu 11 kW přibližně 2 hodiny 50 minut.

K dispozici je také rychlé nabíjení pomocí stejnosměrných nabíječek o výkonu 100 kW. Nabití z 20 % na 80 % trvá pouhých 26 minut.

V roce 2025 bude nabízena verze vybavená jinou baterií, s dojezdem více než 400 km.

Nová aplikace ë-ROUTES – vyvinutá pro elektromobily Citroën – umožňuje kromě rychlého nabíjení snadné plánování cest, sledování stavu nabití baterie v reálném čase a poskytuje kompletní navigaci. Aplikace pomáhá zkrátit dobu jízdy a přesně určit zastávky pro dobíjení. Je neustále propojena s údaji o vozidle (zejména sleduje úroveň nabití baterie), dopravními podmínkami a stavem dobíjecích stanic na zvolené trase.

Jízdní vlastnosti

Všechny verze standardně vybaveny odpružením Citroën Advanced Comfort®, zajišťujícím optimální kontakt kol s povrchem vozovky. Konvenční systém odpružení využívá k řízení těchto dvou funkcí pružinu a hydraulický tlumič. Pružina tlumí nerovnosti vozovky, zatímco tlumič pomáhá pružině ve fázi uvolnění po nárazu. Doraz v horní části tlumiče absorbuje stlačení pružiny v posledních několika centimetrech. Tento doraz chrání mechanické součásti vozidla, ale nerozptýlí plně energii, což má vliv na pohodlí cestujících.

Inženýři Citroënu tento systém zcela přehodnotili a vytvořili patentovaný systém progresivních hydraulických dorazů. Ty fungují jako druhý, menší tlumič, umístěný na koncích hlavního tlumiče. Na každý tlumič jsou použity dva progresivní dorazy, jeden pro kompresi a druhý pro dekompresi neboli odskok. Tato konstrukce odpružení zajišťuje větší pružnost a pohodlí při jízdě po malých nerovnostech, aniž by to mělo dopad na tlumení potřebné k udržení karoserie na místě při jízdě po nerovných cestách. V druhém případě systém postupně zpomaluje pohyb na konci zdvihu. Na rozdíl od mechanického dorazu v běžném tlumiči, který absorbuje energii a snižuje komfort, neboť část energie uvolňuje v podobě rázů, progresivní hydraulický doraz tuto energii absorbuje a rozptýlí.

Výbava

C3 Aircross je k dispozici ve dvou designově a rozměrově shodných tvarech: pětimístná varianta je k dispozici v benzinové, hybridní a elektrické verzi a sedmimístná v benzinové a hybridní verzi. Karoserie bude v šesti výrazných odstínech: Černá Perla Nera, Šedá Mercurey, Červená Elixir, Modrá Monte Carlo, Bílá Polaire a Zelená Montana, které se kombinují se dvěma barvami střechy – bílou a černou. Vůz lze upravovat pomocí klipů ve třech různých barvách, z nichž každá je sladěna s barvou karoserie. Citroën bude nabízet další barevné klipy jako příslušenství v podobě čtyřdílných sad pro ještě větší personalizaci.

copyright Anatol Gottfried @ Continental Productions

Zefektivnění nové řady C3 Aircross doplňuje bohatá výbava dostupná od prvního stupně výbavy You. Standardně nabízí odpružení Citroën Advanced Comfort®, 6 airbagů, manuální klimatizaci, dokovací stanici Smartphone, systém Active Safety Brake (systém nouzového brzdění), aktivní varování při neúmyslném opuštění jízdního pruhu, varování před snížením pozornosti řidiče, systém rozpoznání dopravního značení s rychlostním omezením, zadní parkovací radary, samočinné rozsvěcování světel, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektrický ovládaná přední okna, sklopnou zadní lavici dělenou v poměru 40/60, LED světlomety a denní svícení a 16″ kola.

Druhá úroveň MAX navíc přidává 17″ hliníková kola Aragonite Diamond Cut, zadní 3D LED světla, střechu v bílé nebo černé barvě dle odstínu karoserie, 3D navigaci, bezdrátové nabíjení chytrého telefonu, vnější zpětná zrcátka s detekcí mrtvého úhlu, přední parkovací senzory, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou a přístup k sedmimístné verzi s motorem Mild Hybrid 136 eDCT.

C3 Aircross  se bude vyrábět v Evropě, konkrétně v závodě v Trnavě. Vůz C3 Aircross bude možné objednat v plně elektrické verzi za cenu od 27 400 €, verzi Hybrid 136 za cenu od 25 500 €. V tradiční benzínové verzi bude k dispozici od 19 400 €.

Zdroj: Citroen, C Automobil Import

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code