Nový Ford Fiesta bude také v hybridní a sportovní verzi

Ford dnes poprvé ukázal podobu nové Fiesty s modernizovaným vzhledem, rozšířenou nabídkou technologií a mild-hybridními motorizacemi.

Modernizovaný vzhled

Nová Fiesta staví na osvědčené architektuře Fordu pro vozy segmentu B, kterou využívá i kompaktní SUV Ford Puma. V závislosti na konkrétním trhu bude nadále k dispozici v tří- i pětidveřovém provedení.

Nový vzhled exteriéru začíná kapotou, která zvětšuje výšku předních partií, a rozměrnější horní mřížkou. Logo modrého oválu je nyní umístěno přímo na mřížce, nikoliv na hraně kapoty, což spolu s novými, sériově montovanými LED světlomety přispívá k sebevědomějšímu vzhledu nové Fiesty.

Standardní zadní svítilny mají nové černé lemování. LED zadní svítilny dodávané pro vybrané verze pak mají vnější plochy v prémiovém černém provedení.

Jednotlivé varianty nové Fiesty se nyní více liší vzhledem předních partií i různými detaily vnějšího a vnitřního designu, které odrážejí jejich individuální charakter.

Výbavy Trend Edition a Titanium mají širší horní mřížku s výraznými horizontálními linkami a lesklým chromovaným lemem, plus specifické provedení postranních otvorů v nárazníku. V případě modelů Titanium jsou chromované rovněž horizontální lamely horní mřížky a lišta lemující boční okna.

Linie ST-Line, inspirovaná vozy Ford Performance, nabízí sportovnější charakter. Vyznačuje se novou horní maskou s hlubším zapuštěním a černou strukturou mřížky se šestiúhelníkovým vzorem. Široké boční otvory jsou vyvedeny v barvě karoserie a větší spodní mřížka podtrhuje dynamický naturel vozu.

Varianta Active pro změnu nachází inspiraci u automobilů typu SUV. S její zvýšenou stavbou koresponduje robustnější styl se zvýrazněnými vertikálními linkami v černé horní mřížce a většími postranními vstupy vzduchu.

Zákazníci mohou vybírat ze sedmi vzorů kol z lehké slitiny, nabídku laků pak rozšiřují dva nové odstíny – modrá Boundless a červená Beautiful Berry.

„Fiesta je malý vůz s osobitým charakterem, v jehož vzhledu se vždy odrážel řidičsky atraktivní jízdní projev a kvalita,“ řekl Amko Leenarts, ředitel designu Ford of Europe. „V případě nové Fiesty jsme pro každou variantu vytvořili ještě výraznější odlišení, aby si zákazníci mohli vybrat podle svých preferencí a životního stylu.“

Pohonné ústrojí

Nová Fiesta je poháněna zážehovými motory EcoBoost, popřípadě EcoBoost Hybrid, což je 48V mild-hybridní technologie.

EcoBoost Hybrid kombinuje zážehový motor s řemenem poháněným integrovaným startér/generátorem. Ten při brzdění a jízdě setrvačností dokáže zachycovat energii, jež jinak přichází nazmar, a uchovávat ji ve formě elektřiny. Lithium-iontová baterie pracuje s napětím 48 V a je chlazená vzduchem.

Startér-generátor zároveň účinkuje jako elektromotor. Podle potřeby asistuje tříválcovému spalovacímu motoru při akceleraci a napájí také elektrické příslušenství vozu. A protože dokáže znovu spustit motor za pouhých 350 milisekund, umožňuje využívat funkci Auto Start-Stop v širším rozsahu provozních scénářů. Například při dojíždění do zastavení, jakmile rychlost klesne pod 25 km/h, a to i se zařazenou rychlostí. Stačí, aby řidič vyšlápl spojku.

Motorizace 1.0 EcoBoost Hybrid je v nové Fiestě nabízena ve dvou variantách nejvyššího výkonu, 92 a 114 kW (125 a 155 k), v obou případech s manuální šestistupňovou převodovkou. Spotřeba paliva od 5,0 l/100 km a emise CO2 od 113 g/km dle metodiky WLTP představují oproti nehybridní verzi motoru 1.0 EcoBoost 92 kW zlepšení o pět procent, v městském provozu však může být úspora podle údajů Fordu až desetiprocentní.

Motorizaci EcoBoost Hybrid 92 kW lze na přání kombinovat také se sedmistupňovou automatickou převodovkou Ford Powershift s dvouspojkovou konstrukcí. Hodnoty spotřeby paliva a emisí CO2 dle WLTP začínají pro tuto variantu od 5,3 l/100 km, respektive 119 g/km.

Převodovka Powershift udržuje motor v optimálních otáčkách a zároveň umožňuje aktivaci funkce Auto Start-Stop při rychlostech pod 12 km/h, což zlepšuje spotřebu paliva v městském provozu. Při požadavku na maximální akceleraci, typicky při předjíždění, navíc tato samočinná skříň dokáže podřadit až o tři rychlostní stupně.

Zážehový motor 1.0 EcoBoost je pro novou Fiestu nabízen v provedení o nejvyšším výkonu 74 kW (100 k), které dle WLTP vykazuje spotřebu paliva od 5,3 l/100 km a emise CO2 od 121 g/km. Stejně jako hybridní varianta využívá tento agregát vysokotlaké přímé vstřikování paliva, nezávisle proměnné časování sacích i výfukových ventilů a klikovou hřídel vyváženou tak, aby přispívala ke kultivovanému chodu. K dispozici je se šestistupňovou manuální převodovkou.

Jízdní charakteristiku vozu může řidič dle svých preferencí a aktuálních podmínek doladit volbou jízdních režimů Normal, Sport a Eco. Fiesta Active má navíc módy Nezpevněná cesta a Kluzký povrch. V závislosti na zvoleném režimu se upraví odezva akcelerátoru, citlivost stabilizačního a protiprokluzového systému a u vozů se samočinnou převodovkou také strategie řazení.

Nové technologie

Standardně dodávané LED světlomety využívají diody v potkávacích, dálkových i denních světlech. Matrix LED světlomety, dodávané na přání do vyšších výbav, navíc přizpůsobují světelný paprsek aktuálním podmínkám. Když senzory vozu zaznamenají manévrování v nízké rychlosti nebo zapnutí stěračů, spustí se funkce manévrovacího osvětlení, respektive osvětlení do nepříznivého počasí, aby měl řidič co nejlepší výhled. Funkce ochrany proti oslnění protijedoucích řidičů pak prostřednictvím čelní kamery detekuje provoz v protisměru a blokuje světelné paprsky tak, aby nedošlo k oslnění jiných účastníků provozu. Tato technologie umožňuje maximálně využívat při jízdě v noci dálkových světel.

Nová Fiesta nabízí také plně konfigurovatelný digitální panel, tvořený TFT obrazovkou o úhlopříčce 12,3 palce. Řidič má možnost zvolit si, jaké informace chce vidět prioritně, a to včetně navigačních pokynů. Grafické prostředí koresponduje s aktuálně zvoleným jízdním režimem a má oddělenou oblast pro zobrazování upozornění s vysokou prioritou.

Do svého arzenálu pokročilých asistenčních technologií přidává nová Fiesta rovněž varování před najetím na dálnici v protisměru. Na základě údajů z přední kamery a navigačního systému vůz řidiče upozorní zvukovým i vizuálním signálem, pokud na dálničním nájezdu mine dvě značky „zákaz jízdy v jednom směru“.

V nabídce výbavy nechybí ani adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a rozpoznáváním dopravních značek, který automaticky udržuje bezpečný podélný odstup. Ve vozech s automatickou převodovkou dokáže brzdit až do úplného zastavení i opětovně uvést vůz do pohybu, což značně usnadňuje jízdu v kolonách.

Aktivní parkovací asistent pomůže s vyhledáním vhodného místa a následně do něj vůz navede, ať už podélně, či kolmo. Řidič ovládá pouze akcelerátor, brzdy a převodovku.

K technologiím, jejichž účelem je předcházet nehodám nebo mírnit jejich následky, patří systém hlídání mrtvých úhlů s varováním před přijíždějícími vozidly při couvání a s aktivním brzděním, asistent pro navrácení do jízdního pruhu a předkolizní asistent s aktivním brzděním.

Uživatelskou zkušenost zpříjemňují majitelům nové Fiesty pokročilé technologie založené na permanentním online připojení. Palubní modem FordPass Connect umožňuje ovládat některé funkce vozu na dálku prostřednictvím mobilní aplikace FordPass. Zákazníci takto mohou odemykat a zamykat dveře, v případě vozů se samočinnou převodovkou spustit motor, zjistit poslední známou polohu vozu a dokonce i ověřit hladinu paliva, stav alarmu, tlak v pneumatikách, životnost oleje a řadu dalších parametrů.

Konektivita nové Fiesty zároveň zajišťuje datové přenosy potřebné pro funkce „Live Traffic“ a „Inofrmace o nebezpečí v okolí“. První z nich umožňuje dynamické přepočítávání trasy podle hustoty provozu, druhá upozorní řidiče na potenciální nebezpečí na trase i v případech, kdy je skryté za zatáčkou či jinými vozidly.

Komunikační a zábavní systém SYNC 3 umožňuje řidičům ovládat přehrávání, navigaci a připojený telefon jednoduchými hlasovými pokyny. Je kompatibilní s Apple CarPlay i Android Auto™ a jeho osmipalcová dotyková obrazovka podporuje ovládací gesta zažitá z chytrých telefonů. Při zařazeném zpětném chodu se na ni přenáší obraz ze širokoúhlé zadní kamery.

Vozy vybavené systémem SYNC 3 nyní disponují funkcí připomenutí obsazených zadních sedadel, jejímž účelem je předcházet situacím, kdy řidič zapomene ve voze dítě či domácího mazlíčka. Pokud na začátku jízdy dojde k otevření zadních dveří, na jejím konci vůz řidiči připomene, aby zadní sedadla zkontroloval.

K dispozici jsou i další prémiové funkce od bezdrátového nabíjení chytrých telefonů až po audio systém B&O, který díky 10 reproduktorům, integrovanému subwooferu a digitálnímu zesilovači o výkonu 575 wattů nabízí funkci prostorového zvuku.

Nová Fiesta ST, tentokrát v zelené

Ford dnes zároveň představil novou Fiestu ST, vyvinutou opět v režii Ford Performance. Tento sportovní model získal nové Matrix LED světlomety, sportovní sedadla Ford Performance vlastní konstrukce a nové designové detaily včetně přední masky v novém šedém odstínu Chrystaline a sytě zeleného laku karoserie zelená Mean. Nejvyšší točivý moment motoru byl navýšen o 10 procent, na 320 Nm.

Vnější design se liší agresivnějším vzhledem předních partií se šestiúhelníkovým vzorem horní i spodní mřížky a většími postranními vstupy vzduchu. Horní mřížka a boční vstupy jsou vyvedeny v šedém odstínu Chrystaline, zatímco přední spoiler, nástavce prahů, zadní spoiler i difuzor jsou lakované v barvě karoserie. Sériově 18palcová kola z lehké slitiny se pyšní tmavou povrchovou úpravou Magnetite a paletu laků rozšiřuje sytě zelený odstín ST Mean.

V interiéru jsou nová sportovní sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami, vyvinutá s cílem poskytnout ještě účinnější vedení trupu při dynamické jízdě a zároveň vyšší komfort v běžném provozu. Jsou seřiditelná ve 14 směrech, aby si každý řidič našel vhodnou pozici, a potažená prémiovým materiálem Sensico s kontrastními červenými švy. Sportovní atmosféru interiéru dále zdůrazňuje volant s plochou spodní částí věnce, fólie ve vzhledu matného uhlíkového kompozitu („karbonu“) a červené detaily.

Zážehový motor 1.5 EcoBoost dosahuje nejvyššího výkonu 147 kW (200 k) v 6000 ot.min-1, maximální točivý moment byl navýšen z 290 na 320 Nm v 1600-4000 ot.min-1. Díky patentovaným, za studena tvářeným vektorovacím pružinám a dvouplášťovým tlumičům Tenneco se Fiesta ST vyznačuje sportovně bezprostředním přechodem do oblouku v úvodní fázi zatáčky a vysokou stabilitou při jejím průjezdu, zatímco při výjezdu řidiči ocení na přání dodávaný mechanický samosvorný diferenciál Quaife.

Vedle jízdních režimů Normal a Sport nabízí nová Fiesta ST také režim Závodní trať, který nahrazuje režim Eco u běžných verzí Fiesty a je určen pro jízdu na uzavřených tratích. V režimu Závodní trať je deaktivován systém regulace prokluzu kol a elektronický stabilizační systém zasahuje později než ve standardním nastavení.

Zdroj: Ford Czech Republic

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code