Nový koncept Citroenu přináší mnoho překvapení
Citroen představuje nový koncept, který se pokouší změnit trend ve směrování automobilek. Místo stále těžších a složitějších modelů elektromobilů se snaží nabídnout jednoduché vozítko, vycházející z již dříve představeného konceptu Ami. Cílem je nabídnout dostupné, všestranně použitelné auto.
Citroën Oli by měl, kromě snížené hmotnosti, používat i určitou část dílů z recyklovaných a recyklovatelných materiálů. Jeho cílová hmotnost je 1 000 kg při dojezdu 400 km, spotřebě 10 kWh / 100 km díky omezení rychlosti na 110 km/h. K nabíjení z 20 na 80 % mu stačí pouhých 23 minut.
Koncept
Je to začarovaný kruh: chcete-li zvýšit dojezd, potřebujete větší baterii. Přidávání dalších technologií vyžaduje více energie, takže větší baterii. To vše zvyšuje hmotnost, složitost a náklady, a čím je vozidlo těžší, tím je méně efektivní, vysvětluje Laurence Hansen. Oli ukazuje, čeho lze dosáhnout, když se zvolí zcela jiný přístup.
Ačkoli Oli vypadá impozantně, není těžké ani objemné: díky cílové hmotnosti kolem 1 000 kg je mnohem lehčí než většina srovnatelných kompaktních SUV. Jeho rozměry jsou podobné rozměrům kompaktního SUV – délka je 420 cm, výška 165 cm a šířka 190 cm.
Jeho plně elektrické hnací ústrojí tak vyžaduje pouze baterii o výkonu 40 kWh pro cílový dojezd až 400 km. Při omezení maximální rychlosti na 110 km/h pro dosažení maximální účinnosti je zcela reálná spotřeba paliva 10 kWh/100 km. Nabíjení z 20 % na 80 % navíc trvá pouhých 23 minut.
Jako užitečné „elektrické zařízení“ se může přirozeně a harmonicky začlenit do elektrického ekosystému a vytvořit základní spojovací článek mezi domácími solárními panely (které mohou nárazově odesílat přebytečnou energii zpět do sítě), potřebami spotřebitele na cestách nebo doma (například v případě výpadku proudu) a elektrickou sítí.
Oli, vybavené inteligentní funkcí V2G („Vehicle to Grid“), dokáže nejen ukládat přebytečnou energii vyrobenou solárními panely domu pro další prodej dodavatelům energie, ale také pomáhá řešit problémy s napájením v období nejvyšší spotřeby nebo výpadku sítě.
Díky systému V2L („Vehicle to Load“) vozidlo může sloužit jako domov mimo domov, ať už na dovolené u moře, nebo při víkendovém kempování v horách. S baterií o kapacitě 40 kWh a zásuvkou o výkonu 3,6 kW (což odpovídá domácí zásuvce 230 V 16 A) může Oli teoreticky napájet elektrický spotřebič o výkonu 3 000 W po dobu přibližně 12 hodin.
Exteriér
Oli může sloužit jako rodinný nebo městský vůz. Estetický přístup byl záměrně nadsazen ve prospěch funkčnosti a všestrannosti.
Karoserie z lepenky
U tradičního automobilu mohou vypadat kapota, zavazadlový prostor a střecha tak, že by se daly použít například jako plošina pro prořezávání stromů. Ve skutečnosti jsou jen zřídkakdy dostatečně pevné, aby se na ně dalo stoupnout. To není případ Citroënu Oli. Plochá kapota, střecha a zavazadlový prostor byly kromě toho, že určují jedinečnou siluetu vozidla, zvoleny tak, aby splňovaly cíle nízké hmotnosti, vysoké pevnosti a maximální odolnosti.
Byly vyrobeny ve spolupráci s partnerskou společností BASF z recyklované vlnité lepenky. Tu tvoří voštinovou sendvičovou strukturu mezi panely vyztuženými skelnými vlákny. Jsou potaženy polyuretanovou pryskyřicí pokrytou ochrannou vrstvou odolného strukturovaného laku, který se často používá na parkovištích nebo nakládacích rampách. Tyto panely jsou tak tuhé a pevné, že na nich může stát i dospělý člověk, přestože jsou o 50 % lehčí než jejich ocelové ekvivalenty. Jejich všestrannost a odolnost otevírá majitelům možnosti, jak vůz využít pro práci i zábavu.
Bez ohledu na použití střechy, od jejího použití jako žebříku až po plošinu pro montáž stanu, nenese s sebou tato praktičnost vyšší hmotnost nebo náklady na exotické materiály. Je těžké uvěřit, že šestikilogramové panely unesou váhu dospělého člověka, a zároveň dobře vypadají a mají dlouhou životnost, ale je tomu tak.
Všestrannost při převážení nákladu není rovněž nijak omezena. Lišty na obou stranách střešního panelu umožňují připevnění příslušenství, jako je nosič jízdních kol nebo střešní box pro rodinnou dovolenou. Pod panelem kapoty se pak nacházejí dokonale uspořádané úložné prostory, včetně přihrádek na nabíjecí kabely a osobní věci nebo lékárničku.
Kolmé čelní okno
Čelní sklo je svislé, protože tak lze dosáhnout co nejmenší vzdálenosti mezi horní a dolní částí, a tedy použít co nejmenší množství skla. Kromě snížení hmotnosti a složitosti je menší čelní sklo levnější na výrobu nebo výměnu a snižuje se vystavení posádky slunečním paprskům, a tedy i potřeba klimatizace. Spotřeba baterie se tak sníží o 17 %.
Můžete namítnout, že svislé čelní sklo je méně aerodynamické, ale neočekává se, že by majitel tohoto typu vozu jezdil příliš vysokou rychlostí. Citroën Oli je navržen pro městské a příměstské oblasti, kde lidé jezdí pomaleji. Proto je jeho maximální rychlost omezena na 110 km/h. Pro lepší výkonnost je však Oli vybaven experimentálním systémem „Aero Duct“ mezi přední částí kapoty a horním plochým panelem, který vhání vzduch směrem k čelnímu sklu a vytváří efekt clony pro plynulé proudění vzduchu nad střechou.
Výrazný rám čelního skla je pokryt „infračervenou“ fólií, což je nová zářivá barva, kterou Citroën používá v souvislosti s novou identitou značky.
Spodní část velkých horizontálních oken je mírně skloněna směrem k zemi, aby se snížil vliv slunečních paprsků, a stejně jako u Ami umožňuje jejich snadno ovladatelný systém pantografového otevírání přirozené větrání.
Stejné dveře všude
Po vzoru Ami jsou přední dveře na obou stranách stejné. I když jsou namontovány odlišně. Jsou lehčí, ale pevné a mnohem jednodušší na výrobu a montáž. Snížením složitosti a zjednodušením konstrukce se ušetřilo 20 % hmotnosti na jedny dveře v porovnání se standardním rodinným hatchbackem. Díky polovičnímu počtu komponentů a odstranění reproduktoru, odhlučňovacího materiálu a elektrických kabelů se ušetřilo přibližně 7 kg na dveře. Vnější dveřní panel je jednodušší na montáž. Byl navržen tak, aby maximalizoval úložný prostor uvnitř. Jemné zakřivení kopíruje boky vozidla až k horní části bočního okna.
Zadní dveře se závěsy vzadu jsou užší, mají svislá skleněná okna, která cestujícím poskytují více světla a lepší výhled. Rozdílný tvar předních a zadních dveří umožnil také přidání pasivního přívodu vzduchu, zajišťujícího větrání pro cestující na zadních sedadlech. Po otevření dveří je přístup do prostorné kabiny široký, bez překážek a omezení – ideální, když řidič potřebuje, aby celá rodina rychle nastoupila.
Přední a zadní světelné moduly jsou opět nekomplikované, ale velmi výrazné. I ony si pohrávají s kontrastem dvou horizontálních linií a vertikální části. Tento designový prvek se stane charakteristickým světelným podpisem budoucích sériových vozů Citroën.
Skládaná kola
Na prototypu je hliníkový ráfek kola přinýtován k ocelovému středu, který působí robustně a moderně. Tím se snižuje celková hmotnost i náklady. Pro zlepšení proudění vzduchu kolem kola a lepší vzhled je přidán obvodový kryt.
Pryžová směs běhounu se skládá téměř výhradně z obnovitelných nebo recyklovaných materiálů. Například slunečnicového oleje, oxidu křemičitého z popela z rýžových slupek a borovicové pryskyřice a přírodního kaučuku. Ty nahrazují syntetické oleje na bázi ropy.
Goodyear předpokládá u pneumatiky Eagle GO cíl ujetí 500 000 km. To umožňuje odolná, opakovaně použitelná kostra a 11mm tlustý běhoun. Ten lze během životnosti pneumatiky dvakrát obnovit. Pneumatika je vybavena technologií Goodyear SightLine, která pomocí senzoru nepřetržitě monitoruje různé parametry stavu pneumatiky po celou dobu její životnosti.
Interiér
Přístrojová deska
Namísto plné palubní desky s mnoha skrytými displeji a počítači má Oli jedinou lištu ve tvaru tubusu. Ta se táhne po celé šířce vozu. Na jedné straně je zabudovaný sloupek řízení a volant a uprostřed je podstavec pro chytrý telefon a pět tlačítek klimatizace. To znamená, že palubní deska vozu Oli má pouze 34 dílů. Pro srovnání – u srovnatelného kompaktního rodinného sedanu jich je obvykle kolem 75. Tubus je opatřen elektrifikovanou kolejničkou s posuvnými USB zásuvkami pro připojení příslušenství. Dva větrací otvory, jeden před řidičem a druhý před spolujezdcem, jsou spojeny s ne příliš objemným systémem přímého větrání.
Na horní části palubní desky se nachází „pohovka“, jasně oranžová odkládací polička z recyklovatelného termoplastického polyuretanu (TPU) vytištěného 3D tiskem. Součástí jsou pružné „houbičky“ pro umístění předmětů, jako jsou kelímky na kávu nebo plechovky od nápojů.
Plug’n Play
V Oli jsou veškerý potřebný infotainment a komunikace dostupné prostřednictvím chytrého telefonu. Ten se připojuje ve speciálním místě uprostřed palubní desky. Po připojení telefonu se informace a aplikace promítají na Smartband, širokou vodorovnou lištu ve spodní části čelního skla. Spolu s důležitými údaji o vozidle, jako je rychlost a úroveň nabití.
Stejný přístup se použil i u audiosystému ve vozidle. Každý konec tubusu je dutý, aby do něj bylo možné připojit válcové reproduktory Bluetooth pro kvalitní zvuk a poslech vlastní hudby během cesty. Eliminací obvyklého audiosystému se podařilo ušetřit 250 g hmotnosti. Odnímatelné reproduktory vám umožní poslouchat hudbu, ať už zaparkujete kdekoli. Pomocí háčků na kolejnicích zavazadlového prostoru je můžete zavěsit na vnější stranu vozu.
Iintuitivní ovládání
Po prozkoumání několika řešení pro ovládání rozhraní člověk-stroj přišel tým s neotřelým nápadem. Použít joystick z gamepadu a namontovat ho na elegantní volant Citroën Oli. Na sloupku řízení je otočná páčka pro volbu rychlostních stupňů, která obsahuje tlačítko Stop & Start, a menší otočné páčky pro ovládání světel a směrovek.
Prostor
Namísto rozměrných sedadel, která cloní světlu a zabírají veškerý prostor v kabině, jsou přední sedadla Oli prostorově úsporná. Vyžadují téměř o 80 % méně dílů než sedadla ve srovnatelném SUV (pouze 8 místo 37). Zářivě oranžová přední sedadla tvoří pevný trubkový rám. Na něj je namontován pohodlný polštář potažený polyesterovou tkaninou. Opěradla ze síťoviny jsou inspirovaná kancelářským nábytkem. Vyrábí se 3D tiskem. Jsou vyrobena z lehkého termoplastického polyuretanu (TPU) a potažena oranžovou vrstvou.
Přední sedadla jsou připevněna k podlaze pružnými recyklovatelnými izolačními kroužky z TPU, které tlumí nerovnosti vozovky a vibrace, jako připomínka slavných „progresivních hydraulických dorazů“ značky.
Stejně pohodlná jsou i samostatná zadní sedadla. Jsou vyrobena z podobných materiálů a jejichž opěradla se sklápějí do roviny a zvětšují tak podlahu zadního nákladového prostoru. Kruhové opěrky hlavy z TPU namontované ve střeše se vznášejí nad každým opěradlem a v případě potřeby se sklápějí do střechy.
Cestující na zadních sedadlech mohou využít trubkový rám opěradla k upevnění příslušenství: například malého tabletu napájeného přes USB zásuvku, držáku na kelímky, háčků na zavěšení tašky, síťky na odkládání časopisů nebo malého tácu pro děti, aby si mohly na cestách vychutnat svačinu…
V prostoru mezi zadními sedadly se nachází odkládací podložka. Stejně jako v případě „pohovky“ je i tento oranžový díl vyrobený 3D tiskem z měkkého a recyklovatelného TPU. Je vybaven pružnými „houbičkami“, které udrží předměty na místě.
Ve dveřních panelech je umístěna velká úložná síťka a oranžová područka potažená tkaninou v podobě pěnového tubusu připevněného přímo k panelu.
Oli nabízí velkou všestrannost a snadné nakládání. Zadní dveře se sklopí a po vyjmutí ložné plochy vznikne mezi podlahou vozidla a zadním oknem výška až 582 mm. Po nasazení panelu se hned pod ním otevře užitečný a zabezpečený zavazadlový prostor o výšce 330 mm. Lehký a plochý odnímatelný panel ložné plochy je vyroben ze stejné struktury recyklované lepenky jako kapota a střešní panely.
Na dobře promyšlené lišty na obou stranách podlahy mohou uživatelé připevnit háčky nebo příslušenství. Na bočních stěnách jsou umístěny další úložné boxy pro bezpečné uložení věcí mimo dohled zvědavců.
Kvalita pod nohama
Podlaha je opatřena vysoce elastickou a voděodolnou vrstvou a lze ji snadno omývat hadicí. Recyklovatelné „odtokové zátky“ z TPU v podlaze umožňují snadné odstranění písku, bláta nebo trávy po horkém dni na pláži nebo deštivé túře v lese. Samostatné opěrky hlavy zadních sedadel se zasouvají do střechy. Sklo zadního okna se otevírá směrem nahoru, takže odnímatelná ložná plocha o šířce 994 mm se okamžitě zvětší z 679 mm na 1050 mm.
Zdroj: Citroen, C AUTOMOBIL IMPORT