Opel omlazuje také Crossland
Opel Crossland je nejen SUV, ale i nejprodávanější model automobilky Opel na tuzemském trhu. Značka jej právě dnes představuje v jeho nové podobě, nedlouho po zveřejnění podoby nového modelu Mokka. Omlazený Crossland je navržen v novém stylu značky „Opel Vizor“. Ta bude jasným identifikátorem všech budoucích vozů Opel. Kromě toho však nový Crossland dostal např. i zcela nově naladěný podvozek a řízení, nabídku rozšířila sportovně stylizovaná verze GS Line+ a v seznamu asistenčních technologií se objevil systém kontroly trakce IntelliGrip. Nově řešené jsou i přední a zadní dolní panely karoserie (ve výbavě Ultimate vyvedené ve stříbřitém laku), LED přední světla do mlhy, chromované ochranné lišty dveří (výbava Ultimate).
Sportovněji založení řidiči mohou nově volit atraktivní verzi Crossland GS Line+. Tento stupeň výbavy obsahuje mj. černá kola 17“ z lehké slitiny, černou střechu, přední certifikovaná ergonomická sedadla AGR, střešní ližiny nebo LED koncová světla.
Crossland má ambici být praktickým vozem, jehož flexibilitu zvyšují individuálně posuvná a sklopná zadní sedadla, dělená v poměru 60/40. Posunem sedadel dopředu až o 150 mm se prostor pro zavazadla zvětší ze základních 410 litrů na ve třídě špičkových 520 litrů. Po sklopení zadních sedadel se prostor pro náklad zvětší až na 1255 litrů.
Zásadní proměnou prošel i podvozek – nový Crossland dostal nové pružiny pérování i tlumiče pro přední závěsy kol McPherson, nově řešená je i zadní náprava s torzní příčkou. Nově naladěné je i řízení, takže vůz lépe drží stopu a řidič má lepší odezvu do volantu.
Crossland může disponovat také systémem kontroly trakce IntelliGrip (k dispozici od začátku roku 2021), který garantuje optimální trakci na nejrůznějších površích. Ten pracuje v pěti režimech:
- Standard/Silnice: Výchozí režim – práce ESP a systém kontroly trakce odpovídají jízdě za běžných podmínek po silnících a dálnicích.
- Sníh: Speciální režim pro zimní měsíce zaručuje optimální trakci na sněhu, ledu při rychlostech do 50 km/h. Systém kontroly trakce brání prokluzu hnacích kol tím, že prokluzující se kolo je řízeně přibržděno a větší točivý moment je poslán na druhé hnací kolo s lepší trakcí.
- Bláto: Tento režim dovoluje výraznější prokluz hnacích kol. Díky rychlejšímu otáčení hnacích kol se ze vzorku pneumatik vyhází bláto a kola tak získají lepší trakci. Tento režim je aktivní až do rychlostí 80 km/h.
- Písek: Tento režim dovoluje omezený, ale účinný „souběžný“ prokluz obou hnacích kol najednou – díky tomu se snižuje riziko zahrabání přední nápravy do písku.
- ESP Off: V tomto režimu, který je aktivní až do rychlosti 50 km/h, se deaktivuje stabilizační systém ESP a kontrola trakce. Z bezpečnostních důvodů systém IntelliGrip automaticky vrátí pohon do výchozího režimu „Standard/Silnice“ po překročení rychlosti 50 km/h.
Nabídka motorů se skládá z několika zážehových a vznětových motorů o objemu 1,2 l a 1,5 l s výkony od 61 kW/83 k až po 96 kW/130 k. Všechny agregáty plní emisní limity normy Euro 6d a ty nejsilnější je možné kombinovat s šestistupňovou automatickou převodovkou.
Nový Opel Crossland nabídne i bezpečnostní systémy a technologie, které se dnes stávají již standardem. Adaptivní full-LED světlomety s odbočovacími světly, samočinným přepínám dálkových světel a automatickým nastavováním úhlu paprsku zaručují skvělý výhled řidiče v noci a za hustého deště. Další prvky, které stojí za zmínku jsou:
- Head-Up displej promítá nejdůležitější jízdní parametry (rychlost, navigace…) přímo do zorného pole řidiče.
- Varování před čelní kolizí se samočinným bržděním a detekcí chodců. Tento systém je aktivní v rychlostech nad 50 km/h. Pokud systém zaregistruje příliš rychle se blížící vpřed jedoucí vůz nebo chodce, spustí se varovný signál a objeví se výstraha i na palubním displeji. Hrozí-li bezprostřední srážka, připraví se brzdový systém, a pokud je to nezbytné, aktivují se brzdy, čímž se sníží následky potenciální kolize. V rychlostech do 30 km/h dokáže systém vůz úplně zastavit, v rychlostech nad 30 km/h dojde k výraznému zpomalení a řidič musí aktivně brzdit.
- Varování před slepým úhlem. Za pomoci ultrazvukových čidel systémsledujeprostor podél boků vozu a varovným signálem ve zpětném zrcátku upozorní řidiče na jiný automobil, který se nachází ve slepém úhlu zrcátka.
- Panoramatická couvací kameras úhlem záběru 180 stupňů sleduje prostor vzadu za vozem.
- Automatický parkovací asistent sám najde vhodnou mezeru pro zaparkování (podélnou i příčnou) a zaparkuje do ní vůz – řidič musí ovládat pouze pedály a řadicí páku.
- Tempomat s omezovačem rychlosti spolu se zařízením pro čtení dopravních značek bdí nad dodržování rychlostních limitů.