Peugeot 5008 GT 2.0 BlueHDi 180 EAT8 – prostorný elegán
Druhá generace největšího Peugeotu je na trhu od roku 2017. Vnucuje se ale úvaha, jestli se ve skutečnosti nejedná o první generaci úplně jiného vozu, tak zásadní rozdíl ve všech ohledech mezi oběma generacemi je. A srovnávat je můžeme bez pochyb, první generaci dlouhodobě testujeme, takže rozdíly jsme si ověřili bezprostředně. Zatímco první generace byla čistokrevným MPV, druhá generace se zásadně proměnila v módní SUV. Dnešní nabídka tak jde vstříc ambicím řidičů hrát si na sportovce i jinde než na gauči při sledování sportovních přenosů.
Exteriér
Model 5008 je postavený na stejné platformě jako další modely značky. S menším modelem 3008 sdílí základní tvarosloví, i když linie menšího bratra působí více dynamicky a obzvláště v zadní partii je 5008 až trochu kredenciózní. Oproti předchozí generaci vyrostlo auto na délku o 11 cm, a získalo dynamické a elegantní linie, které působí vyváženě. Že to není úplně samozřejmé, si můžeme uvědomit při pohledu na některé modely SUV od jiných značek, které působí jako kombík na štaflích.
Už při pohledu zepředu jsou zřejmé sportovní ambice auta. Široce otevřená „lví tlama“ chladiče s negativním sklonem ukazuje připravenost polykat kilometry a že se s nimi nebude párat dokazují drápy, které vyrůstají z nárazníku a zasahují do přimhouřených světel.
I velké nasávací otvory pod linií nárazníků připomínají apetit pořádně to rozjet a že to nemusí být jen na asfaltu, je vidět na „ochranné liště“, rámující spodní hranu předního nárazníku. Odolnost, s ohledem na použitý materiál, jsme ale raději nezkoušeli. Ostatně lze soudit, že naprostá většina řidičů se spokojí se sportovním vzhledem a testovat v terénu jej nebude, už proto, že vlastně není skoro kde.
Při pohledu zboku jsou linie jak podle pravítka, jen ve spodní části sportovní charakter evokují ohranné lišty, v horní části pro efekt pojaté v „chromu“ a plastové lemy blatníků. Dynamická vlna nad zadním blatníkem, která tak sluší menšímu bratříčkovi 3008, zde chybí. Celkový dojem ještě dotváří chromované lišty kolem oken, střešní lyžiny a velmi povedené elektrony, na které jsou obuty vyšší pneumatiky, napomáhající jíznímu komfortu. A nesmíme zapomenout na lízátko spoileru nad zadním oknem. Zezadu už to není tak progresivní. Příslušnost ke značce ukazují světlomety, ze kterých svítí lví drápy a praktičnosti pomáhá ochranná lišta na nakládací hraně zadního nárazníku.
Interiér
Při usednutí do interiéru nové 5008 si člověk okamžitě uvědomí, jak obrovský pokrok model mezigeneračně udělal. Jednoho napadne, že od zahájení výroby první generace muselo uplynout snad sto let. Řidič má k dispozici přístroje v uspořádání, kterému Peugeot říká i-Cockpit.
Tím, co tento koncept odlišuje od běžného uspořádání nejvíce, je poloha kapličky před řidičem a s tím související tvar volantu. Stejně, jako i u ostatních modelů značky v této generaci je umístěna co nejvýše tak, aby řidič nemusel při pohledu na přístroje moc sklápět hlavu. Znamená to, že se na ně řidič nedívá skrz volant, jako obvykle, ale nad volantem. Ten je pro tento účel tvarově přizpůsoben tak, že je zploštěn nejen dole, kde je to kvůli pupíkům řidičů i řidiček, ale i nahoře, aby nestínil přístrojům. Ty se promítají na digitálním přístrojovém panelu, tvořeném 12,3palcovým displejem.
Servisní informace, infotainment a navigace se promítají na středovém panelu s 8palcovou dotykovou obrazovkou, která je velmi rozumně natočena směrem k řidiči, což mu usnadňuje zobrazení a omezuje případné odlesky. Design ovládání a zobrazování je obdobný u všech modelů značky, se všemi specifiky, zajímavostmi i otravnostmi. Naštěstí jsou u tohoto modelu hlavní skupiny ovládání, jako je klimatizace, telefon, nastavení audia i vozu vytaženy do tlačítek, připomínajících klaviaturu.
Mezi „výstřednosti“, které nabízí nejvyšší výbava, kterou jsme testovali, patří například možnost změnit barevný odstín osvětlení interiéru, nebo dokonce výběr z několika vůní, kterými lze interiér osvěžit, či několik režimů masáže, kterými se může řidič nebo spolujezdec uvolnit při dlouhé cestě. Co jsem velmi, ale opravdu velmi postrádal, bylo velké, na snadno přístupném místě umístěné tlačítko vypínání systému Start/stop. Tento systém považuji nejen za velmi stresující, ale v mnoha situacích i nebezpečný a těším se, až se jako funkcionalita odebere do pekel. Nutnost vyhledat po každém startu tuto funkci v poměrně nepřehledném menu na displeji a deaktivovat ji pouze do dalšího vypnutí motoru bez možnosti udělat tak trvale je, obzvlášť při jízdě po městě, krajně otravná. Úspora několika mililitrů paliva určitě nestojí za investici do takového systému, nehledě na zbytečné opotřebení startovací soustavy.
Oproti starší generaci je vůz delší o 11 centimetrů, které jsou k dispozici mezi nápravami, takže uvnitř je opravdu víc než dost. Všechna sedadla jsou ale velmi pohodlná, v první řadě jsou vyhřívaná, s možností nastavení polohy 3 řidičů do paměti, prodloužení sedáku, druhá řada zaujme třemi samostatnými sedadly s možností samostatného nastavení sklonu opěradla, což oceníte zejména na delších cestách, kdy už člověk neví, jak by si sednul.
Komfort cestujících ve druhé řadě zvyšuje i sklápěcí stolek na zadní straně předních sedadel, i když držáček na nápoje by jej ještě o trochu zvedl. Díky většímu rozvoru mají cestující ve třetí řadě sedadel nejvíc místa pro nohy ze zatím testovaných vozů. Nevysouvají se sice elegantně na stisknutí tlačítka elektrického pohonu jako modelu 450RhL od Lexusu, který nám už rukama prošel také a který je o celých 36 cm delší, ale místa pro nohy nabídnou víc.
Třetí řada je vhodnější nejspíš pro děti, které se lépe protáhnou poměrně malým průlezem za druhou řadou sedadel a nebude jim vadit méně hluboký prostor pro nohy, takže nebudou mít kolena až u brady. Je to dáno konstrukcí třetí řady, kdy jednoduchým zatáhnutím za poutko se sedadla složí do kufru, který se tím zvětší na slušných 702 litrů. V případě potřeby většího prostoru můžete sedadla třetí řady, tedy pokud je máte kam dát, vyjmout a získáte tím navíc 78 litrů. V případě, že pojede řidič sám, nebo se spolujezdcem, může sklopit sedadla druhé řady a získat až 1940 litrů. My jsme například v této konfiguraci odvezli krabici se zabaleným jízdním kolem bez nutnosti jej rozebírat, na což by normálně člověk potřeboval dodávku.
Jízdní pohodu si může movitější zájemce vylepšit prosklenou střechou, která dokáže příjemně prosvětlit interiér a za horkých letních dnů jejím odsunutím vytvořit z vozu téměř polokabriolet, pokud tedy nenechá boční okna zavřená a naopak zatáhne záclonky, integrované v zadních bočních dveřích.
Motor, převodovka
Testovaný vůz měl pod kapotou poctivý nafťák 2.0 BlueHDi o výkonu 130 kW, jehož výkon přenášela na vozovku osmistupňová automatická převodovka EAT8. Motor je potřeba pochválit, je pružný i od nižších otáček a dokáže auto slušně rozhýbat bez toho, že by cestující trpěli hlukem. Jak obrovský krok výrobce udělal od první ke druhé generaci je vidět na převodovce. Robotizovaná převodovka, použitá v první generaci, vyžadovala velmi specifickou práci nohy s plynovým pedálem pokud nechtěl řidič způsobit cestujícím mořskou nemoc. U nového automatu změnu převodového stupně prakticky nepostřehnete a na práci převodovky nemusíte brát žádné ohledy. Tabulková kombinovaná spotřeba 4,9 litru se opět ukázala jako nedosažitelná, nicméně reálně dosažených 6,5 litru lze považovat u tak velkého vozu, který jsme opravdu nešetřili, za velmi slušnou hodnotu.
Jízdní vlastnosti
Přestože výrobce tvrdí o druhé generaci, že se metamorfovala z MPV do SUV, není k dispozici pohon všech kol a zadní náprava je pouze vlečená. Tento handicap při běžném provozu prakticky nepoznáte, jízda je plavná, jen na retardérech se zezadu ozve docela slyšitelná rána a výkmit se projeví až na vašem pozadí. Výkonná pohonná soustava dodává i plnému vozu s celkovou hmotností 2280 kg poměrně slušnou dynamiku. Zkušenější řidič si může dovolit poslat jej rychleji i do zatáčky bez obavy, že mu z ní odskáče do škarpy, tedy pokud v zatáčce nepotká nějakou díru, která by tomu pomohla. Boční náklon při rychlejším průjezdu zatáčkami je v mezích snesitelnosti. Méně zkušený řidič může využít možnosti nastavení pomoci kolečka Grip Control, které nastavuje chování elektronického stabilizačního systému podle řidičem rozpoznaných podmínek na cestě. K dispozici je pět režimů (Standard, Sníh, Bláto, Písek, ESP Off), z nichž má pro méně zkušeného řidiče asi největší přínos asistent pro jízdu ve sněhu, který pomáhá rozjezdu na nestabilním podkladu. Pro alespoň pocit sportovního zážitku nabízí vůz režim Sport, řaditelný samostatným tlačítkem. Po jeho aktivaci je jízdní styl o trochu dynamičtější, což je dáno primárně tím, že je upraven režim řazení automatu. Řidič si spíše užije změn přístrojovky, která se přebarví do oranžova a na místě budíku naskočí otáčkoměr.
Závěr
Peugeot 5008 je auto, které zaujme svým neotřelým vzhledem, nadstandardním prostorem pro pět cestujících, slušným místem pro další dva a místo zbývá i pro náklad. Přes nezvyklou ergonomii poskytuje řidiči, který pochopí složitou logiku ovládání infotainmentu, a zvykne si na ne vždy zcela optimální umístění ovládacích prvků, maximální pohodlí. Hýčkáni jsou i cestující na zbývajících sedadlech. Co schází k tomu, aby bylo možné považovat model 5008 za plnohodnotné SUV, je pohon všech 4 kol, který v nabídce dosud není.
Technické údaje
- Výkon motoru 130 (kW)
- Zdvihový objem 1997 (ccm)
- Točivý moment 400 (Nm)
- Max. rychlost 215 (km/h)
- Zrychlení z 0-100 km/h 9,2 (s)
- Spotřeba městský provoz 5,3 (l/100 km)
- Spotřeba mimoměstský provoz 4,7 (l/100 km)
- Spotřeba kombinovaný provoz 4,9(l/100 km)
- Emise CO2 – kombinovaný provoz 129 (g/km)
- Objem nádrže 56 litrů
- Počet míst 7
- Délka 4641 (mm)
- Výška 1646 (mm)
- Šířka 2098 (mm)
- Užitečná hmotnost 665 (kg)
- Objem zav. prostoru 940 (za 1. řadou v litrech)
- Objem zav. prostoru 780 (za 2. řadou v litrech)