Auta na vodíkový pohon se nevzdávají

Automobilky, tlačeny v současnosti fanatickou snahou zákonodárců o dosažení tentokrát ne komunistické ale bezemisní budoucnosti, hledají způsob, jak tlaku na dosažení bezuhlíkového Grálu vyhovět, ale neztratit přitom šanci uspokojit reálné potřeby svých zákazníků.

Snaha nahradit benzín nebo naftu jako palivo má několik možných řešení. Přestože je silně protlačována varianta elektromobilů, poháněných elektřinou z baterií, existují i jiné způsoby, mající své výhody či nevýhody. Jde hlavně o pohon vodíkem. Ten může být používán přímo jako alternativa běžného paliva a spalován v běžném, mírně upraveném motoru, nebo rozkládán v palivovém článku. V něm při slučování vodíku z nádrží vozu se vzdušným kyslíkem vzniká elektřina, používaná k pohonu. Jako odpadní produkt pak vzniká čistá voda.

Obě tyto varianty využití vodíku umožňují „tankování“ skoro stejně rychlé, jako je tankování benzínu nebo nafty, což je oproti hodinám stráveným s elektromobilem na nabíječce obrovská konkurenční výhoda. Ta se pak může projevit obzvlášť v případě využití automobilů ve službách, kde nutné prostoje u nabíječky výrazně omezují využitelnost takového vozu, nebo ji dokonce zcela znemožňují.

Přesně to je segment lehkých užitkových vozidel, kde je schopnost být neustále v provozu klíčovým parametrem udržení konkurenceschopnosti. Není proto divu, že mu výrobci z tohoto důvodu věnují pozornost.

Nyní například oznámil koncern Stellantis, že zvyšuje výrobní kapacitu lehkých užitkových vozidel poháněných vodíkovými palivovými články a spouští vlastní výrobu středních dodávek v Hordainu (Francie) a velkých dodávek v Gliwicích (Polsko).

V říjnu 2023 skupina Stellantis představila kompletní obnovu své řady užitkových vozů. Produkci lehkých užitkových vozů zajišťují tyto výrobní závody:

kompaktní dodávky – Mangualde (Portugalsko), Vigo (Španělsko) a Ellesmere Port (Velká Británie),

střední dodávky – Hordain (Francie) a Luton (Velká Británie),

velké dodávky – Atessa (Itálie) a Gliwice (Polsko).

„To, že montujeme střední dodávky s palivovými články na našich vlastních montážních linkách, a ty nyní doplňujeme o linky na výrobu velkých dodávek s vodíkovým pohonem, je důkazem našeho odhodlání udržet si vedoucí postavení v oblasti nejmodernějších vodíkových technologií a zpřístupnit je našim nejnáročnějším zákazníkům,“ uvedl Jean-Michel Billig, technický ředitel pro vývoj vozidel s vodíkovými palivovými články.

Verze dodávek s vodíkovým pohonem, které jsou navrženy tak, aby vydržely intenzivní používání, vycházejí z technologie použité u variant bateriových vozidel a přinášejí další výhody, jako je zkrácení doby tankování a nezměněná přepravní kapacita.

U středně velkých dodávek přináší systém palivových článků druhé generace rekordní dojezd v daném segmentu až 400 km a dobu tankování kratší než čtyři minuty.

U větších dodávek zajišťuje doplnění technologie palivových článků dojezd až 500 km a dobu tankování pouhých pět minut.

Stellantis byl prvním výrobcem na světě, který vozy s touto technologii v roce 2021 uvedl na trh. Ve vlastní režii bude vyrábět osm vodíkových verzí svých středních a velkých dodávek: Citroën ë-Jumpy a ë-Jumper, Fiat Professional E-Scudo a E-Ducato, Opel Vivaro-e a Movano-e a Peugeot E-Expert a E-Boxer.

V roce 2023 se skupina Stellantis stala spolu se dvěma dalšími společnostmi třetinovým vlastníkem podniku Symbio, který je lídrem v oblasti vodíkové technologie a působí v Evropě a v USA.

Zdroj: Stellantis, redakčně upraveno

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code