Peugeot Partner L1 – dodávka bez kompromisů

Peugeot Rifter, model kategorie MPV, určený pro aktivní a podnikavé uživatele, jsme vám představili před časem zde. Tentokrát jsme testovali Peugeot Partner, což je užitková varianta modelu, která si na rozdíl od Rifteru z předchozí generace ponechala svůj název a hlavní účel použití – přepravu (skoro) čehokoli (skoro) kamkoli. Je tedy určen výhradně pro podnikatelky nebo řemeslníky, děti ani chlupaté mazlíčky v něm neodvezete.

Exteriér

Zvenku se Partner od Rifteru odlišuje na první pohled tím, že v základním provedení není zadní část vozu prosklena a druhé boční dveře najdete jen na pravé straně. Proskléení je možné pořídit za příplatek. Zadní dveře jsou, stejně jako u testovaného Rifteru, asymetricky děleny tak, aby pro vykládání běžného nákladu postačovalo otevření jejich levé části. A opět i v tomto případě lze dostat jednodílné, nahoru otevíratelné zadní dveře za drobný příplatkový obolus. Pracovní charakter vozu ukazuje také, že jsou použity menší boční lakované plastové ochranné panely ve spodní části mezi podběhy kol, které tolik neevokují schopnost pohybu vozu v terénu jako v případě Rifteru.

Interiér

Interiér je důsledně přizpůsoben svému účelu. Oproti provedení Rifter nabízí v přední řadě tři samostatně nastavitelné sedačky. Kupodivu jedna sedačka navíc nijak podstatně neomezuje na šířku žádného z cestujících, řidiče nevyjímaje.

Přístrojová deska, včetně peugeotovského i-cockpitu, charakteristického pozicí kapličky s přístroji nad volantem jak z počítačové hry nabízí stejné vybavení a komfort jako u osobního provedení. Oproti němu je použita, samozřejmě v závislosti na stupni výbavy, elektrická ruční brzda, protože pro mechanickou není kvůli třetí sedačce místo. Přední řada sedadel je od nákladového prostoru oddělena plechovou přepážkou, ve které je sice prosklené zamřížované okno, ale kvůli absenci jiných oken není do nákladového prostoru stejně vůbec vidět, takže přítomnost vnitřního zpětného zrcátka mi zůstala záhadou.

Do nákladového prostoru je možné se dostat pravými bočními posuvnými dveřmi, nebo zezadu, kde jsou dveře děleny nesouměrně v poměru 60:40 a dají se otevírat až do úhlu 180°, takže nebrání manipulaci s nákladem. V základním provedení má tento prostor objem 3,3 m2 a uvezete v něm náklad o užitečné hmotnosti 583 kg. Za příplatek 20.000 Kč je možné získat variantu se silnějšími pružinami, která uveze téměř jednu tunu materiálu, což je na malou dodávku výkon opravdu úctyhodný. Bezpečnou přepravu usnadňuje jak hladký a omyvatelný povrch nákladového prostoru, tak kotvící oka v podlaze. Přepravu delších předmětů umožňuje otvor v přepážce za sedadlem spolujezdce, kterým po otevření a sklopení oplechovaného opěradla sedačky můžete protáhnout i pořádně dlouhý náklad. Pro přepravu malířských štaflí, trubek topení nebo vodoinstalace a dalších delších věcí je také možné využít příplatkový výklopný otvor v zadní části střechy, který byl k dispozici i u předchozích modelů a vytrhl trn z paty mnoha řemeslníkům.

Model L1, to znamená kratší verze, se dodává ve dvou stupních výbavy. V základní výbavě, označované jako Access, dostanete airbag řidiče, podélně nastavitelné sedadlo řidiče, výškově a podélně nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání předních oken i vyhřívaných vnějších zpětných zrcátek, 15palcová ocelová kola s plnohodnotnou rezervou a přípravu na rádio.

Ve vyšší výbavě Active dostanete navíc tempomat, elektricky ovládanou parkovací brzdu, mlhovky, výškově nastavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, podélně nastavitelné sedadlo spolujezdce, manuální klimatizaci, rádio se čtyřmi reproduktory a ovládáním pod volantem, i úložný prostor nad čelním oknem. Bonusem jsou kvalitnější akustická ochrana interiéru i vložky podlahy kabiny z umělé hmoty a neopomenu uvést ani oblíbené automatické přepínání dálkových světel. Užitečnou výbavou může být také ukazatel přetížení, kdy auto po nastartování automaticky zváží náklad a upozorní, pokud je naloženo na 90 % povolené hmotnosti nebo víc.

Motor, převodovka

Tento model se dodává výhradně s naftovými čtyřválcovými motory 1.5 BlueHDi o obsahu 1,5 litru a výkony 55 kW, 73 kW a 96 kW (130 koní), který jsme měli k dispozici my a který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. Tento motor je pro danou kategorii optimální, vyznačuje se dostatečnou pružností a tolerancí k chování řidiče. Kombinované spotřeby 4,5 litru se nám samozřejmě nepodařilo dosáhnout, ale takovou ambici jsme ani neměli a výsledných 5,6 litrů není zklamání.

Jízdní vlastnosti

Vzhledem k tomu, že se jedná o dodávku asi nikoho nepřekvapí, že auto obsazené jen řidičem nebo dvoučlennou osádkou se jeví jako tvrdší a na nerovnostech poskakuje. Jde ale o snesitelný stav a po naložení je jízda mnohem plavnější. Instalovaný motor umožňuje bezpečnou a svižnou jízdu i s plně naloženým vozem, v případě prázdného je pak potřeba se s ohledem na výkon, který je k dispozici, naučit ovládat citlivý plyn. Je ale nutné podotknout, že jsme měli k dispozici nejvýkonnější motor a slabší modely budou určitě línější. Řazení šestistupňového manuálu je krátké, rychlé a přesné, ani s velkým nákladem tak není ve stoupání problém se ztrátou otáček motoru při podřazení. Brzdy jsou ostré, ale dobře dávkovatelné, takže si lze najít vhodný způsob jak pro prázdný, tak pro naložený vůz. Není problém ani při rozjezdu do kopce, díky velmi užitečné funkci, která „podrží“ auto mezi přešlápnutím z brzdy na plyn. Kupodivu, tedy alespoň pro mne, funguje poměrně pohotově vypínání motoru Start/Stop, takže se s ním dá i jezdit a přestože tlačítko pro vypnutí této neoblíbené funkce je dobře dostupné, občas jsem na něj zapomněl. Na druhou stranu „nezklamal“ systém hlídání jízdy v jízdních pruzích, na který se opravdu nelze spolehnout a spíše jen obtěžuje občasnými nečekanými a nevítanými zásahy do řízení.

Závěr

Peugeot Partner je společně se svým bratrancem Berlingem od Citroenu už mnoho let téměř synonymem pro dodávku. Od roku 1996, kdy se poprvé objevil na trhu, si vybudoval silné povědomí a získal své příznivce, kteří mají nyní možnost pokračovat již se třetí generací tohoto vozu.

Peugeot Partner je dodávka, která poslouží automobil měří 4,4 m. Peugeot Partner totiž pořídíte ve verzi L1, což s sebou přináší délku ložné plochy 1,81 m a v praxi znamená možnost naložení dvou europalet, už od 390.000 Kč bez DPH. S větší nosností a doplňkovou výbavou se pak dostanete na 700.000 Kč. Na výběr je i verze L2, která je o 35 centimetrů delší a ložná plocha měří 2,16 m. Její cena začíná na 455.000 Kč bez DPH a v maximální výbavě stojí přes 800.000 Kč bez DPH, ale za ty peníze dostanete vše, na co si vzpomenete.

Galerie

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code