Pokud vám záleží na tom za kolik své nové auto po čase prodáte, některým značkám se vyhněte
To, že některé značky nebo modely ztrácí na ceně rychleji než jiné, je asi obecně známá informace. Možná patříte mezi ty, kteří mají i představu, jak na tom ta která značka je. Přesto je dobré si občas ověřit, zda se situace nezměnila. Obzvlášť v situaci, kdy se chystáte si koupit auto nové a je pro vás důležité, za kolik ho budete moci po čase prodat.
Dá se říci, že platí pár obecných pravidel a také pár zvyklostí, které se vysvětlit nedají, ale fungují. Mezi ta první platí, že nejrychleji ztrácí na ceně luxusní vozy. Důvodů je několik. Například ten, že v luxusních vozech jsou jako u prvních používány nové technologie, které se následně šíří do nižších tříd. Po pár letech už mohou být dokonce i zastaralé a luxusní vůz jimi už nezaujme.
Dalším momentem je, že tyto vozy obvykle najezdí hodně kilometrů a vozy s vyšším nájezdem ztrácí na ceně více. Právě tyto modely toho totiž po pěti letech mají za sebou nejvíce – jejich průměrný nájezd se pohybuje okolo 160 tisíc kilometrů.
Pro kupce ojetého vozu je dále nezanedbatelným faktorem cena servisu. A u ojetého vozu, kde četnost návštěv servisu může být vyšší, a majiteli se tak provoz může hodně prodražit, to hraje velkou roli.
Ilustrovat tyto skutečnosti mezi deseti nejvyhledávanějšími modely na trhu může například dieselové verze BMW řady 5. Za pět let od výroby klesla jejich hodnota o 60 %, tedy o 921 tisíc korun. V závěsu za nimi následují Mercedesy třídy E s automatickou převodovkou, které by nyní jejich majitelé prodali o 55 % (806 tisíc korun) levněji.
To, že při zájmu o ojetiny hrají roli i faktory, které jsou založeny spíše na emocích a určitých stereotypech. Proto možná nepřekvapí, že na opačném konci spektra se nachází Škoda Kodiaq, kterou pět let od výroby prodejci průměrně nabízejí za 590 tisíc korun – jen o 38 % méně, než činila její původní cena. Stejně dobře ze srovnání vychází i Škoda Fabia.
Ojeté BMW řady 5 vyrobené v roce 2019 aktuálně prodejci průměrně nabízejí za 613 tisíc korun, což je o 60 % méně, než byla cena nového auta. Jeho hodnota se tak za pět let průměrně propadla o 921 tisíc korun.
Podobně na tom jsou i Mercedesy třídy E, které aktuálně prodejci na sekundárním trhu nabízí průměrně za 658 tisíc korun. Oproti cenám nových vozů v roce 2019 tak přišly o 55 % své původní hodnoty. Rozdíl původní a současné ceny aktuálně dosahuje 806 tisíc korun.
Trojici modelů, které oproti nákupním cenám nových vozů v roce 2019 ztrácí hodnotu nejrychleji, doplňuje Volkswagen Passat, který během pěti let přišel o 53 % své původní hodnoty a aktuálně jej prodejci průměrně nabízejí za 457 tisíc korun. Oproti němu jeho koncernový konkurent Škoda Superb za stejnou dobu ztratí zhruba 48%.
Dobrá volba
Nejlépe ze srovnání vyšly nepřekvapivě vozy Škoda, konkrétně modely Fabia a Kodiaq. Od nákupu v roce 2019 jejich
cena poklesla o 38 %. Za novou Fabii v roce 2019 zájemce zaplatil necelých 380 tisíc korun, na sekundárním trhu ji dnes lze najít v průměru za 235 tisíc korun. Pokud jde o Kodiaq, dieselová varianta SUV s pohonem všech kol, která před pěti lety vyšla nová na 955 tisíc korun, se aktuálně nabízí v průměru za 590 tisíc korun.
Vliv na pokles hodnoty vozidla má především stupeň výbavy vozidla, jeho pojistná a servisní historie a u zánovních vozidel někdy i skokově příchod nového modelu. Vozidlo, které má prokázanou servisní historii a historii pojistných událostí včetně garance nájezdu, je naopak na trhu vždy považováno za nejkvalitnější.
Obecně platí, že nejpomaleji na našem trhu klesá hodnota u vozů Škoda, a nejrychleji naopak klesají hodnoty u méně známých značek nebo u sériově vyráběných sportovních automobilů s vysokým nájezdem.
Z deseti nejvyhledávanějších ojetin už zbývá jen polovina modelů, u kterých je možné označit tempo ztráty hodnoty jako průměrné. Pohybuje se kolem padesáti procent. Patří mezi ně Škoda Superb (-48 %), Škoda Octavia (-50 %), BMW řady 3 (-51 %), Volkswagen Golf (-52 %) a Ford Focus (-52 %).
Vyplývá to ze srovnání cen nových vozů v roce 2019 s aktuálními nabídkovými cenami ojetých vozů na motoristickém inzertním portálu TipCars, a společnosti Arva.
Zdroj: TipCars, Arva
Zdroj foto: TipCars, AI