První aerodynamická Tatra 77a se dočkala svého místa v Národním technickém muzeu
Při příležitosti 90 let od zrodu prvního aerodynamického automobilu Tatra – vozu Tatra 77 – představilo Národní technické muzeum restaurovaný černý vůz Tatra 77a výr. č. 35690 s karoserií č. 7735 a motorem výr. č. 201712.
Tento vůz byl poprvé novinářům v Praze představen 5. března 1934, těsně před prezentací prvních dvou prototypů na vídeňském veletrhu, a především berlínském autosalonu. Vůz s pověstí prvního sériového automobilu s aerodynamickou karoserií vzbudil pozornost v zahraničí. A to nejen díky své rychlosti a cestovnímu komfortu, ale především svými koncepčně řešenými tvary s nízkým odporem vzduchu, které jsou stále vysoce hodnoceny.
Karoserie ve tvaru kapky, osmi válcový motor s objemem 3 později 3,4 litry a samonosná karoserie dodávaly vozidlu na své jedinečnosti a unikátnosti. Konstruktéři v čele s Hansem Ledwinkou v době prken a pauzáků dokázali vytvořit až téměř neuvěřitelné dílo. Dnes máme možnost být u představení jednoho z malá dochovaných unikátů této řady Tatry 77a. Z celkového počtu vyrobených kusů, kterých bylo dle dochovaných záznamů 255, je do dnešních dnů známo pouze něco více jak 20 kusů.
Zrenovovaný vůz si v roce 1937 pořídil českoněmecký podnikatel Evžen Porák, majitel papíren Vltavský mlýn v Loučovicích na Šumavě. V padesátých a šedesátých letech dvacátého století vůz vystřídal několik soukromých majitelů. V roce 1974 se v celkově špatném stavu stal součástí sbírek Národního technického muzea. Na své znovuvzkříšení čekal vůz v muzejním depozitáři téměř padesát let. Cílem restaurování, umožněného díky podpoře z prostředků EU, bylo uvést vůz do historicky věrného a esteticky atraktivního stavu při maximálním zachování jeho autenticity. Z důvodu vysoké dokumentační hodnoty nebyl automobil zprovozněn. Na mechanických částech nebyly prováděny žádné opravy ani výměny dílů bez ohledu na míru jejich provozního opotřebení.
Vůz se dochoval jako poměrně kompletní, ale ve velmi špatném celkovém stavu, s řadou dodatečných úprav nebo dílů doplněných v průběhu pozdějšího provozování vozidla. V minulosti již bylo na více místech opravováno, ale s velmi špatným výsledkem.
Náklady na restaurování této Tatry 77a dosáhly částky přes 6,3 milionu korun, z toho 5,4 milionů korun, což odpovídá 85 % celkových způsobilých nákladů, byla dotace.
Vůz, který je národní kulturní památkou jako součást souboru pěti automobilů NW a Tatra ze sbírky NTM, bude k vidění v nové expozici v Centru stavitelského dědictví NTM Plasy. Spolu s ním je to první vyrobený automobil NW Präsident, vůz Tatra 80 prezidenta T. G. Masaryka, Tatra 11, Tatra 87 cestovatelů Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda.
V Centru stavitelského dědictví v Plasích od 28. března 2024 vystaven v nové expozici „Tatra 77a – od zázraku k vraku a zpět“, která našla své místo v historické garáži z roku 1912 v hospodářské části kláštera. Expozice představí čerstvě restaurovaný automobil Tatra 77a ze sbírky muzea i vývoj a historii vozů Tatra 77 a 77a v souvislostech. Podstatnou rozšiřující složkou expozice budou také multimediální prezentace a aktivizační prvky, např. aplikace TourStories.
Automobilka Tatra se výrobou osobních automobilů v současnosti již nezabývá, posledním modelem byla Tatra 613-4 T 700, které bylo mezi lety 1996 a 1999 vyrobeno 75 kusů.