Seat Ibiza FR 1,5 TSI

K Seatu Ibiza mám osobní vztah. Její, mírně ojetá, druhá generace byla jedno z mých prvních aut. I proto mne zajímalo, kam se tento model ve svém vývoji do páté, současné generace, dostal. Testovaný vůz byl ve výbavě FR, což je provedení, které má připomínat svým vzhledem ostrou sportovní verzi. Dojem podtrhoval i ryčný zvuk 1,5 l motoru a odstín Eclipse oranžová metalická. Ta vozu velmi slušela a ženská část redakce jej považuje za nejlepší volbu z dostupné barevné škály.

Exterier

Na vývoj současné řady měli konstruktéři 9 let, což je víc než dost. Pokud jde o rozměry, na délku a výšku se prakticky nezměnilo, auto ale narostlo do šířky a zvětšil se i rozvor náprav, takže ve výsledku vůz disponuje mnohem větším vnitřním prostorem, což oceníte jak na předních, tak hlavně na zadních sedadlech. Vzhledem připomíná, jak už to dnes bývá, ostatní modely značky, zachovává si ale pár individuálních rysů, které umožní Ibizu mezi ostatními modely rozeznat.

 

Nová generace se vyznačuje ostře řezanými rysy, které jsou dobře vyváženy, takže opticky působí velmi atraktivně a dynamicky. V případě testovaného modelu tomu pomáhala i příplatková 18 palcová nízkoprofilová kola na elegantních discích místo sériových 17 palcových. Nezaměnitelnost i v noci zaručuje charakteristická grafika diodových světel, jejichž typický trojúhelník si s jinou značkou jen tak nespletete. Ibiza je dostupná pouze v provedení hatchback, zájemci o kombík musí sáhnout po jiném modelu značky.

Verze FR je sportovní sada. Od běžné výbavy ji poznáte podle masivnější masky chladiče s velkými voštinami. Označení FR najdete na masce chladiče a na víku kufru. Jinak tvarovaný je i přední a zadní nárazník. V zadním nárazníku jsou zaintegrovány dvě koncovky „ostrých“ výfuků, skutečný výfuk ale najdete pouze jeden, pod nárazníkem.

Interiér

Interiér nezapře, že Seat je členem německé skupiny. Střídmý vzhled, kvalitní materiály, i když na první pohled poněkud „tvrdé“. Přístroje jsou dobře čitelné, všechny ovladače jsou na místech, na kterých je očekáváte, a jsou v dosahu řidiče. Uprostřed je klasicky panel s dotykovým displejem. Informace v menu jsou přehledně členěny pomocí velkých ikon, pohyb v menu je relativně intuitivní. Výhodou jsou dva klasické otočné ovladače, kterými lze ovládat zobrazované funkce, což je leckdy příjemné a šetří to čas, nervy a zvyšuje i bezpečnost v situaci, kdy s panelem pracujete za jízdy. Na dostupném místě je i velmi důležité tlačítko pro vypnutí funkce Start/Stop. Bohužel tuto funkci nelze deaktivovat trvale, je nutné ji vypínat při začátku každé jízdy, ale obzvlášť při popojíždění po městě vám za vypnutí této funkce motor poděkuje a vy uděláte i něco pro přírodu. Co ale bylo překvapivé a mrzuté, byla absence navigace. Možná návrhář verze předpokládal, že majitelé budou pouze závodit na známých okruzích, kde se bez navigace obejdou, to ale asi nebude případ většiny z nich. Všichni ale určitě ocení výborné sedačky s pevným bočním vedením, na kterých lze strávit spoustu času nejen na okruhu, ale i na rozbitých silnicích bez rizika významné úhony sedací části. Na zadních sedadlech najde dost místa i dvojce normálně vzrostlých pasažérů, třetí místo v takovém případě využije možná dítě, 3 dospělí by měli asi trochu stísněný pocit. Kufr je překvapivě prostorný i bez sklopených zadních sedadel. Vyšší cestující ocení, že víko kufru se zvedá hodně vysoko a prakticky tak nehrozí trepanace lebky jeho hranou. Detailistům možná bude trochu vadit, že si při nakládání zaposilují, protože kufr je poměrně hluboký, ale co by člověk neudělal pro zdraví. Pod dno kufru se dokonce ještě vešlo rezervní kolo, což není dnes bohužel obvyklé. To uvítají především ti z nás, kteří jsou schopni si vyměnit v divočině píchlou gumu, ale nechtějí trávit zbytek mládí studiem návodu na aplikaci těsnící hmoty a dofukováním pomocí dětského kompresorku, nebo čekáním na servis.

Motor, převodovka

Testovaný model měl nový benzínový motor 1,5 TSI o výkonu 110 kW, který umí teoreticky rozjet vůz až na 225 km, což nelze u nás vyzkoušet a na německé dálnice jsme se tentokrát nedostali. Dává ale vozu slušnou dynamiku, kterou jsme na nájezdu na dálnici uvítali. V běžném režimu motor ruší méně než aerodynamický hluk, ve vyšších otáčkách dává jeho ryk řidiči šanci cítit se jako ve sporťáku. Tomuto pocitu pomáhá i přesně řazená šestistupňová převodovka.

Při převzetí ukazoval počítač dlouhodobou spotřebu 7,5 litru, my jsme se ale po týdnu, kdy jsme vystřídali dálnici, město i okresky, pohybovali na hodnotě 6,4 litru. To je sice více, než tabulková hodnota 4,9 litru, ale popravdě náš jízdní styl nebyl tak úplně ekonomický a šetřílek by určitě pár deci sundal.

Jízdní vlastnosti

Ibiza se díky sportovnímu setu FR tváří jako sporťák a v mezích možností, daných pravidly provozu a stavem vozovek si ji tak můžete i užít. Majitelé výbavy FR si mohou pohrát s různým nastavením dávkování plynu a řízení prostřednictvím nastavitelného voliče jízdních režimů. Tvrdší podvozek, posazený navíc na 18 palcových nízkoprofilových gumách umožňuje vychutnat si dobré vedení sedaček na klikatých okreskách. Ve městě tlumiče vychytají většinu rázů od hrbatých kostek, zpomalovací pruhy a díry po kanálech se ale projeví tvrdou ránou od podvozku až do stropu. Díky menšímu rozvoru je také více citlivá na nerovnosti, na roletě se dokáže i docela rozvlnit. Na kvalitní vozovce, pokud náhodou nějakou najdete, si ale užijete velkou radost.

Závěr

Poslední generace Ibizy je velmi povedené auto. Působí kompaktně i elegantně. Vnitřek by sice někdo označil jako nudný, ale je funkční, i když použité materiály, obzvláště na přístrojové desce, dojem poněkud snižují. Jízdní vlastnosti uspokojí převážnou většinu majitelů, motor je přiměřeně žíznivý, jen nádrž by mohla být alespoň „o číslo větší“. Absenci navigace (příplatková výbava za 21.900 Kč) je možné nahradit pomocí navigace v mobilním telefonu, kterou si pomocí aplikace zobrazíte na displeji středového panelu. Úroveň vnitřního hluku je uspokojivá, fanoušci pocitu sportovní jízdy ocení zvuk motoru ve vyšších otáčkách, audiofilové ale asi moc oslněni nebudou, výkon a možnost nastavení reprosoustavy jsou průměrné.

Seznam výbavy je velmi dlouhý a nemá smysl jej zde vypisovat, ctěného zájemce můžeme odkázat na stránky dovozce, kde všechny údaje snadno najde. Pro představu tedy alespoň uvádíme rozpětí cen, ve kterém se můžete pohybovat.

Nejlevnější verze modelu stojí 285.900 Kč ve výbavě Reference, s motorem 1.0 MPI
Nejdražší verze modelu stojí 419.900 Kč ve výbavách Xcellence a FR, s motorem 1.0 TSI DSG
S příplatkovou výbavou (např. navigace – 21.900 Kč, full-LED svícení – 21.300 Kč, dvouzónová klimatizace – 9.500 Kč) se můžete dostat přes půl milionu korun.

Plusy

Dostatek místa v interiéru

Pružný motor

Tuhý podvozek

Minusy

Stroze působící interiér

Vyšší nakládací hrana kufru

Malá nádrž na palivo

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code