Sportovní fastback A390 doplňuje jako druhý model garáž snů značky Alpine
Při vývoji modelu Alpine A390 byla hlavní prioritou radost z jízdy. Lze jej stručně definovat jako sportovní vůz v obleku (a racing car in a suit). Inženýři a vývojáři Alpine použili soustavu tří elektromotorů (jeden vpředu a dva vzadu), které tvoří systém pohonu všech kol AWD (u Alpine poprvé) a umožňují využití systému Alpine Active Torque Vectoring* pro zvýšení dynamiky, bezpečnosti a živosti. Je navržen tak, aby podával svůj výkon i v nejnáročnějších podmínkách, při stoupání do horských průsmyků nebo dokonce na okruhu.
A390 je druhým modelem Dream Garage Alpine, po modelu A290 a před budoucím modelem A110, který bude rovněž 100% elektrický. Bude zaměřen na firemní klientelu. Model A390 je navržen a vyroben ve Francii, v historické továrně značky v Dieppe. Motory jsou vyráběny v továrně Manufacture de Cléon, zatímco baterie Verkor využívají články a moduly vyrobené v Dunkerque a montované v Douai.
Exteriér
Sportovní fastback kombinuje sportovní linie ikonického designu s prostorným interiérem pro 5 cestujících. Má rozměry, které jsou pro Alpine novinkou. Zároveň si ale vůz zachovává kompaktnost: 4,615 x 1,885 x 1,532 m.
Mezi hlavní faktory přispívající k dojezdu na jedno nabití patří aerodynamika. Důraz při řešení byl kladen na funkci a z ní následně vycházel i použitý tvar. Ten je pro dosažení co nejlepší aerodynamiky propracován do nejmenších detailů, od tvarované kapoty až po zadní nárazník. Včetně úhlu sklonu střechy 17°, „klapkami“ v úrovni zadních kol, usměrněným prouděním vzduchu v úrovni kol a úhlem difuzoru 8°, inspirovaným prototypy Le Mans Daytona h.
Zadní okno má tvar přilby a omezené prosklené plochy přispívají k pocitu kompaktnosti. Linie zadních dveří s integrovanými klikami, precizní zpracování boků karoserie, nebo také kapota, to vše usměrňuje aerodynamické proudění. Přední nárazníky s trojúhelníkovými motivy inspirovanými horami integrují otvory vytvářející vzduchové clony.
Seznam aerodynamických prvků na zádi tohoto sportovního fastbacku uzavírá černý spoiler integrovaný do spodní části zadního skla.
Další originálmní provky najdeme ve světelném designu. V přední části jsou to osvětlené trojúhelníky, nazvané „Cosmic Dust“. Ty mají evokovat obraz komety prolétávající atmosférou. Tyto trojúhelníky se rozsvítí v uvítací sekvenci, když se řidič přiblíží k vozidlu. Bočně na úrovni země je také promítáno logo Alpine obklopené vločkami.
Vzadu fragmentované trojúhelníky rámují podsvícené logo Alpine v retro stylu. A konečně tenké světelné pruhy vpředu a vzadu, které jako by rozřezávaly vzduch, evokují lehkost.
K dispozici je šest barev karoserie: Černá Profond, Modrá Abysse, Modrá Alpine Vision, Stříbrná Mercure, Bílá Topaze, Matná šedá (Atelier 2025). Střecha může být podle přání lakována v barvě karoserie nebo kontrastní černou barvou.
Spodní část karoserie a podběhy kol jsou lakovány lesklou černou barvou. V závislosti na provedení je model A390 vybaven exkluzivními aerodynamickými koly inspirovanými vytrvalostními závody, v provedení lesklá černá diamantová 20″ a matná černá Atelier 2025.
V 21palcovém provedení se jedná o reinterpretaci alpského stylu ve tvaru sněhové vločky Snowflake, která je k dispozici v několika provedeních: kované v lesklé černé barvě s diamantovým povrchem (GTS) nebo kované v matné černé barvě (Atelier 2025).
Koncept A390_β z roku 2024
Koncept A390_β bylpředstavený na autosalonu v Paříži v roce 2024. Ohalil 85 % finálního designu modelu Alpine A390. Proporce, silueta a světelný podpis jsou velmi podobné sériové verzi modelu A390. U tohoto koncepčního vozu byl kladen důraz na celou řadu inovativních materiálů pro prvky vyrobené na míru, které připomínají minerální motivy, jako je uhlík nebo 3D tisk. Obzvláště působivé je provedení interiéru, který je z velké části odhalen díky velkým protilehlým dveřím.
Interiér
Interiéru modelu A390 otevírá svět věnovaný sportovnímu charakteru, a klade zvláštní důraz na komfort a kvalitu. Využívá k tomu obložení palubní desky, středové konzoly a dveří, stejně jako sofistikované osvětlení. Najdeme zde modré barevné motivy v duchu modelu Alpine A290.
Řidič má před sebou 12,3palcový přístrojový displej a vertikální 12palcový informačně-zábavní displej uprostřed, orientovaný na řidiče. Centrální displej s vysokým rozlišením o úhlopříčce 12 palců ve formátu na výšku je rovněž vybaven grafickými motivy a uživatelským rozhraním typickými pro Alpine. Design piktogramů, typografie a modré pozadí Alpine přispívají k vizuální harmonii obou displejů.
Systém Alpine Portal je postaven na bázi připojeného systému Android Automotive a Google Automotive Services. Je plynulý, výkonný a díky technologii FOTA (Firmware Over The Air) je průběžně aktualizován na dálku. Je jednoduchý a intuitivní a ovládá se jako tablet, pomocí dotykové plochy nebo integrovaného hlasového asistenta.
V horní části obrazovky je trvale zobrazen stavový řádek (čas, venkovní teplota, síť atd.), v levé části jsou zkratky pro přístup k hlavním nabídkám (domů, média, telefon, aplikace, nastavení vozu). Domovskou stránku lze přizpůsobit pomocí widgetů.
V dolní části jsou pak fyzické ovládací prvky klimatizace, které umožňují nastavovat ventilaci, aniž byste spustili oči z vozovky.
Sportovní vyhřívaný volant je potažen modrou kůží Nappa a má zploštělý spodní okraj a vyznačený středový bod. Obsahuje ovládací prvky jízdních režimů, asistenčních systémů, telefonu, hlasového asistenta a režimu zobrazení přístrojové desky.
Dvě speciální barevná tlačítka z hliníku, inspirovaná světem Formule 1, ovládají úroveň rekuperace (modré otočné tlačítko RCH pro Recharge) až po režim One Pedal a boost, který lze použít pro předjíždění a launch control (červené tlačítko OV pro Overtake). Speciální ovladač je určen pro ovládání audiosystému.
Vysoká středová konzola, inspirovaná designem modelu A110, zahrnuje ovládací prvky převodovky RND charakteristické pro vozy Alpine. Model A390 je vybaven elektricky nastavitelnými a vyhřívanými sportovními sedadly Alpine Sport Seat, které zajišťují oporu a pohodlí a jsou potaženy různými materiály, včetně mikrovlákna Alcantara, typického pro sportovní vozy. V horní části jsou opatřena logem A ve tvaru šipky.
V nejvyšší výbavě je model A390 vybaven modro-šedými koženými sedadly Alpine Sport Seat by Sabelt® z kůže Nappa, která mohou být v zadní části opatřena volitelnými prvky z uhlíkové tkaniny nebo kovu, ladícími s prvky na palubní desce.
Pět dveří modelu Alpine A390 zajišťuje snadný přístup a zadní dva boční pasažéři mají při sportovnější jízdě k dispozici cennou oporu. Model A390 nabízí také zavazadlový prostor o objemu 532 litrů, který lze pomocí dvojité podlahy ještě více přizpůsobit.
Pohon
Díky třem motorům nabízí model A390 s pohonem všech kol trakci za všech podmínek. To zaručuje špičkové výkony s akcelerací z 0 na 100 km/h za pouhých 3,9 s u verze GTS s celkovým výkonem 470 k a točivým momentem až 808 Nm! Zrychlení je stejné jako u modelu Alpine A110 R. Dva zadní motory umožňují využití systému Alpine Active Torque Vectoring, který má zásadní vliv na jízdní dynamiku modelu A390 (viz následující kapitola).
Tři motory zajišťují pohon všech kol s charakteristikou podobnou pohonu zadních kol: přední motor s vinutým rotorem a dva zcela specifické synchronní motory s permanentními magnety vzadu, z nichž každý pohání jedno kolo. Všechny tři motory jsou vyráběny v továrně Ampere v Cléonu.
Alpine A390 je nabízen ve dvou verzích, které odpovídají dvěma výkonům:
– GT disponuje celkovým výkonem 400 k, zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h.
– GTS disponuje celkovým výkonem 470 k a maximálním točivým momentem až 808 Nm, zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,9 s a dosahuje maximální rychlosti 220 km/h.
Funkce Overtake ovládaná na volantu pomocí červeného tlačítka (označeného OV) poskytuje po stisknutí plný výkon po dobu až 10 sekund. Před dalším použitím je nutná 30sekundová doba nabíjení. Po 15 sekundách je však možné vyvolat nový boost, který trvá 5 sekund. Tato funkce, která pochází z motoristického sportu a světa her, byla předmětem patentové přihlášky. Při dodání tohoto přídavného výkonu se na přístrojové desce zobrazí animace symbolizující rychlost a zobrazení zbývajícího času, zatímco na centrálním displeji Alpine Telemetrics se objeví dynamická animace.
Model A390 nabízí funkci launch control. Ta umožňuje dosáhnout nejlepšího možného zrychlení z klidu a spouští se velmi jednoduchým postupem: v režimu Sport položte nohy na oba pedály, stiskněte tlačítko Overtake na volantu a uvolněte brzdu.
Při následném zrychlení se na displeji přístrojové desky objeví speciální animace doprovázená charakteristickým zvukem.
Rekuperace je nastavitelná ve čtyřech úrovních pomocí fyzického modrého tlačítka RCH (Recharge) na volantu, které je inspirováno designem volantů Formule 1. Zatímco první poloha ponechává vůz v úplném plachtění, úroveň 1 odpovídá brzdění motorem podobnému tomu, které najdeme v modelu A110, a úrovně 2 a 3 postupně zvyšují úroveň rekuperace, což řidiči umožňuje zvolit režim rekuperace podle svých preferencí, stylu jízdy nebo jízdních podmínek. Úroveň 5 odpovídá režimu One Pedal.
Baterie
Baterie Alpine A390 obsahuje vysokovýkonnou chemickou směs, vyrobenou ve Francii (články a moduly), speciálně vyvinutou pro Alpine francouzským specialistou Verkor. Specifikace pro vývoj této baterie byly mimořádně náročné.
Musela zaručovat maximální vybíjecí výkon pro pohon (až 1 200 A při vybíjení, aby mohla napájet 3 motory a dodávat jejich 345 kW). Musela také umožňovat opakované poskytování stejného výkonu, který zůstává na stejné úrovni i při postupném vybíjení baterie (až do 30 % SOC).
Za tímto účelem společnost Verkor přepracovala celou architekturu své 400V baterie a vybavila ji speciálně dimenzovaným chladicím systémem (zejména díky většímu průtoku vody) a chemickým složením NMC s vysokým obsahem niklu a vysokou energetickou hustotou.
Baterie s využitelnou kapacitou 89 kWh nabízí dojezd až 555 km (cyklus WLTP, čeká na schválení) s 20palcovými koly a až 520 km (cyklus WLTP, čeká na schválení) s 21palcovými koly. Všechny výbavy zahrnují tepelné čerpadlo, které optimalizuje teplotu v interiéru a šetří dojezd.
Rychlé nabíjení stejnosměrným proudem může dosáhnout 190 kW, ale důležitější než špičkový výkon je schopnost udržet vysoký nabíjecí výkon po dlouhou dobu, což vyžaduje velmi inteligentní řízení nabíjení. To umožňuje nabít baterii za méně než 20 minut, což znamená 2 hodiny jízdy po dálnici, a nabít baterii z 15 % na 80 % za méně než 25 minut*.
Vestavěná nabíječka o výkonu 11 kW (volitelně 22 kW) zahrnuje funkci obousměrného nabíjení kompatibilní s V2L s volitelným adaptérem pro nabíjení například elektrického kola a V2G (vehicle-to-grid) pro úsporu nákladů na domácí nabíjení díky službě Mobilize Power.
* Orientační hodnoty do doby získání konečných certifikátů a homologace.
Jízdní vlastnosti
Platforma AmpR Medium, používaná pro stavbu elektrických modelů značky Renault, byla přepracovaná s cílem nabídnout prvotřídní dynamiku pro tento sportovní fastback.
Při délce pouhých 4,615 m kombinuje široký rozchod kol pro větší stabilitu, exkluzivní kované hliníkové trojúhelníkové ramena zavěšení a krátký rozvor pouze 2,708 m pro lepší živost vozu. Nízké těžiště a téměř ideální rozložení hmotnosti 49 % vpředu a 51 % vzadu jsou základními předpoklady pro vyvážené a hravé jízdní vlastnosti.
Nastavení podvozku je navrženo tak, aby co nejvěrněji odpovídalo pocitu živosti, lehkosti a stability, které nabízí model A110, absolutní referenční model řady Alpine. Model A390 je vybaven speciálním odpružením s hydraulickými dorazy, které zajišťuje optimální kompromis mezi komfortem a jízdními vlastnostmi.
Mezi technickými řešeními, která zvolili vývojáři Alpine, je velmi krátký převod řízení. Ten umožňuje velmi malé úhly natočení volantu a tím i velmi přímé řízení. Zvláštní pozornost byla věnována také brzdnému účinku, aby bylo možné snadno dávkovat brzdnou sílu za všech jízdních podmínek. Brzdný účinek, vytrvalost a brzdná síla jsou v souladu s vysokým výkonem modelu A390. Vůz je vybaven 365mm brzdovými kotouči s 6pístkovými třmeny, což je u Alpine novinkou.
Konstrukce se třemi motory a systémem Alpine Active Torque Vectoring umožnila využívat motory k řízení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou i na vnější kolo, aby bylo možné ovlivnit rovnováhu, přejít z nedotáčivosti do neutrálního stavu nebo dokonce do přetáčivosti a tím ovlivnit chování vozu.
Rozdělení točivého momentu na zadní kola v závislosti na úhlu natočení volantu a rychlosti vozidla koriguje rozdíl v prokluzu pravého a levého kola a upravuje točivý moment na pravé a levé zadní kolo, aby vyrovnalo sebemenší tendenci vozidla k nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Toto rozdělení je účinné při přidávání plynu, v zatáčkách i na rovné vozovce. Systém Alpine Active Torque Vectoring reaguje velmi rychle, v řádu tisícin sekundy.
Tento systém tak umožňuje dosáhnout jak sportovního charakteru na velmi vysoké úrovni, tak i přirozené bezpečnosti a velmi snadného ovládání.
Pomocí tlačítka na volantu lze vybrat z pěti jízdních režimů: Save, Normal, Sport, Perso a nový režim Track. Režimy Normal, Sport a Track zahrnují různá nastavení systému Alpine Active Torque Vectoring, ESC (elektronická kontrola stability) a trakční kontroly. Elektronickou kontrolu stability ESC lze také zcela deaktivovat pomocí speciálního tlačítka na palubní desce.
Asistenční systémy
Součástí výbavy modelu A390 jsou nejnovější generace asistenčních systémů řidiče (ADAS). Klasické asistenční systémy jsou doplněny o novinky, jako je systém sledování pozornosti řidiče s progresivním nouzovým zastavením, automatické nouzové brzdění rozšířené z jízdy vpřed na jízdu vzad, korekce dráhy jízdy doplňující boční asistenční systémy a v parkovací fázi nyní také bezpečné vystupování cestujících.
Tlačítko My Safety, umístěné vlevo od volantu, umožňuje řidiči jediným pohybem vybrat preferované nastavení ADAS, zvolit jejich zapnutí nebo vypnutí, úroveň zásahu a přítomnost zvukových výstrah.
A390 je navíc sériově vybaven adaptivním tempomatem se systémem stop & go a (v závislosti na verzi) funkcí, která umožňuje vychýlit se z jízdního pruhu, aby mohl objet například jízdní kolo.
Navigace GPS Google Maps zahrnuje plánovač elektrické trasy, který zohledňuje trasu, úroveň nabití, teplotu baterie, spotřebu v reálném čase a automatické předběžné předehřátí trakční baterie, aby vypočítal nejlepší trasu s optimalizací dobíjecích zastávek.
Propojené údaje o vozidle jsou vzdáleně přístupné v aplikaci My Alpine pro smartphony: poloha, počet kilometrů, zbývající dojezd, stav nabití baterie, zbývající doba nabíjení. V aplikaci je možné naplánovat trasu podle potřeb nabíjení, naprogramovat nabíjení nebo předběžné kondicionování interiéru a na dálku spustit klakson a světla.
Live Data: rozšířený ovládací panel
Live Data umožňuje zobrazení údajů o jízdě podle čtyř různých témat:
– Agilita: boční a podélná brzdná síla, aktivace ABS/ESC, boost Overtake.
– Výkon: monitorování zrychlení a brzdění (regenerativní nebo hydraulické), dobíjení baterie a potenciál boost Overtake.
– Výdrž: spotřeba, akumulovaná energie a stav baterie.
– Okruh: čas na kolo, údaje o vozidle (teplota motoru a baterie, tlak a teplota pneumatik, teplota brzd, podíl rekuperace a hydraulického brzdění, točivý moment a otáčky předních/zadních motorů, doba plachtění, teplotní správa všech 3 motorů).
Nabídka a výbava
K dispozici jsou dvě úrovně výbavy s názvem GT a GTS. Prvním modelem je A390 GT s výkonem 400 koní, který zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h. Je dodáván s 20palcovými diamantovými koly z lehké slitiny a pneumatikami Michelin Sport EV, eloxovanými brzdovými třmeny a chromovanými logy. V interiéru jsou sportovní sedadla elektricky nastavitelná a vyhřívaná, volant potažený kůží Nappa je vyhřívaný, centrální displej zajišťuje 360° výhled a zvukový systém s 13 reproduktory je od značky Devialet.
Verze A390 GTS disponuje výkonem 470 koní, který jí umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,9 s a dosáhnout maximální rychlosti 220 km/h. Je vybavena 21palcovými kovanými koly a výkonnými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Přední cestující sedí v elektricky nastavitelných, vyhřívaných a masážních sedadlech z kůže Nappa od Sabelt. Střecha je potažena mikrovláknem, audiosystém Devialet s 13 reproduktory je v prémiové verzi Devialet XtremeSound Audio System a součástí výbavy je také systém Alpine Telemetrics Expert a balíček Driving and Parking Pack (poloautonomní řízení a automatické parkování).
Některé volitelné prvky jsou společné pro obě verze, jako například karbonové pakety Sergé nebo Forgé, které jsou k dispozici pro modely GT a GTS. K dispozici je také příslušenství, jako například ozdobné prvky kol a dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru.
TECHNICKÉ ÚDAJE
ROZMĚRY
Délka: 4,615 m
Šířka: 1,885 m
Výška: 1,532 m
Rozvor kol: 2,708 m
Přední převis: 925 mm
Zadní převis: 982 mm
Světlá výška: 152 mm
Objem zavazadlového prostoru: 532 litry
Hmotnost: od 2 121 kg
MOTORIZACE
Synchronní elektromotor s vinutým rotorem vpředu a dva synchronní motory s permanentními magnety vzadu
A390 GTS : 345 kW (470 k / 808 Nm z toho 508 Nm na zadní nápravu)
A390 GT : 295 kW (400 k / 650 Nm)
BATERIE
Lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 89 kWh
Dojezd až 520–555 km WLTP (v závislosti na pneumatikách, čeká se na schválení)
NABÍJEČKY
AC 11 kW obousměrný, 22 kW obousměrný volitelně
DC až 190 kW
VÝKONY
GTS : 0-100 km/h : 3,9 s, 0-1 000 m 22,5 s, maximální rychlost: 220 km/h
GT : 0-100 km/h : 4,8 s, 0-1 000 m 24,1 s, maximální rychlost: 200 km/h
Poznámka: všechny technické údaje jsou orientační, dokud nebudou k dispozici konečné certifikace a homologace.
První zákazníci budou mít díky Alpine A390 Première přístup ke svému modelu A390 v předstihu, a to dva týdny před zahájením přijímání objednávek ve čtvrtém čtvrtletí roku 2025. Získají také exkluzivní sluchátka Devialet X Alpine v limitované edici, díky nimž si budou moci vychutnat pohlcující zvuk Alpine A390.
Zdroj: Renault Česká republika