Statistiky nehodovosti mají příznivý trend. I díky asistenčním systémům
Počet dopravních nehod u nás v posledních letech meziročně klesá. Klesá také počet jejich obětí. To je, mimo jiné, dáno rostoucím počtem bezpečnostních systémů. Ty dnes často rozhodují o tom, zda nehoda skončí jen škrábancem, nebo tragédií. Počet takových systémů v každém voze roste, auta mají dnes v průměru čtyřikrát více asistenčních systémů než vozy starší 15 let.
Například systém sledování mrtvého úhlu najdeme u 41 % nových vozů, zatímco u aut vyrobených před rokem 2009 se téměř nevyskytuje. Moderní ojetiny však stále častěji nabízejí technologie, které chrání nejen posádku, ale i chodce a cyklisty – a zároveň odpovídají novým evropským bezpečnostním požadavkům.
Podle statistik Policie České republiky došlo v roce 2024 k 92 217 dopravním nehodám. Zatímco v roce 2014 připadalo na 1 000 nehod v průměru 7,3 úmrtí, v roce 2024 to bylo 4,7 – tedy pokles o 30 %. To je nejméně od začátku systematického sledování v roce 1961. Za tímto vývojem stojí nejen kvalitnější dopravní infrastruktura, ale především vyšší bezpečnost vozidel – ať už nových, nebo mladších ojetin.
Klíčovou roli hrají technologie, které řidiče aktivně upozorňují na nebezpečné situace, udržují vůz v jízdním pruhu, brzdí při hrozícím střetu nebo chrání posádku při nehodě. Podle dat motoristického portálu TipCars tyto systémy dnes stále častěji najdeme i u cenově dostupnějších ojetin.
Mezi asistenty, které dokážou předejít nehodám a pomáhají lépe zvládat krizové situace, patří funkce hlídání mrtvého úhlu, která se nachází u 41 % nových aut, třetiny ojetých vozů vyrobených od roku 2020 do 2025 a jenom u procenta aut starších 15 let. Asistentem rozjezdu do kopce disponuje 53 % nových aut, 42 % ojetých aut vyrobených v letech 2020 až 2025 a méně než 1 % aut vyrobených před rokem 2009.
Senzory a bezpečnostní prvky neslouží jen k ochraně řidičů a spolujezdců, ale zabraňují i kolizím s dalšími účastníky silničního provozu, jako jsou chodci nebo cyklisté. Jednou z těchto funkcí je nouzové brzdění (PEBS), které dokáže zareagovat na objekt před vozidlem dřív než samotný řidič a případně samo začít brzdit. Tímto systémem dnes musí být dle regulace (EU) 2019/2144 vybavena všechna nově vyrobená auta.
Zařízením, které pomáhá zvýšit přehled řidiče o okolí jeho vozidla, je i 360° monitorovací systém. Využívá ho pětina nových aut a 15 % ojetých aut vyrobených od roku 2020. Aktivní kapotu, která ochrání chodce před nárazem vozidla, má zatím jen 5 % nových aut a 6 % vyrobených po roce 2020. U ojetých automobilů vyrobených před rokem 2009 se ani jedna z těchto funkcí prakticky nevyskytuje.
Zatímco některé technologie chrání posádku při krizových situacích ve vyšších rychlostech, jiné jsou navržené pro usnadnění každodenní jízdy v městském prostředí – tam, kde bývá riziko drobných nehod a stres z manévrování nejvyšší. Mezi nejčastější technologie určené pro městský provoz patří asistent jízdy v koloně, start/stop systém, rozpoznávání dopravních značek, parkovací kamera nebo parkovací senzory.
Od července 2024 je u všech nově registrovaných automobilů, podle nařízení EU General Safety Regulation, samozřejmostí již zmíněný nouzový brzdový asistent, dále například inteligentní omezovač rychlosti, zadní parkovací senzory, detekce únavy řidiče nebo varování při opouštění jízdního pruhu.
Mnoho těchto prvků už dnes běžně najdeme i ve starších ojetinách. Proto je při výběru ojetého vozu dobré hledět nejen na cenu a rok výroby, ale i na výbavu. Může to zachránit životy.
Zdroj: TipCars
Zdroj foto: TipCars, Freepik