Subaru Outback letos drobně inovoval
Model Outback patří mezi ty, které na silnicích potkáváme už mnoho let. A za tu dobu si stihly vytvořit slušné renomé. První generace se dostala na trh v roce 1995 jako zakladatel nového automobilového segmentu kombinujícího vlastnosti velkých kombi a vozů SUV. Během šesti generací, které se vystřídaly, se z Outbacku postupně stala vlajková loď Subaru.
Během 28 let se v Evropě prodalo přes 307 tisíc kusů modelu Outback. Celosvětové prodeje dokonce překročily hranici 6,6 milionu kusů (od roku 1989). Modelový rok 2023 přináší několik změnami, které se s výjimkou nového designu kol týkají výhradně interiéru.
Zpoza volantu zmizel ovladač informačního displeje a všechna tlačítka jsou nově sdružena na volantu. Středový displej nabízí přehlednější menu s většími tlačítky pro ovládání klimatizace, přibyly možnosti vlastní organizace ikon a jednodušší je také obsluha navigace.
Exteriér
Design Outbacku je v rámci aktuálního designérského stylu Subaru „Dynamic x Solid“ robustnější a vyznačuje se dynamickými tvary. Zvýrazněné blatníky, velká šestiúhelníková maska chladiče, přední plastové obložení a v rozích nárazníku umístěná LED mlhová světla symbolizují terénní schopnosti.
Bezpečnost, a to zejména při jízdě po setmění, zvyšuje nová generace adaptivních natáčecích světlometů. Automaticky regulují činnost dálkových světel – vykrývají jejich svit tak, aby neoslňovaly ostatní účastníky provozu, a přitom zůstávaly stále zapnuté.
Interiér
Outback nabízí oproti předchozími modelu více vnitřního prostoru. Zvětšila se podélná vzdálenost mezi předními a zadními sedadly o 10,8 mm, přední sedadla jsou nyní o 30 mm dále od sebe a v oblasti ramen je interiér o 7 mm širší. Šířka otvoru zavazadlového prostoru se zvětšila o téměř 30 mm, jeho délka je nyní u podlahy o 23,9 mm delší, objem zavazadlového prostoru se zvětšil o 10 litrů a nově nabízí 522 litrů (se zadními sedadly ve vzpřímené poloze).
Nový model má přepracovaný interiér. Zvětšené čelní sklo a plynulý přechod tvarů palubní desky do obložení dveří a středového tunelu vytvářejí uvnitř uvolněnou a otevřenou atmosféru prostornosti. Nový Outback nabízí celou řadu čalounění sedadel. Zaujme například čalounění jemnou kůží Nappa přinášející na palubu luxus, naopak praktické vodu odpuzující odolné čalounění materiálem StarTex, který umožňuje aktivnější používání a například sezení v ještě mokrém oblečení. Pro milovníky kvalitně produkované hudby je připravena audioaparatura Harman Kardon, navržená přímo pro objem a tvar vnitřního prostoru nového Subaru Outback.
Outback je k dispozici ve čtyřech stupních výbavy: Touring, Field a Limited (Active/ Comfort), lišících se vzhledem i výbavou. Jeho jedinečný charakter vyjadřují také nově a speciálně navržené barvy exteriéru – zelená metalíza Autumn Green a zlatá metalíza Brilliant Bronze.
Mezi praktické funkce patří bezdotykové elektrické otevírání víka zavazadlového prostoru. K otevření stačí jen jednoduchý pohyb lokte poblíž senzoru zabudovaného do znaku. Praktický je také rolovací kryt zavazadlového prostoru, který se odsune po dotyku na jeho madlo. Bočnice zavazadlového prostoru jsou vybaveny vylepšenými háčky a síťovými kapsami, do nichž lze předměty snadno upevnit. Pro větší praktičnost a bezpečnost je Outback standardně vybaven střešními ližinami s integrovanými výsuvnými příčníky, které jsou nyní vylepšeny praktickými otvory umožňujícími snadnější upevnění nákladu pomocí lan či gumových popruhů.
Dveřní prahy jsou nově vybaveny širšími, protiskluzovými nášlapy, což znamená, že zavazadla lze na střechu naložit snadněji a s lepší stabilitou.
Infotainment
Outback je standardně vybaven velkým 11,6palcovým dotykovým displejem, umístěným svisle na středové konzole, s doposud nejpokročilejším systémem infotainmentu Subaru. Nejčastěji používané funkce, jako je odmrazování okna, výstražné blikače, ovládání hlasitosti a teploty, mají pevně umístěné spínače. Ty lze snadno intuitivně a rychle ovládat, aby řidič nemusel odvracet pohled ze silnice. Vylepšený systém rozpoznávání hlasu umožňuje pohodlné ovládání nastavení klimatizace a dalších funkcí bez použití rukou. Nově navržené uživatelské rozhraní usnadňuje nastavení různých funkcí vozu či připojení chytrých telefonů. Informační a zábavní systém umožňuje pro větší pohodlí uživatele propojit chytré telefony prostřednictvím rozhraní Apple CarPlay a Android AutoTM.
Kromě bezpečnostních funkcí přináší systém monitorující řidiče DMS větší pohodlí. Kamera rozpoznávající obličeje dokáže nyní rozpoznávat jednotlivé uživatele a podle toho automaticky nastavit polohu sedadel, vnějších zpětných zrcátek a klimatizace.
Bezpečnost
Bezpečnostní prvky představují kombinaci pasivních a aktivních prvnků. Mezi ty pasivní patří kromě jiného i úzké střešní sloupky a velká okna zajišťující vynikající výhled, a také prvotřídní tvar sedadel, který zaručuje pohodu za volantem, a tím více soustředění na jízdu.
Nové Subaru Outback se může pochlubit velkorysou standardní výbavou. Ta zahrnuje novou generaci systému EyeSight, což je technologie Subaru podporující řízení a využívající dvojice kamer pro předcházení nehodám. Tento systém má nyní téměř dvojnásobně velké zorné pole, nový software pro snímání obrazu a je nyní k dispozici s 11 bezpečnostními funkcemi.
Mezi ně přibyl vylepšený adaptivní tempomat s funkcí udržování uprostřed pruhu, asistent nouzového udržování v jízdním pruhu. Nechybí ani funkce rozpoznávání dopravních značek s inteligentním omezovačem rychlosti, varování před opuštěním jízdního pruhu s vibracemi do volantu, asistent zabraňující vybočení z jízdního pruhu, který rozpoznává také dělicí čáru a neoznačenou krajnici.
Novinkou je též zdokonalený systém přednárazového brzdění, který vozidlo již nezabrzdí pouze před překážkou přímo před vozem (do 60 km/h), ale také v mnoha různých situacích na křižovatkách. Nový Outback dokáže eliminovat střet s protijedoucím vozidlem či chodcem při odbočování vlevo. EyeSight s rozšířeným zorným polem identifikuje například přecházející chodce při odbočení vpravo, případně upozorní na cyklisty přijíždějící z levé strany. Nové Subaru Outback disponuje jednou z absolutně nejpokročilejších funkcí přednárazového brzdění napříč tržními segmenty.
V balíčku bezpečnostních asistentů Subaru se objevuje systém monitorující řidiče DMS (Driver Monitoring System), který řidiče upozorní, pokud nedává pozor nebo je unavený. Novinkou nového Subaru Outback je standardně dodávaná funkce automatického brzdění při couvání RAB (Reverse Automatic Braking), jež řidičům při couvání pomáhá předcházet nehodám a zmírňuje jejich případné následky.
Mezi bezpečnostní výbavu Outbacku patří systém varující před vozidly ve slepých místech Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD), kamerový systém Multi View Monitors vpředu, vzadu a z boku pro bezpečnější jízdu a upozornění ponechané věci/osoby/zvířata na zadních sedadlech Rear Seat Reminder.
Pohon
Nový model si zachovává charakteristickou kombinaci trvalého pohonu všech kol S-AWD s motorem BOXER a bezestupňovou převodovkou Lineartronic (CVT). Součástí této kombinace je 2,5litrový atmosféricky plněný čtyřválec s protilehlými písty a vyšším kompresním poměrem, jehož přibližně 90 % dílů bylo přepracováno. Motor dostal pro plnění nejpřísnějších emisních předpisů filtr pevných částí. Motor je vybaven novým systémem řízení teploty, který zrychlil jeho zahřívání. Tím došlo ke snížení spotřeby paliva v chladném počasí a zlepšilo se vytápění interiéru, předchází se také přílišnému chlazení motoru.
Převodovka Lineartronic CVT má nově širší rozsah převodových poměrů, který odpovídá 8stupňovým samočinným převodovkám. Současně s tím standardně dodávaný pohon všech kol S-AWD přináší lepší ovladatelnost a rychlejší výjezdy ze zatáček, přičemž spolehlivě funguje za každého počasí. Nově koncipovaný brzdový systém je poprvé vybaven elektrickým posilovačem brzd. Ten zlepšuje funkce stabilizačního systému a také bezpečnostního systému EyeSight.
Jízdní vlastnosti
Celkovým přepracováním prošel podvozek, který přinesl zlepšení ovladatelnosti i jízdního komfortu. Došlo také k eliminaci vibrací od řízení, podlahy a sedadel. Vyšší tuhost karoserie pramenící z použití platformy SGP a optimálně umístěné tlumicí a izolační materiály, a také větší zdvih odpružení zlepšují pohlcování nerovností silnice a současně výrazně zlepšují akustický komfort uvnitř vozu. K minimální hlučnosti přispívají také akusticky izolační vrstvená čelní a přední boční okna.
Nová karoserie a podvozek Outbacku zajistily, že se v zatáčkách o polovinu méně naklání, má vynikající stabilitu v přímém směru a rychleji a plynuleji reaguje na pohyby volantem.
Standardně dodávaný systém SI-DRIVE řidiči umožňuje volbou režimů „Intelligent“ nebo „Sport“ upravit charakteristiku plynového pedálu, a tím nabídnout na jednu stranu komfortnější, na stranu druhou pak sportovnější jízdní projev.
Silnější motor přináší nejen intenzivnější akceleraci, ale také zlepšuje chování v terénu. Zde si řidiči mohou ve všech situacích využít vlastnosti překonávající běžná SUV. Outback přichází s novým systémem X-Mode s dvojicí režimů „Snow/Dirt“ (sníh/štěrk) a „Deep Snow/Mud“ (hluboký sníh/bláto), který mu zajistí lepší průchodnost terénem. Mimořádné vlastnosti v terénu zajišťuje také světlá výška 213 mm a nájezdový úhel 19,7° vpředu, 22,4° vzadu a přechodový úhel 21°.
Technické údaje
Motor a jízdní výkony
Motor Horizontálně uložený, 4válcový, 4taktní benzinový motor typu Boxer
Zdvihový objem 2498 cm3
Maximální výkon 124 kW (169 k)/5000 – 5800 1/min
Maximální točivý moment 252 Nm/3800 1/min
Maximální rychlost 193 km/h
Zrychlení (0-100 km/h) 10,2 s
Spotřeba paliva, kombinace 7,4 l/100 km (NEDC)/8,6 l/100 km (WLTP)
Emise CO2, kombinace 169 g/km (NEDC)/193 g/km (WLTP)
Převodové ústrojí
Bezstupňová převodovka Lineartronic 4,066–0,503
Systém aktivního rozdělení točivého momentu Symmetrical AWD
Rozměry a hmotnosti
Celková délka 4870 mm
Celková šířka 1875 mm
Celková výška 1675 mm
Rozvor 2745 mm
Rozchod vpředu/vzadu 1570/1600 l
Minimální světlá výška 213 mm
Objem palivové nádrže 63 l
Objem zav. prostoru 561/1129/1822 l (základní/sklopená zadní opěradla, spodní hrana oken/max. objem)
Pohotovostní hmotnost 1642 kg
Maximální hmotnost přívěsu 2000 kg
Podvozek
Řízení Hřebenové s elektrickým posilovačem
Přední náprava Vzpěry McPherson, vinuté pružiny
Zadní náprava Víceprvkové zavěšení
Poloměr otáčení 5,5 m
Brzdy Kotoučové s vnitřním chlazením vpředu i vzadu
Kola/Pneumatiky 225/60 R18, 7J x 18
Zdroj: SUBARU ČR