Suzuki představila svůj model VITARA v elektrické verzi
Suzuki VITARA není pro naše řidiče neznámý pojem. Na našich silnicích ji potkáváme již několik desítek let., aktuálně jde o čtvrtou generaci tohoto modelu, poháněného dosud spalovacím nebo hybridním motorem. Nyní přichází značka s novinkou, postavenou na základě konceptu eVX na nové platformě HEARTECT-e, vyvinuté speciálně pro elektromobil. Jedná se tedy o první čistě elektrické SUV od Suzuki, samozřejmě také s pohonem všech kol ALLGRIP-e.
Exteriér
Jak je na první pohled patrné, jde o SUV se spíše konzervativními rysy, nabízející ale moderní prvky, jako například světla s technologií Matrix. Svou velikostí a rozměry 4 275 × 1 800 × 1 635 mm zapadá někam mezi klasickou Vitaru a S-Cross. Výhodou konstrukce jsou kratší převisy karoserie, umožňující nabídnout slušné nájezdové úhly, což se hodí při pohybu v terénu.
Zároveň tak při daní délce vozu zbývá více prostoru mezi nápravami (270 centimetrů) což ocení cestující. Průchodnosti terénu pomůže i světlá výška 18 centimetrů.
Interiér
Uvnitř najdou cestující novou přístrojovou desku, která je podobně jako u vozů jiných značek teté generace složena ze dvou propojených displejů. Volant je dvouramenný, ale poskytuje dostatek prostoru pro všechny obvyklé ovladače tak, jak je známe z jiných modelů značky. Jeho mírně zploštělý tvar dává o něco více prostoru pro nohy řidiče .
Přístrojová deska je výše postavená, takže head-up displej ve voze nehledejme. Dominantní prvek přístrojové desky je ale čalouněný pás s výdechy klimatizace a základními tlačítky pro její ovládání. Zbytek ovládání je nutné řešit přes prostřední panel infotauinmentu. Na přístrojovku navazuje středový tunel, kde najdeme jak kruhový ovladač jízdy a ovladače jízdních režimů, tak netradičně našířku umístěné držáky nápojů. Povrch středového panelu je pokryt klavírovým lakem, což je sice efektní, nicméně náročnější na údržbu.
Sedadlo řidiče je elektricky nastavitelné a je také vybavené bederní opěrkou. Pozice za volantem je vyšší, což zlepšuje viditelnost z vozu. Je do jsité míry dána tím, že rošt podlahy obsahuje trakční baterii. Přístup na zadní sedadla dělená prakticky v poměru 40:20:40, usnadňují široce otevíratelné zadní dveře. Je zde dost místa jak pro nohy, tak nad hlavou i pro vyšší cestující.
Pohon
Základní pohonnou jednotkou vozu je elektromotor o výkonu 106 kW s baterií o kapacitě 49kWh baterie a silnější 128 kW s větší, 61kWh baterií. Tato jednotka pohání přední nápravu. V případě čtyřkolky je silnější přední motor doplněn zadním o výkonu 48 kW a celkový výkon pohonu pak je 135 kW. Schopnost zvládat terén by pak měla usnadňovat možnost elektronického přibržďování protáčejícího se kola (režim Trail). Dojezd by pak měl být v závislosti na profilu trasy, jízdním stylu a počasí kolem 400 kilometrů u moddelu s pohonem přední nápravy a 350 kilometrů u pohonu všech kol.
Nabíjení vozu, což je u elektromobilu jeden ze zásadních údajů, by měla Suzuki e Vitara zvládat díky rychlonabíjení stejnosměrným proudem za optimálních podmínek z 10 na 80 % za 45 minut. Při pomalejším nabíjení střídavým proudem výkonem 11 kW, šetřícím baterii, se auto nabije za přibližně 5,5 hodiny. A pokud využijete vlastní zásuvku v garáži, budete potřebovat zhruba 9 hodin.
Přestože model byl představen již nyní, jeho výroba, která bude probíhat v indickém závodě značky, začne na jaře a oficiální uvedení na český trh je plánováno na podzim 2025.
Zdroj: Suzuki