Test Citroen C5 X SHINE PACK PLUG-IN HYBRID 225 ë-EAT8. Kočár nejen do Vídně

Model C5 X je obrovský kočár, o kterém lze říci, že cestování v něm je jak let na létajícím koberci. Tento manažerský vůz segmentu D s výrazným designem byl představený v roce 2021. S přestávkou tří let tak navazuje na předchozí model C5, který byl ve výrobě do roku 2018, ale poptávka po něm přetrvávala. Oproti předchozímu klasickému provedení, v sobě ale spojuje hatchback s kombi a současně přidává prvky SUV, například vyšší podvozek. Díky němu naprosto bravurně zvládá běžné nerovnosti, přes které se přenáší s nonšalantní plavností a připomíná tak nejlepší časy francouzských modelů. Přitom si zachovává siluetu limuzíny se zádí zformovanou jako kombi se splývavými pátými dveřmi.

Kromě zájmu zákazníků oslovil i poroty automobilových anket. Jednou z těch prestižnějších je anketa WWCOTY (Women’s World Car Of The Year – Dámské světové auto roku), ve které udělují ceny výhradně ženy, odbornice z automobilového odvětví. V kategorii „Best large car“ („Nejlepší rodinné auto“) zvítězil Citroën C5 X. Porota ocenila bezkonkurenční zážitek z pohody na palubě, prostorný interiér, jedinečnou koncepci siluety vozu na pomezí několika světů a odvážný design.

Exteriér

Jak bylo řečeno v úvodu, předchůdcem tohoto modelu byl klasický vůz v provedení sedan a kombi. C5 X je koncipován jako vůz, který v sobě kombinuje prvky nejen těchto verzí. Najdeme v něm také rysy fastbacku a přidává i něco z terénních modelů. Je postaven na vyšším podvozku, který společně s 19´´ koly osádce poskytuje lepší rozhled. Rozvor náprav 278,5 cm dává větší prostor pro cestující v zadní části vozu. Svými vnějšími rozměry (délka 480,5 cm, šířka 186,5 cm a výška 148,5 cm) se řadí mezi klasické vozy segmentu D.

Spíše oblé tvary navazují na svého předchůdce, ale respektují i současný designový jazyk značky. Aerodynamika je slušná, ani při vyšších rychlostech se nepřenáší dovnitř vozu žádný hluk od karoserie, sloupků, nebo zrcátek. Nejsou slyšet ani pneumatiky a motor je slyšitelný pouze v obvyklém pásmu hluku, typicky při větší akceleraci. Nic, čím by se řidič nebo ostatní cestující museli nechat vyrušovat.

Aerodynamiku zlepšuje dlouhá přední kapota a linie s delším zadním převisem. Dlouhá linie střechy je zakončena aerodynamickým horním spoilerem. Druhý lesklý černý spoiler zajišťuje přítlak a stabilitu při brzdění.

C5 X je jednoduše rozpoznatelný i v noci díky typickému světelnému podpisu ve tvaru písmene V. Tento identifikátor nových modelů značky byl poprvé představen u nové C4. Osvětlení zahrnuje LED diody již od nejnižší verze výbavy.

Interiér

Uvnitř vozu je obrovský prostor jak pro cestující na předních, tak na zadních sedadlech. Dost místa zbývá i na kufr. Je vidět, že tento vůz je stavěn pro cestující na zadních sedadlech. Tomu odpovídá i umístnění některých ovládacích prvků. Například sedačky spolujezdce vepředu pomocí tlačítek na ovládání opěráku, díky kterým si může cestující vpravo vzadu udělat pro sebe dostatek prostoru pro nohy na delší cestě.

Stejně jako zvenku, i uvnitř najdeme prvky, které jednoznačně určují příslušnost ke značce. Variabilitu vozu rozšiřuje možnost výběru z pěti barevných variant interiéru. Dále nabízí široké možnosti výběru výbavy a doplňků. Cestující ocení příjemné prosvětlení kabiny, které přichází velkým elektricky ovládaným střešním oknem.

Přední sedadla Advanced Comfort nabízejí pohodlný posaz díky specifickému čalounění včetně měkké vrchní vrstvy. Pevné boční vedení těla zajišťuje tkanina o vysoké hustotě a strukturovaná zesílená pěna. Prostor vzadu nabízí podle výrobce výjimečné místo pro nohy, pohodlnou šířku a velkorysý prostor nad hlavou.

Místa pro nohy je dost i na zadních sedadlech, včetně dostatečné šířky v oblasti ramen a prostor nad hlavou. Ostatně, právě zde by měli cestovat ti, pro které je auto primárně určeno a kteří si mohou užít pocit prostornosti díky elektricky ovládanému oknu prosklené střechy.

Velká péče byla věnována akustice. Přední a zadní vrstvená okna vyšších výbav zajišťují výjimečnou izolaci od vnějších rušivých vlivů.

Řidič má k dispozici infotainment s klasickými funkcemi, doplněný o promítání údajů na čelní sklo. Rozšířený head-up displej promítá informace důležité pro jízdu na čelní sklo přímo do zorného pole řidiče. Zde řidič bez nutnosti sklápět oči na přístrojový panel vidí nejen údaj o okamžité rychlosti a informace o rychlostních omezeních. Zobrazují se i stavové údaje typu naladěná rozhlasová stanice, zapnuté stěrače apod. Nastavení se provádí pomocí ovladačů na volantu, zobrazení je v barvě a podstatně větší než u klasického head-up displeje, takže řidič již nemusí spouštět oči ze silnice, aby získal potřebné informace.

Ovládání infotainmentu je sice trochu složitější, ale dá se v něm vyznat. Pro ty, kteří preferují vlastní nastavení a aplikace e k dispozici připojení mobilního telefonu pomoci aplikace pro iPhony, nebo Android auto. Infotainment nabízí i možnost hraní her, které si můžete stáhnout z Appstoru nebo Google play.

Panel klimatizace s vyhříváním předních sedaček je tak trochu skrytý v horní liště středního širokoúhlého panelu.

Navigace je slušná, přehledně zobrazuje i aktuální informace o dopravních omezeních a lze se tak podle toho zařídit. Energetický monitor nabízí možnost zobrazit jak stav baterie, tak průběh toku energie mezi spalovacím motorem, elektromotorem a baterií. Techničtí fanoušci si mohou prohlédnout i statistiky vývoje spotřeby benzínu nebo elektřiny od posledního startu.

Pokud jde o konektivitu, uspokojí asi každého. Vepředu najdeme dobíjecí podložku, USB zásuvku a 12V zásuvku, jedna zásuvka je ve schránce pod područkou mezi předními sedadly. Dvě zásuvky na zadní straně panelu mezi předními sedadly pak poslouží cestujícím na zadních sedadlech.

Každodenní řízení usnadní řada dalších prvků, jako je například systém sledování mrtvého úhlu s dlouhým dosahem, Rear Cross Traffic Alert, systém, který detekuje nebezpečí za vozidlem při couvání. Dalším je Top 360 Vision, umožňující zobrazit okolí vozu na dotykovém displeji a usnadnit tak manévry s vozem, nebo hands-free přístup a startování s funkcí Proximity. Ten automaticky odemkne a zamkne dveře, když se řidič přiblíží nebo vzdálí od vozu.

Velkou výhodou je samostatný panel s ovladači klimatizace, takže pro změnu intenzity větrání nemusíte sahat do zobrazení na displeji a ztratit přehled třeba o tom, kde odbočit. Zdá se, že v případě tohoto modelu už tvůrci pochopili, že snažit se o minimalismus a nacpat vše do jednoho displeje může být pro řidiče spíše stresující než užitečné.

Prostorný je i zavazadelník navržený stejně jako u vozů kombi, s širokým hranatým otvorem, nízkou nákladovou hranou a rovnými boky. Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná plocha, což společně s krytem zavazadelníku integrovaným do elektricky ovládaného víka pátých dveří zajišťuje snadnější nakládání.

Základní objem je 545 l, po sklopení zadního sedadla vznikne je k dispozici u verze se spalovacím motorem užitečný objem až 1640 l. U plug-in hybridu část tohoto objemu zabrala baterie, takže reálně nabízí 485 a 1580 litrů. Zadní dveře jsou opatřeny hands-free ovládáním, díky kterému ho můžete pohodlně otevřít a zavřít i s plnýma rukama.

Pohon

C5 X je aktuálně k dispozici s jedním čistě benzínovým motorem 1,2 litru s výkonem 130 koní a dvěma plug-in hybridními pohony se 180 a 225 koni. Naftový motor, který by autu jak dělanému pro dlouhé cesty slušel, bohužel v nabídce nenajdete. Z nabídky také zmizel čistě benzínový motor 1,6 litru a výkonem 180 koní.

Testovaný vůz disponoval nejsilnější motorizací. Pohonná jednotka plug-in hybridu se skládá z čtyřválce o objemu 1,6 litru s výkonem 133 kW a elektromotoru s výkonem 81 kW. Celkový využitelný výkon ovšem není 214 kW, jak by se nabízelo prostým součtem výkonů obou motorů, ale 165 kW, což je 225 koní. Baterie má kapacitu 12,4 kWh. To umožní teoreticky ujet více než 50 km v elektrickém režimu až do rychlosti 135 km/hod.

Motor není vcelku ani žíznivý. Spotřeba v kombinovaném testu se pohybovala kolem 6 litrů s tím, že na dálnici jsme se dostali na hodnotu 7,1 litru. Spotřebu pomáhá zlepšovat i rekuperace a pomocný elektromotor, který pomáhá při rozjezdu a akceleraci krotit apetit benzínového motoru.

Jízdní režimy jsou klasické – ECO, Normal, Sport. Doplňuje je režim pro jízdu čistě na elektrický pohon. Ten je ale dostupný pouze v případě, že v baterii je dostatečná kapacita, což se ne vždy ale může povést.

Hendikepem je ovšem pouze 40 litrová nádrž. Výrobce totiž předpokládá, že majitel bude pravidelně dobíjet. Dobíjení dává šanci dosáhnout reálně kombinované spotřeby něco přes 5 litrů, což je zajímavá hodnota. Na údaj výrobce 1,5 litru raději rychle zapomeňte. Dobíjení se ale vyplatí v případě, že máte možnost auto odstavit na nabíječce buď přes noc, nebo třeba v práci. Stát na delší cestě skoro dvě hodiny na nabíječce, abyste pak ujeli 50 kilometrů, není vždy možné. V případě, že nabíjíte doma, můžete auto připojit do zásuvky a nastavit si čas nabíjení. To se může hodit těm, kteří mají od svého dodavatele elektřiny tarify s více časovými cenovými pásmy.

Reálná spotřeba vozu bez dobíjení dosahuje hodnot přes 8 litrů, což není málo a malá nádrž pak omezuje dojezd.

Dojezd a spotřebu je možné významně ovlivnit jak vlastním jízdním stylem, tak volbou jízdního režimu. Volič režimů dává na výběr mezi normálním, komfortním, ekonomickým a sportovním. Volbou režimu určujete, zda auto bude více preferovat elektrický pohon, rekuperaci, nebo zda – ve sportovním režimu – bude raději vytáčet spalovací motor do otáček, aby využil plného točivého momentu. A pokud by vám nestačil způsob, jak reaguje automat na naprogramované režimy, můžete mu sáhnout pomocí pádel pod volantem do jeho rozhodování. Většinou to ale není nutné, snad jen při jízdě z delšího kopce, kdy se vyplatí si přibrzdit motorem, ale automat se po chvíli zase chopí moci, takže to v praxi asi většinou moc neužijete.

Jízdní vlastnosti

Podvozek tohoto modelu je vybaven aktivními tlumiči Citroën Advanced Comfort s progresivními hydraulickými dorazy. Ty svým charakterem připomínají dříve používané hydropneumatické podvozky. Progresivní hydraulické dorazy s aktivně řízeným odpružením přizpůsobují tuhost tlumení jednotlivých kol reálným podmínkám na vozovce. Senzory analyzují nerovnosti vozovky a přenášejí informace do systému, který průběžně přizpůsobuje nastavení podvozku. Kromě čidel ESP je aktivní odpružení vybaveno čidly ABS a světlé výšky, které vyhodnocují pohyby karoserie a dynamiku jízdy. Řidiči nabízí ovládání aktivního odpružení hned tři režimy tlumičů.

V praxi to znamená, že vůz se dokáže po silnici pohybovat v komfortním režimu velmi plavně, prakticky bez ztráty kontaktu s vozovkou i v případě větších nerovností. Rozhodí ho jen opravdu velké a spíše kratší nerovnosti typu příčných spár nebo retardérů. Ve sportovním režimu pak dovolí řidiči větší odezvu od vozovky a přitvrzením umožní dynamičtější průjezd střídavými zatáčkami bez rozvlnění karoserie. Limitem je pak spíše poněkud měkčí řízení, které podněty do volantu spíše šetří. To ale u vozu, celým svým charakterem spíše  předurčenému pohodlné jízdě, moc nevadí.

Jízdní pohodlí, definované nastavením podvozku, pak posilují sedadla Advanced Comfort a odhlučnění kabiny, které chrání před hlukem zvenčí díky vrstveným sklům předních a zadních oken.

Brzdy jsou dostatečně ostré. V případě že rekuperujete, je přechod mezi fází rekuperace a samotným brzděním je prakticky neznatelný a na brzdy je možné se spolehnout v jakékoli fázi jejich použití. V případě, že máte aktivovaný režim převodovky B, což je vyšší stupeň rekuperace, tak při běžných manévrech auto dokáže zpomalovat tak, že na brzdu nemusíte prakticky vůbec šlapat a jeho ovládání se blíží jednopedálovému.

Pohodlným řidičům nabízí C5 X také poloautonomní řízení 2. stupně. Systém Highway Driver Assist kombinuje adaptivní tempomat s funkcí Stop & Go a systém udržování vozu v jízdním pruhu. Řidič již nemusí ovládat rychlost ani směr, všechny tyto funkce přebírá vůz.

Závěr

Dá se říci, že C5 X splnil očekávání, která by mohl mít od vozu této kategorie člověk se zkušeností s předchozí cé pětkou. Velký vůz, který svým profilem trochu maskuje své rozměry. Vnitřní, bohatě dimenzovaný prostor ale poskytuje dost místa cestujícím na všech místech. Předurčenost k použití jako manažerského vozu s řidičem napovídá drobnost – tlačítka pro ovládání nastavení sedadla spolujezdce na jeho opěradle ze strany řidiče. To umožňuje řidiči – podle potřeb cestujícího vpravo vzadu – například posunout sedadlo dopředu, sklopit opěradlo a udělat tak mu tak maximum prostoru pro nohy na delší cestě. Kochat se pak může výhledem bohatě dimenzovaným střešním oknem, které příjemně prosvětluje prostor. Díky svému sportovnímu charakteru a například i tunelu v zadních dveřích ale vyhoví i mimo pracovní dobu při cestách na lyže.

V České republice se C5 X aktuálně nabízí v šesti barvách, s pěti možnostmi dvoubarevného řešení karoserie a ve čtyřech úrovních výbavy.

Cenově pak model v provedení se slabším benzínovým motorem a základní výbavou dnes začíná na sumě 890 000 Kč. Plug-in hybridní verze nese v základu cenovku 1 140 000 Kč. Cena vozu v nejvyšší výbavě pak začíná na 1 350 000. Toto provedení je k dostání pouze s plug-in hybridním pohonem, takže výběr zůstává na příplatkové výbavě. A protože výbava zahrnuje v podstatě vše myslitelné, včetně panoramatické skleněné střechy, zůstává jen extra lak za 19 000 Kč a palubní nabíječka za 17 000 Kč. Tak se dostanete na maximální cenu 1 386 000 Kč. V ceně máte pak, kromě výbavy, i záruku na 5 let nebo 120 000 kilometrů.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code