Test Renault AUSTRAL Iconic Esprit Alpine mild hybrid 160 CVT. Pohodlný elegán na dlouhé cesty

Renault Austral není první SUV v nabídce značky. Dá se ale říci, že je prvním, který opravdu dokáže svým vzhledem zaujmout. Austral je vůz střední kategorie s liniemi, blízký svými tvary dalšímu vozu z aktuální řady, modelu Megane E-Tech.

Naším testem již počátkem roku prošel model s motorem o výkonu 140 koní, nyní se nám dostal do ruky vůz, který má koní pod kapotou o dvacet více. Podíváme se tedy na to, zda je těchto dvacet koníků nějak na živosti vozu projevuje.

Exteriér

Design Renaultu prošel v posledních třech desítkách let několika výraznými změnami. O všech ale není možné říci, že by zaujaly potenciální zájemce. Některá období byla velmi rozpačitá a člověk si při pohledu na vozy, jejichž tvary a detaily působily jako skládačka z toho, co zrovna bylo na skladě říkal, co tím autor chtěl říci. Naštěstí se nyní zdá, že se změnila generace designérů a ti současní našli styl, který je moderní, vyvážený a dokáže opravdu zaujmout.

V nabídce této kategorie vozů je dnes již docela narváno. Prakticky každá značka, zaměřená na masového uživatele, vůz této kategorie v nabídce má. Dá se ale s jistotou říci, že Austral svým svébytným, ale působivým stylem v tomto návalu nezapadne. Na první pohled robustní, evokující svými oblými a přitom kompaktními tvary energii, skrytou pod plechem karoserie.

Vysoké čelo, s rozměrnými plochami masky chladiče, dělené horizontální linkou, která rozděluje světlomety s typickým hákem denního svícení, si nemůžete se žádnou jinou značkou splést.

Boční linie jsou hladké, jen lehce korigovány dynamickým prolisem jdoucím přes oboje dveře. Oživují je hlavně světlomety, vytažené jak vepředu, tak vzadu do stran karoserie. Ambice vozu vydat se mimo pevný asfalt pak naznačují vysoké prahy a lemy podběhů kol, lakované černě. Na druhou stranu, právě podběhy kol skrývají impozantní velká 20´´ kola s úzkoprofilovými pneumatikami na elegantních discích, což jsou spíše šperky vhodné pro dálnici.

Splývající linie střechy, zakončené výrazným spoilerem, je také působivá. Přináší s sebou ovšem menší a výše položené okno pátých dveří. To sice omezuje výhled dozadu, ale v dnešní době je to stav, lehce řešitelný parkovací kamerou s velmi dobrým rozlišením.

Design vozu nekazí ani zadní partie. Zadní lampy mají horní linku protaženou prakticky napříč celým vozem a odděluje je, stejně jako vepředu, pouze výrazný znak automobilky. Dojem sportovního borce pak podtrhuje spodní difuzor v barvě plastu.

Interiér

Interiér vozu, zejména pracoviště řidiče a prostor předních sedaček, posunul Renault do první ligy moderního designu. Velký displej před řidičem poskytuje dostatek místa pro zobrazení všech potřebných informací. Rychlost a otáčky motoru se zobrazují na simulovaných kruhových přístrojích, naštěstí rychlost najdeme i jako digitální hodnotu. Ve zbylém prostoru si pak můžete navolit druh zobrazovaných informací. Během jízdy ale v podstatě není nutné se na panel dívat, protože klíčové údaje se promítají na čelní sklo.

Velký pohodlný volant je kvůli dobré viditelnosti na horní, a pro lepší přístupnost na spodní části mírně zploštěn. Dost místa je na něm i pro ty nejčastěji používané ovládací prvky. A nejen to. Najdeme na něm i speciální knoflík, připomínající závodní speciály. Jde o tlačítko Multi Sence, umožňující přepínat mezi obvyklými jízdními režimy, tj. Komfortním, Ekonomickým a Sportovním. Navíc, pokud vám ani jedno z těchto předpřipravených nastavení nevyhovuje, můžete si lze uložit i další, osobní nastavení. V něm si sami zvolíte sílu na volant nebo jízdní dynamiku a potřebné hodnoty si nastavíte v menu na prostředním panelu.

Na přístrojový panel před řidičem navazuje na výšku postavený velký prostřední panel s úhlopříčkou 12 palců. Toto nastavení je pro současnou generaci Renaultů typické. Umožňuje umístit na plochu opravdu velké množství informací a navíc tento tvar je velmi šikovné ergonomické řešení, zlepšující dosah plochy z pozice řidiče. Přístup k potřebným informacím usnadňuje systém widgetů, které soustřeďují tematicky související informace.

Velkou výhodou je zachování samostatného ovládání klimatizace pomocí tlačítek na spodní hraně panelu.

Pokud je orientace prostředního panelu ergonomicky šikovné řešení, o zvoleném způsobu řazení bych si to říci netroufl.

Místo obvyklé řadicí páky, nebo redukované kolébky, případně nenápadných tlačítek, jaké známe u jiných značek, zde najdete páku pod volantem. To je řešení, které si pamětníci a milovníci veteránů pamatují z modelů padesátých a šedesátých let. Výhodou je, že uvolňuje prostor na prostřením panelu mezi sedadly. Na druhé straně se mi mnohokrát stalo, že jsem místo zařazení rychlosti a rozjetí vozu jen vedlejší pákou pustil stěrače. Těch pák, když připočteme ještě ovladač rádia, je na tak malém prostoru už trochu moc.

Prostor mezi řidičem a spolujezdcem se uvolnil pro několik schránek a odkládacích ploch. Je zde obligátní dvojice držáků nápojů vepředu a menší uzavíratelná schránka pod područkou vzadu. Mezi nimi je odkládací plocha pro mobil s nabíjecí destičkou a opěrkou pro ruku. Schránka v područce je otevíratelná jako vrata, takže poloviny do stran, což zlepšuje přístupnost, na druhou stranu je výška plochy pro opření ruky pevná a nelze ji nastavit podle výšky řidiče.

Konektivitu zajišťují 4 USB zásuvky, z toho dvě vepředu a dvě vzadu. Vepředu je kromě toho i 12V zásuvka, do které můžete připojit pomocí redukce další zařízení, nebo třeba přední kameru pro záznam jízdy, jako my.

Na zadních sedadlech se nebudou tísnit ani tře dospělí cestující. Místa dost najdou jak pro nohy, tak pro hlavy. A nejen to. Skvělá je možnost posunout sedáky až o 16 centimetrů a sklopit si podle potřeby opěrák, ocení cestující zejména na dlouhých cestách. Pokud budou vzadu cestovat jen dvě osoby, mohou využít prostřední opěrku, ve které jsou držáky nápojů. Bohužel za ní ale není otvor pro přístup do kufru, takže při přepravě delších předmětů musíte buď sklopit opěradlo sedačky, nebo použít střešní nosič.

A když už jsme se propracovali ke kufru, jeho základní objem je podle údajů výrobce 487 litrů. Ten lze posunem sedaček dopředu zvětšit až na 575 litrů. A po sklopení zadních sedadel pak může vzrůst až na 1625 litrů a převést předmět dlouhý až 170 centimetrů.

Nečekaným překvapením na závěr je plnohodnotné rezervní kolo pod podlážkou kufru. To je něco, co dnes už skoro neznáme, ale co dokáže vyřešit spoustu nepříjemných situací a ušetřit obrovské množství času a peněz za čekání na servisní vůz a platbu za jeho služby.

Pohon

Pohonné jednotky k dispozici jsou dvě, přičemž od vstupu modelu na český trh došlo ke změně. Slabší motor o výkonu 140 koní nahradil silnější, 200 koňový a manuální převodovku nahradil u všech modelů automat CVT, čili bezpřevodový variátor.

Pro rok 2024 se tedy nižší výbavové stupně se nabízejí s motorem mild hybrid 160 auto, což představuje výkon 160 koní, automatickou převodovku a spalovací motor doplněný malým elektromotorem, pomáhajícím spalovacímu motoru v případě potřeby. Udávaná spotřeba tohoto provedení je 6,2 až 6,5 litrů / 100 km. Silnější pohonná jednotka E Tech full hybrid 200 znamená 200 koní a silnější elektromotor, který může nejen spalovacímu motoru pomáhat, ale je schopný auto pohánět samostatně. Spotřeba benzínu se tím snížila přes vyšší výkon na 4,5 až 4,8 litrů.

Testovaný model ve výbavě Iconic disponoval slabším, mild hybridním motorem. Když píšu slabším, neznamená to slabým. Výkon motoru je na velikost auta dostatečný. Jak se na jeho činnosti podílí elektromotor, mající k dispozici zdroj o kapacitě pouhých 0,15 kWh, se nám nepovedlo prakticky detekovat.

Jisté ale je, že pádla pod volantem, sloužící k ovlivňování převodovky v jejím rozhodování, jsme při běžném jízdním stylu nepotřebovali. Maximálně v situaci, kdy jsme v táhlém klesání chtěli šetřit brzdy a podřadili jsme si ručně. Nebo naopak při předjíždění, kdy převodovka usoudila, že otáčky motoru jsou už dost vysoké, rozhodla se přeřadit na vyšší stupeň a motor ztratil tah. Je ale potřeba neztratit postřeh, protože automat respektuje manuálně zvolenou rychlost jen po omezenou dobu a pak přeřadí podle své vůle.

Jak už jsem uvedl v popisu pohonné jednotky, motor má tabulkovou spotřebu 6,2 až 6,5 litru. To se nám nepodařilo dosáhnout. Realisticky je potřeba počítat s hodnotou minimálně o litr vyšší a pokud vyrazíte na dálnici a nebudete se omezovat, možná vám nebude stačit ani devět litrů. V průměru pak při běžném stylu počítejte s průměrnou hodnotou někde pod 8 litrů.

Jízdní vlastnosti

Austral je typickým představitelem francouzského jízdního komfortu. Ten u testovaného modelu trochu ovlivňovala velká 20 palcová kola obutá na nízkých pneumatikách 235/45. Základní verze má ve výbavě 17 palcová kola, na kterých musí být jízda jak na polštáři i na našich okreskách plných děr, nebo na rozbité městské dlažbě.

Větší disky ale znamenají lepší ovladatelnost a možnost rychlejšího průjezdu zatáčkami bez výraznějších náklonů vyšší karoserie.

Ženy jistě ocení posilovač řízení, který dělá z manévrů při pomalé rychlosti a parkování záležitost jedné ruky.

Pochválit je třeba i brzdy. Obvyklou nectností hybridních pohonů je, že se při zpomalování snaží nejdřív rekuperovat a teprve potom brzdit. V tomto případě ale není přechod mezi rekuperací a brzděním patrný a na brzdy je možné se spolehnout hned po sešlápnutí jejich pedálu.

Závěr

Renault Austral je auto, které nese všechny charakteristické rysy poslední generace značky. Věřím tomu, že jeho elegantní a čistý styl bude fungovat lépe a déle, než tomu bylo u předchozích, kulatějších modelů.

To samé lze říci i o interiéru, který vhodně kombinuje moderní prvky, ale nepřehání to s minimalizmem, jako některé jiné značky. Nabízí užitečná řešení, jako jsou například posuvná zadní sedadla. Jiná vyžadují trochu zvyku nebo tolerance, což je třeba případ umístění řadicí páky.

Přestože reálná spotřeba je vyšší, než v tabulkách, umožňuje nádrž na 55 litrů ujet slušnou  porci kilometrů, v našem případě něco přes 700.

A ceny? K těm lze říci, že samozřejmě podléhají vývoji. Proto je nejlepší si najít aktuálně platné na stránkách prodejce. Pro uvedení do obrazu je možné uvést, že (aktualizováno k 1.1.2024) začínají na sumě 780 000 Kč. Nejvyšší výbava iconic esprit Alpine startuje na  1 039 000 Kč. S příplatkovou šedou barvou, audiosystémem Harman Kardon, kontrolou trakce, prosklenou střechou, světlomety matrix LED vision se může vyšplhat na 1 225 000 Kč.

Testovaný model ve výbavě Iconic pak je k dispozici v ceníku za 1 145 000 Kč

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code