Test Ford Mustang Mach-E AWD 98,7 kWh Premium. Stane se také ikonou?

Ford Mustang je pojem a značka, která si za 60 let od svého vzniku vybudovala neuvěřitelně silný kult. Bylo proto velmi odvážné použít toto označení pro automobil naprosto jiného typu.

Jiného a v mnoha ohledech naprosto protichůdného a přinášejícího opak toho, co milovníci Mustangů oceňují, například sytý zvuk výkonného motoru.

Bylo pro nás proto zajímavé zjistit, co je model případnému zájemci schopen nabídnout a do jaké míry by se mohl stát alternativou klasického Mustangu s jeho benzínovým srdcem.

Exteriér

Název, zvolený pro tento model SUV bude neustále nutit k hledání podobností s Mustangem, který od doby svého vzniku prošel vývojem, ale vždy si zachoval charakteristické rysy.

Je jasné, že dvoudveřové kupé a čtyřdveřové SUV kupé si rozdíly ve vzhledu vynutí, ale dá se říci, že jistou podobnost při pohledu na vůz je možné najít.

Zepředu podobnost není příliš patrná, od poslední generace klasického Mustangu se přece jen liší jak LED světlomety, tak plnou maskou chladiče. Světlomety ale mají stále nízký ostře řezaný profil a maska si zachovala šestiúhelníkový tvar.

Boční pohled ukazuje vyšší stavbu, tvar předních blatníků rýsuje vodorovnou linii, známou z klasiky. Mezi podběhy se táhnou také dvě hrany, byť jsou výrazně oblejší, stejně jako vystouplé zadní blatníky. Snahu o zachování splývavé siluety, ovlivněné vestavbou zadních dveří, vyřešili designéři velmi šikovně barevným odlišením hrany lakování černé střechy. To opticky výrazně snížilo zadní část a zklidnilo siluetu.

Nejpodobnější svému kultovnímu jmenovci je model při pohledu zezadu. Prolamovaný vodorovný panel s trojitými světlomety nedává pochybnosti o příbuznosti obou vozů.

Tolik k pohledu zdálky. Při pohledu zblízka si všimneme pár zajímavých detailů. Jde o číselník, který svítí na prostředním sloupku dveří. Ten slouží pro bezklíčkové odemykání vozu pomocí kódu. Druhý detail jsou tlačítka pro otevírání dveří. Po jejich zmáčknutí se dveře pootevřou. Protože zadní dveře nemají kliku, musíte je pro úplné otevření vzít za jejich hranu. Přední dveře mají něco, co bych se jako klika neodvážil označit. Už proto, že se nejedná po pohyblivou součást, ale o něco, co bych podle vzhledu asi nejspíš přirovnal ke korýtku. Volbu tohoto řešení asi nechápu a jeho schvalovací proces bych jako bývalý automobilový konstruktér rád viděl. Vedle high tech odemykání působí hodně lacině.

Interiér

Sedadla jsou svou konstrukcí a nastavením tvrdosti typická pro rodinné vozy. Jsou pohodlná, netlačí ani na delší cestě, ale pokud bych chtěl s vozem páchat nějaký adrenalin, potřeboval bych asi poněkud výraznější boční vedení. Posaz za volantem je pohodlný, i když opěrka hlavy je poměrně nízká a mohla by být vyšší.

Co mi vadí, je hrana přihrádky na prostředním tunelu. Tlačí do lýtka a při delší cestě, kdy si člověk občas potřebuje nohu opřít, je to nepříjemné.

Výhled dopředu zlepšuje splývající kapota, která se svažuje mezi vodorovnými liniemi blatníků. Dozadu je výhled oknem spíše symbolický a situaci zachraňuje zadní parkovací kamera.

Interiér je pojat spíše v minimalistickém stylu, což je u panelu před řidičem sympatické. Na jednoduché, nevelké záložce, ležící před volantem na přístrojové desce vidíte to nejdůležitější. Škoda jen, že tento model nenabízí, dnes již i u nižších kategorií obvyklé, zobrazování údajů na přední sklo. U vozu, který má ambice nejen názvem evokovat sportovního ducha, bych čekal uplatnění všeho, co umožní řidiči soustředit se maximálně na jízdu a neodvádí pozornost od vozovky.

O něco menší nadšení je z opravdu velkého 15,5´´ panelu prostředního displeje infotainmentu. Je umístěný na výšku, což je uspořádání, které používají i jiné automobilky. Pozitivem je, že to zlepšuje řidiči dosah celé plochy. Je ale posazen poměrně nízko a zasahuje dolů hluboce pod zorný úhel řidiče, takže ovládání klimatizace je lepší dělat po zastavení, nebo alespoň na přehledném úseku v nízké rychlosti.

Infotainment je sice přehledný, ale proklikat se v něm vyžaduje trochu času a soustředění. Třeba i taková trivialita jako přepnutí zdroje zvuku mezi rádiem a mobilem je docela oříšek, který se za jízdy alespoň mě povedl až napotřetí.

Úplně u vytržení jsem by z navigace. Možná je to má chyba, ale intuitivně jsem vůbec nepřišel na to, jak vypnout hlasové navádění, což působilo rušivě. Navíc dáma, která měla napovídat, usilovně tvrdila něco úplně jiného, než mi ukazovala mapa na displeji. Ve chvíli, kdy jsem měl odbočit podle mapy doprava, vehementně hlásila odbočku doleva a podobně.

Prostor mezi řidičem a spolujezdcem je využit účelně a přehledně. Klasická schránka na drobnosti s dobíjecí podložkou vepředu, doplněná dvěma USB zásuvkami na jedné a dvěma držáky na nápoje na druhé straně. Za nimi pak polstrovaná ploška pro kruhový volič jízdních režimů a tlačítka ruční brzdy a varovných světel, následovaná schránkou pod područkou pro pár drobností a chleba se salámem. 12V zásuvka umožňuje připojení třeba čelní kamery, pokud si chcete jízdu natočit a máte dost dlouhý kabel, abyste ho natáhli až dopředu.

Pobyt uvnitř zpříjemňuje očím velká prosklená střecha, zasahující prakticky až za hlavy zadních cestujících. Umožňuje jim tak úžasný prožitek z jízdy, který by se dal přirovnat kabrioletu, ovšem bez rozcuchaných vlasů a v teple. Uši pak potěší skvělý zvuk příplatkového audio systému B&O.

Dalším důležitým vjemem, kromě zraku a sluchu, je i pohodlí, dané prostorem. Toho je uvnitř díky vzdálenosti mezi nápravami téměř 3 metry dost, a to nejen na délku, ale i na výšku. Jediný drobný kompromis představoval u mne při 190 cm nutnost nastavit si kvůli rámu střešního okna sedačku poněkud níž, ale tento posaz alespoň umocnil prožitek při dynamičtější jízdě.

Místa dost je i na zadních sedadlech, kde konektivitu obstarávají dvě USB zásuvky, připomínající tvarem prodávanou redukci z 12V cigaretové zásuvky.

Zavazadlové prostory v tomto voze najdete dva. Vzadu nabízí v základu 402 litrů s prostorem pod podlážkou pro drobnosti, které vozíte trvale s sebou. Šikovný je kryt zavazadlového prostoru, který sice není moc nosný, ale při otevření elektricky ovládaných pátých dveří se vysune spolu s nimi zcela nahoru a nepřekáží nakládání.

Druhý nakládací prostor je vepředu. Má objem 80 litrů a asi ho většinou využijete pro kabely, které by jinak překážely taškám v zadním kufru.

Pohon

Proti podvozku není možné tradičně říct ani slovo. Pohon 4×4 jsme měli možnost si vyzkoušet díky podmínkám, které sice nepřály testu stability při rychlém průjezdu zatáčkami, ale díky sněhovému podkladu bylo možné vychutnat si powerslide v zatáčce pod plynem pomocí ruční brzdy.

Pohon obstarávají dva elektromotory, každý na jedné nápravě. Oba společně dávají 358 kW, což je úžasných 487 koní. Další údaj, kterým se auto chlubí, je zrychlení. To dosahuje hodnoty 5,1 vteřiny z 0 na 100 km.

Baterie může mít kapacitu 72,6 kWh, zajišťující dojezd podle výrobce 428 km. Auto se dělá i v provedení s baterií o využitelné kapacitě 91 kWh. Ta podle tabulek zvětšuje dojezd v případě modelu se zadním pohonem na 600 a při pohonu obou náprav na 550 km.

Testovaný model byl v konfiguraci s větší baterií a pohonem všech kol. Teoreticky by tak měl nabízet dojezd 550 km. Nám ale systém při plném nabití ale hlásil dojezd jen 370 km.  V testu, který probíhal v zimním období, kdy se teploty pohybovaly kolem nuly a v noci lehce pod nulou, se průměrná spotřeba při standardním jízdním stylu, kombinujícím úsporné dojíždění i jízdu na dálnici na hranici povolené rychlosti, vyšplhala na hodnotu 30,492 kWh na 100 km. Pro ilustraci lze také doplnit, že během chladné noci samovolně klesla využitelná kapacita baterie o 3,2%.

Jízdní vlastnosti

Elektromobil díky svém pohonu nabízí možnost jiného jízdního stylu, než jsem zvyklí u spalovacího motoru. Maximální výkon je k dispozici od prvního okamžiku a záleží jen na stisku pedálu akcelerátoru.

Podvozek je, jak už to u těžkých baterkových aut bývá, nastaven tvrději. To ostatně odpovídá i sportovním ambicím, které projevuje vzhledem i názvem. Neznamená to ale, že byste trpěli při přejezdu každého hrbu, jen vám o něm auto dá vědět a na retardérech je opravdu lepší zpomalit.

Zdá se, že při rozdělení hnací síly preferuje pohonný systém zadní nápravu, což jsme na sněhu ocenili. Umožňuje to v případě větší sněhové vrstvy využít váhu vozu k zvýšení přítlaku kol v záběru a vyhrabete se i z větší návěje, než by tomu bylo v případě, kdy by vás měla vytahovat přední kola. To samé se dá říci i o akceleraci za sucha na nestabilním povrchu, kdy se přenos síly na vozovku obejde bez zbytečného protáčení kol na místě.

Kombinace auta s těžkými bateriemi umístěnými pod osou kol a tvrdším pérováním je výborné východisko pro sportovní jízdu. Velmi nízko umístěné těžiště umožňuje ostrý průjezd zatáčkami bez rizika, že se auto bude nekontrolovaně naklánět a v případě smyku se snižuje riziko převrácení.

Charakter auta ale spíše řidiče uklidňuje a k dynamické jízdě, na rozdíl od svého jmenovce se spalovacím srdcem, neprovokuje. Zjevně tomu přispívá i absence zvukového projevu od benzínového motoru a naopak přítomnost v tomto případě užitečné funkce, umožňující aktivovat zvýšenou úroveň rekuperace. Ta dokáže při sundání nohy z pedálu akcelerátoru vůz na krátké dráze prakticky zastavit a dělá tak ze silničního dravce poslušné vozítko, které ovládáte jednou nohou.

Tím samozřejmě šetříte brzdy, u kterých je nutné si zvyknout na specifikum aut s elektrickým pohonem. Tím je skutečnost, že při sešlápnutí pedálu brzdy se nejdříve aktivuje rekuperační systém, využívající pohybovou energii k přeměně na elektřinu. Teprve následně dosednou destičky brzdy na kotouče a začne skutečné brzdění. Když už k tomu ale dojde, můžete se spolehnout, že zastavíte tak rychle, jak potřebujete, možná i rychleji.

Závěr

Co říci na závěr? V případě tohoto modelu dostává řidič do rukou sportovně střižený vůz, který umí jezdit i jako městské auto. Uvnitř se rychle zabydlíte, a kromě prostoru si budete užívat i obrovské porce světla, které se dovnitř dostává rozměrnou skleněnou střechou.

Dojezdovou tíseň při běžných cestách asi nepocítíte, ale v horších klimatických podmínkách bude určitě dobré počítat s tím, že údaj, který se zobrazuje na displeji jako dojezd je nutné brát s velkou rezervou, obzvlášť, pokud spěcháte.

Přestože se tvarově, a nutno říci, že v lecčems i úspěšně, snaží o podobnost se svým ikonickým jmenovcem, zůstanu asi u označování slovem Ford Mustang pro verzi se spalovacím motorem a pro tento případ využiji nabízenou možnost Ford Mach-E.

Jde prostě o jinou kategorii, mající pro někoho své nezpochybnitelné přednosti, ale postrádající to, co je synonymem pro označení Mustang, čili burácející motor a svoboda pohybu bez nutnosti poutat hodiny auto na kabel nabíječky.

A cena? Základní provedení se nabízí s menší baterií o využitelné kapacitě 72,6 kWh a pohonem zadních kol za základní cenu 1 458 900 Kč, s pohonem všech kol za 1 618 900 Kč. Vyšší výbava s větší baterií 91 kWh je s pohonem zadní nápravy za 1 51 900 Kč a s pohonem všech kol od 1 811 900 Kč.

Pokud jde o příplatkovou cenu, určitě bych sám volil prosklenou střechu za příplatek 25 000 Kč. To ale znamená připlatit si zároveň 33 000 Kč za sadu Technology, zahrnující mimo jiné i prémiový audiosystém B&O, bezdotykové elektrické ovládání pátých dveří, nebo přední sedadla elektricky nastavitelná v 8 směrech

Je lepší se ale podívat na stránky dovozce nebo promluvit s dealerem, protože na model jsou poskytovány akční slevy, které dokáží konečnou cenu snížit o stovky tisíc korun.

Text a foto: Jan Švéda   

Galerie:

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code