Toyota Yaris. Prcek, který vás překvapí
Toyota Yaris patří mezi stálice značky. V nabídce automobilky je již od roku 1998. Na japonském trhu se zpočátku prodával jako hatchback pod názvem Vitz. Sedan a coupé pak nesly jméno Platz. Ve druhé generaci od roku 2005 do 2013 byl výběr karosářských variant omezen na hatchback a sedan. Ten se pro japonský trh přejmenoval na Belta. Po třetí generaci z roku 2013 byla v roce 2019 představena generace čtvrtá, dostupná již pouze jako hatchback. Vyráběna je v Japonsku, Francii a v českém Kolíně. V našem redakčním testu není poprvé, facelift předchozí generace jsme testovali také.
Exteriér
Zvenku je při pohledu na jednotlivé generace patrné, že podobně, jako se malému dítěti prořezávají zoubky, autu se v průběhu svého vývoje prořezaly pěkně ostré rysy a z malého boubelatého nezajímavého prcka se stává ostrý junior.
Klínovitý profil působí dynamicky ale vyváženě a slibuje slušné svezení. Zatímco přední partie s široce otevřeným nasávacím otvorem evokuje sílu, zadní partie široce rozkročených kol, vytažených do rohu karoserie, slibuje výborné jízdní vlastnosti. To je kombinace vjemů, které, navíc podpořené atraktivním červeným lakem a černými sloupky a střechou, odolá málokdo.
Interiér
Interiér je spíš v černé než šedé barvě. Přístrojový panel před řidičem má jako dominanty dva kruhové přístroje. Displeje, zobrazující jak zařazený přístrojová stupeň a ekologičnost jízdy v levé straně a rychloměr digitální ukazatel paliva s teploměrem motoru vpravo, mají trochu retro nádech.
Mezi nimi je čtvercový digitální displej, zobrazující čas, kde si může řidič zobrazit informace o tom, jak tečou energie ve voze a nastavit si hodnoty zobrazované na přístrojové desce.
Šikovný je head up displej. Údaje se promítají přímo na čelní sklo a jsou dobře viditelné i bez toho, že by si řidič musel sedačku sesunout až k podlaze. To je cesta do budoucna k tomu, aby se údajů na čelním skle zobrazovalo víc, než jen rychlost, zařazený převodový stupeň, omezení rychlostí a jízdní režim, případně hlídání jízdních pruhů, jako je tomu teď. A velká výhoda oproti například vozům skupiny PSA, kde se údaje promítají na průhledný štítek, vyklápějící se před řidičem a vyšší postavy pak mohou mít problém s viditelností údajů.
Přestože je auto malé a kompaktní, má výbavu vozů vyšších tříd, například vyhřívání předních sedaček nebo volantu. Dvouzónová klimatizace má oddělený samostatný panel s ovládáním vytápění a cirkulace vzduchu na levé a pravé straně vozu, včetně vyhřívání předního i zadního skla včetně zrcátek, což v zimě oceníte a u takto malého vozu je to velmi nadstandardní výbava.
Model 2021 má docela pohodlné nastupování. Přestože je auto velmi kompaktní, místa je v něm pro 4 dospělé osoby dostatek. Dynamický vzhled, svádějící k dynamické jízdě, je potvrzen i uvnitř vozu, kdy sedačky mají výrazné boční vedení a opěrka hlavy je dostatečně vysoká.
Interiér je poměrně dobře odhlučněný, ani při 130 kilometrové rychlosti se dovnitř nepřenáší žádný velký hluk, takže je možné si vychutnat zvuk audia. Pokud je slyšet nějaký hluk, je to aerodynamický hluk od zrcátek a předních sloupků, ale není to nic, co by rušilo, je to jen přítomné šumění na pozadí. Aerodynamickému hluku sekunduje hluk od pneumatik. Hluk od motoru není podstatný, ve vyšších rychlostech je překryt i slabým svistotem větru a hukotem pneumatik. Testovaný vůz měl automatickou převodovku CVT s měnitelným převodem, takže problém s řazením na ucho, které by bylo u manuální převodovky a tichého motoru obtížnější, jsem ponechal na automatu.
Výhled z auta je slušný, i když doprava dopředu bude zpětné zrcátko vyššímu řidiči zakrývat polovinu čelního skla. Pro sledování semaforů si tak musí do křižovatky dobře najet, aby vůbec něco viděl. Doprava do boku, pokud má řidič delší nohy a posune si sedačku víc dozadu, není také moc vidět. Poměrně široký prostřední sloupek vykrývá velkou část zorného úhlu a při vyjíždění na hlavní je pak lepší požádat o asistenci spolujezdce.
Na zadních sedadlech je pro nohy místa relativně dost, i pro vzrostlé cestující. Nad 185 cm ale budete mít vzadu problém vejít se pod strop.
Konektivita je řešena spíš vepředu, tak je pro geeky bezdrátová dobíječka mobilů. Pro nás ostatní je 12V a USB zásuvka. Cestující vzadu mají ale smůlu. Zásuvka se nekoná a na cesty se tak musí vydat s dostatečnou zásobou energie v baterii.
V kufru překvapí dojezdová pneumatika, což je příjemné zjištění. Objem kufru je ale dostačující spíš na nedělní nákupy.
Motor, převodovka
Benzínový motor 1,5 litru o výkonu 68 kW, který tvoří základ pohonného systému, se nezdá při pohledu do specifikace z nejsilnějších. Na velikost vozu je ale naprosto uspokojující. Navíc mu v momentě potřeby vypomáhá elektromotor, takže celkový dostupný výkon je 85 kW. Uspořádání pohonného systému umožňuje jízdu pouze na elektřinu až do rychlosti 130 km za hodinu. Nejde z toho ale dělat zvyk, protože trakční baterie má kapacitu pouze 0,8 KWh, a to na dlouhé pojíždění nestačí.
Převodovka nabízí režimy Power a ECO s tím, že v režimu ECO by měla pohonná soustava šetřit energii. Což možná i trochu dělá, protože reakce na pedál akcelerátoru je více než rozvážná. V případě, že máte dostatečně nabitou baterii, můžete využít EV režim. Ten umožní jízdu pouze na elektřinu, po jejím spotřebování se ale přepne zpět na pohon spalovacím motorem.
Při jízdě je možné použít i velmi užitečný režim převodovky, označený jako „B“. To je režim se zvýšenou rekuperací. V praxi poskytuje řidiči dvě výhody. Po sundání nohy z plynu auto začne hned poměrně intenzivně zpomalovat, protože se pohonný elektromotor přepne do režimu generátoru. Mění přitom kinematickou energii vozu na elektřinu a dokáže také ve většině běžných situací nahradit při předvídavém jízdním stylu brzdy. Prakticky nemusíte na brzdový pedál ani šlápnout, potřebné zpomalení za vás zvládne rekuperace.
Kombinovaná spotřeba je u této pohonné soustavy uváděna 4,3 litru, nám palivoměr ukázal spotřebu 4,5 litru. Náš jízdní styl lze ale možné popsat spíše jako plachtění, při dynamičtější, nebo rychlejší jízdě je potřeba počítat s hodnotou o 1 až 1,5 litru více.
Jízdní vlastnosti
Jak jsem psal v úvodu, auto svým vzhledem, daným umístěním kol v rozích karoserie, působí dojmem dynamického vozu. Praxe ukázala, že to není jen dojem, ale že tak auto funguje i v reálu.
Podvozek skvěle drží a reaguje na pokyny volantu, který dává docela dobrou odezvu o ve vyšších rychlostech. Není nijak přeposilovaný a člověk má v tomto autě pocit, i díky nízkému posazu a kompaktním rozměrům, jako by řídil precizně a velmi dobře karosovanou motokáru. Podvozku i motoru velmi dobře sekundují také brzdy. Ty mají na to, že se jedná o hybrid, který nejdříve rekuperuje a teprve potom brzdí, dobrý nástup a při důraznějším povelu umí být i pěkně ostré.
Závěr
Yaris je malé auto, které se v konkurenci určitě neztratí. Ani vzhledem, a už vůbec ne jízdními vlastnostmi. Po městě poslouží jako nákupní taška s velmi rozumnými provozními náklady, dva seniory dopraví s potřebnými nákupy kam je potřeba a vnuk si může užít intenzivní prožitek kontaktu s vozovkou při ostřejší jízdě. A to za cenu, která nešokuje. V základu je možné ho dnes pořídit v provedení Active za 350.000 Kč. Hybridní provedení Active začíná na 460.000 Kč a testované Selection Style s bohatou doplňkovou výbavou přijde na 590.000 Kč.
Text a foto: Jan Švéda