Umělá inteligence pomáhá učit asistenční systémy
Asistenčních systémů je dnes plný automobil. Některé ani nevnímáme, některé oceňujeme, ale jsou i takové, které hned po nastartování vozu vypínáme, protože jejich činnost je nám nepříjemná, nebo může být i v běžném provozu nebezpečná.
Důvodem problematické činnosti může být prostý fakt, že tyto systémy nemají, na rozdíl od řidiče, dostatek informací, na základě kterých se rozhodují a zasahují. Aby těchto systémů bylo co nejméně je ambicí všech automobilek, a využívají k tomu nátroje, které se v poslední době dramaticky vylepšují.

Příkladem může být společnost Volvo Cars, která využívá virtuální světy vytvořené umělou inteligencí k vylepšení vývoje svého bezpečnostního softwaru, například asistenčních systémů řidiče (ADAS), s cílem vytvořit ještě bezpečnější automobily.
Nyní je možné zpracovávat údaje o událostech shromážděné pokročilými senzory v nových vozech, jako je například nouzové brzdění, prudké zatáčení nebo ruční zásah. To umožňuje zkoumat je novými způsoby, aby se dalo lépe pochopit, jak nehodám předcházet.
To je možné díky pokročilé výpočetní technice, která dokáže z reálných obrazů vytvořit obrovské množství realistických, vysoce věrných 3D scén a objektů. S virtuálním prostředím lze například manipulovat přidáváním nebo odebíráním účastníků silničního provozu a změnou chování dopravy nebo překážek na silnici – a vytvářet tak různé výsledky.
Taková technika umožňuje vystavit bezpečnostní software všem typům dopravních situací, a to v rychlostech a měřítku, které dosud nebyly možné. Nyní lze vyvíjet software, který dobře funguje i ve složitých, vzácných, ale potenciálně nebezpečných „okrajových případech“, a zkrátit dobu testování z měsíců na dny.

„Již nyní máme miliony datových bodů o situacích, které se nikdy nestaly a které používáme k vývoji našeho softwaru,“ říká Alwin Bakkenes, vedoucí globálního softwarového inženýrství ve společnosti Volvo Cars. „Díky tomu můžeme vybrat jeden z těchto vzácných krajních případů a rozebrat ho na tisíce nových variant scénáře, na kterých můžeme trénovat a ověřovat naše modely. To má potenciál, který jsme nikdy předtím neměli, a umožňuje dokonce zachytit okrajové případy dříve, než nastanou v reálném světě.“
Jedna část skládačky
Společnost Volvo Cars používá pro školení, vývoj a ověřování softwaru vedle reálného testování také virtuální prostředí, protože je bezpečné, škálovatelné a nákladově efektivní. Virtuální prostředí jsou vyvíjena interně ve spolupráci se společností Zenseact, která se zabývá umělou inteligencí a softwarem a kterou založila společnost Volvo Cars.
Tento projekt je součástí doktorského programu pro přední švédské univerzity, jehož cílem je prozkoumat, zda budou techniky neuronového vykreslování integrovány do budoucích bezpečnostních iniciativ. Studie je sponzorována Wallenbergovým programem pro umělou inteligenci, autonomní systémy a software (WASP).
Historie využívání dat ke zlepšení bezpečnosti
Společnost Volvo Cars má dlouhou historii využívání dat a pokročilých technologií ke zvýšení bezpečnosti. Data shromážděná týmem Volvo Cars Safety Research hrála klíčovou roli při vývoji a testování některých z nejvýznamnějších bezpečnostních prvků na světě.
V 70. letech minulého století začala společnost Volvo Cars využívat data ke zlepšení bezpečnosti díky svému týmu pro výzkum bezpečnosti. V počátcích se tým dostavoval na místa nehod s měřicími páskami, vyhodnocoval stopy po smyku a další ukazatele nehod.
Data a poznatky získané při nehodách inspirovaly řadu inovací, které zachraňují lidské životy, například systém ochrany proti bočnímu nárazu. Nové pokročilé technologie nyní umožňují být ještě chytřejší v tom, jak jsou data využívané k prevenci rizikových situací.
Integrace technologie NVIDIA
Díky nedávno rozšířené spolupráci se společností NVIDIA může Volvo Cars zkoumat informace z nové generace plně elektrických vozů. Ta shromažďuje data z různých senzorů, aby lépe než kdy dříve porozuměla tomu, co se děje ve voze a kolem něj.

Superpočítačová platforma s umělou inteligencí poháněná systémy NVIDIA DGX zlepší a urychlí vývoj umělé inteligence. Je součástí nedávné investice společností Volvo Cars a Zenseact do zřízení jednoho z největších datových center v severských zemích.
Zdroj: Volvo