Zimní autoškola I. Víte jak v zimě jezdit?

Že je rozdíl mezi stylem jízdy v létě na suchu a v zimě na sněhu nebo ledu, není třeba opakovat. Tedy alespoň většině z nás. Přesto ale mnozí netuší, jak velký rozdíl to je a neví, co vše je potřeba dělat za volantem v zimě jinak.

Svědčí o tom statistiky nehodovosti, zveřejněné Policií ČR. Častým důvodem nehod v zimě je nepřiměřená rychlost řidiče motorového vozidla.

Ještě častějším důvodem dopravní nehody je ale ve stejném období nesprávný způsob jízdy řidiče motorového vozidla. V některých letech dokonce tvoří více než polovinu počtu všech nehod.

Sníh a led totiž zcela mění pravidla hry. Tam, kde v devadesátikilometrové rychlosti zastavíte na sedmdesáti metrech, potřebujete na ledu skoro čtvrt kilometru. Ve stotřicítce dokonce dvakrát tolik, takže ani jindy bezpečný odstup dvou vteřin nemusí v zimě stačit.

.

.

Pokud tedy nedáte včas nohu z plynu a nezachováte klid, snadno zjistíte, že sněhová peřina není zdaleka tak měkká, jak její název slibuje.

.

.

Jízda s motorovým vozidlem na zledovatělém nebo sněhem pokrytém povrchu vozovky vyžaduje více řidičských zkušeností, protože dochází k častější ztrátě adheze pneumatik a následnému smyku. V tomto případě je zcela zásadní rychlost – jet tak rychle, abyste byli v případě problémů schopní zachovat klid a zvolili správné řešení situace. Pokud se vůz dostane do smyku, je potřeba volantem kola lehce srovnat a korigovat plynule směr vozidla bez zbytečného zrychlování či brždění.

.

.

Mezi hlavní zásady řízení vozidla v zimních měsících patří kromě dodržení rychlosti odpovídající stavu vozovky také posouzení povětrnostních podmínek, které mnohdy přináší na silnici výrazně zhoršenou viditelnost a tím podstatně vyšší riziko dopravní nehody. Pozornost byl měl řidič věnovat také citlivějšímu ovládání akceleračního a brzdového pedálu. Správné předvídání dopravní situace provázené dostatečným odstupem od vozidla vpředu je rovněž předpokladem dalšímu výraznému snížení rizika dopravní nehody, často s fatálními následky.

Zcela samostatnou kapitolou bezpečného provozu motorového vozidla v zimním období je jeho odpovídající příprava. Samozřejmostí by mělo být použití pneumatik se zimním vzorkem s vědomím, že pneumatika sjetá na hraniční čtyři milimetry prodlužuje brzdnou dráhu vozidla v kritické situaci o celou polovinu. Pozornost je potřeba věnovat také kapalině do ostřikovačů pro použití v teplotách pod bodem mrazu.

Řidiči však často opomíjejí ryze zimní povinnost odstranit sníh či led z karoserie vozu, aby nedošlo k jeho nežádoucímu uvolnění během jízdy a ohrožení ostatních účastníků silničního provozu. Praktickou výbavou každého vozu by proto měla být v zimních měsících také škrabka, smetáček, lopatka a sněhové řetězy pro případy zasněžené silnice či zapadnutí.

Zdroj: Fond zábrany škod   210118

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

code